Fiscale sluipwegen kosten werknemer 200 euro
'Platooning' in volgend decennium heel gewoon
20
Benoeming bij
Rabo definitief
Geen nieuwe
steun Grieken
Het is nog strafbaar,
maar bumperkleven
wordt voor trucks
juist dé manier om
files te bestrijden
en brandstof
te besparen.
Petra van Hoeken is definitief
aangesteld als risicodirecteur
en lid van de raad van bestuur
bij Rabobank. Haar benoeming
was in februari aangekondigd,
maar moest nog worden goed
gekeurd door toezichthouders.
Griekenland en het Internatio
naal Monetair Fonds zijn nog
'een flink eind verwijderd' van
een overeenkomst over een
nieuw steunplan. Dat schrijft
IMF-directeur Lagarde aan de
Griekse premier Alexis Tsipras.
Kijk, ik schakel hem
in." Chauffeur
Ruud van der Vel
den drukt op een
knop en de
DAF-vrachtwagen
kruipt met een snelheid van 80 ki
lometer per uur naar de truck
voor hem, tot de afstand nog maar
zo'n 10 meter is. Van der Velden
kijkt op de tablet boven zijn
hoofd. Daarop ziet hij via een ca
mera wat de chauffeur in de
vrachtwagen voor hem op de weg
ziet. Zijn voeten raken de pedalen
niet.
Hij heeft het stuur vast, dat is
wettelijk verplicht al hoeft het
technisch eigenlijk niet meer.
Geeft de eerste truck gas, dan
volgt de truck van Van der Velden
automatisch. „Het is als een on
zichtbare trekhaak", zegt Ron
Borsboom, directeur productont
wikkeling bij DAF.
De vrachtwagens communice
ren via wifï-P, speciaal draadloos
internet voor voertuigen. Radar
houdt de afstand aan. Als de chauf
feur in de eerste vrachtwagen
remt, remmen de volgende vracht
wagens ook. Op het oog gelijktij-
ding, binnen 50 milliseconden. En
dat is bloedsnel, veel sneller dan
de reactietijd van een mens. In de
atletiek geldt een reactietijd bin
nen de 100 milliseconden na het
startschot als een valse start.
'Platooning' heet de techniek
waarbij vrachtwagens in colonne
naar hun bestemming rijden. DAF
is niet de enige fabrikant die er
aan werkt. Morgen eindigt een gro
te Europese proef waarbij vracht
wagens van DAF, Daimler Trucks,
Iveco, Scania, MAN en Volvo van
uit Zweden, Duitsland, en België
naar de Tweede Maasvlakte in Rot
terdam rijden.
Daar wacht Melanie Schultz
van Haegen, minister van Infra
structuur en Milieu, de colonnes
op. Rijkswaterstaat organiseerde
de test en de resultaten gebruikt
de minister bij haar overleg vol
gende week met haar Europese
collega's om een begin te maken
met nieuwe wet- en regelgeving.
Want platooning mag nog niet.
De Nederlandse wet zegt dat je
'een veilige afstand' moet aanhou
den. En 10 meter bij 80 km per
uur, zonder zicht op de weg voor
je, is niet veilig als er een mensen
voet bij het rempedaal zit.
„Ons systeem is absoluut vei
lig", bezweert Borsboom. „We
hebben zo al 5.000 kilometer gere
den. Onze techniek kan een nog
kleinere afstand aan. Tot wel 0,3
seconde onderling afstand, zo'n 6
meter op je voorligger. Dan zit je
echt in het zog van de vrachtwa
gen voor je en daalt het brandstof
verbruik nog verder."
Leuk meegenomen, die besparing
op de dieselkosten, maar de
vrachtwagenbouwers willen
méér. „Platooning kan rond 2020
werkelijkheid worden, verwach
ten wij. Er is nog heel veel test-
werk nodig voordat we zekerheid
hebben over de vereiste betrouw
baarheid. Ergens in het volgende
decennium zullen we volledige ge
automatiseerde vrachtwagens
zien. De chauffeur die volgt, kan
een dutje doen tijdens het rijden.
Dan kun je afwisselen en zo de in
zet van de vrachtwagens sterk ver
hogen."
De regels voor rust- en rijtijden
schrijven nu 11 uur rust per et
maal voor. Met volledige geauto
matiseerde vrachtwagens kan een
colonne non-stop naar Spanje en
terug.
Minister Schultz is enthousiast
over de techniek en wil tot unifor
me Europese regels komen: „We
staan aan het begin van een
nieuw tijdperk voor het wegtrans
port", zegt ze. De weg wordt beter
benut, minder brandstofverbruik
is goed voor het milieu en pla
tooning kan ook de verkeersveilig
heid verbeteren.
De komende jaren worden ge
bruikt om tot één standaard te ko
men. Want een Volvo kan nu nog
niet communiceren met een DAF
en een Scania niet met een MAN.
Ieder merk ontwikkelt een eigen
syteem. Het systeem van DAF is
100 procent Nederlands. Het be
drijf werkt samen met chipmaker
NXP en TNO. In Eindhoven, waar
zesduizend mensen werken bij
DAF, is een team van twintig man
continu bezig met platooning.
Borsboom: „De discussie gaat
de komende jaren niet alleen over
techniek. Het moet ook maat
schappelijk aanvaardbaar worden
dat trucks zo dicht op elkaar gaan
rijden. De trucks worden zo gepro
grammeerd dat je er als automobi
list altijd tussen kunt bij in- en
uitvoegen."
De vakbond wilde weten hoe gro
te Nederlandse bedrijven omgaan
met het betalen van belasting.
Conclusie: tussen 2005 en 2014 lie
pen belastingdiensten zeker 30
miljard mis, waarvan 15 miljard in
Nederland.
Leo Hartveld, lid van FNV's da
gelijks bestuur: „Elke cent die be
drijven hierdoor extra winst ma
ken, is diefstal van de maatschap
pij. Werknemers en kleine bedrij
ven betalen daarom honderden eu
ro's extra belasting."
De bond liet de openbare gege
vens van 151 beursgenoteerde on
dernemingen als KPN, Randstad,
Heineken, Gamma en Philips on
der de loep nemen. Ook werden fi
nanciële data van familiebedrijven
als Blokker en Bavaria bekeken.
Het onderzoek, uitgevoerd
door de Stichting Onderzoek Mul
tinationale Ondernemingen (SO-
MO), trekt geen conclusies voor in
dividuele bedrijven.
Oppotten
De FNV vindt winst van onderne
mingen belangrijk voor voortbe
staan en groei en dus een goede
garantie voor werkgelegenheid.
Maar de onderzoekers zien een ja
renlange trend waarbij bedrijfs
winsten minder worden belast,
terwijl overheden de inkomsten
van werknemers steeds meer be
lasten. Bovendien gebruiken on
dernemingen de extra winst niet
om te investeren in uitbreiding en
groei van het bedrijf, maar potten
ze het via belastingontwijking op.
Een duidelijk voorbeeld van
foute fiscale sluippaadjes vormt
de populaire België-route. Zodra
een Nederlands bedrijf zich ves
tigt bij onze zuiderburen, mogen
ze daar gebruikmaken van een spe
ciale renteaftrek. Die is eigenlijk
voor iets anders bedoeld. Maar be-
drijfsboekhouders ontdekten ma
zen in de wet. Bedrijven parkeren
'Elke cent die bedrijven
extra winst maken door
belastingontduiking is diefstal'
Leo Hartveld FNV
daarom nu veel eigen vermogen
bij hun Belgische dochteronderne
ming. De managers berekenen
een fictieve rente over het eigen
vermogen, dat daarna gewoon van
het belastbaar inkomen mag wor
den afgetrokken. Zo kan de belas-
tinglast met één klap op de reken
machine flink omlaag worden ge
bracht. De grens tussen gebruik
en misbruik van de wet wordt zo
wel heel dun, vinden de onderzoe
kers.
De grootste vakbond vindt het
onbegrijpelijk dat de politiek de lo
nen van werknemers steeds
zwaarder belast en tegelijkertijd
bedrijven handig gebruik laat ma
ken van fiscale sluippaadjes. De
bond noemt het grote belastingon
gelijkheid.
Verplicht transparant
De FNV komt met een reeks con
crete aanbevelingen om te zorgen
dat ook grote bedrijven een eerlijk
deel van de belastingen betalen.
Daarvoor moeten ook in Europees
verband internationale trucs te
gen winstverschuiving en belas
tingontduiking worden gestopt.
Verder moeten bedrijven ver
plicht financieel transparant zijn.
Dan kan bijvoorbeeld per land
worden bekeken of een onderne
ming er zit om economisch actief
te zijn, of alleen om minder belas
ting te betalen.
Dagelijks bestuurder van de
FNV Leo Hartveld wil dat Den
Haag wakker wordt. „Met 2 mil
jard kun je alle bezuinigingen op
de zorg terugdraaien. Of de groeps
grootte in het onderwijs flink ver
minderen. En als je dat bedrag 5
jaar lang investeert in windmo
lens, kunnen we daarna 1 miljoen
huishoudens praktisch gratis van
stroom voorzien."
GroenLinks zal vandaag een Ka
merdebat aanvragen met staatsse
cretaris Wiebes van Financiën,
kondigt financieel woordvoerder
Rik Grashoff aan. „Bedrijven trek
ken de hele trukendoos open om
zo weinig mogelijk belasting te be
talen", concludeert hij. „Onrecht
vaardig, want de werknemer en
de bakker betalen wel gewoon.
Weg met die sluiproutes, snel
strakke regels en financiële trans
parantie voor bedrijven. Dat is
hard nodig."
Economie
Met een onzichtbare trekhaak
in colonne over de snelwegen
door Ton Voermans
De truck nadert zijn voorganger. Het scherm boven het stuur geeft het
zicht op de weg van de eerste chauffeur, foto Koen Verheijden
door Bart van Eldert
WOERDEN. Nederlandse onderne
mingen ontwijken zo veel belasting
dat elke werknemer jaarlijks 200
euro via de fiscus moet bijpassen.
Werkgevers betalen juist miljarden
te weinig. Dat blijkt uit het eerste
onderzoek naar de belastingmoraal
van onze grote bedrijven.