Perron station Kruiningen-Yerseke is
tien centimeter hoger geworden
Stichting Op Goede Gronden probeert afzetmarkt te vinden oud landbouwras
BEVELANDEN en THOLEN 15
In de Zwaakse
Weel staat over
enkele maanden
Zeeuwsche haver.
Gemoedelijk sjokken de
trekpaarden deze zater
dagmiddag over een ak
ker in de Zwaakse Weel
bij 's-Gravenpolder. Op zich niet
zo bijzonder, het werk dat ze
doen des te meer: met hulp van
de dieren van Stichting Het Wer
kend Trekpaard Zeeland wordt
Zeeuwsche haver gezaaid en het is
voor het eerst dat dat op deze ma
nier én op deze schaal gebeurt.
„Bij de oogst in augustus levert
dit drieduizend kilo haver op",
zegt voorzitter Arndjan van Wijk
van de Veerse Stichting Op Goede
Gronden (OGG). Die stelt zich tot
doel de traditionele Zeeuwse land
bouw in stand te houden door
enerzijds de herintroductie van
oude landbouwrassen en ander
zijds het inzetten van paarden en
traditionele landbouwwerktui
gen. Zeeuwsche haver is één van
die rassen. In 2012 heeft OGG bij
het Centrum voor Genetische
Bronnen in Wageningen een klei
ne hoeveelheid havermateriaal op
gevraagd en in de jaren daarna is
dat vermeerderd, zodat in 2015
0,86 hectare kon worden uitge
zaaid in de Soelekerkepolder bij
Kamperland. „Dat leverde driedui
zend kilo op", zegt Van Wijk. Op
honderd kilo na die deze zaterdag
wordt uitgezaaid in de Zwaakse
Weel ligt die oogst overigens nog
steeds opgeslagen. Een afzetmarkt
vinden blijkt lastig, aldus de
OGG-voorzitter. „We waren heel
ver met een geïnteresseerd be
drijf, maar dat is om onduidelijke
redenen afgehaakt. We willen er
toch iets mee doen, want haver is
een interessant product omdat het
glutenvrij is." Het geoogst haver-
graan kan onder meer worden ge
bruikt als voedingsmiddel (meel
en havermout), voor vermouting
voor bierproductie en groenbe-
mesting. „Mouterijen beginnen
pas bij 10.000 kilo, dus wat we
hier in de Zwaakse Weel doen is
vooral voor de traditie", zegt Van
Wijk.
'Haver is een
interessant product
omdat het glutenvrij is'
'Bij de oogst in
augustus levert dit
perceel zo'n
drieduizend kilo haver
op'
In opdracht van spoorbeheer-
der ProRail is het perron afgelo
pen weekeinde volledig op de
schop gegaan, als onderdeel van
een programma om alle Neder
landse stations de komende jaren
op een Europese standaardhoogte
te brengen: op 76 centimeter van
af de bovenkant van de spoorstaaf.
Daardoor moeten treinen ook
voor mensen in een rolstoel mak
kelijker toegankelijk worden. Dat
duurt overigens nog wel lang,
want de treinstellen zelf moeten
daar ook op worden toegerust en
ze worden pas vervangen als ze
zijn afgeschreven.
Om de klus te kunnen klaren
reden er afgelopen weekeinde
geen treinen tussen Goes en Ber
gen op Zoom, maar wie zaterdag
een kijkje nam bij de werkzaamhe
den kon zich eigenlijk niet voor
stellen dat die in twee dagen kon
worden uitgevoerd. Het volledige
perron lag overhoop en was eigen
lijk niet meer dan een berg zand.
Maar de uitvoerder heeft vaker
met het bijltje gehakt en met spe
cialistisch materieel - zoals een
machine waarmee de bovenkant
van de keerwanden werd 'afge
zaagd'. Ook de wachtruimte
moest er aan geloven. Er komt een
nieuwe terug, maar eerst moet de
betonnen fundering uitharden
dus dat duurt nog even, legde
bouwmanager Ruud Tielen van
ProRail zaterdag uit. Ook zullen
deze week nog bestratingswerk
zaamheden plaatsvinden op het
perron. „We wilden eerst de oude
tegels terugleggen, maar er is toch
gekozen om die ook te vernieu
wen", aldus Tielen. En zo heeft
Kruiningen-Yerseke straks een ha
gelnieuw perron. Het is niet be
kend of en wanneer er nog andere
Zeeuwse perrons op de schop
gaan. Soms is ook het hoger leg
gen van spoorbielzen afdoende.
MAANDAG 11 APRIL 2016
Wie wil Zeeuwsche haver?
door Luc Oggel
Geïnteresseerden kunnen zich mel
den via
ajvanwijk@stichtingopgoedegronden.
nl
Arndjan van Wijk voorzitter
Stichting OGG
Oud zaaiwerktuig van de Fa. Massee uit Goes. Emma en Jonas Jacobse laten de haver door hun handen lopen, vader Johan kijkt toe. foto Johan van der Heijden
door Luc Oggel
KRUININGEN. Treinreizigers die van
daag in- of uitstappen op station
Kruiningen-Yerseke, zetten voet op
een fonkelnieuw én hoger perron:
tussen de vijf en tien centimeter
om precies te zijn.
Perron Kruiningen-Yerseke was even een zandbak, foto Johan van der Heijden
Kruiningen-Yerseke
CARRIEREBEURS.NL