Aayiesbureau D-Cision biedt provincie en gemeenten alternatieven voor omstreden h<
Cycle for Plan Zambia
Een unieke fietstocht die
levens verandert.
10 ZEELAND
Het zou een gouden greep kunnen zijn:
stop de bestaande 150kV-lijn
grotendeels ondergronds. Dan kan de
380 kV-lijn in één serie nieuwe masten
komen te hangen. Minister Kamp biedt
Zeeland echter een bronzen oplossing.
k
MIDDELBURG. Jos Meeuwsen ver
staat de kunst om moeilijke din
gen simpel uit te leggen. Met aan
sprekende plaatjes liet hij gister
avond in de Abdij in Middelburg
zien waarom Zeeland een nieuwe
hoogspanningsleiding nodig heeft
en welke de beste is. Aan het slot
van zijn presentatie aan Zeeuwse
raads- en Statenleden liet hij een
erepodium zien, zoals bij het
schaatsen. De bronzen medaille
ging naar de 38okV-lijn die minis
ter Henk Kamp en netbeheerder
Tennet in Zeeland willen aanleg
gen. Zilver was er voor een tracé
waarin korte stukken van de
38okV-lijn ondergronds wor
den aangelegd. Maar een tracé
met aanmerkelijk minder mas
ten kroonde hij tot kam
pioen. Alle andere alternatie
ven zijn verliezers.
Zeker zo aansprekend
was het plaatje waarmee
Meeuwsen aantoonde dat
Zeeland behoefte heeft
aan een nieuwe hoog
spanningsleiding, iets
wat niet zo lang gele
den nog door onder
meer de Zeeuwse Mi
lieufederatie (ZMf)
werd betwijfeld.
Tot 2009 stond het
stoplicht op
groen. De hui
dige 380 kV-
en 150
kV-lijnen
tussen Borssele en Rilland volde
den om de in Zeeland opgewekte
stroom de provincie uit te krijgen.
Sinds de bouw van de Sloecentra-
le staat het verkeerslicht op oran
je. De stroom kan wel weg, maar
het net wordt zo zwaar belast dat
onderhoud niet mogelijk is. Intus
sen neemt de productie van
stroom nog steeds toe, ondanks
het sluiten van de kolencentrale.
Het verzwaren van de huidige
stroomverbinding is 'een
nieuwe lap op een oud kleed'.
Het lost eigenlij'k niets op.
Als in 2019 de windparken voor
de Zeeuwse kust in gebruik wor
den genomen, springt het stop
licht op rood. Als er niks gebeurt,
kan de stroom die dan maximaal
wordt geproduceerd (omstreeks
3500 megawatt) niet meer de pro
vincie uit. Dat brengt ook grote ri
sico's mee voor Zeeuwse huishou
dens. „Doet zich tijdens een on-
derhoudssituatie een storing voor,
dan kan Zeeland op zwart gaan",
aldus Meeuwsen.
Het verzwaren van de huidige
verbinding noemde hij 'een nieu
we lap op een oud kleed'. Het lost
eigenlijk niks op. Een kabel door
de Westerschelde naar Rilland -
vanuit de windparken in zee of
vanuit Borssele - is evenmin een
alternatief. Niet alleen is dat te
duur en kost de aanleg meer tijd,
het maakt vernieuwing van het be
staande net niet overbodig. In dit
opzicht was Meeuwsen het volle
dig eens met minister Kamp, die
deze varianten afgelopen maan
dag naar de prullenbak verwees.
Volgens de minister blijft er
maar één oplossing over, het tracé
'Zuid-West 38okV west' waarvan
de ontwerpen van inpassingsplan
en besluiten en de milieueffectrap-
portage tot vandaag ter inzage lig
gen. Gisteren werd duidelijk dat al
leen al in Krabbendijke bijna dui
zend zienswijzen tegen deze va
riant zijn ingediend.
Ook Meeuwsen ziet andere mo
gelijkheden. Hij presenteerde
twee alternatieven, die volgens
hem aanmerkelijk beter zijn. Enke
le maanden geleden schreef minis
ter Kamp aan de Tweede Kamer
dat het tracé van de nieuwe 380
kV-lijn in Zeeland niet gedeelte
lijk ondergronds kan worden aan-
Maak een onvergetelijke fietsreis én maak het verschil in het
leven van vele kinderen. Een uitdagende sponsorfietstocht dwars
door Zambia waarbij elke deelnemer sponsorgeld werft voor
projecten van Plan Nederland.
Cycle for Plan vindt plaats van 9-20 november.
Ontdek meer over deze buitengewone reis:
www.plannederland.nl/cycleforplan
kV-lijn ondergronds is e<
door Ernst Jan Rozendaal
Jos Meeuwsen. foto Ruben Oreel
- Tracé nieuwe
380kV-leiding
Alternatieve route
380kV D-Cision
1 Alternatief D-Cision
380kV met 150kV
onder de grond
Alternatief D-Cision:
mast binnendijks
Oude 380kV-leiding
vervalt
Heinke
Borssele
infographic Rolant Quist bron Tennet