f
Hugo Borst
maakt veel
los over
dementie
Ambulance in Zeeland
is niet snel genoeg
ZEELAND 5
Het is een boodschap die zo
wel in de bijbel als de ko
ran voorkomt: wie erin
slaagt één mens te redden,
redt de hele mensheid. Dat is precies
hoe aartsbisschop Dieudonné Nzapa-
lainga terugkijkt op december 2013,
toen hij tijdens het hoogtepunt van
de bloedige burgeroorlog in de Cen
traal Afrikaanse Republiek (CAR)
imam Omar Kobine Layama in huis
nam. Drie dagen later werd het huis
van de imam tot de grond toe afge-
Rooseuelt
Four
Freedoms
brand, Layama bleef een halfjaar bij
Nzapalainga wonen. „We zijn meer
dan vrienden, zelfs meer dan broers",
zegt Layama in de lobby van een Am
sterdams hotel.
De bisschop en de imam zijn in Ne
derland voor de uitreiking van de
Four Freedoms Awards - ze krijgen
die voor de vrijheid van godsdienst -
komende donderdag. Woensdag voegt
dominee Nicolas Guérékoya-
me-Gbangou zich bij hen. De drie
geestelijken zijn de boegbeelden van
het door de Nederlandse hulporganisa
tie Cordaid gefaciliteerde Interfaith
Peace Platform. In een land dat ver
scheurd lijkt door religieuze twisten
laten zij zien hoe moslims, katholie
ken en protestanten samen de vrede
bewaren. „Als wij er niet in slagen
eenheid uit te dragen", zegt Nzapalain
ga, „hoe kunnen we dan verwachten
dat onze geloofsgenoten dat doen?"
Vier jaar geleden 'ontplofte' de
CAR, doordat de toenmalige president
Francois Bozizé de overwegend chris
telijke bevolking opzette tegen de
moslims. Hij beschuldigde rebellen
groepen ervan het land te willen om
vormen tot een fundamentalistische
moslimstaat. Volgens de geestelijken
draaide het conflict veel meer om cor
ruptie en armoede. De religie was niet
meer dan een dekmantel. „Een echte
moslim moordt niet", zegt Nzapalain
ga. „Een echte christen ook niet. Wij
hebben onze volgelingen nooit meege
geven dat ze mochten doden. Als reli
gieuze leiders hebben we gezegd: dit
kunnen we niet toestaan."
In de CAR hebben moslims en
christenen altijd vreedzaam samen ge
woond. Nzapalainga is kind uit een ge
mengd - protestants en katholiek - hu
welijk en Layama vertelt dat huwelij
ken tussen moslims en christenen
ook heel gewoon zijn. „Ik zag een pro
bleem aan de horizon ontstaan toen
de president moslimgroepen begon te
beschuldigen", zegt hij. „Ik heb alle
imams bij elkaar geroepen en de me
dia erbij gehaald om duidelijk te ma
ken dat het geen religieus conflict is.
Er werd verdeeldheid gezaaid."
De drie geestelijken straalden juist
eenheid uit, met gevaar voor eigen le
ven. Nzapalainga en Layama praten er
over alsof het de gewoonste zaak ter
wereld is. „Het is onze plicht", aldus
de imam. „We zijn mannen van het
woord. Het woord van God. Mensen
rechten zijn de basis van onze religies.
Daarin draait het ook om gelijkheid
en broederschap."
De 'drie heiligen van Bangui' ho
pen dat ze een voorbeeld zijn voor an-
'We zijn mannen van het
woord. Het woord van
God. Mensenrechten zijn
de basis van onze religies'
deren. Nee, in alle bescheidenheid we
ten ze dat al. Toen de paus enkele
maanden geleden de CAR bezocht en
imam Layama het overvolle stadion
met katholieken betrad, kreeg hij een
staande ovatie, vertelt Nzapalainga.
„En op een christelijke school die ik
laatst bezocht vroeg ik een jongetje
wat hij wil worden. Weet je wat hij
zei? Ik wil worden als de imam."
Auteur Hugo Borst was
gisteravond in theater
De Mythe in Goes ter
ondersteuning van
een bijzondere bundel waar
voor hij het voorwoord verzorg
de: Ik ken jou, met 25 hartver
scheurende en aangrijpende
verhalen over dementie. Verha
len geschreven door lezers naar
aanleiding van de columns van
Borst over zijn dementerende
moeder. In een interview met
PZC-verslaggever Jan van Dam
me vertelde hij over deze bun
del en over zijn bestseller Ma,
waarin de columns over zijn
moeder zijn samengebracht.
Hij las ook voor en signeerde.
Minister Edith Schippers van
Volksgezondheid reageert daar
mee op een rapport van de Neder
landse Zorgautoriteit. Daaruit
blijkt dat ambulances in Zeeland
de norm niet halen om binnen
een kwartier na melding ter plek
ke te zijn. De norm is dat ambu
lances in 95 procent van alle le
vensbedreigende situaties binnen
een kwartier ter plekke moet zijn.
Zeeland bungelt met Noord
oost Gelderland onderaan. Slechts
in 91 procent van de gevallen is de
ambulance in Zeeland op tijd. De
cijfers dateren uit 2014. Het onder
zoek laat wel zien dat de ambulan
ces in Zeeland de afgelopen vijf
jaar sneller ter plaatse zijn. In 2010
was 85 procent van de Zeeuwse
ambulances binnen een kwartier
ter plekke. In 2011 en 2012 steeg
dat naar 88 en 89 procent. En in
2013 en 2014 bleef het steken op 91
procent.
Volgens Michiel Wildschut van
Witte Kruis zijn grote stappen ge
zet. „In 2015 was 93 procent van
de ambulances binnen een kwar
tier ter plaatse. De laatste maan
den is dat verder verbeterd. Op dit
moment zitten we op 94,5 pro
cent en voldoen we bijna aan de
norm. We komen van heel ver.
Toen we in 2009 het ambulance
vervoer overnamen was 82 pro
cent binnen een kwartier na een
melding ter plaatse."
Schippers voelt er niets voor de
normen te verlagen. „Als we er
niet aan voldoen, proberen we de
prestaties te verhogen."
DINSDAG 19 APRIL 2016
Christelijk applaus voor imam
door Ernst Jan Rozendaal
ROOSEVELT FOUNDATION
Bisschop Dieudonné Nzapalainga (I) en imam Omar Kobine Layama. foto Marlies Wessels
Omar Kobine Layama imam
Morgen in de laatste aflevering over de lau
reaten van de Four Freedoms Awards: Ma
zen Darwish
Hugo Borst op het podium van De Mythe. Hij wijst naar een levensgrote fo
to van hem als kleine jongen, op schoot bij zijn moeder, foto Marcelle Davidse
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG. Ambulances moeten in
Zeeland sneller ter plekke zijn. De
zorgverzekeraars moeten kijken
hoe ze de situatie zo snel mogelijk
kunnen verbeteren.