9* Topshelf in pand V&D Arnhem Tl ECONOMIE 21 KLM niets aan piloot verplicht Veel verpakking, veel ergernis Het opblaaszitkussen, voor strand of camping, is populair. Velen maken hem na. Fatboy: 'De KAISR is plagiaat.' KLM hoeft boventallige piloten van vrachtdochter Martinair geen post op gelijk niveau te ge ven. KLM mag ze ook niet zo maar ontslaan, zegt de recht bank. Er verdwijnen ruim too pilotenbanen bij Martinair. 2*4i Verpakkingen kunnen over het al gemeen kleiner, bescheidener en gebruiksvriendelijker. Dit scheelt niet alleen materiaal, maar ook C02-uitstoot en heel veel erger nis, is de mening van 40 procent van de deelnemers aan verpak kingsvakbeurs Empack. De trend van het gebruik van milieuvrien delijkere verpakkingen en een duurzamer verpakkingsproces lijkt wel aan online retailers voor bij te gaan. Zij versturen produc ten nog in onnodig grote dozen met extra vulmateriaal om de pro ducten niet te laten schuiven. De beurs is van 12 tot en met 14 april in de Jaarbeurs Utrecht. DEN BOSCH/AMSTERDAM. De be stellingen zijn niet bij te benen voor Marijn Oomen, bedenker en ontwerper van de Lamzac (een opblaasbaar zitkussen). De inte resse in zijn product is zo groot, dat hij zijn webshop zelfs tijdelijk moest sluiten. De Lamzac is een klein pakke tje dat makkelijk is uit te vouwen en wordt gevuld met lucht. Na een paar keer wapperen veran dert het pakje - met de omvang van een kleine rugtas - in een flink, zacht zitkussen, dat aan het uiteinde gesloten kan worden als een boterhamzakje. Ideaal voor op het strand of bij het zwembad. Om de zaken in goede banen te leiden, werkt Oomen samen met zitzakproducent Fatboy uit Den Bosch. Bij die firma in Den Bosch valt het op dat nogal wat bedrijven het idee, ontwerp en de techniek kopiëren. „Gelukszoe kers horen erbij als je succes hebt", meent Fatboy-eigenaar Ro bert jan Zonneveld. „Maar brutaal is het wel. En onrechtmatig. An deren horen gewoon van je spul len af te blijven en modellen val len daar ook onder. We hebben al le rechten keurig gedeponeerd." Zonneveld werkt al langer sa men met een bedrijf dat het inter net afstruint, op zoek naar kopie ën van zijn producten over de he le wereld. „We zijn wel gewend dat aan de andere kant van de aar de mensen met onze ideeën aan de haal gaan." Maar de concurrentie zit ook veel dichter bij huis. Binnenkort dient een kort geding dat Zonne veld aanspant tegen het Amster damse bedrijf KAISR. Na een ge slaagde crowdfundingsactie (het benodigde startkapitaal van 18.500 dollar was binnen een uur binnen en de teller staat nu op an derhalf miljoen) ontwikkelt KAISR een zitzak die volgens Zonneveld veel te veel lijkt op de Lamzac. „Het is een regelrechte kopie. Wat die jongens doen is echt schurkachtig. Zelfs niets ver zinnen en alleen kopiëren. Als we hier niet tegen optreden, zijn we echt sufferds. Dan kunnen we nog zoveel verkopen, dit mogen we niet laten gebeuren. We heb ben eerst een brief gestuurd en toen kregen we als reactie dat hun product niet hetzelfde is als 'Anderen horen van je spullen en modellen af te blijven' dat van ons. Prima, maar dan ko men ze nu aan de beurt. We heb ben een jurist in dienst die nu een kort geding voorbereidt te gen dat andere bedrijf. We weten zeker dat ze de Lamzac besteld hebben. Dan is wel duidelijk dat ze ons ontwerp overgenomen hebben." Robin de Boer van Kaisr wil al leen schriftelijk reageren: „Marijn Oomen zegt dat hij een monopo lie heeft op het 'idee'. Dat is abso luut niet waar. Er bestaat geen pa tent op de techniek, zelfs Oomens advocaat heeft dat beves tigd. Wij hebben die vrij be schikbare techniek gebruikt om een loungebed te maken met een vorm die totaal anders is dan die van de Lamzac. De KAISR is niet alleen heel anders, maar ook veel mooier en stoerder. Door zijn botte hoekigheid is hij naar onze smaak veel cooler dan de Lamzac. De consument moet zijn favoriete vorm maar kiezen." Wanneer beide bedrijven el kaar treffen voor de rechter voor hun kort geding moet in de loop van de week duidelijk worden. De KAISR is nog niet verkrijg baar op internet, de Lamzac wel. De sportkledingketen onderhan delt op meer plekken. Om welke steden het gaat, kan directeur Inge van Kemenade nog niet zeggen. „Topshelf streeft naar landelijke dekking met minimaal zes vesti gingen in binnensteden. Maar we zijn niet de enige partij die is geïn teresseerd in deze panden." Voor het einde van deze maand hoopt ze nog drie tot vijf huurcon tracten te kunnen tekenen. Voor alle nieuwe locaties zullen vol gens haar zo veel mogelijk ex-V&D-medewerkers worden in gehuurd. Topshelf heeft nu vijf 'megastores' op plekken buiten de stadscentra: in Leerdam, Beunin- gen, Cruquius (woonboulevard tussen Heemstede en Hoofd dorp), naast het Feyenoordstadion in Rotterdam en in The Wall, het Utrechtse winkelcentrum langs de A2. Het pand van ruim 8.000 vier kante meter in Arnhem wordt de eerste vestiging in een stadscen trum, en de grootste tot nu toe. Dat is een bewuste keuze, ver klaart de zakenvrouw. „Topshelf is van een sportketen meer rich ting fashion en lifestyle gegaan. Binnensteden zijn daarom voor ons nu de beste plek." Het assortiment van Topshelf wordt daarbij flink uitgebreid. Zo komen op de begane grond beau ty- en verzorgingsproducten en ca deaus, net als bij V&D. „Ik ben dol op warenhuizen en geloof ab soluut dat er een toekomst voor is, mits je er op de juiste manier in vulling aan geeft", zegt Van Keme nade. „De parterre wordt dé plek voor funshoppen, om leuke idee ën op te doen." Ook de befaamde Schoolcampus keert in het waren huis terug. De deal met de eigenaar van het Arnhemse warenhuispand kwam relatief snel rond, omdat het recent verbouwd is. Topshelf neemt een groot deel van de V&D-inventaris over. Begin mei moeten de eerste twee etages van haar nieuwe warenhuis opengaan, in september het hele pand. Of ook restaurant La Place weer open gaat, is nog niet helemaal zeker. Hoewel Topshelf in 2014 nog verlies maakte, financiert de win kelketen de uitbreiding met eigen middelen. DINSDAG 5 APRIL 2016 28,8 Rakesh Kapoor, topman van RB (met producten als Durex en Dettol), verdiende in 2015 28,8 miljoen euro, vooral door waardestijging van zijn aandelen. door Annemieke van Dongen Rechter moet oordeel in luchtkussengevecht vellen door Jeroen Schmale Robertjan Zonneveld Fatboy ARNHEM. Topshelf vestigt zich in het voormalige V&D-pand in Arn hem. Tachtig tot honderd medewer kers van het failliete warenhuis kunnen daar binnenkort weer aan de slag. Marijn Oomen (links) en Robertjan Zonneveld in de Lamzac. foto Koen Verheijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21