28 CULTUUR SHOW Sounds of the Underground Kunstenaar en filmer Ludo Mich is even in Nederland. Hij kijkt met een lach terug op een turbulent leven. Tot en met zondag 24 april vindt voor de zesde keer Sounds of the Underground (Sotu) plaats in Amsterdam. Dat festival presenteert op zes podia rond het Vondel park concerten en geluidsper- formances die zich door gaans aan de radar van het re guliere pop- en kunstcircuit onttrekken. Er komen ruim vijftig groepen en solisten, va riërend van metal en 'noise' tot elektropop. Behalve de Belgische fluxuskunstenaar Ludo Mich zijn onder meer het Amerikaanse Curse Pur se, de elektropop van de Duit se Fee Ronja Kuerten, alias Tellavision, en uit eigen land de weerbarstige rockgroep Bonne Aparte van de partij. Sotu is een lowbudgetfestival en werkt volgens het 'pay what you want'-principe. En toen barstten de jaren zestig los. Happenings op het Conscien- ceplein in hartje Antwerpen waar ook kunstenaars als Pana- marenko aan meededen. „Schilde ren, hologrammen maken of mu ziek, het een is werken met licht golven en het ander met geluids golven. Verder is er weinig ver schil. „Ik heb ook altijd willen expe rimenteren. Experimenten kun nen misschien mislukken, maar dan komt daar vaak weer iets an ders uit dat even interessant is. Dat zie je ook in de wetenschap. Die twee hebben voor mij alles met elkaar te maken, zoals in de renaissance ook al het geval was. Het is allebei zoeken." Sommige acties van Mich zijn in Vlaanderen net zo legenda risch als die van Wim T. Schip pers in Nederland. Zoals die keer toen hij met een stel vrienden werd uitgenodigd om als dan send publiek te figureren in een live tv-uitzending met popster El- ton John. „Dat moet in 1969 zijn geweest. Ik had mijn lange haar net afgeknipt, op een spriet mid den op mijn hoofd na. Die stak omhoog; mijn antenne met de wereld, haha. Toen Elton begon te spelen, ging ik heel wild bewe gen en dansen, telkens precies voor de camera waarvan het rode lichtje brandde. Ik sprong boven op de piano; ik zie nog die ver schrikte blik van Elton John. Het was een chaos. En het was een rechtstreekse uitzending. Die re gisseur panikeerde en kon niets doen, alleen de uitzending eer der beëindigen, hahaha. „Het mooie van deze tijd vind ik dat veel kunstenaars van nu zo wel met beeld als met geluid be zig zijn. Vroeger mocht een schil der alleen maar schilderen en een filmer alleen maar filmen. Hugo Claus wilde graag schilde ren, maar hij mocht alleen maar schrijven. „Ik heb altijd alles gedaan. Het is leuk dat ik nu erkenning van jonge mensen krijg, vooral in het buitenland. Thurston Moore van Sonic Youth is een fan. En ik heb opnamen gemaakt met Nate Young van de Amerikaanse noise- groep Wolf Eyes. Is dat niet onge lofelijk op mijn leeftijd?" en aantal jaren geleden heb ik mijn lach ten toongesteld. De politie was aan de deur geweest omdat ik te hard lachte. Geluids overlast. Toen heb ik bij een groepsexpositie een dvd van mijn lachen getoond, geflankeerd door twee schilderijen." Ludo Mich (70) lacht hard als hij het vertelt en steekt zijn zo veelste sigaret op. Sinds de vroe ge jaren zestig schudt hij de Ant werpse artistieke wereld op met zijn eigenzinnige visie op de kunst en het leven in het alge meen. „Natuurlijk had ik destijds contact met Provo in Amster dam", zegt hij. „Dat was mijn ge neratie. Simon Vinkenoog kwam hier over de vloer. En Johnny the Selfkicker, die kende ik heel goed. Wim T. Schippers ook. Het was de tijd dat ik door Antwer pen liep in mijn lichtpak, een zil veren kostuum met lampjes. Dat was ook een performance. „Pim de la Parra en Wim Ver stappen kwamen hier in de vroe ge jaren zeventig, toen ik mijn films Saturnus en Lysistrata maak te. Die laatste is nu echt een cult film, maar destijds zorgde het voor opschudding omdat ieder een er naakt in speelde. Dat blij spel Lysistrata van de Griekse blij speldichter Aristophanes uit 411 voor Christus heeft heel veel kun stenaars geïnspireerd. Ik kwam op het idee voor mijn bewerking met naakte acteurs toen ik oude Griekse schalen zag met afbeel dingen van het stuk waarop alle personages naakt waren." Op zijn 12de werd hij naar een kunstschool gestuurd, waar je op geleid kon worden tot drukker of 'siertekenaar', vertelt Mich. Hij was amper 14 toen hij bij een ten toonstelling in Antwerpen de Franse kunstenaar Yves Klein ontmoette. Dat maakte indruk. Een paar jaar later had hij zijn eerste baantje bij een bedrijf dat 'publiciteitsfilms' maakte. Daar leerde hij films maken, maar hij schilderde ook en maakte beel den. 'Het is leuk ik nu erkenning jonge mensen krijg, vooral in het buitenland' 'Ik heb altijd willen experimenteren Ludo Mich is 22 april te zien tijdens Sounds of the Underground in Am sterdam. Info: www.sotufestival.com uuui rcier diuijii foto Paul Bergen Ludo Mich kunstenaar en filmer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 28