1.031 1/3 19,1 300 70.000 ECONOMIE 21 FNV naar rechter om avondtoeslag Bijenkorf eist geld van BAM Naast 'blokkendozen langs de snelweg' kiest Decathlon ook voor kleinere winkels. Het Franse bedrijf in sport- en vrijetijdsartikelen wil slagen waar Perry en V&D faalden. Koepeltent de grote verkoophit Decathlon De Bijenkorf eist via de rechter 1,5 miljoen euro van bouwer BAM. Het bouwbedrijf zou af spraken over de verbouwing van het filiaal in Amsterdam niet zijn nagekomen. Het werk ligt sinds eind vorig jaar stil. Vakbond FNV is van plan naar de rechter te stappen vanwege het af schaffen van de avondtoeslagen in de nieuwe supermarkt cao. De bond ging, in tegenstelling tot CNV, niet akkoord met de afspra ken en wil proberen om bepaalde compensaties toch te claimen. Vooral veel jonge supermarktme dewerkers gaan er door de nieu we cao flink op achteruit, aldus FNV. Een 18-jarige die een con tract heeft voor meer dan twaalf uur per week en op onregelmati ge tijden werkt, kan volgens de bond ten opzichte van 2015 een paar honderd euro op jaarbasis mislopen. waar Decathlon eind dit jaar de kelder van het voormalige V&D-pand betrekt. Die deal was al rond voor het warenhuis failliet ging, zegt directeur Vastgoed Ru- di Wakelkamp. „Na het faillissement van V&D zijn we door zo'n beetje alle pandeigenaren gebeld, maar de V&D's zijn voor ons niet geschikt." In uitbreiding via een overname van Perry Sport of Aktiesport is Decathlon nooit geïnteresseerd geweest. Die ketens zijn inmiddels overgenomen door het Britse sportconcern JD. Voor Decathlon zijn die winkels te klein, verklaart Bod- huin. Hij wijt het faillissement vooral aan het gebrek aan 'beleving' bij de con currenten. Op loopbanden, voetbal- en basketbalveldjes kunnen Decathlonklan- ten hun koopwaar meteen uitproberen. Met clinics en demonstraties lokken de winkels geregeld schoolklassen en sport verenigingen - en dus meteen een hoop potentiële nieuwe klanten. Online In een gemiddelde Perry Sport is daar geen plek voor. Dat neemt niet weg dat Decathlon wel degelijk gaat experimen teren met kleinere winkels in binnenste den. „Daar zijn de mensen, dus daar moeten wij ook zijn." In het centrum van Eindhoven wil het bedrijf eind dit jaar een 'kleine' testwinkel openen van zo'n duizend vierkante meter. Hoe die eruit komt te zien, daar zijn ze op het hoofdkantoor in Amsterdam nog niet over uit. Maar dat ze in veel opzichten het tegenbeeld vormen van het concept dat Decathlon groot heeft gemaakt, dat is zeker. Aan het assortiment zullen bij voorbeeld concessies moeten worden ge daan. Ter plekke zal alles online te bestel len zijn, maar daar zal Decathlon de oor log in de binnensteden niet mee win nen, beseft Bodhuin. „De stadswinkels zelf zullen geen of amper winst maken. Ze moeten vooral meer mensen naar on ze grote winkels brengen. Die moeten daarom altijd in de buurt zijn: de stads- winkel moet meer omzet genereren voor onze big box in Best." Vandaag opent de sportketen, bekend van de megastores op bedrijventerreinen, een winkel in hartje Rotterdam. Die winkel in de binnen stad is geen op zichzelf staand avontuur: ook in Nederland moet de uitbreiding in een stroomversnelling komen. Over vijfjaar wil de sportgigant hier minstens twintig filialen hebben. Een uitdaging, want de afgelopen zestien jaar wist Decathlon in Nederland slechts zes vestigingen te openen. Nederlandse gemeenten, die met groeiende leegstand in hun binnensteden kampen, zijn niet zo happig op de grote blokkendozen die Decathlon in Frankrijk, België en veel an dere landen moeiteloos uit de grond stampt. Onder meer in Schiedam en Den Haag (nabij het ADO-stadion) stuit ten bouwplannen op verzet. Vorige maand wees de Raad van State de bezwa ren tegen een vestiging op het vrijetijds- park ZEP in Middelburg definitief af. Decathlon blijft zoeken naar locaties langs uitvalswegen, met honderden gra tis parkeerplaatsen voor de deur, zegt topman Eric Bodhuin - zelf een Frans man. „Voetbalschoenen kun je overal verkopen. Maar om genoeg klanten te trekken voor onze kajaks en paardenza- dels, moeten onze winkels voor min stens 300.000 mensen binnen 20 minu ten bereikbaar zijn. De drempel om het centrum in te gaan en te parkeren is voor veel klanten te hoog. Voor ons zijn de kosten er bovendien veel hoger. Dat werkt niet, met onze kleine marges." Alleen in de vier grote steden ligt dat an ders. Daar zijn volgens Bodhuin genoeg potentiële klanten om een dure megasto- re te laten renderen. Vandaar de vesti ging aan de Coolsingel. En in Den Haag, DECATHLON IN CIJFERS: Iedereen die de afge lopen tien jaar wel eens heeft gekam peerd, kent ze wel: de koepeltentjes die je opzet door ze in de lucht te gooien. De uitvinding van Decathlon heeft vooral festivalcam pings getransfor meerd tot zeeën van pop-uptentjes. Dé verkoophit van de Franse sport- en out- doorketen staat dan ook standaard voor aan in alle winkels. Behalve in Rotter dam. In de eerste De cathlon in een Neder landse binnenstad bots je meteen bij binnenkomst op de hardloopschoenen. Niet alleen vanwege de marathon die zon dag in die stad gelo pen wordt. Hardlo pen is een echte ste delijke sport, ver klaart directeur Eric Bodhuin van Decathlon Neder land. „Daarom expe rimenteren we in on ze eerste stadswin- kel met een andere inrichting." Stads- winkel zegt in dit ge val overigens niks over de omvang. Met bijna 5.000 vierkante meter hebben de twee verdiepingen aan de Coolsingel in Rotterdam zelfs meer vloeroppervlak dan de conceptstore die Decathlon in no vember 2015 opende op een bedrijventer rein aan de rand van Breda. WOENSDAG 6 APRIL 2016 1.243 Er zijn minder autoschades, maar reparaties zijn wel fors duurder. Het gemiddelde schadebedrag steeg van 1.095 euro in 2010 naar 1.243 euro in 2015. Sportketen gokt op groei in de steden door Annemieke van Dongen Vastgoeddirecteur Rudi Wakelkamp (links) en algemeen directeur Eric Bodhuin (rechts) spelen een potje basketbal in de nieuwe vestiging van Decathlon in Rotter dam. foto Marco de Swart winkels mensen werken bij Decathlon Ruim miljard euro omzet werd vorig jaar gehaald in de franse winkels 7 vestigingen in Nederland: in Amsterdam, Apeldoorn, Breda, Best, Kerkrade, Leeuwarden en Rotterdam. Later dit jaar volgen Arnhem, Den Haag en Eindhoven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21