Rustig eerste jaar in bankentuchtrecht Ondanks staalcrisis doet Tata Nederland het goed ff ECONOMIE 23 Weer meer werk in VS Amazon mogelijk ook in navigatie Tata Steel laat oogje vallen op het Duitse ThyssenKrupp De werkgelegenheid in de Ver enigde Staten is in maart toege nomen. Er kwamen 215.000 ba nen bij. De werkloosheid nam echter iets toe, van 4,9 procent naar 5 procent, omdat meer mensen een baan zochten. Amazon neemt mogelijk een be lang in HERE, de voormalige kaar ten- en navigatietak van Nokia. Het internetbedrijf is daarover in gesprek met de eigenaren, de Duitse autobouwers BMW, Audi en Mercedes. BMW, Audi en Mer cedes namen de belangrijke con current van TomTom vorig jaar over van Nokia. Het Finse techno logiebedrijf heeft ook zijn mobiel- tjestak verkocht en legt zich volle dig toe op de productie van appa ratuur voor telecomnetwerken. De nieuwe eigenaars praten al lan ger met mogelijke nieuwe inves teerders, maar dan vooral binnen de autobranche. valt dit mij wat tegen, Tesla's in novatie lijkt te stokken. Ook het design is minder vernieuwend." Volgens Schenk is de auto niet beter dan bijvoorbeeld de elektrische Chevrolet Bolt die volgend jaar voor een vrijwel zelfde prijs op de markt komt. „Bestaande merken investeren hard in stekkerauto's. Als Model 3 straks geleverd wordt, kunnen automobilisten kiezen uit diver se modellen van verschillende merken." Niettemin verwacht Schenk dat Model 3 een succes wordt. Elektrisch rijden wordt in diver se landen, waaronder Nederland, fiscaal gestimuleerd. De marke ting van Tesla is bovendien su perslim. „Musk is bijna een sekte leider, de rijders zijn de volgelin gen die alles wat Tesla doet ge weldig vinden." Die enorme schare fans blijkt uit het aantal reserveringen. Nog tijdens Musks presentatie groeit het aantal reserveringen naar bijna 140.000, een toename van maar liefst 25.000 auto's. Weer luttele uren later stuurde Musk een jubeltweet de wereld in: het aantal reserveringen was intus sen opgelopen tot 180.000. Een probleempje is er wél: Model 3 is nog lang niet lever baar. De eersten rollen pas eind volgend jaar van de lopende band. Grote aantallen zullen pas in 2018 naar de kopers gaan. Momenteel werkt Tesla hard om de productielijnen inFree- mont uit te breiden. In theorie zou Tesla straks een half miljoen auto's kunnen maken. Maar dat duurt nog even. De kans bestaat dat de kopers die nu grif 1.000 dollar neertelden jaren moeten wachten op hun superwagen. „Dat is de grootste uitdaging voor Tesla", weet Everts dan ook. AMSTERDAM. Een jaar na de alge hele invoering van de bankiers eed zit het tuchtrecht in de ban- kensector nog altijd in de op startfase. Er zijn nog geen zaken voorgelegd aan de tuchtcommis- sie. Momenteel zijn er wel veer tien zaken in onderzoek, blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van de stichting Tuchtrecht Ban ken. Consumenten en banken deden in totaal 57 meldingen van vermeende overtredingen van de vorig jaar ingestelde ge dragscode. Daarvan zijn er 43 af gewezen. „Aan het begin van het jaar merkten we dat mensen nog niet goed begrepen hadden op wie de bankierseed nu pre cies van toepassing is. Zo zaten er bijvoorbeeld ook meldingen tussen tegen banken zelf', zegt aanklager Jerry Brouwer. Veel van de aangekaarte overtredin gen vonden daarbij plaats vóór 1 april 2015, de dag dat de bankiers eed wettelijk van kracht werd. Voorzitter Toon Huydecoper: „Het aantal zaken is in lijn met onze verwachtingen. Organisa ties en consumenten moesten wennen. We zien in de laatste drie maanden het aantal meldin gen toenemen. Ook van banken en dat is bemoedigend." Het tuchtrecht is in het leven geroe pen om het vertrouwen in de fi nanciële sector te herstellen. Wereldwijd verkeert de staalsec tor in een diepe recessie. „Een groot deel van de staalbedrijven is verlieslatend", zegt Casper Burge ring, sectoreconoom metaalmark ten bij ABN AMRO. Steevast wordt China als de grote boosdoe ner aangemerkt. Dat Aziatische land is inmiddels goed voor meer dan de helft van de totale staalpro- ductie in de wereld. Nu de binnen landse vraag daar sterk terugloopt, dumpen Chinese staalbedrijven hun staal massaal op de internatio nale markt. En dat zet de prijzen onder druk. Maar China is niet de enige bos- doener denkt Burgering. „Ook de Europese staalsector kent overca paciteit." Die overcapaciteit is ver oorzaakt door de ingezakte vraag. De bouw en auto-industrie zijn traditioneel grote afnemers van staal. „Met de auto-industrie gaat het redelijk goed in Europa", zegt Burgering. Maar de bouwsector blijft ver achter. En met de moei zame economische groei ziet het er niet naar uit dat de Europese bouwsector snel aantrekt. Uitverkoop Als gevolg van de malaise heeft Ta ta Steel de fabrieken in Groot-Brit- tannië in de etalage gezet. De grootste fabriek lijdt daar een ver lies van 1,2 miljoen euro per dag. In de fabrieken, die Tata te koop zet, werken 15.000 mensen. Sane ren heeft geen zin meer volgens de Tatadirectie. Dat is simpelweg te duur. Onduidelijk is of er über haupt belangstelling is voor de fa brieken. Als zich geen kopers mel den, is sluiting een reële optie. De crisis lijkt volledig voorbij te gaan aan de Tatavestiging in IJ muiden, het voormalige Hoog ovens. „Wij schrijven nog zwarte cijfers", zegt een woordvoerder. Hoeveel de winst en omzet zijn, maakt Tata niet bekend per land. Toch heeft het voormalige Hoog ovens ook wel degelijk last van de crisis. „We maken minder winst dan we nodig hebben voor nieu we investeringen. Ook wij hebben last van de dumping van Chinees staal. De vraag vanuit de auto-in dustrie trekt bijvoorbeeld weer voorzichtig aan. Maar die vraag wordt volledig opgevuld door de goedkope import vanuit China. Daar profiteren wij niet van." Toch wordt er niet geklaagd bij Tata Steel in IJmuiden. Want ver geleken bij veel concurrenten draait het staalbedrijf uitstekend. „We zijn een van de topbedrijven in de Europese staalsector", zegt de woordvoerder van Tata. Daar zijn een paar redenen voor. „We zijn een geïntegreerd staalbedrijf dat erg gunstig ligt aan zee." Speciaalproducten In IJmuiden wordt het staal ge maakt en verwerkt tot speciaalpro ducten. Zelf staal maken is ook nu nog goedkoper dan staal inkopen. Omdat alles op één terrein plaats vindt zijn de logistieke kosten ook erg laag. En de ligging aan zee drukt de kosten voor de aanvoer van erts en kolen en de afvoer van staal. Daarnaast profiteert IJmui den van de goedkope euro. De Britse fabrieken hebben juist veel last van het dure pond. Het voormalige Hoogovens heeft veel geïnvesteerd in innova tie en plukt daar nu de vruchten van. Er is veel geld gestoken in de ontwikkeling van verpakkings- staal en heeft speciaal staal voor de auto-industrie. „Zo hebben we nu een staalsoort met een coating die een veel betere glans geeft aan de lak op auto's. Daar is veel be langstelling voor." Het bedrijf heeft ook een staalsoort ontwik keld waarvoor bij de productie 20 procent minder energie nodig is. FRANKFURT. Thys senKrupp, het grootste staalcon cern van Duitsland, staat in de belang stelling van het In diase Tata Steel. De staalmultinational zou volgens dag blad Rheinische Post een belang wil len nemen in de staalactiviteiten van ThyssenKrupp, dat verder ook bij voorbeeld indus triële apparatuur maakt. De onder handelingen tussen de twee zijn in een vergevorderd sta dium, aldus de bronnen. Daarbij gaat de voorkeur in eerste instantie uit naar een samenwer kingsovereen komst, waarbij Tata Steel later zijn be lang in Thyssen Krupp kan vergro ten. Een woordvoer der van Thyssen Krupp wilde geen commentaar geven. Wel verwees hij naar eerdere opmer kingen van topman Heinrich Hiesinger, die heeft aangege ven dat consolida tie op de Europese staalmarkt 'logisch' zou zijn vanwege overcapaciteit. ZATERDAG 2 APRIL 2016 12 Door de ingebruikname van nieuwe kolencentrales is de uitstoot van kooldioxide in 2015 met 12 procent gestegen. door Peet Vogels IJMUIDEN. De staalsector zucht on der overcapaciteit en lage prijzen. Een groot deel van de staalbedrij ven lijdt forse verliezen. De Indiase staalmultinational Tata Steel heeft vergaande plannen om de vestigin gen in het Verenigd Koninkrijk te sluiten. De Nederlandse tak van Ta ta Steel, in IJmuiden, heeft voorals nog nergens last van. Daar wordt juist volop geïnvesteerd in nieuwe productiecapaciteit. Een scholier tijdens de open dag van Tata Steel, foto Koen van Weel/ANP Links: de Model 3 lijkt net zo po pulair als de eerste iPhone. Onder: klanten bestellen hun nieuwe auto in de Tesla-winkels. foto J. Prichard/AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23