'Sky' voldoet niet aan de hoge verwachtingen The Sessions Live laat de magie 24 CULTUUR SHOW Wim Brands overleden Bedrijf zanger Bo Saris failliet Radio- en televisiemaker Wim Brands is gisteren op 57-jarige leeftijd in zijn woonplaats Am sterdam overleden. Brands pre senteerde onder meer het tv-pro- gramma VPRO Boeken. Brands was samen met Wim Noord- hoek oprichter van radiopro gramma De Avonden. Hij maakte geruime tijd op Radio 1 het inter viewprogramma Brands met Boe ken. „Wim kampte sinds kort met een depressie die hem totaal onverwacht naar een zelf geko zen einde dreef. De VPRO en li- teratuurminnend Nederland zul len hem verschrikkelijk missen", zegt Karen de Bok, hoofdredac teur van VPRO televisie. Bo-Rush Productions, het be drijf van voormalig Idols-win naar Bo Saris, is gisteren failliet verklaard. De zanger, beter be kend als Boris Titulaer, liet in no vember al via Facebook weten dat hij met financiële problemen kampte. Hij moest daardoor noodgedwongen al zijn optre dens cancelen. 'Ik vind het enorm spijtig dat ik niet alleen mijn fans maar ook mijn bandle den, die altijd voor mij klaar staan, wederom moet teleurstel len', aldus Saris. Wat het faillisse ment voor hem persoonlijk bete kent, is onduidelijk. Zijn manage ment was gisteren niet bereik baar voor commentaar. De politie patrouilleert er tegen woordig extra. Het zebrapad nabij de kruising van Abbey Road en Grove End Road in Londen is een gevaar voor de verkeersveiligheid. Reden zijn de dui zenden, onvoorzichtige, toeristen die op de oversteekplaats de fameuze hoes van het laat ste Beatles-album Abbey Road imiteren. In de studio met dezelfde naam nam de groep bijna al zijn muziek op. Abbey Road werd er de be roemdste studio ter wereld door. Hoewel The Beatles er in 1969 voor het laatst samen speelden, is het zebrapad van Abbey Road op de wisseling van de wacht bij Buckingham Palace na inmiddels de grootste gratis attractie van Londen. Die wetenschap vormt het fundament van de voorstelling The Sessions Live, die het opnemen van The Beatles-al bums nabootst. Alles waaraan de geur van The Beatles kleeft, scoort nog steeds. Zelfs Paul McCartney (73) put nog onverminderd uit het re pertoire van de beroemdste band ooit. Maar voor het pu bliek is dat niet genoeg. Elk relikwie uit die vervlogen tijden wordt gekoesterd. Vandaar dat voor de show de aanwezigheid van de originele ge luidstechnicus Geoff Emerick, als een be- gerenswaardige trofee geldt. Eme rick werkte als rechterhand van de inmiddels overleden producer en 'vijfde Beatle' George Martin bij het opnemen van historische albums als Revolver, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band en Abbey Road. Hij schreef er het boek Here, There and Everywhe re over. Dat standaardwerk dient als basis voor de voorstelling die afgelopen weekend in de Royal Albert Hall in Londen zijn wereldpremière beleefde. Op 17 april komt de show naar Ziggo Dome in Amsterdam. A live re-staging, heet het fenomeen in ronkend Engels. 'Het voelt alsof je naast Paul McCartney en John Lennon in de coulissen van de Abbey Road Studio staat. 'Je ziet de klas siekers onder je ogen ontstaan', prijst pro ducent Stig Edgren zijn geesteskind aan. Daartoe heeft hij een zo exact mogelij ke kopie van Studio 2 van Abbey Road op gebouwd. De afmetingen zijn identiek: 11,5 bij 18 meter en het trapje naar de controle kamer op de eerste verdieping oogt net zo knullig als in het echt. The Sessions nemen de bezoeker mee terug naar de tijd dat de muziekproducer een heer in keurig kostuum met stropdas was en de technici in witte stof jassen door de studio slopen. Op het toneel spelen internationaal gelau werde Beatles-coverartiesten de klassieke hits van de groep. Geen interpretaties, maar exacte imitaties van de studioversies. Dat is volgens Emerick de kracht van de voorstelling: „Voor mij voelt het alsof het weer 1966 is. Als ik met Zelden zullen in ons land de verwachtingen rond een musical zo hoogge spannen zijn geweest als bij Sky, de productie waarmee Marco Borsato en diens rechter hand John Ewbank geschiedenis willen schrijven. Een voorstelling waarin de 3D-techniek een onontkoombare rol speelt, waarvoor topchoreogra- fen uit Amerika werden ingevlo gen en met een cast van Lone van Roosendaal Heerlijk Duurt het LangstMatteo van der Grijn Sol daat van Oranjeen de talentrijke Lisse Knaapen, die geroutineerd en veelbelovend oogt. Helaas: Sky is, alle publicitaire pretentie vooraf ten spijt, een te leurstellende musical geworden, hoezeer ook is geprobeerd er een baanbrekend spektakel van te ma ken. Aan het gebruik van de drie dimensionale techniek ligt het niet. Die is ronduit verbluffend. De toeschouwer, voorzien van spe ciale bril, wordt overweldigd door adembenemende beelden: van lief lijke landschappen tot instortende kastelen. Nee, het is het ronduit flinter dunne verhaal waaraan Sky onder zijn eigen beloftevolle gewicht be zwijkt. Bij de totstandkoming van het scenario lijkt driftig leen tjebuur te zijn gespeeld bij een musical als The Wizard of Oz en boeken als Alice in Wonderland en Erik of het Klein Insectenboek. In het incoherente verhaal be weegt het meisje Sky zich in haar eigen wereld, daarbuiten wordt ze op school tot bloedens toe gepest. Een bepaald afgekloven thema, dat een veel betere uitwerking ver dient dan het obligate en nogal grofgebekte ('Welke fucking mon gool koopt die schijtkleren voor je?') geweld van haar medeleerlin gen. De liedjes in Sky zijn modaal ('Hoe kil zijn je woorden, hoe koud is je hart...') en opgebouwd volgens het orkestrale pathos dat het oeuvre van Ewbank kenmerkt. De acteurs kunnen met de mono logen en dialogen nauwelijks uit de voeten, een euvel waar met na me Matteo van der Grijn mee heeft te kampen. Hij loopt dik wijls volkomen verloren over het podium, verdwaald in de projectie van reusachtige bomen. Hoe indrukwekkend diep de techniek letterlijk ook in Sky gaat, de musical blijft zo plat als een dubbeltje. Een opwindende Efte- ling-attractie, maar veel te vlak voor het theater. AMSTERDAM MUZIEK Tenia naar RECENSIE SKY DE MUSICAL IN 3D door Arno Celder Sky, de musical in 3D. Gezien: 3/4 Thea ter Amsterdam (première). Info: www.theateramsterdam.nl 3D-technieken zorgen voor spectaculaire effecten in de musical Sky, maar kunnen de voorstelling niet redden, foto Deen van Meer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 24