De Juniac verlaat Air France-KLM en
gaat naar brancheorganisatie IATA
Topman pat weg bij
zieltogend Ballast Nedam
Vooral eigen merken in winkels
20
Lagarde wil
meer groei
Aanpak fraude
bij faillissement
Minder
A-merken
bij Franse
sportsuper
Het herstel van de wereldeco
nomie gaat te langzaam en
blijft kwetsbaar, stelt top
vrouw Christine Lagarde (foto)
van het IMF. Volgens haar is
het gevaar van nieuwe tegen
vallers gegroeid.
De Eerste Kamer heeft beslo
ten dat een bestuurder vijfjaar
na gesjoemel met een faillisse
ment geen bestuursfunctie of
commissariaat mag hebben.
Als administratie niet te achter
halen is, is dat ook strafbaar.
De Juniac (53) was sinds 2013 de
baas van Air France-KLM. In de
twee jaar daarvoor leidde hij de
Franse tak. Het Frans-Nederland
se bedrijf is al een procedure ge
start voor de opvolging van de
Fransman.
Zijn vertrek komt op een verras
send moment. De Juniac laat een
bedrijf achter dat nog volop in be
weging is. Hoewel Air Fran
ce-KLM het laatste jaar, mede
door de lage brandstofkosten, in
iets rustiger vaarwater terecht is
gekomen, kan niet gezegd worden
dat het herstel van de luchtvaart
reus al voltooid is. Het bedrijf
moet zwaar bezuinigen om gelijke
tred te kunnen houden met de
concurrentie, die in veel gevallen
goedkoper is. Bezuinigingen zijn
ook nodig om te kunnen investe
ren. Dat is een must om marktaan
deel te behouden in de sterk
groeiende luchtvaartmarkt.
Vooral bij de Franse tak gaat
het met die bezuinigingen minder
hard dan gewenst. Stakende pilo
ten, gesteund door radicale vak
bonden, gooiden al herhaaldelijk
roet in het eten. KLM slaagde er
wel in om de bezuinigingsdoelstel
lingen te halen.
Het bedrijf moet zwaar
bezuinigen om gelijke tred te
kunnen houden met de vaak
veel goedkopere concurrentie
Een specifieke reden waarom De
Juniac er voor kiest de klus niet af
te maken, werd gisteren niet gege
ven. In een schriftelijke verklaring
stelt De Juniac dat zijn jaren voor
Air France-KLM 'een bron van gro
te trots' voor hem zijn.
De raad van commissarissen
van de combinatie dankt hem
voor het 'uitstekende werk' dat de
topman verricht heeft om het be
drijf weer financieel gezond te ma
ken en klanten terug te winnen.
Ook KLM zwaait hem in een ver
klaring op de website lof toe.
De spanningen tussen het 'Ne
derlandse' smaldeel en 'Frankrijk'
laaiden begin vorig jaar op, toen
het er op leek dat het moederbe
drijf het kasgeld van KLM naar
zich wilde toetrekken. Maar bij de
presentatie van de jaarcijfers, eer
der dit jaar, straalden De Juniac en
de Nederlandse topman Pieter Ei
bers een grote eensgezindheid uit.
Het Decathlonfiliaal
in Breda is het
schoolvoorbeeld van
het Franse succes
concept: één verdie
ping, oneindige rijen
schappen en buiten
sportveldjes.
Decathlon verkoopt
attributen voor 65
sporten, van boog
schieten tot zeilen.
Tegen prijzen die
concurrenten in de
buurt angst zullen
inboezemen. Een
tweepersoonstent
van het huismerk
Quechua kost bij
voorbeeld maar 39
euro. Hoe kan dat?
Omdat het bedrijf
het gros van zijn pro
ducten - net als bij
voorbeeld H&M en
Ikea - zelf ontwerpt
en onder eigen mer
ken verkoopt. A-mer-
ken als Nike en Adi
das zijn er ook, maar
die vormen 10 pro
cent van het assorti
ment. Dat is heel an
ders dan bij Tops-
helf, dat sport- en li-
festylewarenhuizen
gaat openen in een
aantal voormalige fi
lialen van V&D.
De onderneming uit Nieuwegein
laat weten dat 'de veranderende
rol en verantwoordelijkheden on
der de nieuwe omstandigheden'
ten grondslag liggen aan het be
sluit van de 55-jarige topman.
Van der Noordaa, die een klei
ne twee jaar aan het roer heeft ge
staan, maakt plaats voor de 44-jari-
ge Cenk Düzyol. De Turk zit al en
kele maanden in de raad van be
stuur van Ballast Nedam en is af
komstig van het Turkse Renaissan
ce Construction dat het bedrijf
eerder dit jaar heeft overgenomen.
Daarom stapte Ballast Nedam
in februari van de beursvloer. De
moeizame situatie was in die
maand ook ingewikkeld voor de
aandeelhouders. De te verdelen
pot was met 6 miljoen euro onge
veer vijf keer zo klein als het bod
aanvankelijk leek.
De Turkse branchegenoot
neemt ook een nieuwe financiële
directeur mee. Serkan Aluntop
neemt het werk over van de al eer
der vertrokken Peter van Zwieten.
Ballast Nedam kwam gisteren
niet alleen met nieuwe ankers in
het management, maar presenteer
de eveneens de resultaten over
2015. Het jaarverslag trapt af met
de constatering dat het weer 'een
moeilijk jaar' betrof.
Het was voor de vierde keer op
rij dat het bedrijf het jaarverslag
met deze mededeling moest begin-
'De veranderende rol en
verantwoordelijkheden'
zijn de oorzaak van het vertrek
van Erik van der Noordaa
nen. Al jaren wordt het bedrijf ge
plaagd door uit de hand lopende
kosten bij projecten als de Ai en
de A15 en moeilijke marktomstan
digheden. De omzet zakte verder
naar 850 miljoen euro en er moest
een nettoverlies van 41 miljoen
worden geslikt. Het orderboek
nam met 40 procent af naar 613
miljoen euro.
Nieuwe projecten zoals bijvoor
beeld het Hart van Zuid in Rotter
dam en het VUmc Imaging Cen
ter in Amsterdam in de divisie
Building en Development kunnen
nog niet worden opgenomen.
Verder schrijft het bedrijf dat
de markt 'uitdagend' blijft met
nog steeds overcapaciteit en lage
prijzen. Wel is het management
hoopvol omdat het rijksbudget
voor snelweg-, water- en railpro
jecten 3 procent hoger uitvalt in
2016 en het economisch herstel
doorzet.
Verder verwacht de Nederland
se bouwsector een groei van 4,5
procent met de nadruk op een
sterke groei van de sector nieuw
bouwwoningen, zo haalt het jaar
verslag economische ramingen
aan. De onderneming denkt hier
goed van te kunnen profiteren.
De bloedrode cijfers jaar na jaar
leiden nog niet tot de aankondi
ging van ontslagrondes bij het be
drijf dat in Nederland ruim 2.000
werknemers heeft. Begeleiding
van werk naar werk via het inter
ne mobiliteitscentrum was vorig
jaar het uitgangspunt op het ge
bied van personeelszaken.
FNV-bestuurder Willem Dijk
huizen, ook aanwezig bij de pre
sentatie van het jaarverslag van
Ballast Nedam gisteren, zegt: „We
kijken elk jaar nog naar verliezen.
Harde garanties over baanbehoud
hebben we niet, maar Ballast Ne
dam heeft ons vertrouwen. Voor
alsnog."
Economie
door Sander van Mersbergen
PARIJS. Topman Alexandre de
Juniac neemt deze zomer afscheid
van Air France-KLM. Hij verruilt
het bedrijf voor IATA, de internatio
nale brancheorganisatie van lucht
vaartmaatschappijen.
door Bart van Eldert
NIEUWEGEIN. Topman Erik van der
Noordaa verlaat bouwbedrijf Bal
last Nedam. Het is het langverwach
te sluitstuk van een dramatische
periode waarin het voortbestaan
van het geplaagde bedrijf aan een
zijden draadje hing. Opnieuw heeft
de bouwer een moeilijk jaar achter
de rug.
Erik van der Noordaa.
foto Koen van Weel/ANP