Supersister-repertoire op vleugels Aangepaste versie van koffietafelboek kost al snel een ton 24 CULTUUR SHOW Ontwerper Marcel Wanders (52) maakte een reusachtig boek met reproducties van de werken in de eregalerij van het Rijks. Prijs: 6.500 euro. In een vitrine in de biblio theek van het Rijksmu seum in Amsterdam staat een gouden exemplaar met verguld embleem van Rijks: Masters of the Golden Age. Het is een dummy van de Unique Art Edition van het boek, waarin Marcel Wanders de mees terwerken uit het Rijksmuseum op schaal, en tot in de kleinste de tails, heeft afgebeeld. De meest luxueuze editie van het boek is 70 bij 50 centimeter groot en weegt 40 kilo. De pagi na's met citaten van de beroemd heden over de werken worden met de hand gekalligrafeerd in een taal naar keuze, en op verzoek kan het boek worden geïllustreerd met werk van hedendaagse kun stenaars die aan de productie mee werken. Maatwerk dus, en daar mee gaat de prijs dan wel al snel richting een ton. De Limited Edit ion, een boek in hetzelfde formaat en met een zilveropdruk, is met 6.500 euro een koopje. „De kunst is zonder twijfel een „Ik ben altijd overal volledig bij be trokken." „Gewoon, met heel veel energie le ven. Ik weet ook steeds beter wat ik wil." „Het gebied van twijfel is altijd ge lijk. Genoeg twijfel om groei door te maken, maar niet om de hele structuur de verstoren. Ik laat de twijfel niet zo groot worden dat ik niet vooruitkom. Dat maakt ook dat ik op afstand dingen makke lijk kan aansturen. Waar ik ook ben, ik overzie alle bewegingen van de studio." „Ik woonde er samen met mijn vriendin. Die liefde is op de klip pen gelopen en ik wil het huis niet meer. Het zit te veel vast aan haar." „Ik reis zoveel dat het belachelijk is om te denken dat ik nog ergens woon, maar toch. Vorig jaar woon de ik in San Francisco, nu in Mil- 'Alles wat wij doen gebeurt met passie en liefde. Maar dit boek is een ander soort project. Dit komt echt van binnen' aan. Volgend jaar doe ik New York, en daarna Rio, Tokio en Istanboel. Lijkt me super. Maar ik zal altijd een plek hebben in Am sterdam." boek waard, dat hoef ik niet te ver dedigen. En er was nog geen boek over de eregalerij. Zelf ben ik sinds de her opening zeven keer in het Rijksmu seum geweest: niet één keer kwam ik verder dan de mees terwerken. Ander half uur, daarna ben ik vol. En dan heb ik elk werk hooguit een paar minuten bekeken. Maar wat als je thuis gewoon een uur kunt kijken naar een stukje van dat schilderij? Dat vind ik belangrijk, gaaf en waardevol. En ik hoop anderen ook." „Alles wat wij doen gebeurt met passie en liefde et cetera. Maar dit boek is een ander soort project. Dit komt echt van binnen. De eni ge reden dat wij het doen, is om dat wij dit boek zelf willen." De programmeur van het Beauforthuis stelde Robert Jan Stips een avond voor met ge bruik van de drie vleugels waar over het podium in het Utrechtse Austerlitz beschikt. „Mij leek het leuk die vleugels alle drie zelf te bespelen", aldus de muzikant. Robert Jan Stips (66) heeft een eerbiedwaardige staat van dienst in de Nederpop. Hij speelt in de Nits, daarvoor was hij toetsenist in Golden Earring en Sweet d'Bus- ter. Hij begon zijn muzikale car rière, eind jaren '60, in Supersis ter. Van die groep voerde hij in het Beauforthuis vorig jaar de eer ste drie albums in hun geheel uit: Present From Nancy, To The Highest Bidder en Pudding Gisteren. Titel van dat concert: Present To The Highest Pudding. De nu verschenen registratie op cd en dvd heet ook zo. Wie be kend is met het Supersisterreper- toire, een Nederlandse variant van het soort rock dat 'progressive' werd genoemd, zal het opvallen hoe goed dat in een vleugelversie overeind blijft. „De songs heb ik indertijd ook op piano geschre ven. We hadden bewust geen gi taar. Met geluidseffecten als fuzz en wahwah nam ik op mijn orgel de functie van de in andere pop groepen leidende gitarist over. Op een vleugel kun je zulke effecten onmogelijk benaderen, maar het is de notenkeuze die bepalend is voor de muziek." 'Zonder dat we daar op uit waren, was onze muziek soms behoorlijk complex' Stips had in het Beauforthuis de beschikking over een Steinway, een Bechstein en een Fazioli. „Ik geef vaker soloconcerten. De ene vleugel klinkt anders dan de ande re. Hier had ik er voor het eerst drie bij elkaar en dan hoor je echt die verschillen. De Steinway en de Bechstein zijn heel oude instru menten, uit de 19e eeuw. Als een glimmende, nieuwe Italiaan stond daar de Fazioli bij." Het repertoire van Supersister zat nog in zijn vingers. „Zeker 95 procent speelde ik meteen. Ik kan me voorstellen dat het voor ande ren wel ingewikkeld kan zijn om te spelen. Zonder dat we daar op uit waren, was de muziek van Su persister soms behoorlijk com plex. We kwamen tot een muziek je waarvan we merkten dat er iets mafs mee was." Liefde voor de rijken Rijks' eregalerij in boek door Lex Boon Waarom wilde u dit boek graag maken? Bent u er zelf ook meer dan anders bij betrokken geweest? Hoe doet u dat? Twijfelt u minder? Uw grachtenpand in Amsterdam, inclusief het interieur, staat te koop. Waarom? Keert u Amsterdam de rug toe? Op de Salone del Mobile in Milaan presenteert u deze week meerdere producten, van zonnebrillen voor Safilo tot een chaise longue voor Louis Vuitton. Hoe verhoudt het boek zich tot deze projecten? door Peter van Brummelen Toetsenist Robert Jan Stips begon eind jaren '60 zijn carrière in Super sister. Op de dvd/cd Present To The Highest Pudding speelt hij de eerste drie albums van de groep integraal op drie vleugels. Robert Jan Stips toetsenist Robert Jan Stips: Present To The Highest Pudding (dvd+cd). Prijs: 24,99 euro. Robert Jan Stips tijdens een huiska merconcert. foto Marco Okhuizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 24