Struikelblok is steeds de financiering 20 Interesse Daily Mail in Yahoo 'Mkb'ers vragen minder hulp' 20 min Twintig jaar na de ondergang van de vliegtuigfabriek werken op Schiphol-Oost nog elke dag tien mensen aan een herstart. De Britse krant Daily Mail over weegt samen met investeer ders een bod te doen op de in ternetactiviteiten van Yahoo. De waarde van de aandelen Ya hoo daalde in twaalf maanden met 20 procent. Het aantal bijstandsaanvragen door mkb-ondernemers blijft afnemen. In het eerste kwar taal zakte het aantal aanvragen met zo'n 30 procent op jaarba sis tot circa 1.750. Dit duidt op minder faillissementen. e weg naar de locatie van het voormalige Fokker op Schip hol-Oost leert hoe veel in twintig jaar is veranderd. De Ring vaart is hetzelfde, al staat er nu een groot hotel. De afslag naar beneden bestaat ook nog. Maar wie bij de kruising rechtsaf slaat, ziet op de plek waar ooit de productieloodsen van Fokker stonden nu logistieke bedrijven. De portiersgebouwtjes staan er niet meer. Recht vooruit stond ooit het statige directiegebouw. Alles is weg. Tussen de nieuwe panden, aan de Hendrik Walaardt Sacréstraat, staat het Caravellegebouw. Op de zesde etage zetelt NAC (Netherlands Air craft Company). Zo heet de produ cent van Fokker Next Generation Air craft, de nieuwe Fokker 130. Pers is er niet welkom. Bezoeken moeten worden geregeld met de be drijfsleider, Maarten van Eeghen. „Maar dat gaat deze week niet luk ken. Van Eeghen is in het buiten land", zegt Rob Galavazi van NAC, ooit programmamanager van het Fok ker 70-programma. Galavazi gaat met negen collega's dagelijks naar zijn werk bij 'Fokker'. Met tijdelijke krach ten erbij werken er wel twintig men sen. Daarnaast wordt veel werk uitbe steed. Geldschieder is investeerder Jaap Rosen Jacobson, die ooit naam maak te met investeringsgroep Wolters Schaberg en die enkele jaren geleden zijn Vlaamse Luchtvaartmaatschap pij (VLM) voor een fortuin verkocht aan Cityhopper Air France-KLM. Rosen Jacobson schaarde zich na het faillissement van Fokker in maart 1996 in de rij belangstellenden. Cana dezen, Koreanen, Russen en Chine zen kwamen allemaal in de keuken bij Fokker kijken. Bovendien vestigde hij Rekkof (Fokker, maar dan achter stevoren) in gebouw 9, het oude di rectiegebouw, met onder anderen de hoofdconstructeur van de Fokkers, Rudi den Hertog, Hans Quist (toele veranciers) en iemand van het vlieg bedrijf. Ook hield Rosen Jacobson overleg met de harde kern van de Fokkeria- nen in een hotel in Hoofddorp. Hij wilde bij wijze van proef eerst maar één vliegtuig bouwen, zei hij tegen de doorgewinterde Fokkermannen; Bernhard Dijkhuizen (raad van be stuur), Bert Wilschut (marketing) en Joop Poelwijk (de laatste directeur van de fabriek). Geen product „Maar dat kan niet!", zeiden de Fok kermensen. Je zult altijd een produc tielijn moeten opzetten. Niet één of twee prototypes, maar een hele fa briek met alle benodigde specialis ten. NAC is sindsdien een spookbe drijf. Er is geen product en geen winst. Voor al het overige, inclusief GROEIENDE CONCURRENTIE kosten, personeel en partners is NAC een echt bedrijf, met een indrukwek kend nieuw managementteam. De firma zit niet stil. Het bedrijf ontwikkelt de oude Fokkers door en heeft de 70/100-zitter verlengd tot een 130-zitter. Met behulp van inge nieursbureaus, het luchtvaartlabora torium en onderzoeksinstanties zijn onderdelen opnieuw ontworpen en op prestaties doorgerekend. Sinds het faillissement heeft Ro sen Jacobson vele keren de herrijze nis van Fokker gemeld. Zo kondigde hij al in 1998 de herstart aan op de luchtvaartshow in het Britse Farn- borough. Sinds daar niets van terecht kwam, hult de groep zich in stilzwij gen. Prototypes Intern meldde NAC nog wel geregeld dat er witte rook was. Velen geloof den dat, maar werden teleurgesteld. Twee voorbeelden. Zomer 2011. NAC kondigde twee prototypes aan. Het bedrijf had 100 miljoen euro nodig. De regering gaf 20 miljoen. De Rabobank deed onder zoek om 80 miljoen te financieren en formuleerde voorwaarden. Zo moest er een volwaardige organisatie staan. Strategische samenwerking met eer ste klanten moest op gang komen en bij aanvang zou er zicht moeten zijn op financiering voor het hele project. Uiteindelijk durfde de bank het avon tuur niet aan. Winter 2014/2015. Met een prachti ge presentatie waren in 2013 finan ciers aangetrokken. Nog geen jaar la ter was het go. Een miljard, dollar of euro, van een geheime financier was onderweg. NAC wilde al motoren bij Pratt Whitney bestellen, de Fokkerkoorts steeg tot ongekende hoogte, maar van de financiers werd later nooit meer iets vernomen. Vrijwel niemand gelooft dat Fok ker zal herrijzen, maar de Nether lands Aircraft Company weigert nog steeds het licht uit te doen. Op 16 maart 2016 werd een presentatie ge houden voor financiers, inclusief be drijfsplan met updates van het nieu we toestel. De F130 is 45 procent lichter dan concurrent A319. De nieuwe vleugel met winglets zorgt voor 4 procent brandstofreductie en de motor voor 22 procent. De Fokkers zijn in 2020 state of the art, jubelt de brochure. De hamvraag of dit niet allemaal onzin is, willen oud-Fokkermedewer kers niet beantwoorden. Een oud-commissaris van Fokker zucht. Henk de Groot van ingenieursbureau ADSE zegt alleen dat dankzij NAC op kleine schaal het luchtvaartcluster actief is. Wim van Beinum van NedTech, overgenomen door het Britse Atkins, zwijgt. „Ik wil Den Hertog (hoofdcon structeur, red.) niet in de wielen rij den." Joop Poelwijk, de laatste direc teur van Fokker, wil ook geen oud-collega's schaden. Financiering Het struikelblok blijkt steeds de fi nanciering te zijn. Bouw je een proto type of een productielijn? Het ver schil tussen 100 miljoen of een mil jard. Intussen groeit de concurrentie, waarop Fokker altijd ver voor lag, ge vaarlijk. „En de kennis van tachtig jaar vliegtuigbouw is weg", zegt een oudgediende. „De mensen van pro duct support, marketing, sales, engi neering, ondersteuning, noem maar op, zijn tussen de 65 en de 75 jaar. Zij gaan het niet meer doen." Economie Impressie van het nieuwe toestel, de F130. foto NAC Spookbedrijf moet Fokker uit de as doen herrijzen door Ton Damen De concurrentie bestu deerde in 1996 mogelijk heden voor de overna me van Fokker, maar be sloot eigen ontwerpen te maken: Het Braziliaanse Em- braer maakt de 175, 190 en 195, waarvan er sinds 1990 ruim 500 werden ver kocht. Het Canadese Bom bardier lanceerde in 2015 de C-serie. Ruim 200 verkocht. De Russische Super jet (SSJ-100), ge bouwd door Soechoi en het Italiaanse Alenia. Sinds 2011 een paar honderd van verkocht. Het Japanse Mitsubi shi kwam met de Regional Jet MRj. Had problemen met certificeren. De eer ste vlucht was eind 2015. De Chinese ARJ21 van staatsbedrijf |Comac. Eerste exem plaar wordt in 2017 opgeleverd. Het 'nieuwe toestel' van Fokker, de F130, is 45 procent lichter dan concerrent A319. NAC kondigde in 2011 twee prototypes aan. Het bedrijf had 100 miljoen euro nodig. De regering gaf twintig miljoen. De overige 80 miljoen werd niet gevonden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20