stemming over motie zonne-akkers
Absurde
met pechgevallen in de oost- en westbuis
'Een lege tank, dan schrik je wel even'
ZEELAND 3
Elk pechgeval in de Westerscheldetunnel
zorgt voor veel verkeershinder. Komt dat
nu echt vaker voor dan elders of lijkt dat
maar zo?
De afgelopen dagen
was het drie keer
raak. Vorige week
vrijdag zorgde
een gestrande
vrachtwagen
urenlang voor files voor de Wes
terscheldetunnel richting
Zeeuws-Vlaanderen. Zondag en
maandag waren er stevige pechge
vallen in de andere richting.
Het lijkt wel heel vaak mis te
gaan, op die 6,6 kilometer onder
gronds tussen Terneuzen en Elle-
woutsdijk. Alsof voertuigen het
extra te verduren hebben in de
tunnel. Of is dat nou schijn? De
feiten op een rij in negen vragen.
De tunnelorganisatie zegt geen ge
gevens per incident te kunnen ver
strekken. Wie alle meldingen via
Twitter inventariseert, krijgt ech
ter toch een getrouw beeld. Over
de afgelopen drie jaar - sinds 12
april 2013 - zijn er 227 pechgeval
len bekend. Dat komt neer op ge
middeld 75 per jaar.
Vorig jaar gingen 6,2 miljoen voer
tuigen door de tunnel, samen
goed voor 41 miljoen gereden kilo
meters. Met 75 incidenten bete
kent dat één pechgeval per
545.000 kilometer. In heel Neder
land wordt jaarlijks 150 miljard ki
lometer gereden en zijn er naar
schatting zo'n 2 miljoen pechge
vallen. Dat betekent één pechge
val per 75.000 kilometer. De kans
om in de tunnel te stranden is, vol
gens deze grove berekening, ze
ven keer kleiner dan gemiddeld.
Pure pech dus.
In de periode april tot en met au
gustus zijn het er beduidend
meer dan in de rest van het jaar,
soms zelfs twee keer zo veel. Dat
kan deels worden verklaard door
het extra vakantieverkeer in die
periode. De meeste incidenten
zijn op woensdagen en vrijdagen.
Eén op de acht pechgevallen ge
beurt tussen vijf en zes uur 's mid
dags.
Nauwelijks. Van de 227 pechgeval
len waren er 112 in de oostbuis
(richting Zuid-Beveland) en 115 in
de westbuis. Opvallend is wel dat
opeenvolgende incidenten vaak in
dezelfde buis zijn. Tussen 23 de
cember 2015 en 17 maart dit jaar
waren er bijvoorbeeld eerst zeven
pechgevallen in de westbuis en
vervolgens zes achtereen in de
oostbuis.
Wie vertrouwt op statistieken kan
op een vrijdag in augustus in de
avondspits de westbuis beter mij
den.
Bij personenauto's zit er gemid
deld 34 minuten tussen de eerste
melding en het weer volledig vrij
geven van de tunnel. Voor de ber
ging zelf moet de tunnel tijdelijk
volledig worden afgesloten. Bij
vrachtwagens duurt het incident
vaak langer. Gemiddeld zo'n an
derhalf uur.
Het was het langste pechincident
van de afgelopen jaren, door een
samenloop van omstandigheden.
Rond vier uur 's middags kreeg
een vrachtwagen een klapband.
Om de rubberdelen te verwijde
ren, moest de tunnel meteen even
dicht. De berging zelf werd be
wust uitgesteld tot na de
avondspits. Daardoor kon het ver
keer over één rijstrook passeren.
Dat zorgde voor files, maar als de
vrachtwagen meteen was gebor
gen, was de vertraging nog groter
geweest.
Nee. De organisatie heeft contrac
ten met diverse bergingsbedrijven
die paraat staan. Uit de beperkte
duur van de meeste incidenten
blijkt dat zij doorgaans snel ter
plaatse zijn.
Dat is een 'broodjeaapverhaal',
zegt de NV Westerscheldetunnel
met stelligheid. Constante metin
gen zouden dat aantonen. Het aan
tal incidenten met vrachtwagens
is overigens ook niet alarmerend
groot.
Een woensdagavond in
augustus 2014. Even na
zessen rijdt Peter Groene-
veld met zijn bedrijfsbus
naar Zeeuws-Vlaanderen.
Bij de tolpoortjes van de
tunnel gaat op zijn dash
board ineens een lampje
branden. Tot zijn schrik
ziet hij dat zijn dieseltank
nagenoeg leeg is. Op de
helling aan het eind van
de tunnel geeft zijn wa
gen er de brui aan.
„Dan schrik je wel even",
zegt Groeneveld. Op dat
moment gaan er allerlei
gedachten door zijn
hoofd. „Ziet die vrachtwa
genchauffeur mijn alarm-
lichten wel? Of die auto
mobilist die 140 in plaats
van 100 rijdt? Gelukkig
gingen al heel snel de ro
de lampen boven mijn
rijstrook aan. Toen was
het gevaar geweken."
De tunnelwacht was snel
ter plaatse. „Die heeft me
met zijn wagen naar bo
ven getakeld en zelfs naar
het benzinestation in Ter-
neuzen gesleept. Dat was
een hartstikke goede ser
vice. Ik had naderhand
een vette rekening ver
wacht, maar het was alle
maal kosteloos. Ik ben
zeer tevreden."
Af en toe denkt Groene
veld eraan terug als hij
door de tunnel rijdt.
„Dan weet je: verdorie,
hier was het. Dan moet ik
ook even lachen om mijn
eigen stommiteit, want
voor mijn gevoel ging ik
af als een gieter."
D!T GEBEURT ER BIJ EEN PECHGEVAL
Voor de tweede keer moesten Pro
vinciale Staten daarover stemmen,
nadat vorige maand de stemmen
hadden staakten: 19 voor en 19 te
gen. Het reglement schrijft voor
dat dan de volgende vergadering
opnieuw wordt gestemd. Bij de
zelfde uitslag is de motie dan ver
worpen. Net als vorige maand was
een PVV'er afwezig. Het lag dus
voor de hand dat de stemmen op
nieuw zouden staken. Niets was
minder waar.
Met de motie willen D66 en
Christenunie dat de provincie
een inventarisatie maakt van pro
jecten voor duurzame energie.
Het lag voor de hand
dat de stemmen opnieuw
zouden staken. Niets was
gisteren minder waar.
Ook voor plannen voor zonnepar-
ken buiten de bebouwde kom, al
is afgesproken dat die tot 2018 niet
mogen worden aangelegd, omdat
er op daken en bedrijfsterreinen
binnen de bebouwde kom nog vol
doende ruimte is. Zet de deur nou
niet open voor plannen die niet
kunnen worden uitgevoerd, waar
schuwde gedeputeerde Carla
Schönknecht.
De indiener van de motie, Rut-
ger Schonis van D66, vertelde dat
hij een goed gesprek met haar had
gehad waaruit bleek dat er concre
te plannen zijn voor 50 megawatt
aan duurzame energie in Zeeland.
Een aantal partijen verwachtte dat
hij zijn motie dus zou intrekken,
omdat die overbodig is. Maar hij
handhaafde hem, 'als steun' voor
het provinciebeleid. Schönknecht:
„Dit ondersteunt mij juist niet."
Bij de herstemming bleken SP,
GroenLinks en 50 Plus vóór, an
ders dan een maand geleden, ter
wijl de PVV door Schönknecht
was overtuigd. Gevolg: de door
het provinciebestuur niet gewens
te motie werd aangenomen, met
22 stemmen voor en 16 tegen.
I. Gundulica
<10 000
ZATERDAG 16 APRIL 2016
in de tunnel heeft echt pech
door Rolf Bosboom
Hoe vaak komt een pechgeval voor
in de tunnel?
Is dat veel?
Waar en wanneer zijn de meeste
pechgevallen in de tunnel?
Zijn er nog verschillen tussen de
twee buizen?
Wanneer is de kans het grootst te
stranden in de tunnel?
Hoe lang duurt het voordat een ge
strande wagen is geborgen?
Vorige week vrijdag waren er bijna
vijf uur problemen door één gestran
de vrachtwagen. Hoe kan dat?
Heeft de tunnel een eigen bergings-
dienst?
Wat klopt er van de theorie dat
vrachtwagens stilvallen door koolmo
noxide en een laag zuurstofgehalte
in de tunnel?
Zodra een voertuig langza
mer rijdt dan 18 kilometer
per uur gaat er een alarm
af in de controlekamer.
De tunneloperator ziet via
camera's wat er aan de
hand is en plaatst direct
een melding op de matrix-
borden in de tunnel.
De rijstrook waar de auto
is gestrand wordt 'afge-
kruist'. Op de andere
rijstrook geldt tijdelijk een
snelheidslimiet van 50 kilo
meter per uur.
De operator overlegt met
de bestuurder via de tele
foon bij de hulpposten die
om de 50 meter in de tun
nel zijn en schakelt indien
nodig de hulpdiensten in.
De tunnelwacht komt ter
plaatse, parkeert zijn wa
gen achter het gestrande
voertuig en geeft verdere
instructies.
Als het bergingsbedrijf arri
veert wordt de tunnel afge
sloten om de wagen weg
te slepen naar een veilige
plek buiten de tunnel.
De tunnel wordt weer zon
der beperkingen openge
steld voor alle verkeer.
door Ernst jan Rozendaal
MIDDELBURG. Het komt niet vaak
voor dat binnen een maand negen
Statenleden een draai van honderd
tachtig graden maken. Gisteren ge
beurde het tijdens de stemming
over zonne-akkers.
SCHIVU