Kernafval
kan ook in
boorgaten
Duitsers in
Zeeland over
de award
voor Merkel
Waar
naartoe
in de
week
van het
museum?
Merkwaardige actie van Terneuzen voor tolvrije tunnel
Een eendrachtige lobby in Den Haag
voeren, lukt Zeeland zelden. Te vaak
verschillen de meningen in de provincie.
Dwars door het
belfort in Sluis en
het winkelcen
trum in Breskens
liepen ze. De 450
leerlingen die
meededen aan de
Mini-Roparun
trotseerden gisteren
wind en regen om
geld in te zamelen
voor Stichting
Roparun. In estafettevorm legden 56 teams een
afstand van zestig kilometer af door de
gemeente Sluis. Ze lieten zich sponsoren en dat
leverde uiteindelijk 110.000 euro op. Stichting
Roparun gebruikt het bedrag voor onder meer
behandeling en ondersteuning van kanker
patiënten. Op 27 mei krijgt het evenement ook
een editie in Terneuzen. foto Ronald den Dekker
Wil je als plattelands
provincie met net
zoveel inwoners als
Rotterdam-Zuid
iets voor elkaar boksen in Brussel
en Den Haag, dan lukt dat eigen
lijk alleen als de provincie met
één stem spreekt. Een unaniem ge
luid is voor Kamerleden en minis
ters immers lastiger te negeren
dan een verdeeld huis. Het lijkt
een Zeeuwse kwaliteit de lobby
dusdanig te versplinteren dat ze
in Den Haag schouderophalend
brommen: Zeeland, wordt het
eerst maar eens onderling eens.
Zeeland bleek bijvoorbeeld ho
peloos verdeeld over de terugkeer
van de intercity. Gemeenten met
kleine stations gingen dwars lig
gen. De splitsing van energiebe
drijf Delta leidde vorig jaar tot
een ware soap in Den Haag. De
meeste aandeelhouders waren
voor splitsing, Delta bleef tot in
de Senaat doorvechten, daarbij ge
steund door de Brabants-Zeeuwse
Werkgeversvereniging (BZW).
Zeeland maakte zo geen beste
beurt bij politiek Den Haag.
Deze week trok een delegatie
van het Terneuzense gemeentebe
stuur op eigen houtje naar Den
Haag, om bij de vaste kamercom
missie voor Infrastructuur en Mi
lieu te pleiten voor een tolvrije
Westerscheldetunnel. Gesteund
door een motie van de Terneuzen
se gemeenteraad en 30.000 men
sen die de petitie van initiatiefne
mer Mark Perquin uit Nieuwvliet
voor een tolvrije doorgang van de
WST hebben ondertekend. De Ka
mercommissie, zo werd afgespro
ken, komt naar Terneuzen. Dan
zullen ook allerlei andere wensen,
zoals een goederenspoor naar Zei-
zate, worden doorgeakkerd.
Uiteraard staat het Terneuzen
vrij via de WST naar Den Haag te
reizen, de actie van één enkele ge
meente voor een tolvrije tunnel is
op zijn minst merkwaardig. Want
Terneuzen spreekt niet voor heel
Zeeland, noch voor de gehele re
gio Zeeuws-Vlaanderen. Boven
dien is het aannemelijk dat er gros-
so modo evenveel verkeer van
noord naar zuid rijdt als van zuid
naar noord. Ergo: alle Zeeuwen be
talen mee aan de tunnel. Er is dus
Met zijn wilde
'eenmansactie' loopt
Terneuzen de
commissie-Balkenende
voor de voeten
geen sprake van een exclusief
Zeeuws-Vlaams of Terneuzens
probleem. Het wel of niet tolvrij
maken van de tunnel vraagt een
afweging die rekening houdt met
de belangen van alle Zeeuwen.
Het moet de Haagse politici
ook zijn opgevallen dat de provin
cie ontbrak in de delegatie. De pro
vincie is de enige aandeelhouder
van de Westerscheldetunnel. Een
meerderheid in Provinciale Staten
voelt vooralsnog niets voor het
snel of versneld tolvrij maken van
de WST. Uiteindelijk beslissen de
Staten ook over de tol voor de tun
nel. Welke indruk maakt dat Ter
neuzense bezoek dan in Den
Haag? Van een verdeeld huis.
De timing is evenmin briljant.
Met zijn wilde 'eenmansactie'
loopt Terneuzen de commis
sie-Balkenende voor de voeten.
Die moet zijn voorstellen om de
Zeeuwse economie te versterken
nog presenteren. De tunnel nu tol
vrij maken kost minimaal 500 mil
joen euro, maar misschien zijn an
dere noden wel veel urgenter.
Bijvoorbeeld goederensporen
waar Zeeland Seaports en de
BZW om zitten te springen. Het
gaat om een spoor van de Axelse
Vlakte naar Zelzate én de Veza, in
de volksmond de Sloebocht, een
aftakking naar Antwerpen, vlak
voor Bergen op Zoom. Zulke ma
jeure projecten komen niet rond
op het stadhuis van Terneuzen.
Ze vragen een eendrachtige lobby
van bedrijven, Zeeland Seaports,
provincie en gemeenten.
BORSSELE. Het is veiliger en
veel goedkoper radioactief afval
in boorgaten van 3 tot 5 kilome
ter diep op te slaan dan in een
500 meter diepe grote berg-
mijn, zoals het Rijk vooralsnog
wil. Een bergmijn kost 2 mil
jard, twee diepe boorgaten
hooguit 200 miljoen euro.
Dat blijkt uit een voorlopig
rapport van onderzoeksinsti
tuut TNO. Het rapport naar de
technische mogelijkheden voor
de eindberging van radioactief
afval is nog niet gepubliceerd,
maar al wel beschikbaar op de
website van anti-kernenergieor-
ganisatie Wise Nederland.
De boorgattechniek heeft
een hoge vlucht genomen door
ervaringen in de olie- en gasin-
dustrie. Wel moet worden on
derzocht of de Nederlandse bo
dem hiervoor geschikt is.
Op dit moment ligt nucleair
afval opgeslagen bij de Covra in
Borssele. Het kabinet wil dat af
val, waarvan 400 kubieke me
ter hoogradioactief afval, pas
rond 2130 ondergronds opslaan.
Het wil de komende decennia
leren van opslagmethoden in
andere landen.
www.pzc.nt zeeuws-vlaanderen@pzc.nl ZATERDAG 16 april 2016
Zeeland
ZEELAND 12
Zeeland is verdeeld huis
ANALYSE
door Frank Balkenende