Uitzonderlijk jaar voor de Nederlandse vissers Ook in Nederland is er volop belangstelling voor nieuwste auto van 35.000 euro Er is nog geen Model 3 van Tesla van de band gerold. Toch zijn er al 180.000 van besteld. Ongekend. 22 Fondsen doen het iets beter Saudi's stellen eisen aan Iran De dekkingsgraad van de pen sioenfondsen steeg in maart van 94 naar 96 procent. De be- leidsdekkingsgraad, bepalend voor eventuele kortingen, stabi liseerde op 102 procent, iets on der het vereiste niveau. LOS ANGELES. Gejuich en 'wows' en dat voor een elektrische auto. Ruim tien jaar geleden leek het ondenkbaar, maar toen timmerde Tesla nog niet aan de weg. Met zijn Roadster en Model S wist de autobouwer uit Californië rijden op stroom cool te maken. Een wa gen die er gelikt uitziet, 400 kilo meter op één volle accu rijdt en in telligente foefjes bezit als handgre pen die pas te voorschijn komen als je de wagen nadert: wie wil dat nu niet? Er is één probleempje: met een prijs van 70.000 euro is de wagen peperduur. „Onze echte opdracht is een elektrische auto voor de massa", roept Tesla-baas Elon Musk al jaren. De visionaire zaken man wil de wereld vrij van broei kasgassen en vieze lucht maken. En dus is er nu Model 3. Liefst 115.000 autoliefhebbers telden er blind duizend dollar - in Europa duizend euro - voor neer om een exemplaar te reserveren. Ook in Nederland is de vraag groot. Don derdag stond er een flinke rij voor Tesla's Amsterdamse kantoor om er een te mogen bestellen. In een show die doet denken aan wat Steve Jobs bij Apple deed, vertelde Musk gisteren eindelijk wat autoliefhebbers kunnen ver wachten: Model 3 legt minstens 350 kilometer af op een volle batte rij, accelereert in 4 tot 6 seconden naar 100 kilometer per uur en be zit de inmiddels befaamde autopi lot, waarmee op de snelweg de handen van het stuur af kunnen gehaald. Ook passen er vijf volwas senen in. „En dat allemaal voor slechts 35.000 dollar", jubelde Musk. De honderden toehoorders rea geren enthousiast en met donde rend applaus. „Het is je gelukt, Elon", schreeuwt een man. Volgens trendwatcher en Tesla- rijder van het eerste uur Vincent Everts maakt Model 3 'de hype vol ledig waar'. „Het bereik is met 350 km nog beter dan gedacht, de cockpitachtige voorruit is schitte rend, er is veel hoofd en beenruim- Een probleempje is er wél: Model 3 is nog lang niet leverbaar. De eerste auto's rollen pas eind volgend jaar van de lopende band in Freemont te", zegt Everts die ook een Model 3 heeft besteld en samen met 200 Nederlanders de onthulling live online bekeek. Wat rijden in een Tesla dan zo'n unieke ervaring maakt? Everts vindt het lastig onder woor den te brengen. „Waarom is seks zo leuk? Een Tesla rijdt geruisloos, trilt niet en trekt supersnel op. Als je het één keer probeert, ben je verkocht." Minder enthousiast is autojour nalist Niek Schenk, die ook voor deze krant werkt. „Na Model S Saudi-Arabië wil alleen de olie productie bevriezen als Iran en andere producenten dat ook doen. Saudi-Arabië, Rusland, Venezuela en Qatar praten op 17 april opnieuw over het be vriezen van de productie. De 280 Nederlandse kotters brach ten afgelopen jaar 81 miljoen kilo schol, tong en garnalen aan land. De prijs van schol lag 19 procent hoger dan het jaar ervoor, die van tong 11 procent. Dat leverde een winst van 48 miljoen euro op. Onderzoeksinstituut LEI Wage- ningen UR spreekt van een 'histo risch resultaat'. En dat terwijl het jaar ervoor ook al verre van slecht was; toen verdubbelden de vissers hun winst tot 28 miljoen euro. Die stijgende winsten zijn, naast de hoge opbrengsten, vooral te danken aan de forse besparin gen op de brandstofkosten. Zo daalden de brandstofprijzen afge lopen jaar, door de lage olieprij zen, nog eens met 28 procent, tot gemiddeld 41 cent per liter. Bovendien zijn vissers de afge lopen jaren met steeds lichtere vis tuigen en zuinigere visserssche pen gaan vissen. Tegenwoordig ge bruikt bijna een derde van de kot ters de lichte pulskor. Daarbij zweeft het net een stukje boven de zeebodem. De platvissen wor den opgejaagd met stroomstootjes die door het net gaan. Dat kost aanzienlijk minder brandstof, ver klaart Mike Turenhout van het LEI. „Daar komt bij dat zware mo toren van meer dan 2.000 pk ver boden zijn en ondernemers be- wuster omgaan met brandstof." Die besparingen hebben niet al leen een positief effect op de jaar rekening van de vissers, maar ook op het milieu. Per kilo gevangen vis is de C02-uitstoot sinds 1995 volgens het LEI afgenomen met 57 procent; van 7,6 naar 3,2 kilo. De opbrengst van de grote zee visserij, met trawlers die op soor ten als haring, makreel en sardi nes jagen, was in 2015 wat lager dan het jaar ervoor, maar dat komt vooral doordat er minder trawlers onder Nederlandse vlag varen: acht, terwijl dat er twee jaar eerder nog twaalf waren. De Nederlandse trawlers brachten af gelopen jaar 243 miljoen kilo (veel al aan boord verwerkt en ingevro ren) vis aan land. De Nederlandse vissers zijn blij met de goede tijden, maar waken voor te veel optimisme. „De jaren voor 2024 waren heel slecht. In die tijd hebben vissers niet geïnves teerd. Dat is nu hard nodig, want de Nederlandse vloot is zwaar ver ouderd", zegt Pim Visser van brancheorganisatie VisNed. Per 1 januari 2016 geldt een aan- landplicht, die gefaseerd wordt in gevoerd. Dit houdt in dat vissers hun zogenoemde 'bijvangst' niet meer mogen teruggooien in zee, maar aan land moeten brengen. De aanlandplicht geldt al voor trawlers - in 2019 moeten ook de kotters eraan voldoen. Dat vergt forse investeringen, zegt Visser. „Als we de huidige bij vangst moeten meenemen, is het ruim al op dinsdag in plaats van vrijdag vol. Dan moet je terug naar huis. We moeten dus investe ren in selectievere netten en me thodes die zorgen dat ondermaat se vissen overleven, zodat ze wèl terug de zee in mogen." Economie Elektrische Tesla nu ook voor 'Jan Modaal' door David Bremmer door Annemieke van Dongen DEN HAAG. De Nederlandse vissers hebben een uitzonderlijk goed jaar achter de rug. De winst van de kot- tervisserij, de grootste visserijtak, steeg in 2015 met 73 procent. Vis sers profiteerden zowel van goede vangsten als van hoge prijzen. „Een historisch resultaat", aldus Land bouw Economisch Instituut LEI. De winst van de kottervisserij, de grootste tak in Nederland, steeg in 2015 met 73 procent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22