Rabobank sluit lokale callcenters: 1.500 banen weg 70 procent zorgpersoneel kampt met agressie V 4 NIEUWS jf De stap van de Rabobank zal zich vooral in kleinere gemeenten doen voelen. Bij de meeste lokale banken verdwijnt immers het vol ledige callcenter, gemiddeld goed voor ongeveer 30 arbeidsplaatsen. De callcentermedewerkers die hun baan behouden, komen op een centrale locatie te werken. Waar de acht nieuwe klantcontact centra komen, kan de bank nog niet zeggen. De bezuiniging is on derdeel van de reorganisatie die de voormalige boerenleenbank in december vorig jaar aankondigde. Daarbij werd het schrappen van 9.000 arbeidsplaatsen aangekon digd en verloren de lokale banken goeddeels hun zelfstandigheid. Hoe die inkrimping verder con creet wordt ingevuld, kon een woordvoerder van de bank nog niet zeggen. Vertegenwoordigers van het personeel zijn inmiddels geïnfor meerd over de centralisatie van de callcenters. Wanneer die precies zal plaatsvinden, is nog onduide lijk. De operatie moet in de loop van 2017 zijn voltooid. Volgens Ra bobank neemt het aantal mensen Ontslagrondes Rabobank 37. 45.000 Fte in Nederland dat telefonisch contact opneemt met de bank in snel tempo af, om dat klanten steeds meer dingen online regelen. Het bundelen en inkrimpen van de callcenters past in de lijn die topman Wiebe Draijer in de cember uitstippelde. Ondersteu nende diensten worden zo veel mogelijk gecentraliseerd. Dat be spaart kosten, en helpt volgens de bank ook om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. In het geval van de callcenters geven grotere locaties de bank bijvoor beeld de mogelijkheid om 24 uur per dag telefonisch bereikbaar te zijn. Dat is nu niet het geval. Het bundelen en inkrimpen van de callcenters past in de lijn die topman Wiebe Draijer in december uitstippelde „De focus van de lokale banken ligt in ons nieuwe beleid op de lo kale marktbewerking", zegt de woordvoerder. „Ondersteunende taken worden gecentraliseerd of geregionaliseerd." De reorganisa tieronde van afgelopen december is niet de eerste die de Rabomede- werkers treft. In 2013 schrapte de bank 10.000 banen, die operatie is nog niet eens afgerond. Ook ande re banken hebben de afgelopen ja ren forse ingrepen doorgevoerd in het personeelsbestand. Door de verdergaande digitalisering van de sector is er minder werk. 2018: Pf a r jfl 1 u WEK /yiii SDX ajJI JniaLi l 1' Recent onderzoek van TNO wees uit dat de helft van het personeel in de verpleging te maken heeft met agressie. De beroepsvereni ging V&VN hield daarop een en quête onder 600 leden die met agressie te maken hebben. Bijna 7 op de 10 ondervraagden hebben te maken met verbale én fysieke agressie. Bij 17 procent van de verpleegkundigen en verzor genden gebeurt dat dagelijks, en bij 26 procent elke week. Ruim een kwart overweegt weieens te stoppen met het werk vanwege de agressie. „Dat zijn schokkende re sultaten", zegt voorzitter Henk Bakker van V&VN. „We mogen niet accepteren dat mensen die zich dagelijks inzetten voor goede zorg zo kwetsbaar zijn. Dit is een signaal naar werkgevers en de overheid toe. Het leidt tot stress, een burn-out of ziekteverzuim, waardoor mensen hun werk niet meer leuk vinden." Personeel dat alleen of in kleine groepjes werkt loopt een groter risico, zoals wijk verpleegkundigen die op huisbe zoek gaan, medewerkers van de spoedeisende hulp of ambulance personeel. Zorginstellingen heb- ben wel protocollen voor het om gaan met agressie, maar uit de en quête blijkt dat werkgevers niet al tijd aandacht hebben voor het pro bleem en de gevolgen: 30 procent weet niet dat er een protocol is en 23 procent zegt weinig ondersteu ning te krijgen na een incident. Sandra van Oorschot-Siegers (29) heeft geregeld te maken met verbale en fysieke agressie. Ze werkt al twaalf jaar in de zorg, eerst in de psychiatrie en gehandi captenzorg, en nu in de versla vingszorg. „Op de methadonpost worden we geregeld uitgeschol den en geïntimideerd", zegt ze. „De impact wordt onderschat. Er wordt gedaan alsof het erbij hoort. Voor een deel denk ik daar ook zo over, deze patiënten zijn ziek. Maar dat betekent niet dat je alles voor lief moet nemen. Het ge vaar is dat je er te makkelijk weer van af stapt. Je moet alert blijven. Dit mogen we niet normaal gaan vinden." Anita Kramer (47), die met demente ouderen werkt, maakte het ook enkele keren mee op haar werk. Een verslaafde zoon kwam geregeld op bezoek bij zijn ouders in het verzorgingshuis, en wilde geld. Drie keer moest de po litie eraan te pas komen. „We over wogen zelfs een toegangsverbod, maar zijn ouders waren ook weer blij als hij kwam", zegt ze. „Als hij zijn zin niet kreeg, be gon hij te schelden en ging drei gend voor ons staan. Ik probeerde rustig te blijven en sommeerde hem om rustig weg te gaan. Als hij weigerde, belden we de politie. Ik ben vrij nuchter, maar collega's hebben zich bang gevoeld. Je kunt het niet voorkomen, maar je kunt wel leren er zo goed mogelijk mee om te gaan." door Sander van Mersbergen UTRECHT. Wie naar zijn lokale Ra bobank belt, krijgt binnenkort geen lokale medewerker meer aan de lijn. De bank haalt zijn callcen ters weg uit de regio. Daarmee gaan ongeveer 1.500 banen verlo ren. Van de 105 centra, bij iedere lokale Rabobank eentje, blijven er nog acht over. mm Mei 2013: Januari 2014: Rabobank schrapt 2000 banen weg 8000 banen bij bij hoofdkantoor, lokale kantoren. December 2015: Tussen 2016-'18 9000 banen weg. Nu blijkt: 1500 bij klantencontact. Aantal banen bijna gehalveerd sinds 2013. V- door Tonny van der Mee UTRECHT. De toenemende agressie dreigt verpleegkundigen en verzor genden de zorg uit te jagen. Scheld partijen, intimidaties en geweld zijn dagelijkse kost. Ruim een kwart van de slachtoffers over weegt te stoppen met het werk. Agressie is niet normaal, vindt San dra van Oorschot, foto Koen Verheijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4