€100
Fiets Voordeelweek
De NS heeft
speciaal team in
het leven
geroepen om
defecte treinen
zo snel mogelijk
op te lappen.
NIEUWS 3
Maatregel
die zoden
aan de
dijk zet
UTRECHT. Een defecte deur, een
wc die niet meer doortrekt of een
motor die olie lekt: zodra er onver
wachts iets aan een trein man
keert, ontfermt een 'pitstopteam'
zich over dit probleem. In de
strijd tegen volle treinen laten de
Nederlandse Spoorwegen zich in
spireren door de Formule 1.
Met deze nieuwe methode
trachten de Nederlandse Spoorwe
gen (NS) sinds augustus defecte
treinen sneller te repareren. Uit
de eerste resultaten, die deze
krant heeft opgevraagd, blijkt dat
het herstel aanzienlijk sneller ge
realiseerd is waardoor reizigers
minder lang gedupeerd zijn.
Hoe werkt een zo'n pitstop
team? Zodra een mankement aan
het licht komt, bekommert een
'pitstopcoördinator' zich over de
benodigde onderdelen.
Eén van de vier machinisten
die voor dit werk inzetbaar zijn ge
maakt, rijdt de kapotte trein naar
de pitstop. Daar staat een team
monteurs klaar om het euvel te
verhelpen. Zodra de trein binnen
rijdt op een van de twee onder-
houdslocaties - het Groningse On-
nen of in Den Haag - telt een klok
af van 24 naar o. Binnen die tijd
moeten de herstelwerkzaamhe
den afgerond zijn, maar liever snel
ler. Dat lukt vaak.
Bedroeg de hersteltij d eerst ge
middeld 47 uur, inmiddels is dat
met twee derde teruggebracht tot
13 uur. „Door alles zo veel moge
lijk te visualiseren, brengen we de
doorlooptijd heel duidelijk in
beeld", zegt coördinator van de
werkplaats Saskia Scheffers. „Voor
heen belandden treinen die onver
wachts kapot gingen tussen trei
nen die hier staan voor regulier
onderhoud", legt de technisch be
drijfskundige uit. „We begonnen
onvoorbereid en treinen stonden
vaak lang te wachten. Reparaties
duurden daardoor veel langer dan
noodzakelijk."
Net als in de Formule 1 hadden de
spoorwegen hier toch ook al de
cennia geleden mee kunnen begin
nen? „We zijn altijd bezig met ver
beteringen, maar doordat het aan
tal reizigers nu zo hard groeit, is
de noodzaak om wat aan kapotte
treinen te doen veel groter gewor
den", verklaart Scheffers.
Dat realiseren ook monteurs
Felby Galmo en Sjoi Magalie zich,
terwijl zij een zwartgeblakerde ka
potte motor die olie lekt uit het
onderstel van een sprinter take
len. „Doordat er nu een pitstop
coördinator is, kunnen wij er ie
mand op aanspreken als we bij
voorbeeld bepaald gereedschap of
materiaal nodig hebben", aldus
Magalie. „Daardoor kunnen wij
weer sneller werken en zijn trei
nen eerder klaar."
Hun collega Mattijs Franken,
programmamanager van het pits
topteam, haalt een iPhone uit zijn
zak om te laten zien hoeveel zit
plaatsen de nieuwe werkwijze
Stef Smit, directeur
van Consumenten-
Claim die een claim
tegen NS voorbe
reidt vanwege over
volle treinen, is op
getogen over de ver
beterde hersteltij
den. „Alles wat
zorgt voor meer trei
nen op het spoor,
juichen we toe."
Chris Vonk van rei
zigersorganisatie
Rover beaamt dat.
„Deze maatregel
lijkt in elk geval
meer zoden aan de
dijk te zetten dan
de inzet van bus
sen. Busreizigers
krijgen weliswaar
een kopje koffie,
maar ze doen er
wel veel langer over
om op hun bestem
ming te komen."
scheelt. In beeld verschijnen alle
treintypen die in onderhoud zijn.
„Nu worden 2.789 zitplaatsen ont
trokken aan het rijdend materieel,
dat waren er eerder circa 7.000."
Volgens de spoorwegen zijn er
hierdoor vanaf juni zo'n 4.500
extra sta- en zitplaatsen in te
trein.
In december kondigde de NS
verschillende maatregelen aan te
gen overvolle treinen. Een deel
van de ie klas wordt omgebouwd
naar 2e, dubbeldekkers worden
extra snel vernieuwd, tussen Cas-
tricum en Amsterdam rijden ook
bussen en er zijn 58 sprinters met
spoed besteld.
De prestaties van de NS liggen
onder een vergrootglas. Zo'n tien
duizend reizigers hebben een
claim ingediend tegen de NS van
wege het tekort aan zitplaatsen.
Hiervoor zijn inmiddels vierdui
zend foto's als bewijsmateriaal ver
zameld.
De wereld is Kras
Boek en maak kans op...
Ga naar Kras.nl/fietsvoordeelweek
of bel 0900-9697 70 cpg 3||| p)
WOENSDAG 6 APRIL 2016
Kapotte treinen in pitstop
supersnel opgekalefaterd
door Marcia Nieuwenhuis
2.789
Het pitstopteam zorgt ervoor
dat er nu 2.789 zitplaatsen niet
beschikbaar zijn vanwege een
reparatie. Eerder waren dat er
gemiddeld 7.000.
In de werkplaats in Den Haag worden spoedklussen aan defecte treinstellen met voorrang behandeld, foto Sanne Donders
korting per persoon
op alle fietsvakanties
Autovakanties 2dgnv.a. 44
Busvakanties 5 dgn v.a.299
Vliegvakanties 8 dgn v.a.529
DAGAANBIEDING 6 april:
Q Fietsen langs de Bodensee
r/iuc/s
een Batavus Milano E-go®
E-bike t.w.v. 2.699
Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. exd. reserveringskosten en Calamiteitenfonds. Actievoorwaarden zie: kras.nl/actievoorwaarden
Hoge kortingen en iedere dag een spectaculaire dagaanbieding!