1.031
1/3
19,1
300
70.000
ECONOMIE 21
FNV naar rechter om avondtoeslag
Bijenkorf eist
geld van BAM
Naast 'blokkendozen langs de snelweg' kiest
Decathlon ook voor kleinere winkels. Het
Franse bedrijf in sport- en vrijetijdsartikelen
wil slagen waar Perry en V&D faalden.
Koepeltent
de grote
verkoophit
Decathlon
De Bijenkorf eist via de rechter
1,5 miljoen euro van bouwer
BAM. Het bouwbedrijf zou af
spraken over de verbouwing
van het filiaal in Amsterdam
niet zijn nagekomen. Het werk
ligt sinds eind vorig jaar stil.
Vakbond FNV is van plan naar de
rechter te stappen vanwege het af
schaffen van de avondtoeslagen
in de nieuwe supermarkt cao. De
bond ging, in tegenstelling tot
CNV, niet akkoord met de afspra
ken en wil proberen om bepaalde
compensaties toch te claimen.
Vooral veel jonge supermarktme
dewerkers gaan er door de nieu
we cao flink op achteruit, aldus
FNV. Een 18-jarige die een con
tract heeft voor meer dan twaalf
uur per week en op onregelmati
ge tijden werkt, kan volgens de
bond ten opzichte van 2015 een
paar honderd euro op jaarbasis
mislopen.
waar Decathlon eind dit jaar de kelder
van het voormalige V&D-pand betrekt.
Die deal was al rond voor het warenhuis
failliet ging, zegt directeur Vastgoed Ru-
di Wakelkamp. „Na het faillissement
van V&D zijn we door zo'n beetje alle
pandeigenaren gebeld, maar de V&D's
zijn voor ons niet geschikt."
In uitbreiding via een overname van
Perry Sport of Aktiesport is Decathlon
nooit geïnteresseerd geweest. Die ketens
zijn inmiddels overgenomen door het
Britse sportconcern JD. Voor Decathlon
zijn die winkels te klein, verklaart Bod-
huin. Hij wijt het faillissement vooral
aan het gebrek aan 'beleving' bij de con
currenten. Op loopbanden, voetbal- en
basketbalveldjes kunnen Decathlonklan-
ten hun koopwaar meteen uitproberen.
Met clinics en demonstraties lokken de
winkels geregeld schoolklassen en sport
verenigingen - en dus meteen een hoop
potentiële nieuwe klanten.
Online
In een gemiddelde Perry Sport is daar
geen plek voor. Dat neemt niet weg dat
Decathlon wel degelijk gaat experimen
teren met kleinere winkels in binnenste
den. „Daar zijn de mensen, dus daar
moeten wij ook zijn." In het centrum
van Eindhoven wil het bedrijf eind dit
jaar een 'kleine' testwinkel openen van
zo'n duizend vierkante meter. Hoe die
eruit komt te zien, daar zijn ze op het
hoofdkantoor in Amsterdam nog niet
over uit. Maar dat ze in veel opzichten
het tegenbeeld vormen van het concept
dat Decathlon groot heeft gemaakt, dat
is zeker. Aan het assortiment zullen bij
voorbeeld concessies moeten worden ge
daan. Ter plekke zal alles online te bestel
len zijn, maar daar zal Decathlon de oor
log in de binnensteden niet mee win
nen, beseft Bodhuin. „De stadswinkels
zelf zullen geen of amper winst maken.
Ze moeten vooral meer mensen naar on
ze grote winkels brengen. Die moeten
daarom altijd in de buurt zijn: de stads-
winkel moet meer omzet genereren
voor onze big box in Best."
Vandaag opent de sportketen,
bekend van de megastores
op bedrijventerreinen, een
winkel in hartje Rotterdam.
Die winkel in de binnen
stad is geen op zichzelf staand avontuur:
ook in Nederland moet de uitbreiding in
een stroomversnelling komen.
Over vijfjaar wil de sportgigant hier
minstens twintig filialen hebben. Een
uitdaging, want de afgelopen zestien
jaar wist Decathlon in Nederland slechts
zes vestigingen te openen. Nederlandse
gemeenten, die met groeiende leegstand
in hun binnensteden kampen, zijn niet
zo happig op de grote blokkendozen die
Decathlon in Frankrijk, België en veel an
dere landen moeiteloos uit de grond
stampt. Onder meer in Schiedam en
Den Haag (nabij het ADO-stadion) stuit
ten bouwplannen op verzet. Vorige
maand wees de Raad van State de bezwa
ren tegen een vestiging op het vrijetijds-
park ZEP in Middelburg definitief af.
Decathlon blijft zoeken naar locaties
langs uitvalswegen, met honderden gra
tis parkeerplaatsen voor de deur, zegt
topman Eric Bodhuin - zelf een Frans
man. „Voetbalschoenen kun je overal
verkopen. Maar om genoeg klanten te
trekken voor onze kajaks en paardenza-
dels, moeten onze winkels voor min
stens 300.000 mensen binnen 20 minu
ten bereikbaar zijn. De drempel om het
centrum in te gaan en te parkeren is
voor veel klanten te hoog. Voor ons zijn
de kosten er bovendien veel hoger. Dat
werkt niet, met onze kleine marges."
Alleen in de vier grote steden ligt dat an
ders. Daar zijn volgens Bodhuin genoeg
potentiële klanten om een dure megasto-
re te laten renderen. Vandaar de vesti
ging aan de Coolsingel. En in Den Haag,
DECATHLON
IN CIJFERS:
Iedereen die de afge
lopen tien jaar wel
eens heeft gekam
peerd, kent ze wel:
de koepeltentjes die
je opzet door ze in
de lucht te gooien.
De uitvinding van
Decathlon heeft
vooral festivalcam
pings getransfor
meerd tot zeeën van
pop-uptentjes. Dé
verkoophit van de
Franse sport- en out-
doorketen staat dan
ook standaard voor
aan in alle winkels.
Behalve in Rotter
dam. In de eerste De
cathlon in een Neder
landse binnenstad
bots je meteen bij
binnenkomst op de
hardloopschoenen.
Niet alleen vanwege
de marathon die zon
dag in die stad gelo
pen wordt. Hardlo
pen is een echte ste
delijke sport, ver
klaart directeur Eric
Bodhuin van
Decathlon Neder
land. „Daarom expe
rimenteren we in on
ze eerste stadswin-
kel met een andere
inrichting." Stads-
winkel zegt in dit ge
val overigens niks
over de omvang. Met
bijna 5.000 vierkante
meter hebben de
twee verdiepingen
aan de Coolsingel in
Rotterdam zelfs
meer vloeroppervlak
dan de conceptstore
die Decathlon in no
vember 2015 opende
op een bedrijventer
rein aan de rand van
Breda.
WOENSDAG 6 APRIL 2016
1.243
Er zijn minder autoschades, maar
reparaties zijn wel fors duurder.
Het gemiddelde schadebedrag
steeg van 1.095 euro in 2010
naar 1.243 euro in 2015.
Sportketen
gokt op groei
in de steden
door Annemieke van Dongen
Vastgoeddirecteur Rudi Wakelkamp
(links) en algemeen directeur Eric Bodhuin
(rechts) spelen een potje basketbal in de
nieuwe vestiging van Decathlon in Rotter
dam. foto Marco de Swart
winkels
mensen werken
bij Decathlon
Ruim
miljard euro omzet
werd vorig jaar
gehaald in de
franse winkels
7
vestigingen in
Nederland:
in Amsterdam,
Apeldoorn,
Breda, Best, Kerkrade,
Leeuwarden en
Rotterdam.
Later dit jaar volgen
Arnhem, Den Haag
en Eindhoven.