stemming over motie zonne-akkers Absurde met pechgevallen in de oost- en westbuis 'Een lege tank, dan schrik je wel even' ZEELAND 3 Elk pechgeval in de Westerscheldetunnel zorgt voor veel verkeershinder. Komt dat nu echt vaker voor dan elders of lijkt dat maar zo? De afgelopen dagen was het drie keer raak. Vorige week vrijdag zorgde een gestrande vrachtwagen urenlang voor files voor de Wes terscheldetunnel richting Zeeuws-Vlaanderen. Zondag en maandag waren er stevige pechge vallen in de andere richting. Het lijkt wel heel vaak mis te gaan, op die 6,6 kilometer onder gronds tussen Terneuzen en Elle- woutsdijk. Alsof voertuigen het extra te verduren hebben in de tunnel. Of is dat nou schijn? De feiten op een rij in negen vragen. De tunnelorganisatie zegt geen ge gevens per incident te kunnen ver strekken. Wie alle meldingen via Twitter inventariseert, krijgt ech ter toch een getrouw beeld. Over de afgelopen drie jaar - sinds 12 april 2013 - zijn er 227 pechgeval len bekend. Dat komt neer op ge middeld 75 per jaar. Vorig jaar gingen 6,2 miljoen voer tuigen door de tunnel, samen goed voor 41 miljoen gereden kilo meters. Met 75 incidenten bete kent dat één pechgeval per 545.000 kilometer. In heel Neder land wordt jaarlijks 150 miljard ki lometer gereden en zijn er naar schatting zo'n 2 miljoen pechge vallen. Dat betekent één pechge val per 75.000 kilometer. De kans om in de tunnel te stranden is, vol gens deze grove berekening, ze ven keer kleiner dan gemiddeld. Pure pech dus. In de periode april tot en met au gustus zijn het er beduidend meer dan in de rest van het jaar, soms zelfs twee keer zo veel. Dat kan deels worden verklaard door het extra vakantieverkeer in die periode. De meeste incidenten zijn op woensdagen en vrijdagen. Eén op de acht pechgevallen ge beurt tussen vijf en zes uur 's mid dags. Nauwelijks. Van de 227 pechgeval len waren er 112 in de oostbuis (richting Zuid-Beveland) en 115 in de westbuis. Opvallend is wel dat opeenvolgende incidenten vaak in dezelfde buis zijn. Tussen 23 de cember 2015 en 17 maart dit jaar waren er bijvoorbeeld eerst zeven pechgevallen in de westbuis en vervolgens zes achtereen in de oostbuis. Wie vertrouwt op statistieken kan op een vrijdag in augustus in de avondspits de westbuis beter mij den. Bij personenauto's zit er gemid deld 34 minuten tussen de eerste melding en het weer volledig vrij geven van de tunnel. Voor de ber ging zelf moet de tunnel tijdelijk volledig worden afgesloten. Bij vrachtwagens duurt het incident vaak langer. Gemiddeld zo'n an derhalf uur. Het was het langste pechincident van de afgelopen jaren, door een samenloop van omstandigheden. Rond vier uur 's middags kreeg een vrachtwagen een klapband. Om de rubberdelen te verwijde ren, moest de tunnel meteen even dicht. De berging zelf werd be wust uitgesteld tot na de avondspits. Daardoor kon het ver keer over één rijstrook passeren. Dat zorgde voor files, maar als de vrachtwagen meteen was gebor gen, was de vertraging nog groter geweest. Nee. De organisatie heeft contrac ten met diverse bergingsbedrijven die paraat staan. Uit de beperkte duur van de meeste incidenten blijkt dat zij doorgaans snel ter plaatse zijn. Dat is een 'broodjeaapverhaal', zegt de NV Westerscheldetunnel met stelligheid. Constante metin gen zouden dat aantonen. Het aan tal incidenten met vrachtwagens is overigens ook niet alarmerend groot. Een woensdagavond in augustus 2014. Even na zessen rijdt Peter Groene- veld met zijn bedrijfsbus naar Zeeuws-Vlaanderen. Bij de tolpoortjes van de tunnel gaat op zijn dash board ineens een lampje branden. Tot zijn schrik ziet hij dat zijn dieseltank nagenoeg leeg is. Op de helling aan het eind van de tunnel geeft zijn wa gen er de brui aan. „Dan schrik je wel even", zegt Groeneveld. Op dat moment gaan er allerlei gedachten door zijn hoofd. „Ziet die vrachtwa genchauffeur mijn alarm- lichten wel? Of die auto mobilist die 140 in plaats van 100 rijdt? Gelukkig gingen al heel snel de ro de lampen boven mijn rijstrook aan. Toen was het gevaar geweken." De tunnelwacht was snel ter plaatse. „Die heeft me met zijn wagen naar bo ven getakeld en zelfs naar het benzinestation in Ter- neuzen gesleept. Dat was een hartstikke goede ser vice. Ik had naderhand een vette rekening ver wacht, maar het was alle maal kosteloos. Ik ben zeer tevreden." Af en toe denkt Groene veld eraan terug als hij door de tunnel rijdt. „Dan weet je: verdorie, hier was het. Dan moet ik ook even lachen om mijn eigen stommiteit, want voor mijn gevoel ging ik af als een gieter." D!T GEBEURT ER BIJ EEN PECHGEVAL Voor de tweede keer moesten Pro vinciale Staten daarover stemmen, nadat vorige maand de stemmen hadden staakten: 19 voor en 19 te gen. Het reglement schrijft voor dat dan de volgende vergadering opnieuw wordt gestemd. Bij de zelfde uitslag is de motie dan ver worpen. Net als vorige maand was een PVV'er afwezig. Het lag dus voor de hand dat de stemmen op nieuw zouden staken. Niets was minder waar. Met de motie willen D66 en Christenunie dat de provincie een inventarisatie maakt van pro jecten voor duurzame energie. Het lag voor de hand dat de stemmen opnieuw zouden staken. Niets was gisteren minder waar. Ook voor plannen voor zonnepar- ken buiten de bebouwde kom, al is afgesproken dat die tot 2018 niet mogen worden aangelegd, omdat er op daken en bedrijfsterreinen binnen de bebouwde kom nog vol doende ruimte is. Zet de deur nou niet open voor plannen die niet kunnen worden uitgevoerd, waar schuwde gedeputeerde Carla Schönknecht. De indiener van de motie, Rut- ger Schonis van D66, vertelde dat hij een goed gesprek met haar had gehad waaruit bleek dat er concre te plannen zijn voor 50 megawatt aan duurzame energie in Zeeland. Een aantal partijen verwachtte dat hij zijn motie dus zou intrekken, omdat die overbodig is. Maar hij handhaafde hem, 'als steun' voor het provinciebeleid. Schönknecht: „Dit ondersteunt mij juist niet." Bij de herstemming bleken SP, GroenLinks en 50 Plus vóór, an ders dan een maand geleden, ter wijl de PVV door Schönknecht was overtuigd. Gevolg: de door het provinciebestuur niet gewens te motie werd aangenomen, met 22 stemmen voor en 16 tegen. I. Gundulica <10 000 ZATERDAG 16 APRIL 2016 in de tunnel heeft echt pech door Rolf Bosboom Hoe vaak komt een pechgeval voor in de tunnel? Is dat veel? Waar en wanneer zijn de meeste pechgevallen in de tunnel? Zijn er nog verschillen tussen de twee buizen? Wanneer is de kans het grootst te stranden in de tunnel? Hoe lang duurt het voordat een ge strande wagen is geborgen? Vorige week vrijdag waren er bijna vijf uur problemen door één gestran de vrachtwagen. Hoe kan dat? Heeft de tunnel een eigen bergings- dienst? Wat klopt er van de theorie dat vrachtwagens stilvallen door koolmo noxide en een laag zuurstofgehalte in de tunnel? Zodra een voertuig langza mer rijdt dan 18 kilometer per uur gaat er een alarm af in de controlekamer. De tunneloperator ziet via camera's wat er aan de hand is en plaatst direct een melding op de matrix- borden in de tunnel. De rijstrook waar de auto is gestrand wordt 'afge- kruist'. Op de andere rijstrook geldt tijdelijk een snelheidslimiet van 50 kilo meter per uur. De operator overlegt met de bestuurder via de tele foon bij de hulpposten die om de 50 meter in de tun nel zijn en schakelt indien nodig de hulpdiensten in. De tunnelwacht komt ter plaatse, parkeert zijn wa gen achter het gestrande voertuig en geeft verdere instructies. Als het bergingsbedrijf arri veert wordt de tunnel afge sloten om de wagen weg te slepen naar een veilige plek buiten de tunnel. De tunnel wordt weer zon der beperkingen openge steld voor alle verkeer. door Ernst jan Rozendaal MIDDELBURG. Het komt niet vaak voor dat binnen een maand negen Statenleden een draai van honderd tachtig graden maken. Gisteren ge beurde het tijdens de stemming over zonne-akkers. SCHIVU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 35