zeelandtheaters.nl
wwk
N#
AGENDA 21 t/m 30 april
ZEELAND 9
V*
Afscheid
Tolheffing
JVy
Legitimatieplicht
Sloeweg
Referendum
Referendum II
Oud brood
Fietsvoetveer
Vluchtelingen
Brieven
Met ontroering, bewondering én
respect heb ik de bijdrage gelezen
over een echtpaar (2 april) dat zijn
eigen afscheid regisseerde. Een zie
ke uit z'n ondraaglijk lijden verlos
sen, kan een daad zijn van ultieme
liefde/empathie, maar... wordt
door veel artsen én veel gelovigen
gezien als een wandaad, omdat
het indruist tegen hun opvattin
gen. Mijns inziens, euthanasie
hoort gewoon bij het vak van een
arts! Is dat een drempel, sorry dan
heeft de arts een verkeerd vak ge
kozen. Artsen zijn er om te hel
pen, maar... bij uitbehandeling to
veren de meesten liever een zoveel
ste therapietje uit de hoge hoed.
Met alle ongelofelijke medische
hoogstandjes van vandaag de dag
is geloven in maakbaarheid, het
rekken van een mensenleven een
illusie! Zorgvuldig handelen bij ac
tieve euthanasie is, dat een bereid
willige huisarts daartoe de geschik
te medicijnen voorschrijft én die
bij de apotheek kan bekomen. En
dan nog wat, spreken over een
doodswens in de spreekkamer is
vaak schimmig!
Transportbedrijven in Nederland
krijgen het steeds moeilijker.
Door allerlei (EU)maatregelen in
de laatste jaren dreigt onze trans
portsector verder uitgehold te wor
den. Steeds meer buitenlandse
vrachtwagens maken gebruik van
onze wegen, vrij van enige extra
heffing voor auto- en vrachtver
keer. Sterker nog: bekeuringen
(220.000) worden niet geïnd door
justitie. Sinds 1 april moeten
vrachtwagens voorzien zijn van
een kastje om het aantal door Bel
gië gereden kilometers via een hef
fing te betalen. Ook Duitsland
kent zo'n regeling, al jaren. Neder
land gedraagt zich binnen de EU
schaapachtig. Het wordt tijd voor
politieke maatregelen om onze
dienstverlenende sector te hulp te
DO 21 104 Scheldetheater Terneuzen
Kommil Foo - Schoft
VR 22
VR 22
VR 22
ZA 23
DO 28
DO 28
DO 28
VR 29
VR 29
ZA 30
04 Scheldetheater Terneuzen
De Edwin Evers Band - UITVERKOCHT
cabaret
muziek
04 Schouwburg Middelburg
muziektheater
Flip Noorman Make-up (een ode aan de leugen)
04 Theater de Mythe Goes
Slagerij van Kampen Beats 'N Brass
04 Scheldetheater Terneuzen
Willem Vermandere- Den Overkant
04 Scheldetheater Terneuzen
Chakra's Chardonnay
Chris Tates, Ellen Pieters, Marie-Louise Stheins e.a.
04 Schouwburg Middelburg
Zeeuwse Vrouwen 2
Theaterproductiehuis Zeelandia
muziek
muziek
04 Theater de Mythe Goes
Javier Guzman - Absurd verlicht
04 Scheldetheater Terneuzen
Erik van Muiswinkel - De Olieworstelaar
04 Schouwburg Middelburg
Micha Wertheim-Voor Zichzelf
04 Scheldetheater Terneuzen
cabaret
cabaret
cabaret
jeugd familie 2H
Thomas De Stoomlocomotief - Thomas en het circus
Scheldetheater I Schouwburg I Theater de Mythe
Terneuzen I Middelburg I Goes
0115 - 69 55 55 I 0118 - 65 96 66 I 0113-213213
schieten, anders dreigt een econo
mische terugval (crisis). Op de
Westerschelde tol gaan heffen
voor schepen die naar Antwerpen
varen? Dat zou mooi zijn, want
dan kan Zeeland een hoognodig
graantje meepikken uit de opcen-
tenpot. Tenminste als een heel
oud wetsartikel/verdrag dit niet
verhindert.
Het stemmen (6 april) was weer
aan de orde en daarmee ook de
verplichting een legitimatiebewijs
aan de stemcommissie te tonen.
Niets op tegen als die commissie
iemand niet kent, maar een bela
chelijke vertoning als men elkaar
(goed) kent. Het laten zien wordt
dan een test van de mate van
braafheid van de stemmer èn de
stemcommissie. Het gaat echter
niet om het testen van braafheid
maar om het vaststellen van ie
mands identiteit. Dat vaststellen
is de werkelijke taak van de stem
commissie en daaraan is vaak al
voldaan als een hun bekende per
soon binnenloopt. Het opvragen
van een identiteitsbewijs wordt
dan een overbodige, irritante en
lachwekkende handeling! Hoe idi
oot is het om een familielid van
één van de leden van de stemcom
missie naar een dergelijk papier te
vragen?!
Legitimatieplicht: ok, maar alleen
als er geen zekerheid is over ie
mands identiteit.
In de krant (2 april) stonden zes
varianten voor de kruising
Sloeweg/Tunnelweg
en de discussie hierover in Provin
ciale Staten. De centrale vraag:
wat krijgt voorrang: kosten of de
beste oplossing?
In september 2015 was het tekort
op het project - door slecht be
stuur - opgelopen tot 20 miljoen
euro op een budget van 60 mil
joen euro. Dat komen we nu te
kort voor de beste variant.
Van de zes varianten voldoen 1 en
2 niet aan de gestelde eisen, 4 en 5
hebben rotondes; slecht voor de
doorstroming en moeilijk te ne
men hindernissen voor vrachtwa
gens die deze route veelvuldig ge
bruiken. Misschien ook minder
veilig, zie rotondes naar de Sluis
kiltunnel.
Blijft over 3 en 6, de keuze voor va
riant 3 (Trompet) is dan gezien
het budget de beste keus!
Eén probleem: alle pijlen vanuit
de schets (zie variant 3) moeten
wel in de juiste richting wijzen
ter voorkoming van spookrijders.
Als je voor de gemeente Sluis
kijkt naar het aantal voor-stem
mers (1700) gerelateerd aan het
aantal benutte stembiljetten
(5577), dan kom je uit op 30,4 pro
cent. Relateer je het aantal
voor-stemmers aan het totaal aan
tal stemgerechtigden in de ge
meente Sluis (17687), dan kom je
uit op 'n percentage van 9,61
voor-stemmers. Landelijk en pro
vinciaal zal het niet heel erg veel
anders zijn.
Die 9,61 procent geeft volgens mij
overduidelijk aan dat zeker Euro
pese politiek niet gedragen wordt
door de kiezer, omdat veel van de
Europese wet- en regelgeving ver
van de mensen staat en dat bij
voorbeeld de werking van het Eu
ropese Parlement velen tegen de
borst stuit. Laat ons hopen dat on
ze nationale, provinciale en ge
meentelijk politici ook hun lessen
trekken uit die 9,61 procent en zor
gen voor meer burger-nabije poli
tiek. Een moeilijke, maar eervolle
opdracht.
Meneer Rutte is dus weer eens on
duidelijk over de uitslag van het
referendum: geen ja of nee, maar
misschien.
We hebben niet voor joker ge
stemd en de uitslag was duidelijk.
Het getuigt van minachting voor
de kiezer om de uitslag te traine
ren en op de lange baan te schui
ven.
Wij hoeven geen verdrag met een
corrupt land, we voelen er niets
voor om de Russen te pesten en
vinden de EU al groot genoeg.
Geen landen waar de rijken hun
geld elders deponeren en hun
volk op een houtje laten bijten en
waarvoor wij onze portemonnee
moeten trekken.
Het doet er niet toe of ik ja of nee
gestemd heb; als Rutte deze uit
slag negeert, voel ik me genaaid.
En wat betreft de ondernemingen
die nu al zaken doen in Oekraïne?
Als je voor de muziek uit wilt lo
pen, kun je wel eens aankomen
voordat de straat geveegd is.
Ik lees (7 april) dat een bakker in
den lande zijn oud brood herge
bruikt. Het lijkt of deze bakker
het Ei van Columbus heeft uitge
vonden.
Mijn schoonvader was bakker op
Ellewoutsdijk, al voor de Tweede
Wereldoorlog. Als hij enkele bro
den over had, dan werden deze de
volgende dag opgelost in water en
toegevoegd aan het deeg. Dus bak
kers, los het overige brood op met
mate. De consument merkt of
proeft daar niets van. Overigens
was wijlen bakker Van Wijngen
één van de betere bakkers van Zee
land, die vele prijzen op de vak
beurs wist te winnen. Het is diep
droevig dat er zoveel eten wordt
weggegooid en als veevoer wordt
gebruikt.
Dus bakker, doe wat extra moeite.
Het draagt ook iets bij aan de bru
towinst.
Door toedoen van bewindvoer
ders is het fietsvoetveer tussen
Vlissingen en Breskens de laatste
tijd vaak onderwerp van discussie
(krant 2 april). Daarbij speelt de
vraag hoe de kosten te drukken
een belangrijke rol. De prijs voor
instandhouding en exploitatie
van de veerboten staat niet op
zichzelf. Het op diepte houden
van de veerhaven van Breskens is
een grote kostenpost. Vanaf de
aanleg van deze haven midden vo
rige eeuw is sprake van bagger-
werk, dat sinds die tijd al vele mil
joenen heeft gekost. Door insiders
wordt wel beweerd dat de veerha
ven op een geheel verkeerde
plaats is aangelegd. Getijstroom
en afzetting van slib en zand lig
gen er ver boven de normale waar
den.
Denken zij die het voor het zeg
gen hebben nog wel eens terug
aan waar het ooit begon, de vis
sershaven. Vertrouwd gebied dat
maar weinig baggerwerk behoeft
en waar voor aanlegfaciliteiten
van de veerboot nog wel een goe
de plek te vinden is.
Er reed een trein naar Sobibor.
Er vaart een schip naar Turkije.
Niets geleerd van het verleden!
DONDERDAG 21 APRIL 2016
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
0118-434005
lezersredacteur@pzc.nl
W. C. Murre
Irislaan 16, Vlissingen
THEATER
SCHOUWBURG
MIDDELBURG
Jan van der Straaten
Oosterenbanweg 46, Renesse
Marius van Oeveren
Provincialeweg 2, Kortgene
J. L. van Gastel
Hoofdstraat 14, Kruiningen
In zorgcentrum Ter Weel in Goes kon op 6 april ook worden gestemd over
het associatieverdrag met Oekraïne, foto Marcelle Davidse
Guus Langeraert
't Schuttebocht 21, Oostburg
Wim van Gilst
Boogerdlaan 23, Kortgene
J. Remijnse
Van de Goeskade 14-09, Goes
F. Minneboo
Boulevard de Ruyter 382, Vlissingen
C. Faas
Boulevard de Ruyter 168,Vlissingen