Vooral maaltijdbox van Albert Heijn is geduchte concurrent voor zusje van Zalando Agressieve marketing bezorgde de maaltijdboxfirma veel nieuwe abonnees, en een recordverlies. 22 Topmannen vrezen Brexit ASML verwacht forse omzetgroei HeWoFresh Box Vier op de tien financieel top mannen in Nederland verwach ten nadelige gevolgen voor hun onderneming van een eventuele Brexit. Dat meldt De- loitte op basis van zijn kwar taalonderzoek 'CFO Survey*. Chipmachinefabrikant ASML voorziet voor het tweede kwar taal een stevige groei van de om zet, tot circa 1,7 miljard euro. In het eerste kwartaal nam de om zet nog af van 1,4 miljard naar 1,3 miljard euro. De nettowinst liep met ongeveer een derde terug tot 198 miljoen euro. Volgens topman Peter Wennink (foto) heeft ASML een voorspelbaar kwartaal achter de rug, dat pre cies verliep zoals het bedrijf zelf had verwacht. De groei in het tweede kwartaal wordt met na me gedreven door een toene- mende vraag bij fabrikanten van J rekenchips. AMSTERDAM. Het Nederlandse kantoor van de Duitse maaltijd- boxenleverancier is gevestigd in een oud hoofdkantoor van wijlen V&D. HelloFresh vertegenwoor digt de nieuwe economie. Schijn baar vanuit het niets was het be drijf daar ineens, overal. Met groe ne jasjes in de winkelstraat, met ei gen bestelbusjes. Je kon afgelopen jaren geen postpakketje openen of er zat een kortingskaart voor een maaltijdbox in. HelloFresh lijkt de winnaar van zijn zelfontketende maaltijdbox- oorlog. Een jaar of drie geleden waren boxen met namen als De Krat of Streekbox nog het terrein van een handjevol idealisten die eten van boeren in de buurt bij klanten thuis bezorgden. Nu heeft één op de tien Nederlanders wel eens een maaltijdbox besteld. Die van HelloFresh is veruit de be kendste; acht op de tien Nederlan ders kennen het merk. Klanten zijn vooral drukke gezinnen, zegt ceo Maartje Frederiks van Hel loFresh. Ze krijgen recepten en af gepaste ingrediënten thuis. Zon der al te veel moeite kunnen ze daarmee drie of vijf verse, geva rieerde maaltijden op tafel zetten. In Nederland en België had Hel loFresh begin dit jaar 150.000 abonnees. Het bedrijf groeit explo sief. Internationaal zijn het aantal klanten en de omzet in 2015 ruim verdrievoudigd. In zeven landen bezorgde HelloFresh afgelopen jaar totaal 49,5 miljoen maaltijd boxen. Ook het verlies steeg ech ter tot een recordbedrag: van 12 naar 86 miljoen euro, want in ex treem hoog tempo je klantenbe stand uitbreiden, kost veel geld. De keuken waar de Nederlandse recepten worden uitgetest is in elk geval geen grote kostenpost ge weest. Een paar witte kastjes, vier gaspitten, simpele oven en een klein aanrechtblad. Is dit werke lijk het hart van het bedrijf dat zich met 'inspirerende' maaltijden profileert? Jazeker, zegt Frederiks (31). „Onze gerechten moeten voor iedereen makkelijk te berei den zijn. Dus geen recepten waar je een broodbakmachine of slow- juicer voor nodig hebt." Biefstuk De 30 klantenservicemedewer kers die 's avonds de telefoons en computers bedienen, krijgen het zelfde voorgeschoteld als de abon nees. Het zijn studenten die het werk als bijbaantje doen. Ze zijn geselecteerd op affiniteit met eten. Frederiks: „Ze kunnen pri ma de vraag beantwoorden hoe lang een biefstuk moet bakken." Opzeggingen afhandelen lukte tot voor kort minder goed. Begin dit jaar werd de Consumenten bond overspoeld met klachten over HelloFresh. Op de 'cadeau- kaarten' stond in wel erg kleine lettertjes dat de korting alleen gold bij afname van meerdere maaltijdboxen. Mensen klaagden over opdringerige verkopers aan de deur. En abonnementen ble ken zo lastig stop te zetten, dat een blogger HelloFresh vergeleek met een stalkende ex. Hij raakte blijkbaar een gevoelige snaar: zijn blog werd op sociale media meer dan 400.000 keer gedeeld. Die agressieve marketing is on derdeel van een strategie die ook Zalando groot heeft gemaakt. Rocket Internet, het beursgeno teerde moederbedrijf van Hel- 'Onze gerechten moeten voor iedereen makkelijk te bereiden zijn' loFresh en Zalando, weet hoe be langrijk het op internet is om als eerste de grootste te zijn - zie Facebook, Uber of, dichter bij huis, Bol.com, Thuisbezorgd.nl en Booking.com. De online marktlei der is vaak niet meer in te halen. Bij HelloFresh draait alles dus om razendsnelle uitbreiding van het klantenbestand. En dat mag, ge zien de verliezen, wat kosten. Zodra zijn start-ups groot genoeg zijn, verkoopt Rocket ze. Het fonds blies de geplande beursgang van HelloFresh afgelopen najaar echter af. „Vanwege de verslechte rende marktomstandigheden", zegt Frederiks. Zo lang de beurs koersen niet stijgen, ziet ze Rocket voorlopig geen nieuwe po ging tot een beursnotering doen. Groene jasjes In september haalde HelloFresh bij investeerders nog 75 miljoen euro groeikapitaal op, waarmee de waarde van het bedrijf uitkwam op 2,6 miljard euro. Omgerekend bijna 5.000 euro per abonnee, merkte supermarktdeskundige Marcel van Aalst daarover op. „De beslissing om een bataljon studen ten in groen jasjes op nieuwe abonnees te laten jagen, is dan snel genomen." Die groene jasjes zijn nu iets minder te zien op straat. Na de ne gatieve publiciteit over hun ver kooptrucs is het marketingbudget in Nederland teruggeschroefd, zegt Frederiks. „We hebben een te vredenheidsmanager aangesteld. Het behouden van klanten heeft nu onze grootste prioriteit. Na el ke box krijgen ze een enquête. Daaruit bleek dat klanten meer keuze willen. Niet iedereen houdt van vis, er zijn mensen met aller gieën. Daarom bieden we binnen kort meer gerechten aan waar klanten elke week hun eigen selec- Economie HelloFresh moet nu klanten behouden door Annemieke van Dongen Maartje Frederiks CEO HelloFresh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22