1 J,0'1 2 3 4 5 6 Terneuzen wil kosten op rederij Vroon verhalen Verkeer moet vlot en veilig van Goes naar Gent, maar tegen welke prijs? ZEELAND 5 Het provinciebestuur heeft nog geen voorkeur voor de Sloewegkruising. Of misschien toch een beetje. I4 mÜ3°en 12 miljoen DIT ZIJN DE ZES VARIANTEN VOOR DE KRUISING SLOEWEG/BERNHARDWEG l t MIDDELBURG. „Ik ga voor de beste variant, dat is voor mij niet altijd de duurste", zegt gedeputeerde Harry van der Maas. „Ik moet ook kijken of het past in de financiële paragraaf. Hoeveel waar krijg ik voor mijn geld? Hoe toekomstbe- stendig is de oplossing die we kie zen? Zodat we niet over tien jaar met onze handen in het haar zit ten." Gisteren heeft hij zes varianten gepresenteerd voor het stukje Sloe- weg waarover Provinciale Staten vorig jaar juli de besluitvorming opschortten. Toen moet 18,5 mil joen euro bij het uit de hand gelo pen miljoenenproject worden ge legd. Besloten werd een studie uit te voeren naar de mogelijke varian ten voor de kruising van de Bern- hardweg (vanuit Middelburg) en de Sloeweg (vanuit Goes) met de Westerscheldetunnelweg. Er was nog geen geld voor de oorspronke lijke variant, de stervorm met drie viaducten, waardoor het verkeer in alle richtingen kan doorrijden. Veel haast was er ook nog niet. De huidige kruising met alleen stoplichten voldoet tot 2019. Met een aanpassing van een half mil joen euro voor extra rijstroken kan hij tot 2032 mee. Maar dan zit de provincie toch echt met de han den in het haar, want dan loopt het verkeer vast. Optie 2, de grote rotonde, is niet veel beter. Ze zijn onvoldoende toekomstbestendig. De oorsponkelijke oplossing, de ster met drie viaducten, kost volgens de huidige berekeningen 22,5 miljoen euro. „Dat is een soort Prins Clausplein", aldus Van der Maas. „Moet je dat in Zeeland willen?" Onlangs pleitte de Veiligheids regio Zeeland nog voor deze optie, die het veiligst is, ook als bijvoor beeld een deel van Zeeland moet worden ontruimd. Van der Maas neemt dat signaal serieus, maar hij maakt wel een kanttekening. „Overal in het land liggen trompetaansluitingen en Haarlem mermeervarianten. Daar hoor ik mensen niet over piepen? Ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat die allemaal veilig zijn. zouden we hier dan voor de meest luxe va riant gaan?" De komende tijd overlegt de provincie met betrokken partijen als de Veiligheidsregio, Borsele, Goes, het waterschap, de Wester- scheldetunnel en havenbedrijf Zeeland Seaports. „We zijn be nieuwd of ze ook bereid zijn finan- 'Hoeveel waar krijg ik voor mijn geld? Hoe toekomstbestendig is de optie die we kiezen?' cieel een steentje bij te dragen." Optie 5, De Haarlemmermeer variant met twee rotondes, is vol gens Van der Maas ook erg aan trekkelijk, niet alleen vanuit finan cieel oogpunt. Je kunt 'vlot en vei lig van Goes naar Gent', zonder be lemmeringen, zoals altijd de be doeling was van de Sloeweg. Bo vendien is het de enige variant die een directe ontsluiting van de Sloepoort mogelijk maakt, wat voor de gemeente Borssele en Zee land Seaports er interessant is. Daar zou een door de logistieke sector zeer gewenste overnach tingsplaats voor truckers kunnen worden aangelegd. Van der Maas: „Uit de gesprek ken met de stakeholders moet dui delijk worden hoe sterk de wens is Sloepoort te ontsluiten. Anders vind ik deze niet interessanter dan de trompet of de ster." Goes mil3oen Middelburg Terneuzen «- Middelburg Terneuzen Terneuzen Middelburg Terneuzen Terneuzen Terneuzen Middelburg Middelburg Middelburg Het Terneuzense college van B en W wil 'de extra kosten' die de ge meente heeft gemaakt in verband met het afgeketste bouwplan, op Vroon verhalen. Om hoeveel geld het gaat, melden B en W niet in hun antwoord op schriftelijke vra gen van GroenLinks-raadslid Ernst Jonker. Uit het antwoord blijkt dat Terneuzen niet alle kos ten - naar verluidt ruim een half miljoen euro - in rekening wil brengen, maar alleen 'de extra kos ten' die te maken hebben met de komst van Vroon. Voor de nieuw bouw is grond gekocht aan de Beurtvaartkade, waar ook gebou wen zijn gesloopt. Die grond blijft beschikbaar. De extra kosten be treffen vooral de inzet van ambte naren. Terneuzen had overigens geen schriftelijke overeenkomst met Vroon. Wel zijn er, aldus B en W, een brief en een besprekingsver- slag van november 2014 'waarin re derij Vroon de intentie tot vesti ging bekrachtigt'. Vroon liet eind februari dit jaar weten van nieuwbouw in Terneu zen af te zien, omdat dit te lang zou duren. De kademuur van de Beurtvaartkade is slecht en Vroon wilde dat die eerst zou worden vernieuwd, voordat de bouwwerk zaamheden zouden beginnen. Vol- Terneuzen had geen formele overeenkomst met Vroon over vestiging hoofdkantoor, maar alleen schriftelijke bevestiging. gens B en W van Terneuzen zou dit op tijd opgelost worden. Een aannemer zou juli dit jaar aan de slag kunnen. De nieuwbouw kon december 2017 klaar zijn. Het pand zou dan maart 2018 betrok ken kunnen worden. Zoals deze week bekend werd, gaat Vroon nu naar een huurpand in Breda. De vestigingen in Bres- kens, Terneuzen en Barendrecht worden er geclusterd. In juli gaan al de eerste medewerkers naar Bre da. De verhuizing moet septem ber 2017 afgerond zijn, een halfjaar eerder dan de nieuwbouw in Ter neuzen klaar zou zijn. ZATERDAG 2 APRIL 2016 De duurste is niet altijd de beste door Ernst Jan Rozendaal Harry van der Maas gedeputeerde AANGEPASTE VERKEERSLICHTEN ROTONDE TROMPET HAARLEMMERMEER MET EEN ROTONDE Goes HAARLEMMERMEER MET TWEE ROTONDES Goes STER MET DRIE VIADUCTEN door Harmen van der Werf TERNEUZEN. Rederij Vroon in Bres- kens kan een rekening verwachten van de gemeente Terneuzen, om dat het bedrijf heeft afgezien van de bouw van een nieuw hoofdkan toor in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 38