1
J,0'1
2
3
4
5
6
Terneuzen wil kosten op rederij Vroon verhalen
Verkeer moet vlot en veilig van Goes naar Gent, maar tegen welke prijs?
ZEELAND 5
Het provinciebestuur heeft nog geen
voorkeur voor de Sloewegkruising. Of
misschien toch een beetje.
I4
mÜ3°en
12
miljoen
DIT ZIJN DE ZES VARIANTEN VOOR DE KRUISING SLOEWEG/BERNHARDWEG
l t
MIDDELBURG. „Ik ga voor de beste
variant, dat is voor mij niet altijd
de duurste", zegt gedeputeerde
Harry van der Maas. „Ik moet ook
kijken of het past in de financiële
paragraaf. Hoeveel waar krijg ik
voor mijn geld? Hoe toekomstbe-
stendig is de oplossing die we kie
zen? Zodat we niet over tien jaar
met onze handen in het haar zit
ten."
Gisteren heeft hij zes varianten
gepresenteerd voor het stukje Sloe-
weg waarover Provinciale Staten
vorig jaar juli de besluitvorming
opschortten. Toen moet 18,5 mil
joen euro bij het uit de hand gelo
pen miljoenenproject worden ge
legd. Besloten werd een studie uit
te voeren naar de mogelijke varian
ten voor de kruising van de Bern-
hardweg (vanuit Middelburg) en
de Sloeweg (vanuit Goes) met de
Westerscheldetunnelweg. Er was
nog geen geld voor de oorspronke
lijke variant, de stervorm met drie
viaducten, waardoor het verkeer
in alle richtingen kan doorrijden.
Veel haast was er ook nog niet.
De huidige kruising met alleen
stoplichten voldoet tot 2019. Met
een aanpassing van een half mil
joen euro voor extra rijstroken
kan hij tot 2032 mee. Maar dan zit
de provincie toch echt met de han
den in het haar, want dan loopt
het verkeer vast. Optie 2, de grote
rotonde, is niet veel beter. Ze zijn
onvoldoende toekomstbestendig.
De oorsponkelijke oplossing,
de ster met drie viaducten, kost
volgens de huidige berekeningen
22,5 miljoen euro. „Dat is een
soort Prins Clausplein", aldus Van
der Maas. „Moet je dat in Zeeland
willen?"
Onlangs pleitte de Veiligheids
regio Zeeland nog voor deze optie,
die het veiligst is, ook als bijvoor
beeld een deel van Zeeland moet
worden ontruimd. Van der Maas
neemt dat signaal serieus, maar
hij maakt wel een kanttekening.
„Overal in het land liggen
trompetaansluitingen en Haarlem
mermeervarianten. Daar hoor ik
mensen niet over piepen? Ik steek
mijn hand ervoor in het vuur dat
die allemaal veilig zijn. zouden we
hier dan voor de meest luxe va
riant gaan?"
De komende tijd overlegt de
provincie met betrokken partijen
als de Veiligheidsregio, Borsele,
Goes, het waterschap, de Wester-
scheldetunnel en havenbedrijf
Zeeland Seaports. „We zijn be
nieuwd of ze ook bereid zijn finan-
'Hoeveel waar krijg ik
voor mijn geld? Hoe
toekomstbestendig is
de optie die we kiezen?'
cieel een steentje bij te dragen."
Optie 5, De Haarlemmermeer
variant met twee rotondes, is vol
gens Van der Maas ook erg aan
trekkelijk, niet alleen vanuit finan
cieel oogpunt. Je kunt 'vlot en vei
lig van Goes naar Gent', zonder be
lemmeringen, zoals altijd de be
doeling was van de Sloeweg. Bo
vendien is het de enige variant die
een directe ontsluiting van de
Sloepoort mogelijk maakt, wat
voor de gemeente Borssele en Zee
land Seaports er interessant is.
Daar zou een door de logistieke
sector zeer gewenste overnach
tingsplaats voor truckers kunnen
worden aangelegd.
Van der Maas: „Uit de gesprek
ken met de stakeholders moet dui
delijk worden hoe sterk de wens
is Sloepoort te ontsluiten. Anders
vind ik deze niet interessanter
dan de trompet of de ster."
Goes
mil3oen
Middelburg
Terneuzen
«-
Middelburg
Terneuzen
Terneuzen
Middelburg
Terneuzen
Terneuzen
Terneuzen
Middelburg
Middelburg
Middelburg
Het Terneuzense college van B en
W wil 'de extra kosten' die de ge
meente heeft gemaakt in verband
met het afgeketste bouwplan, op
Vroon verhalen. Om hoeveel geld
het gaat, melden B en W niet in
hun antwoord op schriftelijke vra
gen van GroenLinks-raadslid
Ernst Jonker. Uit het antwoord
blijkt dat Terneuzen niet alle kos
ten - naar verluidt ruim een half
miljoen euro - in rekening wil
brengen, maar alleen 'de extra kos
ten' die te maken hebben met de
komst van Vroon. Voor de nieuw
bouw is grond gekocht aan de
Beurtvaartkade, waar ook gebou
wen zijn gesloopt. Die grond blijft
beschikbaar. De extra kosten be
treffen vooral de inzet van ambte
naren.
Terneuzen had overigens geen
schriftelijke overeenkomst met
Vroon. Wel zijn er, aldus B en W,
een brief en een besprekingsver-
slag van november 2014 'waarin re
derij Vroon de intentie tot vesti
ging bekrachtigt'.
Vroon liet eind februari dit jaar
weten van nieuwbouw in Terneu
zen af te zien, omdat dit te lang
zou duren. De kademuur van de
Beurtvaartkade is slecht en Vroon
wilde dat die eerst zou worden
vernieuwd, voordat de bouwwerk
zaamheden zouden beginnen. Vol-
Terneuzen had geen formele
overeenkomst met Vroon over
vestiging hoofdkantoor, maar
alleen schriftelijke bevestiging.
gens B en W van Terneuzen zou
dit op tijd opgelost worden. Een
aannemer zou juli dit jaar aan de
slag kunnen. De nieuwbouw kon
december 2017 klaar zijn. Het
pand zou dan maart 2018 betrok
ken kunnen worden.
Zoals deze week bekend werd,
gaat Vroon nu naar een huurpand
in Breda. De vestigingen in Bres-
kens, Terneuzen en Barendrecht
worden er geclusterd. In juli gaan
al de eerste medewerkers naar Bre
da. De verhuizing moet septem
ber 2017 afgerond zijn, een halfjaar
eerder dan de nieuwbouw in Ter
neuzen klaar zou zijn.
ZATERDAG 2 APRIL 2016
De duurste is niet altijd de beste
door Ernst Jan Rozendaal
Harry van der Maas gedeputeerde
AANGEPASTE VERKEERSLICHTEN
ROTONDE
TROMPET
HAARLEMMERMEER MET EEN ROTONDE
Goes
HAARLEMMERMEER MET TWEE ROTONDES
Goes
STER MET DRIE VIADUCTEN
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN. Rederij Vroon in Bres-
kens kan een rekening verwachten
van de gemeente Terneuzen, om
dat het bedrijf heeft afgezien van
de bouw van een nieuw hoofdkan
toor in Terneuzen.