Samen giechelen voor onderlinge verbinding 6 I HART& VRAAG HEI DE DESKUNDIGE 9 Renske Keizer (32, moeder van drie kinderen), wordt komende week officieel de allereerste hoogleraar vaderschap ter wereld. 'Mijn interesse in het vaderschap is zeker ook gewekt door mijn persoonlijke geschiedenis.' De emoties zijn de baas. Het is moeilijk bij te sturen én het heeft dus een functie Elke week beantwoordt een deskundige lezersvragen over gezondheid, psyche of voeding. Vandaag; Steven de Pont over giechelende tienermeisjes. Het antwoord is misschien ingewikkelder dan je zou denken. Pubers zien er vaak wel stoer en volwassen uit en hebben ook het gevoel dat ze al volwassen zijn (met als enig verschil tussen hen en hun ouders is dat zij nog naar school moeten (gaap!), nog niet mogen stemmen (belachelijk!) en nog geen auto mogen rijden (onredelijk!), maar de realiteit is toch anders. Het gedrag van een puber wordt veelal be paald door het emotionele deel van zijn of haar hersenen en dan met name door de nucleus accum- bens, het belonings centrum van ons brein. Dat wordt in de puberteit door hormonen extra ge stimuleerd en van daar dat pubers de neiging hebben voor de korte kick te gaan en risicovol gedrag te vertonen. Het gaat niet alleen om kicks, het werkt voor pubers lonend om zich met andere pubers te verbinden. Je zetje ouders in die periode op de achtergrond en het wordt belangrijk wat je leeftijdsgenoten van je vinden. Voor jongens betekent dit dat ze zich met elkaar gaan meten, fysiek of verbaal, om hoger in de hië rarchie te komen. Meisjes zoeken het in de onderlinge verbinding - dat is voor hen lo nend - en dus giechelen ze samen. De rem die onze hersenen op ons gedrag uitoefe nen en die het emotionele deel van ons gedrag in toom houdt (de neo-cortex) doet nog niet helemaal mee bij pubers. Dat kan tot het 23ste levensjaar duren voordat die helemaal aanstaat. Je vraag waarom meisjes giechelen zit hem dus in hun enorme behoefte zich met elkaar te verbinden en hun beperkte vermo gen om op een verstandelijke wijze hun ge drag aan te sturen. De emoties zijn de baas. Het is moeilijk bij te sturen én het heeft dus een functie. Het enige wat we zeker weten is dat wanneer de neo-cortex mee gaat doen, het giechelgedrag afneemt. HET PANEL TEKST ELS QUAEGEBEUR I FOTO PIM RAS Waar staat papa? Dat is de titel van de oratie die Renske Keizer vorige week aan de Universiteit van Am sterdam uitsprak ter aanvaarding van de bijzondere leerstoel pedago giek gericht op de rol en betekenis van vaders. Zij wordt daarmee offi cieel de eerste hoogleraar vader schap ter wereld. De tijd is er rijp voor, want ja, waar staat papa ei genlijk? De wetenschap heeft daar, in tegenstelling tot waar mama staat (in Nederland vrij stevig op een voetstuk), nog weinig naar ge zocht. Keizer, moeder van drie, waarvan de oudste uit een vorige relatie, is van plan daar verandering in te brengen. Haar wetenschappelijke fascinatie voor het vaderschap begon toen ze op haar 21ste afstu deerde als socioloog. Ze promo veerde daarna op een onderzoek naar de gevolgen van kinderloos heid. De literatuur op dat terrein ging voornamelijk over kinderloze vrouwen, viel haar op. De achterlig gende gedachte was dat moeder schap bepalender is voor vrouwen dan het vaderschap voor mannen. Daar had Keizer zo haar twijfels over en in haar proefschrift bewees ze dat: kinderloosheid heeft op mannen niet minder maar een ander effect. Daarna ging ze op zoek naar de be tekenis van het wél hebben van kinderen voor mannen. Daar doet ze sinds 2010 sociologisch onder zoek naar in Rotterdam. In Amster dam zijn nu de kinderen aan de beurt: wat kan een vader voor hen betekenen? Wanneer is de invloed van vaders het grootst? Renske keizer 1995-2001 Keizer groeide op in een geschei den gezin in Enschede. Haar ou ders gingen uit elkaar toen ze twee was. Ze woonde bij haar moeder, die werkte vanaf het moment dat Keizer naar school ging en ze groeide op met een stiefvader. Haar biologische vader zag ze alleen in weekenden. „Mijn interesse in het vaderschap is zeker ook gewekt door mijn persoonlijke geschiede nis," zegt ze. Haar kinderen zijn op deze woensdagmiddag thuis in Gouda met haar man Niels, die is grootgebracht door een vader en een moeder met een gelijk aandeel in de opvoeding. „Zo zit onze cultuur in elkaar. De moeder wordt gezien als de pri maire opvoeder en de vaderrol is secundair. Tekenend is de foto die ik je stuurde van een prikbordop- roep op een school: 'Gezocht: over- blijfmoeders (m/v).' En dit is geen plaatje uit een ver verleden. Waarom niet overblijfouders? Dat heeft een historische context. In te genstelling tot in veel West-Euro- pese landen gingen Nederlandse vrouwen niet massaal werken tij dens de wereldoorlogen. Tijdens de wederopbouw ontstond het idee dat het een luxe is dat veel vrou wen niet hoefden te werken. Wij haalden liever arbeidskrachten uit het buitenland om de economie weer op te bouwen. Het idee van moeder als hoeksteen van het gezin houdt voor een deel nog steeds stand in ons dagelijks leven." „Het groeit, maar niet enorm. Ik zou eerder zeggen: minimaal en se lectief. De mannen die ouder schapsverlof opnemen of parttime werken, zijn doorgaans blank, hoogopgeleid en werkzaam in de weinige sectoren waar het geaccep teerd is, zoals bij de overheid. In Nederland ontbreekt de financiële Steven de Pont is psycholoog. dinsdag 19 april 2016 GO Het is geen wereldprobleem, maar ik word hele maal gek van het gegiechel van mijn 12-jarige dochter en haar vriendinnen. Zodra ze samen zijn, zitten ze aan een stuk door te giechelen en soms hebben ze zelfs de slappe lach. Ik ben benieuwd waarom ze dit doen. Ook ben ik nieuwsgierig waarom jongens dit niet doen. 44 Reageren? Mail naar hartenziel@persgroep.nl VOEDINGS- DESKUNIGE Ay Lin Kho HUISARTS Rutger Verhoeff LAAT i vaders HUN GANG GAAN RELATIE THERAPEUT Caroline Franssen w 10 juli 1983, Doorn Gymnasium, Stedelijk Lyceum Enschede 2001-2005 Algemene sociale wetenschappen, Universiteit Utrecht 2005-2010 Promotieonderzoek kinderloosheid aan het Nederlands In terdisciplinair Demo grafisch Instituut, Den Haag 2010-heden Universitair hoofd docent sociologie, Erasmus Universi teit, Rotterdam 2014-heden Bijzonder hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit van Am sterdam. Op 15 april sprak ze haar oratie uit. Keizer woont in Gouda met haar man en hun kinderen (8, 4 en 2 jaar). De papadag. Wat vindt u van die term? Maar het aantal vaders met een rol als mede-primaire opvoeder groeit toch enorm de laatste jaren? Renske Keizer: 'Mijn werk kan ook uit wijzen dat vaderschap geen uniek karakter heeft.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 53