'Sky' voldoet niet
aan de hoge
verwachtingen
The Sessions Live laat de magie
24 CULTUUR SHOW
Wim Brands
overleden
Bedrijf zanger
Bo Saris failliet
Radio- en televisiemaker Wim
Brands is gisteren op 57-jarige
leeftijd in zijn woonplaats Am
sterdam overleden. Brands pre
senteerde onder meer het tv-pro-
gramma VPRO Boeken. Brands
was samen met Wim Noord-
hoek oprichter van radiopro
gramma De Avonden. Hij maakte
geruime tijd op Radio 1 het inter
viewprogramma Brands met Boe
ken. „Wim kampte sinds kort
met een depressie die hem totaal
onverwacht naar een zelf geko
zen einde dreef. De VPRO en li-
teratuurminnend Nederland zul
len hem verschrikkelijk missen",
zegt Karen de Bok, hoofdredac
teur van VPRO televisie.
Bo-Rush Productions, het be
drijf van voormalig Idols-win
naar Bo Saris, is gisteren failliet
verklaard. De zanger, beter be
kend als Boris Titulaer, liet in no
vember al via Facebook weten
dat hij met financiële problemen
kampte. Hij moest daardoor
noodgedwongen al zijn optre
dens cancelen. 'Ik vind het
enorm spijtig dat ik niet alleen
mijn fans maar ook mijn bandle
den, die altijd voor mij klaar
staan, wederom moet teleurstel
len', aldus Saris. Wat het faillisse
ment voor hem persoonlijk bete
kent, is onduidelijk. Zijn manage
ment was gisteren niet bereik
baar voor commentaar.
De politie patrouilleert er tegen
woordig extra. Het zebrapad nabij de
kruising van Abbey Road en Grove
End Road in Londen is een gevaar voor
de verkeersveiligheid. Reden zijn de dui
zenden, onvoorzichtige, toeristen die op de
oversteekplaats de fameuze hoes van het laat
ste Beatles-album Abbey Road imiteren. In de
studio met dezelfde naam nam de groep bijna
al zijn muziek op. Abbey Road werd er de be
roemdste studio ter wereld door.
Hoewel The Beatles er in 1969 voor het
laatst samen speelden, is het zebrapad van
Abbey Road op de wisseling van de wacht
bij Buckingham Palace na inmiddels de
grootste gratis attractie van Londen.
Die wetenschap vormt het fundament
van de voorstelling The Sessions Live,
die het opnemen van The Beatles-al
bums nabootst.
Alles waaraan de geur van The
Beatles kleeft, scoort nog steeds.
Zelfs Paul McCartney (73) put
nog onverminderd uit het re
pertoire van de beroemdste
band ooit. Maar voor het pu
bliek is dat niet genoeg. Elk
relikwie uit die vervlogen
tijden wordt gekoesterd.
Vandaar dat voor de
show de aanwezigheid
van de originele ge
luidstechnicus Geoff
Emerick, als een be-
gerenswaardige
trofee geldt. Eme
rick werkte als rechterhand van de
inmiddels overleden producer en
'vijfde Beatle' George Martin bij het
opnemen van historische albums als
Revolver, Sgt. Pepper's Lonely Hearts
Club Band en Abbey Road. Hij schreef
er het boek Here, There and Everywhe
re over.
Dat standaardwerk dient als basis
voor de voorstelling die afgelopen
weekend in de Royal Albert Hall in
Londen zijn wereldpremière beleefde.
Op 17 april komt de show naar Ziggo
Dome in Amsterdam. A live re-staging,
heet het fenomeen in ronkend Engels.
'Het voelt alsof je naast Paul McCartney
en John Lennon in de coulissen van de
Abbey Road Studio staat. 'Je ziet de klas
siekers onder je ogen ontstaan', prijst pro
ducent Stig Edgren zijn geesteskind aan.
Daartoe heeft hij een zo exact mogelij
ke kopie van Studio 2 van Abbey Road op
gebouwd. De afmetingen zijn identiek: 11,5
bij 18 meter en het trapje naar de controle
kamer op de eerste verdieping oogt net zo
knullig als in het echt. The Sessions nemen
de bezoeker mee terug naar de tijd dat de
muziekproducer een heer in keurig kostuum
met stropdas was en de technici in witte stof
jassen door de studio slopen.
Op het toneel spelen internationaal gelau
werde Beatles-coverartiesten de klassieke hits
van de groep. Geen interpretaties, maar exacte
imitaties van de studioversies. Dat is volgens
Emerick de kracht van de voorstelling: „Voor
mij voelt het alsof het weer 1966 is. Als ik met
Zelden zullen in ons land
de verwachtingen rond
een musical zo hoogge
spannen zijn geweest als
bij Sky, de productie waarmee
Marco Borsato en diens rechter
hand John Ewbank geschiedenis
willen schrijven.
Een voorstelling waarin de
3D-techniek een onontkoombare
rol speelt, waarvoor topchoreogra-
fen uit Amerika werden ingevlo
gen en met een cast van Lone van
Roosendaal Heerlijk Duurt het
LangstMatteo van der Grijn Sol
daat van Oranjeen de talentrijke
Lisse Knaapen, die geroutineerd
en veelbelovend oogt.
Helaas: Sky is, alle publicitaire
pretentie vooraf ten spijt, een te
leurstellende musical geworden,
hoezeer ook is geprobeerd er een
baanbrekend spektakel van te ma
ken. Aan het gebruik van de drie
dimensionale techniek ligt het
niet. Die is ronduit verbluffend.
De toeschouwer, voorzien van spe
ciale bril, wordt overweldigd door
adembenemende beelden: van lief
lijke landschappen tot instortende
kastelen.
Nee, het is het ronduit flinter
dunne verhaal waaraan Sky onder
zijn eigen beloftevolle gewicht be
zwijkt. Bij de totstandkoming van
het scenario lijkt driftig leen
tjebuur te zijn gespeeld bij een
musical als The Wizard of Oz en
boeken als Alice in Wonderland en
Erik of het Klein Insectenboek.
In het incoherente verhaal be
weegt het meisje Sky zich in haar
eigen wereld, daarbuiten wordt ze
op school tot bloedens toe gepest.
Een bepaald afgekloven thema,
dat een veel betere uitwerking ver
dient dan het obligate en nogal
grofgebekte ('Welke fucking mon
gool koopt die schijtkleren voor
je?') geweld van haar medeleerlin
gen.
De liedjes in Sky zijn modaal
('Hoe kil zijn je woorden, hoe
koud is je hart...') en opgebouwd
volgens het orkestrale pathos dat
het oeuvre van Ewbank kenmerkt.
De acteurs kunnen met de mono
logen en dialogen nauwelijks uit
de voeten, een euvel waar met na
me Matteo van der Grijn mee
heeft te kampen. Hij loopt dik
wijls volkomen verloren over het
podium, verdwaald in de projectie
van reusachtige bomen.
Hoe indrukwekkend diep de
techniek letterlijk ook in Sky gaat,
de musical blijft zo plat als een
dubbeltje. Een opwindende Efte-
ling-attractie, maar veel te vlak
voor het theater.
AMSTERDAM
MUZIEK
Tenia naar
RECENSIE
SKY DE MUSICAL IN 3D
door Arno Celder
Sky, de musical in 3D. Gezien: 3/4 Thea
ter Amsterdam (première). Info:
www.theateramsterdam.nl
3D-technieken zorgen voor spectaculaire effecten in de musical Sky, maar
kunnen de voorstelling niet redden, foto Deen van Meer