I 5 Leven zonder vaste grond volgens de oude Chinezen 0 LEESTIPS fes j Ga voor authenticiteit Filosofie In dit proces opent een ruimte waarin je alles wat je tegenkomt kunt toelaten zoals het is weest. Dit voorjaar gaan we met z'n allen, inclusief hun partners, kampe ren in de Rocky Mountains." Rian:Allebei de kinderen zijn in middels rond de 30 jaar, maar ook toen ze nog thuis woonden, waren we kameraden. Ze hielpen mee de boel draaiende te houden: tafel dek ken, afwassen, koken, de badkamer opruimen. En we stelden duidelijke grenzen: toen een van hen een tijd schrift uit een winkel had gepikt, hebben we het alsnog laten betalen en zorgden wij ervoor dat er excuses werden aangeboden - wat de winke lier een aangename verrassing vond." Kees: „Toen er later af en toe eens geld van ons verdween, waar - zo bleek - sigaretten van werden ge kocht om uit te delen aan medescho lieren, schakelde ik de wijkagent in en op een gegeven moment Bureau HALT. Sommige van onze vrienden vonden dit over dreven, maar wij wilden dat het voor eens en voor altijd duidelijk was dat dit echt niet kon." Rian: „We maakten ons zorgen. Maar het is allemaal goed gekomen. Over die bewustwording van goed en kwaad kunnen we nu nog met z'n allen lachen." Kees: „Wij zijn allebei gezond. Ik val zelfs af; doe twee keer in de week aan fitness bij een vitaliteitscoach, en kan tenminste nu weer een berg op. Rian en ik willen komend najaar met z'n tweetjes langs Hadrian's Wall in Engeland lopen." Rian: „We houden het goed samen, omdat we elkaar vrijheid gunnen en veel gezamenlijke interesses hebben. Sinds 2009 komen we weer regel matig in Griekenland. Op Kythira bied ik jaarlijks stiltewandelingen aan. Na afloop praten we over onze ervaringen." Kees: „Ik doe de promotie van wij nen van een exotische druivensoort, en ben bezig met een project over Griekse wijnhuizen. We reizen samen door heel Griekenland." Rian: „We worden gastvrij ontvangen en genieten van rondleidingen, proeverijen en maaltijden." Kees: „Die manier van leven is ons op het lijf geschreven. Hier in onze kelder hebben wij een tijdje drui venplukkersmaaltijden georgani seerd voor grote gezelschappen met bepaalde thema's: wijnen uit de Elzas, en dan alle hapjes en lekker nijen daarvandaan. Een andere keer deden we Zuid-Afrika." Rian: „Met gesprekken waarin je van elkaar leert hoe je ook in het leven kunt staan." Kees: „Onlangs plukten we op Kythira met vrienden een week olij ven. Dan voel je je opgenomen in een traditie van duizenden jaren. Je spreidt een net uit, harkt de olijven omlaag, zoekt takjes en andere on gerechtigheden ertussenuit en maakt het proces tot en met het ver malen mee. Je luncht met elkaar buiten, doopt je brood in olijfolie en besprenkelt het met zout. Kortom: leven zoals het leven is bedoeld. Puur en authentiek." De levenskunst van de oude Chinese wijsge ren Laozi en Zhuangzi is nog altijd toepasbaar. In haar boek 'Filosofe ren met de vlinderslag' bespreekt filosoof en sinoloog Woei-Lien Chong hun klassieke teksten. „In China wordt Zhuangzi geassocieerd met vlinders vanwege een passage in zijn boek waarin hij een droom heeft. Daarin weet hij niet of hij Zhuangzi is die droomt dat hij een vlinder is, of een vlinder die droomt dat hij Zhu angzi is. Vlinderslag slaat ook op een zwemtechniek, waarbij je de armen be weegt alsof het vleugels zijn. Die dubbele verwij zing past bij Zhuangzi die levenskunst vaak beschrijft als vliegen, zweven, zwem men en dobberen. Hij ge bruikt ook de term 'wuwei', net als die andere grote Chinese wijsgeer Laozi." Wuwei? „Dat is iets wat vaak onte recht wordt uitgelegd als 'niet handelen'. Alsof het zou gaan om een onver schillige of passieve levens houding. Maar daoïsten als Laozi en Zhuangzi is het juist om het tegendeel te doen. Voor hen betekent levenskunst je eigen aard ontdekken en de ruimte te geven. In de omgang met mensen, dieren en bomen, waarbij je al deze wezens de ruimte gunt om te groeien en bloeien. De kunst is je toe te vertrou wen aan de veranderingen des levens zonder te ver langen naar vaste grond onder de voeten. Die is er volgens het daoïsme niet; alles transformeert voort durend. Leven is de kunst van je met gratie en vreugde, zonder angst, voortbewegen in het gron deloze." „Om te kunnen leven zon der vaste grond onder de voeten dien je zekerheden waar je je, bewust of onbe wust, aan vastklampt te leren herkennen en te laten varen. Denk aan bezit, macht, status, repu tatie of het taalspel van je sociale groep. In dit proces opent een ruimte waarin je alles watje tegenkomt kunt toelaten zoals het is, en niet zoals je denkt, vreest of hoopt. Zonder voorkeur en afkeer. Je geest is zo open, dat je soe pel kunt inspelen op wat dan ook, zonder dat je energie hoeft te verspillen aan de instandhouding van je ego. De oefening omvat dus in één en de zelfde beweging: loslaten, toelaten, en je overlaten aan. Zo kun je altijd doen wat nodig is en elke situa tie tot bloei brengen. De boodschap luidt dat taken en verantwoordelijkheden beter zijn uit te voeren als je niet vanuitje ego maar juist onbevangen en on baatzuchtig handelt om de situatie als geheel tot bloei te brengen. Mijn boek is voornamelijk bedoeld als een kennismaking met de daoïstische vorm van dit type levenskunst." „Dat hangt ervan af hoe je mindfulness beoefent: als een training om er even tussenuit te zijn of als een oefenweg naar open en aandachtige aanwezigheid in alles wat je op een dag doet. Laozi en Zhuangzi verwijzen naar een vorm van meditatie waarbij het alledaagse 'ik' wordt ge transformeerd naar een groter zelf dat loskomt van egogerichte verlangens, ge dachten en verwachtingen. Deze oefenweg mondt uit eindelijk uit in een kos misch bewustzijn, door Laozi 'de mysterieuze een wording' genoemd, en door Zhuangzi 'de grote doorstroom'. Het is kenne lijk een ervaring van inner lijke en uiterlijke ruimte en verbondenheid, die de beoefenaar in staat stelt zijn taken en verantwoor delijkheden uit te voeren zonder projecties en fixa ties." Wat betekent het om eenzaam te zijn? Olivia Laing zocht het uit toen ze alleen kwam te staan. 'De eenzame stad' is een van de nieuwe boeken van deze week. dinsdag 12 april 2016 Het woord 'vlinderslag' in de titel, waar verwijst dat naar? De Chinese filosoof Zhuangzi is een van de grond leggers van zenboeddhisme. Hoe beweeg je je voort in het grondeloze? Is die vorm vergelijkbaar met mindfulness? CATHÉRINE VAN DER UNDEN Filosofie met de vlinderslag: de daoïstische levenskunst van Zhuangzi - Woei-Lien Chong. Damon, 29,90. VOORBIJ HET NARCISME Een nareist vindt zichzelf niet per se geweldig, hij of zij is vooral een charmeur die anderen misbruikt. Met het boek van Mjon van Oers leer je narcisten te herken nen en jezelf te bescher men. AnkhHermes, 17,99 iüi juni tri HÜJCETU L. DE EENZAME STAD Olivia Laing beleefde vier seizoenen eenzaamheid toen haar lief vertrok. Ze trok zich terug en werd verlegen en onderzocht hoe we verbindingen met mensen aangaan. De Bezige Bij, 24,90 WAT JE SCHRIJFT BEN JEZELF Aan de hand van 33 le vensvragen schrijf je met dit werkboek van Ger trude van der Linden je eigen levensverhaal. Voor wie zin heeft in wat zelfre flectie. Kosmos, 14,99

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 49