Supersister-repertoire op vleugels
Aangepaste versie van koffietafelboek kost al snel een ton
24 CULTUUR SHOW
Ontwerper Marcel Wanders (52) maakte een
reusachtig boek met reproducties van de werken
in de eregalerij van het Rijks. Prijs: 6.500 euro.
In een vitrine in de biblio
theek van het Rijksmu
seum in Amsterdam staat
een gouden exemplaar met
verguld embleem van
Rijks: Masters of the Golden
Age. Het is een dummy van de
Unique Art Edition van het boek,
waarin Marcel Wanders de mees
terwerken uit het Rijksmuseum
op schaal, en tot in de kleinste de
tails, heeft afgebeeld.
De meest luxueuze editie van
het boek is 70 bij 50 centimeter
groot en weegt 40 kilo. De pagi
na's met citaten van de beroemd
heden over de werken worden
met de hand gekalligrafeerd in
een taal naar keuze, en op verzoek
kan het boek worden geïllustreerd
met werk van hedendaagse kun
stenaars die aan de productie mee
werken. Maatwerk dus, en daar
mee gaat de prijs dan wel al snel
richting een ton. De Limited Edit
ion, een boek in hetzelfde formaat
en met een zilveropdruk, is met
6.500 euro een koopje.
„De kunst is zonder twijfel een
„Ik ben altijd overal volledig bij be
trokken."
„Gewoon, met heel veel energie le
ven. Ik weet ook steeds beter wat
ik wil."
„Het gebied van twijfel is altijd ge
lijk. Genoeg twijfel om groei door
te maken, maar niet om de hele
structuur de verstoren. Ik laat de
twijfel niet zo groot worden dat ik
niet vooruitkom. Dat maakt ook
dat ik op afstand dingen makke
lijk kan aansturen. Waar ik ook
ben, ik overzie alle bewegingen
van de studio."
„Ik woonde er samen met mijn
vriendin. Die liefde is op de klip
pen gelopen en ik wil het huis
niet meer. Het zit te veel vast aan
haar."
„Ik reis zoveel dat het belachelijk
is om te denken dat ik nog ergens
woon, maar toch. Vorig jaar woon
de ik in San Francisco, nu in Mil-
'Alles wat wij doen
gebeurt met passie en
liefde. Maar dit boek
is een ander soort
project. Dit komt
echt van binnen'
aan. Volgend jaar doe ik New
York, en daarna Rio, Tokio en
Istanboel. Lijkt me super. Maar ik
zal altijd een plek hebben in Am
sterdam."
boek waard, dat
hoef ik niet te ver
dedigen. En er was
nog geen boek over
de eregalerij. Zelf
ben ik sinds de her
opening zeven keer
in het Rijksmu
seum geweest: niet
één keer kwam ik
verder dan de mees
terwerken. Ander
half uur, daarna
ben ik vol. En dan
heb ik elk werk hooguit een paar
minuten bekeken. Maar wat als je
thuis gewoon een uur kunt kijken
naar een stukje van dat schilderij?
Dat vind ik belangrijk, gaaf en
waardevol. En ik hoop anderen
ook."
„Alles wat wij doen gebeurt met
passie en liefde et cetera. Maar dit
boek is een ander soort project.
Dit komt echt van binnen. De eni
ge reden dat wij het doen, is om
dat wij dit boek zelf willen."
De programmeur van
het Beauforthuis stelde
Robert Jan Stips een
avond voor met ge
bruik van de drie vleugels waar
over het podium in het Utrechtse
Austerlitz beschikt. „Mij leek het
leuk die vleugels alle drie zelf te
bespelen", aldus de muzikant.
Robert Jan Stips (66) heeft een
eerbiedwaardige staat van dienst
in de Nederpop. Hij speelt in de
Nits, daarvoor was hij toetsenist
in Golden Earring en Sweet d'Bus-
ter. Hij begon zijn muzikale car
rière, eind jaren '60, in Supersis
ter. Van die groep voerde hij in
het Beauforthuis vorig jaar de eer
ste drie albums in hun geheel uit:
Present From Nancy, To The Highest
Bidder en Pudding Gisteren. Titel
van dat concert: Present To The
Highest Pudding.
De nu verschenen registratie
op cd en dvd heet ook zo. Wie be
kend is met het Supersisterreper-
toire, een Nederlandse variant van
het soort rock dat 'progressive'
werd genoemd, zal het opvallen
hoe goed dat in een vleugelversie
overeind blijft. „De songs heb ik
indertijd ook op piano geschre
ven. We hadden bewust geen gi
taar. Met geluidseffecten als fuzz
en wahwah nam ik op mijn orgel
de functie van de in andere pop
groepen leidende gitarist over. Op
een vleugel kun je zulke effecten
onmogelijk benaderen, maar het
is de notenkeuze die bepalend is
voor de muziek."
'Zonder dat we daar op uit
waren, was onze muziek soms
behoorlijk complex'
Stips had in het Beauforthuis de
beschikking over een Steinway,
een Bechstein en een Fazioli. „Ik
geef vaker soloconcerten. De ene
vleugel klinkt anders dan de ande
re. Hier had ik er voor het eerst
drie bij elkaar en dan hoor je echt
die verschillen. De Steinway en de
Bechstein zijn heel oude instru
menten, uit de 19e eeuw. Als een
glimmende, nieuwe Italiaan stond
daar de Fazioli bij."
Het repertoire van Supersister
zat nog in zijn vingers. „Zeker 95
procent speelde ik meteen. Ik kan
me voorstellen dat het voor ande
ren wel ingewikkeld kan zijn om
te spelen. Zonder dat we daar op
uit waren, was de muziek van Su
persister soms behoorlijk com
plex. We kwamen tot een muziek
je waarvan we merkten dat er iets
mafs mee was."
Liefde voor de rijken
Rijks'
eregalerij
in boek
door Lex Boon
Waarom wilde u dit boek graag
maken?
Bent u er zelf ook meer dan anders
bij betrokken geweest?
Hoe doet u dat?
Twijfelt u minder?
Uw grachtenpand in Amsterdam,
inclusief het interieur, staat te koop.
Waarom?
Keert u Amsterdam de rug toe?
Op de Salone del Mobile in Milaan
presenteert u deze week meerdere
producten, van zonnebrillen voor
Safilo tot een chaise longue voor
Louis Vuitton. Hoe verhoudt het
boek zich tot deze projecten?
door Peter van Brummelen
Toetsenist Robert Jan Stips begon
eind jaren '60 zijn carrière in Super
sister. Op de dvd/cd Present To The
Highest Pudding speelt hij de eerste
drie albums van de groep integraal
op drie vleugels.
Robert Jan Stips toetsenist
Robert Jan Stips: Present To The Highest
Pudding (dvd+cd). Prijs: 24,99 euro.
Robert Jan Stips tijdens een huiska
merconcert. foto Marco Okhuizen