€100 Fiets Voordeelweek De NS heeft speciaal team in het leven geroepen om defecte treinen zo snel mogelijk op te lappen. NIEUWS 3 Maatregel die zoden aan de dijk zet UTRECHT. Een defecte deur, een wc die niet meer doortrekt of een motor die olie lekt: zodra er onver wachts iets aan een trein man keert, ontfermt een 'pitstopteam' zich over dit probleem. In de strijd tegen volle treinen laten de Nederlandse Spoorwegen zich in spireren door de Formule 1. Met deze nieuwe methode trachten de Nederlandse Spoorwe gen (NS) sinds augustus defecte treinen sneller te repareren. Uit de eerste resultaten, die deze krant heeft opgevraagd, blijkt dat het herstel aanzienlijk sneller ge realiseerd is waardoor reizigers minder lang gedupeerd zijn. Hoe werkt een zo'n pitstop team? Zodra een mankement aan het licht komt, bekommert een 'pitstopcoördinator' zich over de benodigde onderdelen. Eén van de vier machinisten die voor dit werk inzetbaar zijn ge maakt, rijdt de kapotte trein naar de pitstop. Daar staat een team monteurs klaar om het euvel te verhelpen. Zodra de trein binnen rijdt op een van de twee onder- houdslocaties - het Groningse On- nen of in Den Haag - telt een klok af van 24 naar o. Binnen die tijd moeten de herstelwerkzaamhe den afgerond zijn, maar liever snel ler. Dat lukt vaak. Bedroeg de hersteltij d eerst ge middeld 47 uur, inmiddels is dat met twee derde teruggebracht tot 13 uur. „Door alles zo veel moge lijk te visualiseren, brengen we de doorlooptijd heel duidelijk in beeld", zegt coördinator van de werkplaats Saskia Scheffers. „Voor heen belandden treinen die onver wachts kapot gingen tussen trei nen die hier staan voor regulier onderhoud", legt de technisch be drijfskundige uit. „We begonnen onvoorbereid en treinen stonden vaak lang te wachten. Reparaties duurden daardoor veel langer dan noodzakelijk." Net als in de Formule 1 hadden de spoorwegen hier toch ook al de cennia geleden mee kunnen begin nen? „We zijn altijd bezig met ver beteringen, maar doordat het aan tal reizigers nu zo hard groeit, is de noodzaak om wat aan kapotte treinen te doen veel groter gewor den", verklaart Scheffers. Dat realiseren ook monteurs Felby Galmo en Sjoi Magalie zich, terwijl zij een zwartgeblakerde ka potte motor die olie lekt uit het onderstel van een sprinter take len. „Doordat er nu een pitstop coördinator is, kunnen wij er ie mand op aanspreken als we bij voorbeeld bepaald gereedschap of materiaal nodig hebben", aldus Magalie. „Daardoor kunnen wij weer sneller werken en zijn trei nen eerder klaar." Hun collega Mattijs Franken, programmamanager van het pits topteam, haalt een iPhone uit zijn zak om te laten zien hoeveel zit plaatsen de nieuwe werkwijze Stef Smit, directeur van Consumenten- Claim die een claim tegen NS voorbe reidt vanwege over volle treinen, is op getogen over de ver beterde hersteltij den. „Alles wat zorgt voor meer trei nen op het spoor, juichen we toe." Chris Vonk van rei zigersorganisatie Rover beaamt dat. „Deze maatregel lijkt in elk geval meer zoden aan de dijk te zetten dan de inzet van bus sen. Busreizigers krijgen weliswaar een kopje koffie, maar ze doen er wel veel langer over om op hun bestem ming te komen." scheelt. In beeld verschijnen alle treintypen die in onderhoud zijn. „Nu worden 2.789 zitplaatsen ont trokken aan het rijdend materieel, dat waren er eerder circa 7.000." Volgens de spoorwegen zijn er hierdoor vanaf juni zo'n 4.500 extra sta- en zitplaatsen in te trein. In december kondigde de NS verschillende maatregelen aan te gen overvolle treinen. Een deel van de ie klas wordt omgebouwd naar 2e, dubbeldekkers worden extra snel vernieuwd, tussen Cas- tricum en Amsterdam rijden ook bussen en er zijn 58 sprinters met spoed besteld. De prestaties van de NS liggen onder een vergrootglas. Zo'n tien duizend reizigers hebben een claim ingediend tegen de NS van wege het tekort aan zitplaatsen. Hiervoor zijn inmiddels vierdui zend foto's als bewijsmateriaal ver zameld. De wereld is Kras Boek en maak kans op... Ga naar Kras.nl/fietsvoordeelweek of bel 0900-9697 70 cpg 3||| p) WOENSDAG 6 APRIL 2016 Kapotte treinen in pitstop supersnel opgekalefaterd door Marcia Nieuwenhuis 2.789 Het pitstopteam zorgt ervoor dat er nu 2.789 zitplaatsen niet beschikbaar zijn vanwege een reparatie. Eerder waren dat er gemiddeld 7.000. In de werkplaats in Den Haag worden spoedklussen aan defecte treinstellen met voorrang behandeld, foto Sanne Donders korting per persoon op alle fietsvakanties Autovakanties 2dgnv.a. 44 Busvakanties 5 dgn v.a.299 Vliegvakanties 8 dgn v.a.529 DAGAANBIEDING 6 april: Q Fietsen langs de Bodensee r/iuc/s een Batavus Milano E-go® E-bike t.w.v. 2.699 Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. exd. reserveringskosten en Calamiteitenfonds. Actievoorwaarden zie: kras.nl/actievoorwaarden Hoge kortingen en iedere dag een spectaculaire dagaanbieding!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3