zeelandtheaters.nl wwk N# AGENDA 21 t/m 30 april ZEELAND 9 V* Afscheid Tolheffing JVy Legitimatieplicht Sloeweg Referendum Referendum II Oud brood Fietsvoetveer Vluchtelingen Brieven Met ontroering, bewondering én respect heb ik de bijdrage gelezen over een echtpaar (2 april) dat zijn eigen afscheid regisseerde. Een zie ke uit z'n ondraaglijk lijden verlos sen, kan een daad zijn van ultieme liefde/empathie, maar... wordt door veel artsen én veel gelovigen gezien als een wandaad, omdat het indruist tegen hun opvattin gen. Mijns inziens, euthanasie hoort gewoon bij het vak van een arts! Is dat een drempel, sorry dan heeft de arts een verkeerd vak ge kozen. Artsen zijn er om te hel pen, maar... bij uitbehandeling to veren de meesten liever een zoveel ste therapietje uit de hoge hoed. Met alle ongelofelijke medische hoogstandjes van vandaag de dag is geloven in maakbaarheid, het rekken van een mensenleven een illusie! Zorgvuldig handelen bij ac tieve euthanasie is, dat een bereid willige huisarts daartoe de geschik te medicijnen voorschrijft én die bij de apotheek kan bekomen. En dan nog wat, spreken over een doodswens in de spreekkamer is vaak schimmig! Transportbedrijven in Nederland krijgen het steeds moeilijker. Door allerlei (EU)maatregelen in de laatste jaren dreigt onze trans portsector verder uitgehold te wor den. Steeds meer buitenlandse vrachtwagens maken gebruik van onze wegen, vrij van enige extra heffing voor auto- en vrachtver keer. Sterker nog: bekeuringen (220.000) worden niet geïnd door justitie. Sinds 1 april moeten vrachtwagens voorzien zijn van een kastje om het aantal door Bel gië gereden kilometers via een hef fing te betalen. Ook Duitsland kent zo'n regeling, al jaren. Neder land gedraagt zich binnen de EU schaapachtig. Het wordt tijd voor politieke maatregelen om onze dienstverlenende sector te hulp te DO 21 104 Scheldetheater Terneuzen Kommil Foo - Schoft VR 22 VR 22 VR 22 ZA 23 DO 28 DO 28 DO 28 VR 29 VR 29 ZA 30 04 Scheldetheater Terneuzen De Edwin Evers Band - UITVERKOCHT cabaret muziek 04 Schouwburg Middelburg muziektheater Flip Noorman Make-up (een ode aan de leugen) 04 Theater de Mythe Goes Slagerij van Kampen Beats 'N Brass 04 Scheldetheater Terneuzen Willem Vermandere- Den Overkant 04 Scheldetheater Terneuzen Chakra's Chardonnay Chris Tates, Ellen Pieters, Marie-Louise Stheins e.a. 04 Schouwburg Middelburg Zeeuwse Vrouwen 2 Theaterproductiehuis Zeelandia muziek muziek 04 Theater de Mythe Goes Javier Guzman - Absurd verlicht 04 Scheldetheater Terneuzen Erik van Muiswinkel - De Olieworstelaar 04 Schouwburg Middelburg Micha Wertheim-Voor Zichzelf 04 Scheldetheater Terneuzen cabaret cabaret cabaret jeugd familie 2H Thomas De Stoomlocomotief - Thomas en het circus Scheldetheater I Schouwburg I Theater de Mythe Terneuzen I Middelburg I Goes 0115 - 69 55 55 I 0118 - 65 96 66 I 0113-213213 schieten, anders dreigt een econo mische terugval (crisis). Op de Westerschelde tol gaan heffen voor schepen die naar Antwerpen varen? Dat zou mooi zijn, want dan kan Zeeland een hoognodig graantje meepikken uit de opcen- tenpot. Tenminste als een heel oud wetsartikel/verdrag dit niet verhindert. Het stemmen (6 april) was weer aan de orde en daarmee ook de verplichting een legitimatiebewijs aan de stemcommissie te tonen. Niets op tegen als die commissie iemand niet kent, maar een bela chelijke vertoning als men elkaar (goed) kent. Het laten zien wordt dan een test van de mate van braafheid van de stemmer èn de stemcommissie. Het gaat echter niet om het testen van braafheid maar om het vaststellen van ie mands identiteit. Dat vaststellen is de werkelijke taak van de stem commissie en daaraan is vaak al voldaan als een hun bekende per soon binnenloopt. Het opvragen van een identiteitsbewijs wordt dan een overbodige, irritante en lachwekkende handeling! Hoe idi oot is het om een familielid van één van de leden van de stemcom missie naar een dergelijk papier te vragen?! Legitimatieplicht: ok, maar alleen als er geen zekerheid is over ie mands identiteit. In de krant (2 april) stonden zes varianten voor de kruising Sloeweg/Tunnelweg en de discussie hierover in Provin ciale Staten. De centrale vraag: wat krijgt voorrang: kosten of de beste oplossing? In september 2015 was het tekort op het project - door slecht be stuur - opgelopen tot 20 miljoen euro op een budget van 60 mil joen euro. Dat komen we nu te kort voor de beste variant. Van de zes varianten voldoen 1 en 2 niet aan de gestelde eisen, 4 en 5 hebben rotondes; slecht voor de doorstroming en moeilijk te ne men hindernissen voor vrachtwa gens die deze route veelvuldig ge bruiken. Misschien ook minder veilig, zie rotondes naar de Sluis kiltunnel. Blijft over 3 en 6, de keuze voor va riant 3 (Trompet) is dan gezien het budget de beste keus! Eén probleem: alle pijlen vanuit de schets (zie variant 3) moeten wel in de juiste richting wijzen ter voorkoming van spookrijders. Als je voor de gemeente Sluis kijkt naar het aantal voor-stem mers (1700) gerelateerd aan het aantal benutte stembiljetten (5577), dan kom je uit op 30,4 pro cent. Relateer je het aantal voor-stemmers aan het totaal aan tal stemgerechtigden in de ge meente Sluis (17687), dan kom je uit op 'n percentage van 9,61 voor-stemmers. Landelijk en pro vinciaal zal het niet heel erg veel anders zijn. Die 9,61 procent geeft volgens mij overduidelijk aan dat zeker Euro pese politiek niet gedragen wordt door de kiezer, omdat veel van de Europese wet- en regelgeving ver van de mensen staat en dat bij voorbeeld de werking van het Eu ropese Parlement velen tegen de borst stuit. Laat ons hopen dat on ze nationale, provinciale en ge meentelijk politici ook hun lessen trekken uit die 9,61 procent en zor gen voor meer burger-nabije poli tiek. Een moeilijke, maar eervolle opdracht. Meneer Rutte is dus weer eens on duidelijk over de uitslag van het referendum: geen ja of nee, maar misschien. We hebben niet voor joker ge stemd en de uitslag was duidelijk. Het getuigt van minachting voor de kiezer om de uitslag te traine ren en op de lange baan te schui ven. Wij hoeven geen verdrag met een corrupt land, we voelen er niets voor om de Russen te pesten en vinden de EU al groot genoeg. Geen landen waar de rijken hun geld elders deponeren en hun volk op een houtje laten bijten en waarvoor wij onze portemonnee moeten trekken. Het doet er niet toe of ik ja of nee gestemd heb; als Rutte deze uit slag negeert, voel ik me genaaid. En wat betreft de ondernemingen die nu al zaken doen in Oekraïne? Als je voor de muziek uit wilt lo pen, kun je wel eens aankomen voordat de straat geveegd is. Ik lees (7 april) dat een bakker in den lande zijn oud brood herge bruikt. Het lijkt of deze bakker het Ei van Columbus heeft uitge vonden. Mijn schoonvader was bakker op Ellewoutsdijk, al voor de Tweede Wereldoorlog. Als hij enkele bro den over had, dan werden deze de volgende dag opgelost in water en toegevoegd aan het deeg. Dus bak kers, los het overige brood op met mate. De consument merkt of proeft daar niets van. Overigens was wijlen bakker Van Wijngen één van de betere bakkers van Zee land, die vele prijzen op de vak beurs wist te winnen. Het is diep droevig dat er zoveel eten wordt weggegooid en als veevoer wordt gebruikt. Dus bakker, doe wat extra moeite. Het draagt ook iets bij aan de bru towinst. Door toedoen van bewindvoer ders is het fietsvoetveer tussen Vlissingen en Breskens de laatste tijd vaak onderwerp van discussie (krant 2 april). Daarbij speelt de vraag hoe de kosten te drukken een belangrijke rol. De prijs voor instandhouding en exploitatie van de veerboten staat niet op zichzelf. Het op diepte houden van de veerhaven van Breskens is een grote kostenpost. Vanaf de aanleg van deze haven midden vo rige eeuw is sprake van bagger- werk, dat sinds die tijd al vele mil joenen heeft gekost. Door insiders wordt wel beweerd dat de veerha ven op een geheel verkeerde plaats is aangelegd. Getijstroom en afzetting van slib en zand lig gen er ver boven de normale waar den. Denken zij die het voor het zeg gen hebben nog wel eens terug aan waar het ooit begon, de vis sershaven. Vertrouwd gebied dat maar weinig baggerwerk behoeft en waar voor aanlegfaciliteiten van de veerboot nog wel een goe de plek te vinden is. Er reed een trein naar Sobibor. Er vaart een schip naar Turkije. Niets geleerd van het verleden! DONDERDAG 21 APRIL 2016 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl W. C. Murre Irislaan 16, Vlissingen THEATER SCHOUWBURG MIDDELBURG Jan van der Straaten Oosterenbanweg 46, Renesse Marius van Oeveren Provincialeweg 2, Kortgene J. L. van Gastel Hoofdstraat 14, Kruiningen In zorgcentrum Ter Weel in Goes kon op 6 april ook worden gestemd over het associatieverdrag met Oekraïne, foto Marcelle Davidse Guus Langeraert 't Schuttebocht 21, Oostburg Wim van Gilst Boogerdlaan 23, Kortgene J. Remijnse Van de Goeskade 14-09, Goes F. Minneboo Boulevard de Ruyter 382, Vlissingen C. Faas Boulevard de Ruyter 168,Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 41