Kernafval kan ook in boorgaten Duitsers in Zeeland over de award voor Merkel Waar naartoe in de week van het museum? Merkwaardige actie van Terneuzen voor tolvrije tunnel Een eendrachtige lobby in Den Haag voeren, lukt Zeeland zelden. Te vaak verschillen de meningen in de provincie. Dwars door het belfort in Sluis en het winkelcen trum in Breskens liepen ze. De 450 leerlingen die meededen aan de Mini-Roparun trotseerden gisteren wind en regen om geld in te zamelen voor Stichting Roparun. In estafettevorm legden 56 teams een afstand van zestig kilometer af door de gemeente Sluis. Ze lieten zich sponsoren en dat leverde uiteindelijk 110.000 euro op. Stichting Roparun gebruikt het bedrag voor onder meer behandeling en ondersteuning van kanker patiënten. Op 27 mei krijgt het evenement ook een editie in Terneuzen. foto Ronald den Dekker Wil je als plattelands provincie met net zoveel inwoners als Rotterdam-Zuid iets voor elkaar boksen in Brussel en Den Haag, dan lukt dat eigen lijk alleen als de provincie met één stem spreekt. Een unaniem ge luid is voor Kamerleden en minis ters immers lastiger te negeren dan een verdeeld huis. Het lijkt een Zeeuwse kwaliteit de lobby dusdanig te versplinteren dat ze in Den Haag schouderophalend brommen: Zeeland, wordt het eerst maar eens onderling eens. Zeeland bleek bijvoorbeeld ho peloos verdeeld over de terugkeer van de intercity. Gemeenten met kleine stations gingen dwars lig gen. De splitsing van energiebe drijf Delta leidde vorig jaar tot een ware soap in Den Haag. De meeste aandeelhouders waren voor splitsing, Delta bleef tot in de Senaat doorvechten, daarbij ge steund door de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW). Zeeland maakte zo geen beste beurt bij politiek Den Haag. Deze week trok een delegatie van het Terneuzense gemeentebe stuur op eigen houtje naar Den Haag, om bij de vaste kamercom missie voor Infrastructuur en Mi lieu te pleiten voor een tolvrije Westerscheldetunnel. Gesteund door een motie van de Terneuzen se gemeenteraad en 30.000 men sen die de petitie van initiatiefne mer Mark Perquin uit Nieuwvliet voor een tolvrije doorgang van de WST hebben ondertekend. De Ka mercommissie, zo werd afgespro ken, komt naar Terneuzen. Dan zullen ook allerlei andere wensen, zoals een goederenspoor naar Zei- zate, worden doorgeakkerd. Uiteraard staat het Terneuzen vrij via de WST naar Den Haag te reizen, de actie van één enkele ge meente voor een tolvrije tunnel is op zijn minst merkwaardig. Want Terneuzen spreekt niet voor heel Zeeland, noch voor de gehele re gio Zeeuws-Vlaanderen. Boven dien is het aannemelijk dat er gros- so modo evenveel verkeer van noord naar zuid rijdt als van zuid naar noord. Ergo: alle Zeeuwen be talen mee aan de tunnel. Er is dus Met zijn wilde 'eenmansactie' loopt Terneuzen de commissie-Balkenende voor de voeten geen sprake van een exclusief Zeeuws-Vlaams of Terneuzens probleem. Het wel of niet tolvrij maken van de tunnel vraagt een afweging die rekening houdt met de belangen van alle Zeeuwen. Het moet de Haagse politici ook zijn opgevallen dat de provin cie ontbrak in de delegatie. De pro vincie is de enige aandeelhouder van de Westerscheldetunnel. Een meerderheid in Provinciale Staten voelt vooralsnog niets voor het snel of versneld tolvrij maken van de WST. Uiteindelijk beslissen de Staten ook over de tol voor de tun nel. Welke indruk maakt dat Ter neuzense bezoek dan in Den Haag? Van een verdeeld huis. De timing is evenmin briljant. Met zijn wilde 'eenmansactie' loopt Terneuzen de commis sie-Balkenende voor de voeten. Die moet zijn voorstellen om de Zeeuwse economie te versterken nog presenteren. De tunnel nu tol vrij maken kost minimaal 500 mil joen euro, maar misschien zijn an dere noden wel veel urgenter. Bijvoorbeeld goederensporen waar Zeeland Seaports en de BZW om zitten te springen. Het gaat om een spoor van de Axelse Vlakte naar Zelzate én de Veza, in de volksmond de Sloebocht, een aftakking naar Antwerpen, vlak voor Bergen op Zoom. Zulke ma jeure projecten komen niet rond op het stadhuis van Terneuzen. Ze vragen een eendrachtige lobby van bedrijven, Zeeland Seaports, provincie en gemeenten. BORSSELE. Het is veiliger en veel goedkoper radioactief afval in boorgaten van 3 tot 5 kilome ter diep op te slaan dan in een 500 meter diepe grote berg- mijn, zoals het Rijk vooralsnog wil. Een bergmijn kost 2 mil jard, twee diepe boorgaten hooguit 200 miljoen euro. Dat blijkt uit een voorlopig rapport van onderzoeksinsti tuut TNO. Het rapport naar de technische mogelijkheden voor de eindberging van radioactief afval is nog niet gepubliceerd, maar al wel beschikbaar op de website van anti-kernenergieor- ganisatie Wise Nederland. De boorgattechniek heeft een hoge vlucht genomen door ervaringen in de olie- en gasin- dustrie. Wel moet worden on derzocht of de Nederlandse bo dem hiervoor geschikt is. Op dit moment ligt nucleair afval opgeslagen bij de Covra in Borssele. Het kabinet wil dat af val, waarvan 400 kubieke me ter hoogradioactief afval, pas rond 2130 ondergronds opslaan. Het wil de komende decennia leren van opslagmethoden in andere landen. www.pzc.nt zeeuws-vlaanderen@pzc.nl ZATERDAG 16 april 2016 Zeeland ZEELAND 12 Zeeland is verdeeld huis ANALYSE door Frank Balkenende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 79