22 'Neef Yolanthe dood na misser9 Jan Jaap van der Wal verhuisde naar België en boekte succes met De nieuwe Belg waarmee hij eind vorig jaar door Vlaanderen tourde. „Je moet niet als Hollander vertellen hoe het zit." Media Entertainment Rogier Mooij (21), de in 2014 over leden neef van Yolanthe Sneijder, is mogelijk gestorven door een medische blunder in een Hilver- sums ziekenhuis. Dat stelde het NPOi-radioprogramma Argos za terdag op basis van onderzoek dat de Inspectie voor de Gezondheids zorg (IGZ) deed naar zijn onver wachte overlijden. Volgens Argos zou er geen goede diagnose zijn gesteld. Men dacht aan een klaplong. Later bleek dat sprake was van een ontstoken hartzakje. Hij noemt Antwerpen zijn 'nieuwe vriendinnetje.' ]an Jaap van der Wal (36) bezit er met zijn vrouw, actrice Eva Duijvestein, sinds kort een appartement. „Alles voelt nog fris. Op zondag zijn de winkels ge sloten en de kroegen open. Dat voelt heel ont spannen. Dat de winkels vaak op maandag óók dicht zijn, is wel weer irritant." Met zijn show De nieuwe Belg toog de co median eind vorig jaar naar Vlaanderen. Een sprong in het diepe, zegt hij. „Sommigen ken den me van Dit was het nieuws, voor velen was ik een nieuweling. Bovendien zitten ze daar echt niet op ons te wachten. „Ik sprak een aantal Nederlandse collega's die het ook leuk leek, België. Maar je moet er aan de bak. Er gaan wonen, hopen dat je je op tv kunt profileren. Het land heeft genoeg ei gen comedians." Hij begon zijn tournee op 13 november vo rig jaar in Antwerpen, de dag waarop Parijs werd geteisterd door terrorisme. Daarna werd België zelf het middelpunt van rampspoed. „In Vilvoorde, een voorstad van Brussel, ston den paramilitairen voor het theater. Die avond grapte ik: 'Spuit maar wat extra rook in de zaal, dan denken die terroristen in elk ge val dat ze hier al zijn geweest. Harde humor, want ook Vlaanderen is in middels wel wat gewend. Maar: „Je moet niet als Hollander vertellen hoe het zit. En die nei ging heb ik soms. Daarom gedroeg ik me voor al als gast. Omdat mijn voorstelling ook over vluchtelingen ging, meldde ik maar meteen dat ik via Hongarije België was binnengeko men. Dat brak het ijs." „Uiteraard bereid je je voor. Kijkt naar de gevoeligheden tussen Belgen en Nederlan ders. De minachting bijvoorbeeld die de Belg voor Heineken heeft. Slootwater, kattenpis, af- waswater, het komt allemaal voorbij. Tegelijk is onze discussie over Zware Piet daar goud - Belgen begrijpen er niks van." „Daarbij wordt een aantal vooroordelen be vestigd. Ik fietste een keer 's nachts in Ant werpen, toen ik drie beschonken jongeren on deruit zag gaan. Een meisje viel snoeihard op de stenen. En wat zei ze? 'Amaai, alles in or de.' Dat is echt te bescheiden. Geen gescheld, geen gevloek. Dan onderdruk je dingen." De directe humor die het Nederlandse ca baret en comedy zo typeert, veroorzaakte niet zelden wat ongemakkelijk geschuifel op stoe len, zegt Van der Wal. „Zo wilde de staatsse cretaris van Asielzaken alle vluchtelingen een contract laten ondertekenen, waarin stond hoezeer Belgen respectvol met elkaar om gaan." „Ja ja, zei ik, behalve met de Walen. Die kunnen de tering krijgen. En vrouwen? Die genieten alle respect, behalve als ze voor Stu dio 100 werken. Dan kun je hen zwaar onder betalen. Die dubbele moraal, dat wrong wel in de zaal." Momenteel is Jan Jaap van der Wal met René van 't Hof te zien in Not the Tommy Coo per Story van Toneelgroep Maastricht. Daarin kruist hij een verlopen entertainer met een louche nachtclubeigenaar. Is de stand-upco- median ook acteur geworden? „Voor deze ene keer", zegt hij. „Toneel is een lastig proces. René en ik zijn veel meer makers dan acteurs. Bij toneelspelers heerst nog wel dédain ten aanzien van cabaret. Maar wij bedenken het wel allemaal zelf. Dat is on ze kracht - acteren is een ander vak." „Toch ben ik als acteur klaarblijkelijk niet zonder talent. Het geeft wel te denken dat ik het treurige type dat ik speel, vrij snel onder de knie had." Plannen voor een nieuwe show in Ne derland heeft hij niet. „Maar het kan zo maar gebeuren dat er iets met mij of in de wereld gebeurt, waarvan ik denk: hier maak ik iets over. Wat dat betreft, is de ze tijd voor mij ideaal. Ja, mijn handen jeuken soms. „Tegelijk is het zo gecompliceerd, dat je wel een goed verhaal moet hebben. Je bent tegenwoordig net zo ongenuan ceerd als je zegt voor vluchtelingen te zijn als tegen." Ook weer zo'n opmer kelijk verschil met België, vindt hij. „Daar worden mensen op tv uitgeno digd die kennis en kunde bezitten van het onderwerp. In Nederland lult iedereen door elkaar. Ook Ge rard Joling zit in zo'n gecompliceer de discussie over vluchtelingen mee te praten. Niet in Vlaanderen. Daar wordt de emotie eruit ge haald en concentreert men zich op feiten en kennis." „Aan tafel bij RTL Late Night be schouw ik ook als podium. Ik ver groot bij Humberto Tan mijn mo gelijkheden iets te vertellen. Ik merk dat het sentiment dat je 'niks met die commerciële hon den van RTL' moet doen, afkalft. En terecht. De publieke omroep is net zo commercieel." „RTL heeft mij nog nooit ge vraagd iets te schrappen. Ik hoef niets te laten lezen. En ja, dan zit ik een keer met Dries Roelvink aan tafel. Maar dat kan je ook zomaar bij Pauw overko men. Toen mijn show Dystopia op RTL4 werd uitgezonden, ervoer de Vara dat als een klap in het gezicht. Het zij zo. Ik beslis waar mijn werk het beste tot zijn recht komt. „In de zomer gaat RTL Late Night door. Peter van der Vorst is dan de interviewer, ik vervang sidekick Luuk Ikink. Daar heb ik zin in. Maar aan het aan het einde van de dag moet ik toch ergens op een podium staan en een grap vertellen. Dat blijft mijn vak." Cultuur foto Tom Bertels Verzot op onze zuiderburen door Arno Gelder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22