Grote vraag naar brede gangpaden, hulp bij inpakken en toiletten in de winkel Ouderen willen dat supermarkten seniorvriendelijker worden, blijkt uit onderzoek van Unie KBO. NIEUWS 3 DEN BOSCH. Supermarkten raken bij ouderen in trek als buurtsoos, maar die zijn daar niet allemaal op toegerust. Ouderen eisen brede gangpaden, hulp bij het inpakken en vooral: een toilet, blijkt uit on derzoek van ouderenorganisatie KBO. In een Rotterdamse super markt passen wel al twee scootmo- bielen naast elkaar. Mevrouw Bosmans (68) pakt een lange sleutel uit haar handtas, gaat op haar tenen staan en wipt met de sleutel een pak koffie van het bovenste schap. Dat vangt ze behendig op in haar boodschap- penkarretje. Foefjes „Ik ben al 8 centimeter gekrom pen", verklaart het dametje haar ingenieuze actie. „Met t meter 6o ben ik nooit lang geweest, maar vroeger durfde ik nog wel op het randje van het onderste schap te gaan staan. Tegenwoordig ben ik bang om te vallen." Dus is ze, als er geen vriendelijke vakkenvuller in de buurt is, aangewezen op dit soort foefjes. Ze is niet de enige. De Jumbo aan de Hesseplaats in Rotter dam-Oost, een plein dat wordt omringd door seniorenflats, is el ke ochtend toneel van een rollator parade. Boodschappen doen is voor veel ouderen een beproe ving. Een derde van de 65-plus- sers wil dat winkelen in de super markt gemakkelijker wordt, blijkt uit een enquête van Unie KBO (Katholieke Bond voor Ouderen) onder 850 ouderen. Op vriendelijkheid van het per soneel, bewegwijzering, bereik baarheid, betaalgemak en veilig heid scoren de supermarktketens een puike 7,8 als rapportcijfer, meldt de Unie. De Plus mag zich volgens de Unie met een 8,4 als rapportcijfer de meest seniorvrien delijke supermarkt noemen, ge volgd door Jumbo (7,9) en Albert Heijn (7,4). Maar voor speciale services aan senioren krijgen de supermarkten in Nederland maar een mager zes je. „Senioren kunnen wel wat hulp gebruiken met bijvoorbeeld het sjouwen van zware boodschap pen", zegt directeur Manon Van- derkaa van Unie KBO. „Ook de aanwezigheid van toiletten is een belangrijk punt. Ouderen blijven steeds langer zelfstandig wonen, en blijven dus zelf hun boodschap pen doen. Daarom is het belang rijk dat supermarkten seniorvrien- delijk worden." Voor mevrouw Kooijman (87) is naar de supermarkt gaan 'echt een uitje'. Ze zit op het bankje bij de koffieautomaat en nipt aan een plastic bekertje. Terwijl ze een praatje aanknoopt met andere klanten, scharrelt haar man met zijn rollator door de winkel. Elke ochtend doen ze samen bood schappen. En dat mag best een wonder heten, want vorig jaar kreeg mevrouw Kooijman een hartstilstand. Dat ze nog leeft is aan het heldhaftige optreden van haar man te danken, vertelt ze: hij scheurde meteen naar het zieken huis. Op dagen dat ze zich goed ge noeg voelt voor een wandelinge tje, installeert meneer Kooijman haar nu op het supermarktbankje. „Dan spreekt ze nog eens iemand anders. Ze komt al zo weinig bui ten", zegt hij. Zoals meneer en mevrouw Kooijman heeft de supermarkt veel klanten, zegt onderneemster Lorna le Febre. Ouderen voor wie de boodschappen bijna een bij zaak zijn. „Zij komen vooral voor de sociale contacten. Sommigen zelfs wel twee keer per dag. 60 pro cent van de klanten in onze omge ving is boven de 70. Wij fungeren als een soort buurtsoos." Toen de super van Le Febre vier jaar gele den verhuisde naar een groter pand, is hij speciaal op ouderen in gericht. De gangpaden zijn zo breed dat twee scootmobielen el kaar makkelijk kunnen passeren. Er is een invalidentoilet. Vooral op woensdagen, als het buiten op het plein markt is, wordt daar gre tig gebruik van gemaakt. Een medewerker wacht netjes voor de deur en controleert de 'Ouderen blijven steeds langer thuis wonen, en blijven dus ook zelf hun boodschappen doen' boel na afloop van een toiletbe zoekje. „Liet blijven toch oude mensen." Ook het assortiment is op die doelgroep aangepast, met veel eenpersoonsporties. Als klan ten erom vragen, kunnen ze zelfs een kwart brood krijgen. De drankschappen moeten opvallend vaak worden aangevuld, vertelt de onderneemster. Martini, bessenje never, port: het is bijna niet aan te slepen. En de flesjes Bacardi Breezer. „Ja echt; er zijn een hoop oude dametjes die gezellig een breezertje drinken met hun buur vrouw." Soms is het in de senio rensuper even niet zo gezellig. Als een dementerende klant in paniek is vanwege een vergeten bood schappenlijstje. Dan schiet een medewerker te hulp. „Lopen we samen de winkel door. Had u kof fie nodig? En koekjes?" Compliment Meneer Kooijman heeft laatst nog een briefje in de ideeënbus gepost om Le Febre te complimenteren met haar vriendelijke personeel, vertelt hij. „Twee van de caissières zijn nog van de oude stempel. Zij schieten meteen omhoog als je moeite hebt om iets te tillen. Bij hun kassa's staat altijd de langste rij." En de jongere klanten, die hun boodschappen vlug-vlug doen tussen het werk en de sport les? Jaagt de seniorvriendelijke su per vol gangpadblokkerende scoot mobielen hen niet weg? „Ach, ik heb kinderen", relativeert een jon ge moeder bij de kassa. „Dan krijg je automatisch geduld." Daar komt bij dat het gros van de senio ren tussen 10 en 12 uur 's och tends boodschappen doet, blijkt uit het KBO-onderzoek, als veel jongere mensen werken. Van een generatieclash is overi gens volgens het onderzoek geen sprake: slechts een op de tien se nioren voelt zich soms opgejaagd door andere klanten. 45 procent geeft aan het gezellig te vinden om de supermarkt te bezoeken. DONDERDAG 14 APRIL 2016 Lorna Ie Febre (rechts) van de seniorvriendelijke Jumbo in Rotterdam-Oost: „Sommige ouderen komen wel twee keer per dag. Wij fungeren als een soort buurtsoos." foto Marco De Swart Rollatorparade in de super door Annemieke van Dongen Manon Vanderkaa directeur KBO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3