Zand erover KM m h urn ZEELAND 15 een ander beeld van het Zeeuwse nieuws onni ken werk Ll Gevloerd Uit de wind in de zon. Dan is het zelfs nu al goed te doen op Neeltje Jans. Gevloerd. Met de laarzen hoog. Zo kom je nog op zomerse gedachten. foto Dirk-Jan Gjeltema Soms komt de dood dicht bij. Die van jezelf, een naast familielid, vrienden of kennissen. Dat is ingrij pend, ook al hoort het bij het le ven. Voor de uitvaart is tegenwoor dig heel wat te kiezen op het ge bied van waardig afscheid nemen. 'Tegenwoordig is niks te gek', weet iemand die 27 jaar in het vak zit. Afgelopen week werd de laatste ouder van vrienden begraven. Het bracht me op een Zeeuwse be graafplaats. De bijeenkomst was christelijk maar meer persoonlijk dan strikt of traditioneel. Klein kinderen hadden een levensver haal in foto's gemaakt. Met mooie muziek eronder was het een prachtig geheel. 'Dat gebeurt va ker' weet de professional. Van ri tuelen in de zin van 'vaste gebrui ken' is in de ontkerstenende sa menleving nauwelijks sprake. Ie der geeft naar eigen idee invulling aan het afscheid nemen van een geliefde. Lijstjes met popsongs en 'topsongs' bij uitvaarten zijn over al te vinden en zelfs de rouw- clown heeft zijn intrede gedaan. Het kopje koffie met cake wordt een borrel met bitterbal. Het zal in de emotionele dagen na het overlijden links en rechts wel wat geredetwist geven. Wanneer ik me erin verdiep blijkt dat moslims ook volgens de eigen rituelen begraven kunnen worden. Op enkele begraafplaat- sen zijn islamitische grafvakken ingericht. De graven worden daar niet geruimd. De overledene wordt na rituele wassingen in een kafan, een witte lijkwade, gewik keld. De gebeden worden in Ne derland vaak in de moskee uitge sproken en de begrafenis vindt veelal plaats met traditioneel uit sluitend mannen uit de gemeen schap. 'Moslims doen het hele maal zelf lijkt op de begraafplaats het motto te zijn: van het graf del ven tot de teraardebestelling. Zo kan het gebeuren dat voor een vrouwelijke uitvaartleider de taak erop zit voordat de begrafenis plaatsvindt. Of er überhaupt vrou wen bij de teraardebestelling zijn, hangt af van hoe strikt de opvat tingen zijn. De begrafenis ver loopt zo vlot mogelijk, omdat de dode lijdt zolang hij onder de le venden is. Hindoes kiezen nooit voor be graven, maar altijd voor cremeren. Hun uitvaartritueel vindt plaats bij de ovenruimte en komt behoor lijk enthousiast over. Er worden stukjes brandend hout in de mond van de overledene gestoken en de pandit spreekt teksten over bevrijding van alle banden, waar na de daadwerkelijke crematie volgt. Ook deze gelovigen streven naar een uitvaart vlot na het over lijden, zodat de ziel van de overle dene zo snel mogelijk kan terugke ren naar de oerbron. Maar wat doet een vuurkorf op een begraafplaats? Is dat voor als de familie geen keuze kan maken? Nee hoor, het gaat om een Chi nees uitvaartritueel, weet de vak broeder in uitvaartland, waarbij zogenaamd 'dodengeld' wordt ver brand, zodat de overledene dat in het hiernamaals kan gebruiken, 't Is maar dat u het weet. ZATERDAG 9 APRIL 2016 Kek! door José Baars Leestips bij deze column en een over zicht van de kerkdiensten voor komen de zondag staan op www.pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 48