Fiscale sluipwegen kosten werknemer 200 euro 'Platooning' in volgend decennium heel gewoon 20 Benoeming bij Rabo definitief Geen nieuwe steun Grieken Het is nog strafbaar, maar bumperkleven wordt voor trucks juist dé manier om files te bestrijden en brandstof te besparen. Petra van Hoeken is definitief aangesteld als risicodirecteur en lid van de raad van bestuur bij Rabobank. Haar benoeming was in februari aangekondigd, maar moest nog worden goed gekeurd door toezichthouders. Griekenland en het Internatio naal Monetair Fonds zijn nog 'een flink eind verwijderd' van een overeenkomst over een nieuw steunplan. Dat schrijft IMF-directeur Lagarde aan de Griekse premier Alexis Tsipras. Kijk, ik schakel hem in." Chauffeur Ruud van der Vel den drukt op een knop en de DAF-vrachtwagen kruipt met een snelheid van 80 ki lometer per uur naar de truck voor hem, tot de afstand nog maar zo'n 10 meter is. Van der Velden kijkt op de tablet boven zijn hoofd. Daarop ziet hij via een ca mera wat de chauffeur in de vrachtwagen voor hem op de weg ziet. Zijn voeten raken de pedalen niet. Hij heeft het stuur vast, dat is wettelijk verplicht al hoeft het technisch eigenlijk niet meer. Geeft de eerste truck gas, dan volgt de truck van Van der Velden automatisch. „Het is als een on zichtbare trekhaak", zegt Ron Borsboom, directeur productont wikkeling bij DAF. De vrachtwagens communice ren via wifï-P, speciaal draadloos internet voor voertuigen. Radar houdt de afstand aan. Als de chauf feur in de eerste vrachtwagen remt, remmen de volgende vracht wagens ook. Op het oog gelijktij- ding, binnen 50 milliseconden. En dat is bloedsnel, veel sneller dan de reactietijd van een mens. In de atletiek geldt een reactietijd bin nen de 100 milliseconden na het startschot als een valse start. 'Platooning' heet de techniek waarbij vrachtwagens in colonne naar hun bestemming rijden. DAF is niet de enige fabrikant die er aan werkt. Morgen eindigt een gro te Europese proef waarbij vracht wagens van DAF, Daimler Trucks, Iveco, Scania, MAN en Volvo van uit Zweden, Duitsland, en België naar de Tweede Maasvlakte in Rot terdam rijden. Daar wacht Melanie Schultz van Haegen, minister van Infra structuur en Milieu, de colonnes op. Rijkswaterstaat organiseerde de test en de resultaten gebruikt de minister bij haar overleg vol gende week met haar Europese collega's om een begin te maken met nieuwe wet- en regelgeving. Want platooning mag nog niet. De Nederlandse wet zegt dat je 'een veilige afstand' moet aanhou den. En 10 meter bij 80 km per uur, zonder zicht op de weg voor je, is niet veilig als er een mensen voet bij het rempedaal zit. „Ons systeem is absoluut vei lig", bezweert Borsboom. „We hebben zo al 5.000 kilometer gere den. Onze techniek kan een nog kleinere afstand aan. Tot wel 0,3 seconde onderling afstand, zo'n 6 meter op je voorligger. Dan zit je echt in het zog van de vrachtwa gen voor je en daalt het brandstof verbruik nog verder." Leuk meegenomen, die besparing op de dieselkosten, maar de vrachtwagenbouwers willen méér. „Platooning kan rond 2020 werkelijkheid worden, verwach ten wij. Er is nog heel veel test- werk nodig voordat we zekerheid hebben over de vereiste betrouw baarheid. Ergens in het volgende decennium zullen we volledige ge automatiseerde vrachtwagens zien. De chauffeur die volgt, kan een dutje doen tijdens het rijden. Dan kun je afwisselen en zo de in zet van de vrachtwagens sterk ver hogen." De regels voor rust- en rijtijden schrijven nu 11 uur rust per et maal voor. Met volledige geauto matiseerde vrachtwagens kan een colonne non-stop naar Spanje en terug. Minister Schultz is enthousiast over de techniek en wil tot unifor me Europese regels komen: „We staan aan het begin van een nieuw tijdperk voor het wegtrans port", zegt ze. De weg wordt beter benut, minder brandstofverbruik is goed voor het milieu en pla tooning kan ook de verkeersveilig heid verbeteren. De komende jaren worden ge bruikt om tot één standaard te ko men. Want een Volvo kan nu nog niet communiceren met een DAF en een Scania niet met een MAN. Ieder merk ontwikkelt een eigen syteem. Het systeem van DAF is 100 procent Nederlands. Het be drijf werkt samen met chipmaker NXP en TNO. In Eindhoven, waar zesduizend mensen werken bij DAF, is een team van twintig man continu bezig met platooning. Borsboom: „De discussie gaat de komende jaren niet alleen over techniek. Het moet ook maat schappelijk aanvaardbaar worden dat trucks zo dicht op elkaar gaan rijden. De trucks worden zo gepro grammeerd dat je er als automobi list altijd tussen kunt bij in- en uitvoegen." De vakbond wilde weten hoe gro te Nederlandse bedrijven omgaan met het betalen van belasting. Conclusie: tussen 2005 en 2014 lie pen belastingdiensten zeker 30 miljard mis, waarvan 15 miljard in Nederland. Leo Hartveld, lid van FNV's da gelijks bestuur: „Elke cent die be drijven hierdoor extra winst ma ken, is diefstal van de maatschap pij. Werknemers en kleine bedrij ven betalen daarom honderden eu ro's extra belasting." De bond liet de openbare gege vens van 151 beursgenoteerde on dernemingen als KPN, Randstad, Heineken, Gamma en Philips on der de loep nemen. Ook werden fi nanciële data van familiebedrijven als Blokker en Bavaria bekeken. Het onderzoek, uitgevoerd door de Stichting Onderzoek Mul tinationale Ondernemingen (SO- MO), trekt geen conclusies voor in dividuele bedrijven. Oppotten De FNV vindt winst van onderne mingen belangrijk voor voortbe staan en groei en dus een goede garantie voor werkgelegenheid. Maar de onderzoekers zien een ja renlange trend waarbij bedrijfs winsten minder worden belast, terwijl overheden de inkomsten van werknemers steeds meer be lasten. Bovendien gebruiken on dernemingen de extra winst niet om te investeren in uitbreiding en groei van het bedrijf, maar potten ze het via belastingontwijking op. Een duidelijk voorbeeld van foute fiscale sluippaadjes vormt de populaire België-route. Zodra een Nederlands bedrijf zich ves tigt bij onze zuiderburen, mogen ze daar gebruikmaken van een spe ciale renteaftrek. Die is eigenlijk voor iets anders bedoeld. Maar be- drijfsboekhouders ontdekten ma zen in de wet. Bedrijven parkeren 'Elke cent die bedrijven extra winst maken door belastingontduiking is diefstal' Leo Hartveld FNV daarom nu veel eigen vermogen bij hun Belgische dochteronderne ming. De managers berekenen een fictieve rente over het eigen vermogen, dat daarna gewoon van het belastbaar inkomen mag wor den afgetrokken. Zo kan de belas- tinglast met één klap op de reken machine flink omlaag worden ge bracht. De grens tussen gebruik en misbruik van de wet wordt zo wel heel dun, vinden de onderzoe kers. De grootste vakbond vindt het onbegrijpelijk dat de politiek de lo nen van werknemers steeds zwaarder belast en tegelijkertijd bedrijven handig gebruik laat ma ken van fiscale sluippaadjes. De bond noemt het grote belastingon gelijkheid. Verplicht transparant De FNV komt met een reeks con crete aanbevelingen om te zorgen dat ook grote bedrijven een eerlijk deel van de belastingen betalen. Daarvoor moeten ook in Europees verband internationale trucs te gen winstverschuiving en belas tingontduiking worden gestopt. Verder moeten bedrijven ver plicht financieel transparant zijn. Dan kan bijvoorbeeld per land worden bekeken of een onderne ming er zit om economisch actief te zijn, of alleen om minder belas ting te betalen. Dagelijks bestuurder van de FNV Leo Hartveld wil dat Den Haag wakker wordt. „Met 2 mil jard kun je alle bezuinigingen op de zorg terugdraaien. Of de groeps grootte in het onderwijs flink ver minderen. En als je dat bedrag 5 jaar lang investeert in windmo lens, kunnen we daarna 1 miljoen huishoudens praktisch gratis van stroom voorzien." GroenLinks zal vandaag een Ka merdebat aanvragen met staatsse cretaris Wiebes van Financiën, kondigt financieel woordvoerder Rik Grashoff aan. „Bedrijven trek ken de hele trukendoos open om zo weinig mogelijk belasting te be talen", concludeert hij. „Onrecht vaardig, want de werknemer en de bakker betalen wel gewoon. Weg met die sluiproutes, snel strakke regels en financiële trans parantie voor bedrijven. Dat is hard nodig." Economie Met een onzichtbare trekhaak in colonne over de snelwegen door Ton Voermans De truck nadert zijn voorganger. Het scherm boven het stuur geeft het zicht op de weg van de eerste chauffeur, foto Koen Verheijden door Bart van Eldert WOERDEN. Nederlandse onderne mingen ontwijken zo veel belasting dat elke werknemer jaarlijks 200 euro via de fiscus moet bijpassen. Werkgevers betalen juist miljarden te weinig. Dat blijkt uit het eerste onderzoek naar de belastingmoraal van onze grote bedrijven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20