i Van Vollenhoven: onderzoek naar Dupont Opslag van feiten over rijgedrag en onderhoud opent enorme mogelijkheden O NIEUWS 3 Auto's sturen continu gegevens naar de fabrikant. De automobilist moet over die data gaan, vinden Bovag en ANWB. NIEUWEGEIN. Van wie is de data die uw nieuwe auto verzamelt? Snelheid, route, brandstofver bruik, rijstijl, toerental, remge- drag, gordelgebruik, telefoongege- vens, alles wordt opgeslagen dan wel verzonden. De gegevens zeg gen niet alleen veel over het wel bevinden van de auto, maar óók over de automobilist. De fabrikanten zeggen dat ze met de data de auto willen verbe teren en onderhoud op maat wil len leveren. Maar de beschikbaar heid van de data leidt tot nieuwe toepassingen. Verzekeraars kijken al naar de mogelijkheid om hun polissen aan te passen aan het rij gedrag dat uit de data naar voren komt. Ook de politie raadpleegt de data als er bijvoorbeeld ondui delijkheid is over een ongeval. En bij de opsporing van verdachten kunnen de gegevens zelfs, met toe stemming van de officier van justi tie, in beslag worden genomen. Brancheorganisatie Bovag houdt vandaag een symposium over de strijd om de autodata on der de titel 'Wie zit er aan de knoppen?'. Het Duitse ADAC, de zusterorganisatie van de ANWB, deed onlangs onderzoek naar de data die een moderne auto verza melt. Met name de elektrische exemplaren blijken te grossieren in informatie. Iedere keer als de auto stopt, stuurt de auto tal van gegevens door: of de deuren en ra men dicht zijn, de laatste tien in gevoerde bestemmingen, status van de accu en locatie, de laatste honderd parkeerplaatsen, accelera tie, rijstijl. De lijst is eindeloos. Zo blijken auto's de gegevens van de mobiele telefoon op te slaan. Dat is handig als er vlot via bluetooth verbinding moet worden ge maakt, maar die gegevens gaan de auto nooit meer uit. Beveiliging Driekwart van de automobilisten is zich er niet bewust van dat de auto allerlei privacygevoelige data opslaat, onderzocht de FIA, de Eu ropese auto-organisatie waarbij ook de ANWB is aangesloten. „Het is niet bekend welke gege vens opgeslagen worden", zegt Daphne van der Kroft van Bits of Freedom. „Autofabrikanten zijn er niet open over. We maken ons zor gen over de beveiliging." „De ACEA, de koepel van auto fabrikanten, belooft goed om te gaan met de privacygevoelige in formatie. We weten niet wat er met de data gebeurt. We weten ge woonweg niet of de privacy is ge waarborgd", zegt Tom Huyskens van de Bovag. „Het is nieuw en de wetgeving voldoet nog niet. Daar om moet we er nu goed over na denken." Ook de ANWB zegt niet te weten welke informatie de fa brikanten precies verzamelen en of de data wordt doorverkocht of doorgegeven aan derden. Auto's met ingebouwd internet worden meer en meer standaard en zo kan iedere rit geanalyseerd worden. Onder de motorkap hou den sensoren alles bij. Zo kan wor den teruggelezen wat er gebeurde voordat de airbag in werking trad: snelheid, stand van gas- en rempe daal, positie. Het zit allemaal in de 'zwarte doos' van de auto. In de Verenigde Staten is zo'n datarecor- der inmiddels verplicht. In Europa kan het technisch al, maar het is onbekend in welke mate er al ge bruik van wordt gemaakt. Alleen de fabrikant van de auto heeft nu de beschikking over de gegevens. Het Verbond van Verzekeraars zegt niet te weten of verzekeraars al pogingen doen gegevens uit de zwarte doos te verkrijgen bij het bepalen van de aansprakelijkheid bij een ongeval. „Een auto is een rijdende iPad geworden," zegt Rudi Buis van O het Verbond voor Verzekeraars. En de gegevens over rijgedrag zijn geld waard. De firma 'Fairzeke- ring' levert al kastjes waarmee het rijgedrag wordt opgeslagen. Wie volgens het apparaatje veilig rijdt, krijgt een derde van de betaalde premie terug. Het Verbond van Verzekeraars voorziet dat er meer toepassingen komen. Buis: „We ge ven nu korting op basis van scha devrije jaren. Er zullen meer polis sen op maat komen." De verzekeraars werken aan een visie over hoe zij om willen gaan met autodata en de privacy. „Maar ook wij vinden dat de auto mobilist eigenaar moet zijn van de data die de auto verzamelt." De big data van alle internetau- to's gaat ongekende mogelijkhe den geven. Als de ruitenwissers van auto's op de snelweg aangaan, kan dat betekenen dat er een file ontstaat door die regenbui. Door de maximumsnelheid aan te pas sen kan een file voorkomen wor den. Grote abrupte uitslagen van de schokdempers verraden gaten in wegen, handig voor de wegbe- heerder. De auto kan bij pech on derweg zelfstandig doorgeven, bij voorbeeld aan de Wegenwacht, wat er aan schort. „Dat wordt de toekomst, dus we moeten er iets mee", zegt Mar kus van Tol van de ANWB. De sto ringsdienst kan op afstand zien wat het euvel is. En ook de auto monteur weet aan de hand van de data hoeveel een auto te verduren heeft en kan het onderhoud daar op aanpassen. Updates De Bovag en de ANWB pleiten er voor dat de gegevens die nodig zijn voor onderhoud beschikbaar zijn voor derden. Zo kan de klant kiezen welk bedrijf onderhoud doet. „Nu is dat niet zo. Tesla bij voorbeeld stelt dat alleen Tesla het onderhoud mag doen", aldus Tom Huyskens van de Bovag. Tesla, de vooruitstrevende fabri kant van elektrische auto's, heeft alle auto's continu via internet met elkaar verbonden. De auto's krijgen zelfs geregeld via internet updates om de functionaliteit te vergroten. Tesla zegt dat iedere koper zelf mag beslissen of er data naar de servers van het merk gaan. Er wordt volgens de woordvoerder niets gedeeld met derden. Alleen de politie mag in het kader van een onderzoek in zwaarwegende gevallen over de informatie be schikken. Welke data verzamelen de verschillende computers van een moderne auto onder meer? Het bedrijf werkte decennialang met de chemische stof C8 bij de productie van teflon, bekend van de antiaanbaklaag in pannen. In tern was al bekend dat de stof schadelijk was voor het milieu en dat deze in het bloed van werkne mers zat, maar dat werd nooit ge communiceerd met de Arbeidsin spectie. Vorige week bleek uit on derzoek van deze krant dat ook twee omwonenden van de fabriek zorgelijke waarden C8 in hun bloed hebben, velen malen hoger dan onderzoekers van het RIVM eerder voorspelden. „Spijtig", noemt Van Vollenhoven die con clusie van het RIVM. „Het lijkt als of ze hun werk niet goed gedaan hebben." Ook rond de Lycrafabriek van Dupont in Dordrecht is inmiddels onrust uitgebroken, vanwege het werken met de stof dimethylaceta- mide (DMAc). Deze stof staat sinds 2014 als zeer zorgwekkend te boek in Europa. Medewerkers kregen onverklaarbare gezond heidsklachten. Van Vollenhoven vindt het verontrustend dat een fa briek tientallen jaren ongestoord heeft kunnen werken met een stof, waarvan de gevaarlijke eigen schappen reeds vele jaren eerder vaststonden. „Je ziet in veel (onafhankelijke) onderzoeken dat er gesjoemeld wordt met de regels en dat noch door het externe toezicht, noch door het interne toezicht van de organisatie zelf wordt ingegre pen." Volgens hem is het toezicht op de Dordtse chemische fabriek aan alle kanten tekortgeschoten. „De vraag is nu: is dit een gebrek aan kwaliteit, of een gebrek aan onafhankelijkheid, of is er op het externe toezicht te voorbarig be zuinigd? Dit laatste onder het mot to: laat de veiligheid aan de de sec tor zelf over en geen betutteling door de overheid." Volgens hem moet de Tweede Kamer ingrijpen en moeten er, net als bij de omvor ming tot de Nationale Politie, drin gend hervormingen komen. Bij Dupont is afgelopen decen nia toezicht gehouden door de mi lieudienst, later de Omgevings- dienst Zuid-Holland Zuid, de pro vincie Zuid-Holland en de inspec tie van VROM. Rijkswaterstaat 'Je ziet in veel onderzoeken gesjoemel met de regels en dat er niet wordt ingegrepen' ging over het lozen van chemisch afval op de rivier. De provincie ging over de emissie naar de lucht. Terwijl drinkwaterbedrijf Evides alarm sloeg bij de inspectie van VROM toen in 2003 C8 in het Dordtse en Rotterdamse kraanwa ter werd aangetroffen. Volgens Van Vollenhoven zou de Onderzoeksraad voor Veilig heid moeten onderzoeken waar om de inspecties hebben gefaald. „Dit is namelijk niet de eerste keer dat wij een dergelijke gang van zaken zien. Zo komt de kern taak van de overheid ter discussie te staan. Bij het toezicht moet sprake zijn van kwaliteit, eenheid van functioneren en onafhanke lijkheid. Het dienen van het pu blieke belang moet voorop staan." DINSDAG 12 APRIL 2016 Big Brother zit achter het stuur door Ton Voermans 75 75 procent van de automobilisten is zich niet van bewust van het feit dat moderne auto's allerlei privacygevoelige informatie opslaan, blijkt uit onderzoek van de Internationale Autofederatie FIA. Aantal ritten en de afstand ervan Hoge toerentallen of excessieve motortemperaturen Tijd dat stoeLverwarming aanstaat =irQP.hi iw/innpn Waarschuwingen (bijv. controleer oliepeil) Draaiuren van de motor Aantal media dat in CD/DVD speler gaat Aantal keren dat gordel wordt aangespannen BOVAG 'anujb Data van via bluetooth gekoppelde telefoon Tijd dat verlichting is ingeschakeld Storingen en ongewone situaties door Ingrid de Groot DORDRECHT. Pieter van Vollenho ven, voorzitter van de Stichting Maatschappij en Veiligheid, noemt het verontrustend dat het over heidstoezicht niet heeft ingegre pen bij de chemische fabriek Du- pont in Dordrecht, waar tientallen jaren onveilig is gewerkt. Hij pleit voor een onderzoek naar de reden waarom verschillende inspecties hebben gefaald. Pieter van Vollenhoven SMV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3