NIEUWS 11 Wisselend succes jaren? Inderdaad: vorig jaar waren 2,4 miljoen Nederlanders slachtof fer van crimineel gedrag, tegen over 3,6 miljoen in 2005. Vandalis me, diefstal, inbraak; over de hele linie dalen de cijfers spectaculair, zeggen onderzoekers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek. Directeur Frans Leeuw van het wetenschappelijk bureau van het ministerie benadrukt wel dat ons land bepaald geen patent heeft op criminaliteitsdaling. „Je ziet het ook in andere westerse landen: Zwitserland, Engeland, de Verenig de Staten." En die criminaliteitsda ling was al ingezet in 2005, zegt Jan Latten van het CBS. Bovendien krijgt ook parade paard Nationale Politie bij her haling kritiek. Criminoloog Cy- rille Fijnaut - de expert op dit vlak - vindt de gereorgani seerde politie 'niet slagvaar dig, niet doelmatig en niet klaar om veiligheid te ga randeren'. Het heeft zo veel bestuurslagen - vijf in totaal - dat het 'node loos ingewikkeld' is ge worden. Hij wil terug naar 34 districten. En dan snijdt Fijnaut nog niet eens aan dat de politie structureel duurder is geworden en er - naar de me ning van de Tweede Kamer - ko mende jaren flinke gaten vallen in de begroting. Wie daarnaast de regeerakkoor den van 2010 en 2012 over het mi nisterie ter hand neemt, krijgt geen onverdeeld positieve balans. 'Je zit daar niet alleen voor de coalitie. Justitie functioneert voor de hele samenleving' GELUKT NIET GELUKT TWIJFELGEVALLEN kent - Justitie - te verplaatsen naar het tweede blad." Of het 'superministerie' effec tiever is geworden dan de twee af zonderlijke ministeries van Justi tie en Binnenlandse Zaken vroe ger waren, durft hij niet te zeg gen. „Er is zeker doelmatigheids winst, die was ook te behalen. Neem de Nationale Politie, die er is gekomen in plaats van de 26 korpsen met elk een eigen automa tiseringssysteem." Dat de WD-bewindslieden zo aanstuurden op 'boeven vangen', noemt hij een aandachtspunt. Er is immers ook nog de rechtspraak, waarin de rechten van criminelen ook bewaakt dienen te worden. „Je zit daar niet alleen om een taak te vervullen voor de coalitie. Justitie functioneert als iets voor de hele samenleving." Het is precies die klacht die echoot in het werkveld van het mi nisterie: er is te weinig aandacht voor de weegschaal van Vrouwe Justitia. Rafïï van den Berg, direc teur Nederlandse Orde van Advo caten, ziet vooral een grote bezui nigingsopdracht vanuit het depar tement. Wetswijzigingen worden in haar ogen wat gehaast gebracht, soms met nadelige gevolgen voor de rechtsstaat. Of de rechtsketen over de hele linie daarmee ook ef ficiënter is geworden? „Ik heb het gevoel dat men op het moment vooral cosmetisch bezig is, zo van: we gooien er een nieuw wetboek tegenaan, dan komt het vanzelf wel goed." Geertjan van Oosten van de Ne derlandse Vereniging van Straf rechtadvocaten is feller. „Bezuini gingen, tornen aan vergoedingen bij het bijstaan van verdachten. Het is soms weinig rechtstatelijk." Hij proeft een 'disbalans'. „Er is bijvoorbeeld flink ingezet op de rechten van slachtoffers, en dat is ook terecht. Maar het waarborgen van een eerlijk proces is hier en daar uit het oog verloren. Dat is moeilijk te verteren voor een land dat zegt de mensenrechten hoog in het vaandel te willen houden." Van Oosten noemt de zoge noemde ZSM-methode, waarin kleinere zaken 'zo snel mogelijk' zonder tussenkomst van een rech ter of advocaat worden afgedaan. „Dan heeft iemand snel z'n straf, maar mensen overzien niet dat ze voor een paar xtc-pillen wel een strafblad hebben met verstrekken de gevolgen. Staatsmacht zonder tegenkracht en rechterlijke contro le is efficiënt, maar gevaarlijk." Oud-president van de Hoge Raad Geert Corstens vatte het ve nijnig samen in een debat on langs: „De balans tussen veilig heid en justitie is totaal ver stoord." Bij de WD hoort men zulke kritiek vaak hoofdschud dend aan. Was efficiëntie geen streven? Is de politie op termijn niet slanker, kosteneffectiever? En spreken de andere cijfers niet voor zich? De criminaliteit daalt toch al Iets meer dan de helft van die plannen is uitgevoerd. Bijna een vijfde bleek niet levensvatbaar: te veel politieke tegenstand, te ambi tieus, praktisch onuitvoerbaar - of een combinatie van die drie. Bij de Raad voor de Recht spraak ziet men hier en daar bo vendien 'symbolische wetgeving' tussen de gehaalde doelstellingen. Zoals de wet waarbij mensen die veroordeeld worden voor een straf langer dan een jaar, direct worden vastgezet, ook als ze in hoger be roep gaan. „De conclusie kan niet anders zijn, dan dat dit wetsvoor stel over vrijwel niemand gaat. Bijna alle verdachten die tot een gevangenisstraf van meer dan een jaar worden veroordeeld, zitten al vast en dat blijft zo", signaleerde voorzitter Frits Bakker onlangs. Terwijl er toch wordt gemor reld aan de rechtsstaat. „De wetge ver schuift namelijk één van de be langrijkste uitgangspunten opzij dat iedereen onschuldig is totdat hij onherroepelijk is veroordeeld." Precies de zorgen die Ed Nij- pels ooit had. „Het machtseven wicht is zoek. Ironisch, want het ministerie wordt gedreven door de WD'ers. Juist liberalen zou den de rechtsstaat moeten bewa ken." Dan, als een boer met kies pijn: „Het is zo'n geval waarin ik liever geen gelijk had gekregen." DINSDAG 12 APRIL 2016 Ernst Hirsch Ballin oud-minister Anoniem aangifte doen Adolescentenstrafrecht Levenslang toezicht op ex-tbs'ers Scherpere Voetbalwet Aanpak Mensenhandel Strafbaarstelling illegaliteit Eigen bijdrage gevangenen Doorberekenen beveiliging evene menten Strafdienstplicht overlastgevende jongeren. Minimale afstand scholen en coffeeshops De nationale politie, duurder en nog chaotisch Dierenpolitie kwam, maar veel be scheidener dan beoogd Kraakverbod dat gemeenten niet kunnen handhaven illustratie Mark Reijntjens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 11