Rustig eerste jaar in
bankentuchtrecht
Ondanks staalcrisis doet
Tata Nederland het goed
ff
ECONOMIE 23
Weer meer
werk in VS
Amazon mogelijk ook in navigatie
Tata Steel laat oogje vallen op
het Duitse ThyssenKrupp
De werkgelegenheid in de Ver
enigde Staten is in maart toege
nomen. Er kwamen 215.000 ba
nen bij. De werkloosheid nam
echter iets toe, van 4,9 procent
naar 5 procent, omdat meer
mensen een baan zochten.
Amazon neemt mogelijk een be
lang in HERE, de voormalige kaar
ten- en navigatietak van Nokia.
Het internetbedrijf is daarover in
gesprek met de eigenaren, de
Duitse autobouwers BMW, Audi
en Mercedes. BMW, Audi en Mer
cedes namen de belangrijke con
current van TomTom vorig jaar
over van Nokia. Het Finse techno
logiebedrijf heeft ook zijn mobiel-
tjestak verkocht en legt zich volle
dig toe op de productie van appa
ratuur voor telecomnetwerken.
De nieuwe eigenaars praten al lan
ger met mogelijke nieuwe inves
teerders, maar dan vooral binnen
de autobranche.
valt dit mij wat tegen, Tesla's in
novatie lijkt te stokken. Ook het
design is minder vernieuwend."
Volgens Schenk is de auto
niet beter dan bijvoorbeeld de
elektrische Chevrolet Bolt die
volgend jaar voor een vrijwel
zelfde prijs op de markt komt.
„Bestaande merken investeren
hard in stekkerauto's. Als Model
3 straks geleverd wordt, kunnen
automobilisten kiezen uit diver
se modellen van verschillende
merken."
Niettemin verwacht Schenk
dat Model 3 een succes wordt.
Elektrisch rijden wordt in diver
se landen, waaronder Nederland,
fiscaal gestimuleerd. De marke
ting van Tesla is bovendien su
perslim. „Musk is bijna een sekte
leider, de rijders zijn de volgelin
gen die alles wat Tesla doet ge
weldig vinden."
Die enorme schare fans blijkt
uit het aantal reserveringen. Nog
tijdens Musks presentatie groeit
het aantal reserveringen naar
bijna 140.000, een toename van
maar liefst 25.000 auto's. Weer
luttele uren later stuurde Musk
een jubeltweet de wereld in: het
aantal reserveringen was intus
sen opgelopen tot 180.000.
Een probleempje is er wél:
Model 3 is nog lang niet lever
baar. De eersten rollen pas eind
volgend jaar van de lopende
band. Grote aantallen zullen pas
in 2018 naar de kopers gaan.
Momenteel werkt Tesla hard
om de productielijnen inFree-
mont uit te breiden. In theorie
zou Tesla straks een half miljoen
auto's kunnen maken. Maar dat
duurt nog even. De kans bestaat
dat de kopers die nu grif 1.000
dollar neertelden jaren moeten
wachten op hun superwagen.
„Dat is de grootste uitdaging
voor Tesla", weet Everts dan ook.
AMSTERDAM. Een jaar na de alge
hele invoering van de bankiers
eed zit het tuchtrecht in de ban-
kensector nog altijd in de op
startfase. Er zijn nog geen zaken
voorgelegd aan de tuchtcommis-
sie. Momenteel zijn er wel veer
tien zaken in onderzoek, blijkt
uit gisteren gepubliceerde cijfers
van de stichting Tuchtrecht Ban
ken. Consumenten en banken
deden in totaal 57 meldingen
van vermeende overtredingen
van de vorig jaar ingestelde ge
dragscode. Daarvan zijn er 43 af
gewezen. „Aan het begin van
het jaar merkten we dat mensen
nog niet goed begrepen hadden
op wie de bankierseed nu pre
cies van toepassing is. Zo zaten
er bijvoorbeeld ook meldingen
tussen tegen banken zelf', zegt
aanklager Jerry Brouwer. Veel
van de aangekaarte overtredin
gen vonden daarbij plaats vóór 1
april 2015, de dag dat de bankiers
eed wettelijk van kracht werd.
Voorzitter Toon Huydecoper:
„Het aantal zaken is in lijn met
onze verwachtingen. Organisa
ties en consumenten moesten
wennen. We zien in de laatste
drie maanden het aantal meldin
gen toenemen. Ook van banken
en dat is bemoedigend." Het
tuchtrecht is in het leven geroe
pen om het vertrouwen in de fi
nanciële sector te herstellen.
Wereldwijd verkeert de staalsec
tor in een diepe recessie. „Een
groot deel van de staalbedrijven is
verlieslatend", zegt Casper Burge
ring, sectoreconoom metaalmark
ten bij ABN AMRO. Steevast
wordt China als de grote boosdoe
ner aangemerkt. Dat Aziatische
land is inmiddels goed voor meer
dan de helft van de totale staalpro-
ductie in de wereld. Nu de binnen
landse vraag daar sterk terugloopt,
dumpen Chinese staalbedrijven
hun staal massaal op de internatio
nale markt. En dat zet de prijzen
onder druk.
Maar China is niet de enige bos-
doener denkt Burgering. „Ook de
Europese staalsector kent overca
paciteit." Die overcapaciteit is ver
oorzaakt door de ingezakte vraag.
De bouw en auto-industrie zijn
traditioneel grote afnemers van
staal. „Met de auto-industrie gaat
het redelijk goed in Europa", zegt
Burgering. Maar de bouwsector
blijft ver achter. En met de moei
zame economische groei ziet het
er niet naar uit dat de Europese
bouwsector snel aantrekt.
Uitverkoop
Als gevolg van de malaise heeft Ta
ta Steel de fabrieken in Groot-Brit-
tannië in de etalage gezet. De
grootste fabriek lijdt daar een ver
lies van 1,2 miljoen euro per dag.
In de fabrieken, die Tata te koop
zet, werken 15.000 mensen. Sane
ren heeft geen zin meer volgens
de Tatadirectie. Dat is simpelweg
te duur. Onduidelijk is of er über
haupt belangstelling is voor de fa
brieken. Als zich geen kopers mel
den, is sluiting een reële optie.
De crisis lijkt volledig voorbij
te gaan aan de Tatavestiging in IJ
muiden, het voormalige Hoog
ovens. „Wij schrijven nog zwarte
cijfers", zegt een woordvoerder.
Hoeveel de winst en omzet zijn,
maakt Tata niet bekend per land.
Toch heeft het voormalige Hoog
ovens ook wel degelijk last van de
crisis. „We maken minder winst
dan we nodig hebben voor nieu
we investeringen. Ook wij hebben
last van de dumping van Chinees
staal. De vraag vanuit de auto-in
dustrie trekt bijvoorbeeld weer
voorzichtig aan. Maar die vraag
wordt volledig opgevuld door de
goedkope import vanuit China.
Daar profiteren wij niet van."
Toch wordt er niet geklaagd bij
Tata Steel in IJmuiden. Want ver
geleken bij veel concurrenten
draait het staalbedrijf uitstekend.
„We zijn een van de topbedrijven
in de Europese staalsector", zegt
de woordvoerder van Tata. Daar
zijn een paar redenen voor. „We
zijn een geïntegreerd staalbedrijf
dat erg gunstig ligt aan zee."
Speciaalproducten
In IJmuiden wordt het staal ge
maakt en verwerkt tot speciaalpro
ducten. Zelf staal maken is ook nu
nog goedkoper dan staal inkopen.
Omdat alles op één terrein plaats
vindt zijn de logistieke kosten ook
erg laag. En de ligging aan zee
drukt de kosten voor de aanvoer
van erts en kolen en de afvoer van
staal. Daarnaast profiteert IJmui
den van de goedkope euro. De
Britse fabrieken hebben juist veel
last van het dure pond.
Het voormalige Hoogovens
heeft veel geïnvesteerd in innova
tie en plukt daar nu de vruchten
van. Er is veel geld gestoken in de
ontwikkeling van verpakkings-
staal en heeft speciaal staal voor
de auto-industrie. „Zo hebben we
nu een staalsoort met een coating
die een veel betere glans geeft aan
de lak op auto's. Daar is veel be
langstelling voor." Het bedrijf
heeft ook een staalsoort ontwik
keld waarvoor bij de productie 20
procent minder energie nodig is.
FRANKFURT. Thys
senKrupp, het
grootste staalcon
cern van Duitsland,
staat in de belang
stelling van het In
diase Tata Steel. De
staalmultinational
zou volgens dag
blad Rheinische
Post een belang wil
len nemen in de
staalactiviteiten
van ThyssenKrupp,
dat verder ook bij
voorbeeld indus
triële apparatuur
maakt. De onder
handelingen tussen
de twee zijn in een
vergevorderd sta
dium, aldus de
bronnen. Daarbij
gaat de voorkeur in
eerste instantie uit
naar een samenwer
kingsovereen
komst, waarbij Tata
Steel later zijn be
lang in Thyssen
Krupp kan vergro
ten. Een woordvoer
der van Thyssen
Krupp wilde geen
commentaar geven.
Wel verwees hij
naar eerdere opmer
kingen van topman
Heinrich Hiesinger,
die heeft aangege
ven dat consolida
tie op de Europese
staalmarkt 'logisch'
zou zijn vanwege
overcapaciteit.
ZATERDAG 2 APRIL 2016
12
Door de ingebruikname van
nieuwe kolencentrales is de
uitstoot van kooldioxide in 2015
met 12 procent gestegen.
door Peet Vogels
IJMUIDEN. De staalsector zucht on
der overcapaciteit en lage prijzen.
Een groot deel van de staalbedrij
ven lijdt forse verliezen. De Indiase
staalmultinational Tata Steel heeft
vergaande plannen om de vestigin
gen in het Verenigd Koninkrijk te
sluiten. De Nederlandse tak van Ta
ta Steel, in IJmuiden, heeft voorals
nog nergens last van. Daar wordt
juist volop geïnvesteerd in nieuwe
productiecapaciteit.
Een scholier tijdens de open dag van Tata Steel, foto Koen van Weel/ANP
Links: de Model 3 lijkt net zo po
pulair als de eerste iPhone. Onder:
klanten bestellen hun nieuwe auto
in de Tesla-winkels. foto J. Prichard/AP