J
de maan
een F1 -drcuit op
De man die zelfs
4 SPORT
RONDE VAN VLAANDEREN
De populairste Vlaming op een zadel
keert in de Ronde van Vlaanderen na een
jaar van afwezigheid morgen weer terug.
ifjalWMty,
Koning Filip blijft mor
gen bij de honderdste
editie van de Ronde
van Vlaanderen uit vei
ligheidsoverwegingen
thuis. Veel belangrijker
voor Vlaanderen, Tom Boonen (35) is
na een jaar afwezigheid wél weer pre
sent. Voor de veertiende en mis
schien wel laatste keer.
Wie door zijn palmares scrollt op
z'n Wikipedia-pagina riskeert een
muisarm. Dik 150 zeges als prof. On
derscheiden met alle onderscheidin
gen waar een Belgische atleet mee te
onderscheiden valt. Een wielerkam
pioen met een dun rafelrandje
(coke-gebruik, crashes met Ferrari's),
maar misschien ook wel daarom nog
altijd de populairste Vlaming op een
zadel.
Tien jaar geleden verscheen al zijn
eerste biografie en nog altijd liep gis
teren de complete wielerpers uit om
op het hoofdkantoor van Quick-Step
in Wielsbeke naar de oude meester te
luisteren. De cynicus zal zeggen dat
hij al lang afhad moeten stappen.
Dat de laatste jaren zonder klassieke
zeges - na de dubbel Vlaanderen/
Roubaix in 2012 kwam er geen monu
ment meer bij - alleen maar afbreuk
doen aan zijn grootsheid. „Maar nie
mand vertelt mij wanneer ik moet
stoppen", vertelde Boonen eerder dit
jaar al eens.
Eind dit seizoen wordt hij 36 en
zwaait hij af. Althans, dat neemt men
aan. Na een laatste kans op een twee
de regenboogtrui op de vlakke wegen
van Qatar. Niet dat hij daar nog favo
riet zal zijn, maar het is de hoop die
hem op het zadel houdt. Flinterdun
ne hoop, maar het voldoet.
Zo zal hij vannacht, ondanks dat
hij dit seizoen nog niet verder kwam
dan een elfde plaats in de Omloop,
weer dromen van een hoofdrol in de
honderdste Ronde van Vlaanderen.
„Ik won de 90ste editie en ik ben er
nog steeds. Ik win wat minder, maar
in dit soort monumenten heb ik nog
altijd wat in de melk te brokkelen",
verwacht de sterkste Flandrien van
2005,2006 en 2012.
Sprak hij vroeger uitsluitend over
winnen, nu noopt het realisme hem
100ste Ronde van Vlaanderen
Oudenaarde
3
3
3
3
3
tot een bespiegeling met min
der pretenties. In die tragiek
van de wielerkampioen op zijn
retour vindt de pure koerslief-
hebber veel moois terug. Voor
de euro's hoeft Boonen zijn
lichaam niet meer te geselen op
kasseien en betonplaten. En wat
hij ook nog winnen mag, zijn ere
lijst was op zijn 24ste al nagenoeg
compleet. Maar meer nog dan van
al die centen, trofeeën en aandacht,
houdt Boonen van de koers.
Zo veel zelfs dat hij er zijn gezond
heid voor op het spel blijft zetten. Zo
was er die horrorcrash, eind vorig sei
zoen in godbetert de Ronde van Abu
Dhabi. Een schedelbreuk van 15 centi
meter. Zes maanden eruit, vertelden
de doktoren. Nog geen vier maanden
later fletse hij weer in de Ronde van
Valencia. Zonder gehoor in zijn lin
keroor en met een blijvende piep
toon. „Acht weken stond ik naast de
fiets. Voor een wielrenner een eeu
wigheid. M'n zwaarste comeback
ooit. En de laatste jaren waren al één
grote comeback."
Zo zette een schouderblessure vo
rig jaar ook al een streep door zijn lie-
velingsweken. Nog één keer z'n klas
siekers, dat liet hij zich dit jaar dus
niet opnieuw afnemen. „De grote fa
voriet zal ik niet meer zijn, maar een
rol in de finale moet me lukken. En
deze Ronde en de Scheldeprijs heb ik
ook nodig voor Parijs-Roubaix. Die
klassieker ligt me nu het beste."
Volgende week op de velodroom
in Roubaix nog een vijfde keer win
nen of een achtste keer podium rij
den en Boonen kan toch nog fier af
scheid nemen van de voorjaarsklassie
kers. Net zoals leeftijdsgenoot en eeu
wige rivaal Fabian Cancellara. Maar
vraag Boonen er maar niet naar, naar
dat nakende pensioen. „Mijn toe
komst is niet belangrijk, nu. Het
moet alleen maar gaan over koers."
waarmee hij twaalf jaar geleden fu
rore maakte. Later deed hij er in
Abu Dhabi een schepje bovenop.
Een circuit ontwerpen begint met
het bepalen van een filosofie.
„Wat wil de opdrachtgever? Daar
richten we ons op en dan gaan we
stapje voor stapje verder." Daarbij
is Tilke in een constant gevecht ge
wikkeld, omdat zijn eigen creativi
teit aan banden wordt gelegd door
de regels die de autosportbond
FIA hanteert en infrastructurele
'Een circuit voor uitsluitend de
Formule 1 ontwerpen, het zou
een droom zijn'
Max Verstappen trekt
met het Formule ï-cir-
cus dit jaar langs 21 cir
cuits. Slechts een
handjevol daarvan draagt niet de
signatuur van Hermann Tilke, mo
nopolist als het gaat om circuitar
chitectuur. De inwoner van Aken
krijgt regelmatig kritiek, maar bij
Formule i-baas Bernie Ecclestone
kan hij niet kapot.
Och, als Ecclestone het hem
vraagt, zou zijn antwoord niet met
een afwijzend zijn: een circuit aan
leggen op de maan. Hermann Til
ke houdt wel van uitdagingen.
Neem het Bahrain International
Circuit, dit weekeinde decor voor
de tweede ronde van het Formule
ï-wereldkampioenschap. Omdat
de olievoorraden over enkele de
cennia dreigen op te drogen, be
sloot koning Shaikh Hamad Bin
Isa Al Khalifa in 2004 dat het toe
risme van Bahrein een impuls
moest krijgen. En verzin dan maar
eens een beter uithangbord om
aandacht op je land te vestigen
dan het organiseren van een For
mule i-race. Tilke kreeg de op
dracht een gloednieuw circuit aan
te leggen.
Wie de zandvlakte van Bahrein
doorkruist heeft ziet dat Tilke er
veel aan gelegen is geweest de Ara
bische bouwstijl te handhaven. „Je
probeert een circuit altijd in de
geest van het land of de streek te
maken", verklaart Tilke, die dit
weekeinde te gast is op het circuit
De laatste Vlaanderen'
voor Tom Boonen
door Arjan Schouten
Zottegem
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Berche
Brakel
Brugge
BELGIE
Ronse
Hellingen
Kasseistroken
1
Oude-Kwaremont
10
Kanarieberg
Huisepontweg
2
Korte keer
11
Oude-Kwaremont
Ruiterstraat
3
Eikenberg
12
Paterberg
Kerkgate
4
Wolvenberg
13
Koppenberg
Jagerij
5
Molenberg
14
Steenbeekdries
Paddestraat
6
Leberg
15
Taaienberg
Haaghoek
7
Berendries
16
Kruisberg
Mariaborrestraat
8
Valkenberg
17
Oude-Kwaremont
9
Kaperij
18
Paterberg
020416
Hermann Tilke architect
door Ivo Op den Camp
Hermann Tilke, architect van Formule 1 -circuits, foto Peter van Egmond