De Juniac verlaat Air France-KLM en gaat naar brancheorganisatie IATA Topman pat weg bij zieltogend Ballast Nedam Vooral eigen merken in winkels 20 Lagarde wil meer groei Aanpak fraude bij faillissement Minder A-merken bij Franse sportsuper Het herstel van de wereldeco nomie gaat te langzaam en blijft kwetsbaar, stelt top vrouw Christine Lagarde (foto) van het IMF. Volgens haar is het gevaar van nieuwe tegen vallers gegroeid. De Eerste Kamer heeft beslo ten dat een bestuurder vijfjaar na gesjoemel met een faillisse ment geen bestuursfunctie of commissariaat mag hebben. Als administratie niet te achter halen is, is dat ook strafbaar. De Juniac (53) was sinds 2013 de baas van Air France-KLM. In de twee jaar daarvoor leidde hij de Franse tak. Het Frans-Nederland se bedrijf is al een procedure ge start voor de opvolging van de Fransman. Zijn vertrek komt op een verras send moment. De Juniac laat een bedrijf achter dat nog volop in be weging is. Hoewel Air Fran ce-KLM het laatste jaar, mede door de lage brandstofkosten, in iets rustiger vaarwater terecht is gekomen, kan niet gezegd worden dat het herstel van de luchtvaart reus al voltooid is. Het bedrijf moet zwaar bezuinigen om gelijke tred te kunnen houden met de concurrentie, die in veel gevallen goedkoper is. Bezuinigingen zijn ook nodig om te kunnen investe ren. Dat is een must om marktaan deel te behouden in de sterk groeiende luchtvaartmarkt. Vooral bij de Franse tak gaat het met die bezuinigingen minder hard dan gewenst. Stakende pilo ten, gesteund door radicale vak bonden, gooiden al herhaaldelijk roet in het eten. KLM slaagde er wel in om de bezuinigingsdoelstel lingen te halen. Het bedrijf moet zwaar bezuinigen om gelijke tred te kunnen houden met de vaak veel goedkopere concurrentie Een specifieke reden waarom De Juniac er voor kiest de klus niet af te maken, werd gisteren niet gege ven. In een schriftelijke verklaring stelt De Juniac dat zijn jaren voor Air France-KLM 'een bron van gro te trots' voor hem zijn. De raad van commissarissen van de combinatie dankt hem voor het 'uitstekende werk' dat de topman verricht heeft om het be drijf weer financieel gezond te ma ken en klanten terug te winnen. Ook KLM zwaait hem in een ver klaring op de website lof toe. De spanningen tussen het 'Ne derlandse' smaldeel en 'Frankrijk' laaiden begin vorig jaar op, toen het er op leek dat het moederbe drijf het kasgeld van KLM naar zich wilde toetrekken. Maar bij de presentatie van de jaarcijfers, eer der dit jaar, straalden De Juniac en de Nederlandse topman Pieter Ei bers een grote eensgezindheid uit. Het Decathlonfiliaal in Breda is het schoolvoorbeeld van het Franse succes concept: één verdie ping, oneindige rijen schappen en buiten sportveldjes. Decathlon verkoopt attributen voor 65 sporten, van boog schieten tot zeilen. Tegen prijzen die concurrenten in de buurt angst zullen inboezemen. Een tweepersoonstent van het huismerk Quechua kost bij voorbeeld maar 39 euro. Hoe kan dat? Omdat het bedrijf het gros van zijn pro ducten - net als bij voorbeeld H&M en Ikea - zelf ontwerpt en onder eigen mer ken verkoopt. A-mer- ken als Nike en Adi das zijn er ook, maar die vormen 10 pro cent van het assorti ment. Dat is heel an ders dan bij Tops- helf, dat sport- en li- festylewarenhuizen gaat openen in een aantal voormalige fi lialen van V&D. De onderneming uit Nieuwegein laat weten dat 'de veranderende rol en verantwoordelijkheden on der de nieuwe omstandigheden' ten grondslag liggen aan het be sluit van de 55-jarige topman. Van der Noordaa, die een klei ne twee jaar aan het roer heeft ge staan, maakt plaats voor de 44-jari- ge Cenk Düzyol. De Turk zit al en kele maanden in de raad van be stuur van Ballast Nedam en is af komstig van het Turkse Renaissan ce Construction dat het bedrijf eerder dit jaar heeft overgenomen. Daarom stapte Ballast Nedam in februari van de beursvloer. De moeizame situatie was in die maand ook ingewikkeld voor de aandeelhouders. De te verdelen pot was met 6 miljoen euro onge veer vijf keer zo klein als het bod aanvankelijk leek. De Turkse branchegenoot neemt ook een nieuwe financiële directeur mee. Serkan Aluntop neemt het werk over van de al eer der vertrokken Peter van Zwieten. Ballast Nedam kwam gisteren niet alleen met nieuwe ankers in het management, maar presenteer de eveneens de resultaten over 2015. Het jaarverslag trapt af met de constatering dat het weer 'een moeilijk jaar' betrof. Het was voor de vierde keer op rij dat het bedrijf het jaarverslag met deze mededeling moest begin- 'De veranderende rol en verantwoordelijkheden' zijn de oorzaak van het vertrek van Erik van der Noordaa nen. Al jaren wordt het bedrijf ge plaagd door uit de hand lopende kosten bij projecten als de Ai en de A15 en moeilijke marktomstan digheden. De omzet zakte verder naar 850 miljoen euro en er moest een nettoverlies van 41 miljoen worden geslikt. Het orderboek nam met 40 procent af naar 613 miljoen euro. Nieuwe projecten zoals bijvoor beeld het Hart van Zuid in Rotter dam en het VUmc Imaging Cen ter in Amsterdam in de divisie Building en Development kunnen nog niet worden opgenomen. Verder schrijft het bedrijf dat de markt 'uitdagend' blijft met nog steeds overcapaciteit en lage prijzen. Wel is het management hoopvol omdat het rijksbudget voor snelweg-, water- en railpro jecten 3 procent hoger uitvalt in 2016 en het economisch herstel doorzet. Verder verwacht de Nederland se bouwsector een groei van 4,5 procent met de nadruk op een sterke groei van de sector nieuw bouwwoningen, zo haalt het jaar verslag economische ramingen aan. De onderneming denkt hier goed van te kunnen profiteren. De bloedrode cijfers jaar na jaar leiden nog niet tot de aankondi ging van ontslagrondes bij het be drijf dat in Nederland ruim 2.000 werknemers heeft. Begeleiding van werk naar werk via het inter ne mobiliteitscentrum was vorig jaar het uitgangspunt op het ge bied van personeelszaken. FNV-bestuurder Willem Dijk huizen, ook aanwezig bij de pre sentatie van het jaarverslag van Ballast Nedam gisteren, zegt: „We kijken elk jaar nog naar verliezen. Harde garanties over baanbehoud hebben we niet, maar Ballast Ne dam heeft ons vertrouwen. Voor alsnog." Economie door Sander van Mersbergen PARIJS. Topman Alexandre de Juniac neemt deze zomer afscheid van Air France-KLM. Hij verruilt het bedrijf voor IATA, de internatio nale brancheorganisatie van lucht vaartmaatschappijen. door Bart van Eldert NIEUWEGEIN. Topman Erik van der Noordaa verlaat bouwbedrijf Bal last Nedam. Het is het langverwach te sluitstuk van een dramatische periode waarin het voortbestaan van het geplaagde bedrijf aan een zijden draadje hing. Opnieuw heeft de bouwer een moeilijk jaar achter de rug. Erik van der Noordaa. foto Koen van Weel/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20