Lewedorp kijkt naar route vrachtwagens Loopbrug houdt fietsers en brommers weg van de terrastafeltjes en de bediening WALCHEREN 7 Of de nieuwe loopbrug over het Rondeel in Vlissingen nu mooi of lelijk is, hij is wel handig. En tijdelijk. Hooguit voor vijf jaar. Met de viering van het ontzet van de Vesting Vlissingen had het pu bliek er een mooi bor des aan voor het afvu ren van de kanonnen op het Rondeel. De nieuwe loopbrug voorlangs het terras van Brasserie Evertsen krijgt niet bij elke Vlissinger de handen op elkaar, maar eigenaar Mark Blanken- burgh is er blij mee. Voorheen moes ten zijn gasten nogal wat over hebben voor het meest heldhaftige uitzicht in Vlissingen, met rechts de loodsboten in de Koopmanshaven en het Keizers- bolwerk, midvoor het zeegat en de scheepvaart en links de zeilers die stroming na de Willemsluis bij de jachthaven voor de boeg krijgen. Maar de voetgangers, fietsers en brom mers passeerden zo dicht op de tafel tjes dat gasten, versnaperingen en be dienend personeel gevaar liepen, be aamt Blankenbergh. „Dat was vaak heel irritant. Daar wilden we graag vanaf." Dat verkeer tussen Groene Boulevard en De Ruyterplein gaat nu achter de zeewerende bakstenen muur om. Blankenburgh mag hoog uit vijfjaar van zijn investering genie ten. Voor zolang hebben Waterschap Scheldestromen en de gemeente Vlis singen vergunning gegeven. In 2017 wordt de zeewering weer getoetst aan de nieuwe veiligheidseisen en maken waterschap en Rijkswaterstaat een plan voor de eventuele versterking, ook van het Rondeel. „Spannend hoe het er dan uit komt te zien. Het Ron deel is één van de zes zwakste punten in de hele Nederlandse zeewering", weet Blankenburgh. „Maar we vinden het de investering waard. In de tijd tot de nieuwe toetsing is meer moge lijk. Wij hebben daar gebruik van ge maakt. In plaats van anderhalve me ter hebben voorbijgangers nu 2,5 me ter breedte om te passeren. Met de nieuwe trap kom je makkelijker naar de kanonnen dan met het oude over stapje." Helaas voor de minder mobie- 's Winters moeten de bressen in de muur dicht met schotten le mensen: rolstoelers, scootmobie- lers, wandelwagenduwers en rollator- gebruikers hebben nog steeds geen toegang tot de kanonnen op het Ron deel zelf. De trap mocht bij uitzonde ring van het waterschap in februari - stormseizoen - aangelegd worden. „We hadden bigbags met zand klaar liggen voor bij zwaar weer." 's Win ters moeten de nieuwe bressen in de muur dicht met planken schotten. Blankenburgh's verzoek om dan met een hellingbaan brug en terras te ver binden, is afgewezen. Ook kunststof windwering om het terras in de win ter te beschutten, wees de gemeente af. „Jammer, ik denk dat daar in Vlis singen behoefte aan is. Maar ik denk dat ze het niet mooi vonden." Op ter mijn wordt de fiets- en looproute van en naar de Willemsluis achterlangs de brasserie verlegd bij het De Ruyter plein. Routes vrachtverkeer van Sloeweg naar Lewedorp Lewedorp LEWEDORP. Onder het motto 'voor komen is beter dan achteraf kla gen' is de dorpsraad Lewedorp aan het kijken naar de toekomsti ge route van vrachtverkeer naar McCain bij Lewedorp. Als straks in juni de nieuwe afslag van de Sloeweg naar Lewedorp open gaat, Als in juni de afslag van de Sloeweg naar Lewedorp open gaat, is de kans groot dat vrachtverkeer kiest voor de Kraaijertsedijk is de kans groot dat vrachtverkeer zal kiezen voor de Kraaijertsedijk. „Maar die dijk is veel te smal, dat is een echte landbouwdijk", zegt Ad Lijmbach, voorzitter van de dorpsraad. Bovendien wordt dat dijkje dé fietsroute tussen Lewe dorp en 's-Heerenhoek. „En om te voorkomen dat er gedoe ontstaat, zijn we nu al in gesprek met Mc Cain en zij zijn bereid om met de transporteurs te praten." Het voor stel is om de vrachtwagens met aardappelen via de Schippersweg en de Stoofweg richting Lewe dorp te sturen. Volgende week is overleg tussen de dorpsraad, de ge meente, Waterschap Scheldestro men en McCain. DINSDAG 5 APRIL 2016 Brug Rondeel is tijdelijk door Claudia Sondervan Scheepsrailing was de inspiratie voor het aanzien van de brug. foto Dirk-Jan Gjeltema Verwachte route Gewenste route Nieuw viaduct door Melita Lanting foto Carina Dumais BO DRAAGT EEN: -Timezone Jeans V St. Jacobsstraat 31 Vlissingen www.raysboutique.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 35