f Hugo Borst maakt veel los over dementie Ambulance in Zeeland is niet snel genoeg ZEELAND 5 Het is een boodschap die zo wel in de bijbel als de ko ran voorkomt: wie erin slaagt één mens te redden, redt de hele mensheid. Dat is precies hoe aartsbisschop Dieudonné Nzapa- lainga terugkijkt op december 2013, toen hij tijdens het hoogtepunt van de bloedige burgeroorlog in de Cen traal Afrikaanse Republiek (CAR) imam Omar Kobine Layama in huis nam. Drie dagen later werd het huis van de imam tot de grond toe afge- Rooseuelt Four Freedoms brand, Layama bleef een halfjaar bij Nzapalainga wonen. „We zijn meer dan vrienden, zelfs meer dan broers", zegt Layama in de lobby van een Am sterdams hotel. De bisschop en de imam zijn in Ne derland voor de uitreiking van de Four Freedoms Awards - ze krijgen die voor de vrijheid van godsdienst - komende donderdag. Woensdag voegt dominee Nicolas Guérékoya- me-Gbangou zich bij hen. De drie geestelijken zijn de boegbeelden van het door de Nederlandse hulporganisa tie Cordaid gefaciliteerde Interfaith Peace Platform. In een land dat ver scheurd lijkt door religieuze twisten laten zij zien hoe moslims, katholie ken en protestanten samen de vrede bewaren. „Als wij er niet in slagen eenheid uit te dragen", zegt Nzapalain ga, „hoe kunnen we dan verwachten dat onze geloofsgenoten dat doen?" Vier jaar geleden 'ontplofte' de CAR, doordat de toenmalige president Francois Bozizé de overwegend chris telijke bevolking opzette tegen de moslims. Hij beschuldigde rebellen groepen ervan het land te willen om vormen tot een fundamentalistische moslimstaat. Volgens de geestelijken draaide het conflict veel meer om cor ruptie en armoede. De religie was niet meer dan een dekmantel. „Een echte moslim moordt niet", zegt Nzapalain ga. „Een echte christen ook niet. Wij hebben onze volgelingen nooit meege geven dat ze mochten doden. Als reli gieuze leiders hebben we gezegd: dit kunnen we niet toestaan." In de CAR hebben moslims en christenen altijd vreedzaam samen ge woond. Nzapalainga is kind uit een ge mengd - protestants en katholiek - hu welijk en Layama vertelt dat huwelij ken tussen moslims en christenen ook heel gewoon zijn. „Ik zag een pro bleem aan de horizon ontstaan toen de president moslimgroepen begon te beschuldigen", zegt hij. „Ik heb alle imams bij elkaar geroepen en de me dia erbij gehaald om duidelijk te ma ken dat het geen religieus conflict is. Er werd verdeeldheid gezaaid." De drie geestelijken straalden juist eenheid uit, met gevaar voor eigen le ven. Nzapalainga en Layama praten er over alsof het de gewoonste zaak ter wereld is. „Het is onze plicht", aldus de imam. „We zijn mannen van het woord. Het woord van God. Mensen rechten zijn de basis van onze religies. Daarin draait het ook om gelijkheid en broederschap." De 'drie heiligen van Bangui' ho pen dat ze een voorbeeld zijn voor an- 'We zijn mannen van het woord. Het woord van God. Mensenrechten zijn de basis van onze religies' deren. Nee, in alle bescheidenheid we ten ze dat al. Toen de paus enkele maanden geleden de CAR bezocht en imam Layama het overvolle stadion met katholieken betrad, kreeg hij een staande ovatie, vertelt Nzapalainga. „En op een christelijke school die ik laatst bezocht vroeg ik een jongetje wat hij wil worden. Weet je wat hij zei? Ik wil worden als de imam." Auteur Hugo Borst was gisteravond in theater De Mythe in Goes ter ondersteuning van een bijzondere bundel waar voor hij het voorwoord verzorg de: Ik ken jou, met 25 hartver scheurende en aangrijpende verhalen over dementie. Verha len geschreven door lezers naar aanleiding van de columns van Borst over zijn dementerende moeder. In een interview met PZC-verslaggever Jan van Dam me vertelde hij over deze bun del en over zijn bestseller Ma, waarin de columns over zijn moeder zijn samengebracht. Hij las ook voor en signeerde. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid reageert daar mee op een rapport van de Neder landse Zorgautoriteit. Daaruit blijkt dat ambulances in Zeeland de norm niet halen om binnen een kwartier na melding ter plek ke te zijn. De norm is dat ambu lances in 95 procent van alle le vensbedreigende situaties binnen een kwartier ter plekke moet zijn. Zeeland bungelt met Noord oost Gelderland onderaan. Slechts in 91 procent van de gevallen is de ambulance in Zeeland op tijd. De cijfers dateren uit 2014. Het onder zoek laat wel zien dat de ambulan ces in Zeeland de afgelopen vijf jaar sneller ter plaatse zijn. In 2010 was 85 procent van de Zeeuwse ambulances binnen een kwartier ter plekke. In 2011 en 2012 steeg dat naar 88 en 89 procent. En in 2013 en 2014 bleef het steken op 91 procent. Volgens Michiel Wildschut van Witte Kruis zijn grote stappen ge zet. „In 2015 was 93 procent van de ambulances binnen een kwar tier ter plaatse. De laatste maan den is dat verder verbeterd. Op dit moment zitten we op 94,5 pro cent en voldoen we bijna aan de norm. We komen van heel ver. Toen we in 2009 het ambulance vervoer overnamen was 82 pro cent binnen een kwartier na een melding ter plaatse." Schippers voelt er niets voor de normen te verlagen. „Als we er niet aan voldoen, proberen we de prestaties te verhogen." DINSDAG 19 APRIL 2016 Christelijk applaus voor imam door Ernst Jan Rozendaal ROOSEVELT FOUNDATION Bisschop Dieudonné Nzapalainga (I) en imam Omar Kobine Layama. foto Marlies Wessels Omar Kobine Layama imam Morgen in de laatste aflevering over de lau reaten van de Four Freedoms Awards: Ma zen Darwish Hugo Borst op het podium van De Mythe. Hij wijst naar een levensgrote fo to van hem als kleine jongen, op schoot bij zijn moeder, foto Marcelle Davidse door Jeffrey Kutterink DEN HAAG. Ambulances moeten in Zeeland sneller ter plekke zijn. De zorgverzekeraars moeten kijken hoe ze de situatie zo snel mogelijk kunnen verbeteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 34