Uitzonderlijk jaar voor de Nederlandse vissers
Ook in Nederland is er volop belangstelling voor nieuwste auto van 35.000 euro
Er is nog geen Model 3 van Tesla
van de band gerold. Toch zijn er al
180.000 van besteld. Ongekend.
22
Fondsen doen
het iets beter
Saudi's stellen
eisen aan Iran
De dekkingsgraad van de pen
sioenfondsen steeg in maart
van 94 naar 96 procent. De be-
leidsdekkingsgraad, bepalend
voor eventuele kortingen, stabi
liseerde op 102 procent, iets on
der het vereiste niveau.
LOS ANGELES. Gejuich en 'wows'
en dat voor een elektrische auto.
Ruim tien jaar geleden leek het
ondenkbaar, maar toen timmerde
Tesla nog niet aan de weg. Met
zijn Roadster en Model S wist de
autobouwer uit Californië rijden
op stroom cool te maken. Een wa
gen die er gelikt uitziet, 400 kilo
meter op één volle accu rijdt en in
telligente foefjes bezit als handgre
pen die pas te voorschijn komen
als je de wagen nadert: wie wil
dat nu niet?
Er is één probleempje: met een
prijs van 70.000 euro is de wagen
peperduur. „Onze echte opdracht
is een elektrische auto voor de
massa", roept Tesla-baas Elon
Musk al jaren. De visionaire zaken
man wil de wereld vrij van broei
kasgassen en vieze lucht maken.
En dus is er nu Model 3. Liefst
115.000 autoliefhebbers telden er
blind duizend dollar - in Europa
duizend euro - voor neer om een
exemplaar te reserveren. Ook in
Nederland is de vraag groot. Don
derdag stond er een flinke rij voor
Tesla's Amsterdamse kantoor om
er een te mogen bestellen.
In een show die doet denken
aan wat Steve Jobs bij Apple deed,
vertelde Musk gisteren eindelijk
wat autoliefhebbers kunnen ver
wachten: Model 3 legt minstens
350 kilometer af op een volle batte
rij, accelereert in 4 tot 6 seconden
naar 100 kilometer per uur en be
zit de inmiddels befaamde autopi
lot, waarmee op de snelweg de
handen van het stuur af kunnen
gehaald. Ook passen er vijf volwas
senen in. „En dat allemaal voor
slechts 35.000 dollar", jubelde
Musk.
De honderden toehoorders rea
geren enthousiast en met donde
rend applaus. „Het is je gelukt,
Elon", schreeuwt een man.
Volgens trendwatcher en Tesla-
rijder van het eerste uur Vincent
Everts maakt Model 3 'de hype vol
ledig waar'. „Het bereik is met 350
km nog beter dan gedacht, de
cockpitachtige voorruit is schitte
rend, er is veel hoofd en beenruim-
Een probleempje is
er wél: Model 3 is nog
lang niet leverbaar.
De eerste auto's
rollen pas eind volgend
jaar van de lopende
band in Freemont
te", zegt Everts die ook een Model
3 heeft besteld en samen met 200
Nederlanders de onthulling live
online bekeek.
Wat rijden in een Tesla dan
zo'n unieke ervaring maakt?
Everts vindt het lastig onder woor
den te brengen. „Waarom is seks
zo leuk? Een Tesla rijdt geruisloos,
trilt niet en trekt supersnel op. Als
je het één keer probeert, ben je
verkocht."
Minder enthousiast is autojour
nalist Niek Schenk, die ook voor
deze krant werkt. „Na Model S
Saudi-Arabië wil alleen de olie
productie bevriezen als Iran en
andere producenten dat ook
doen. Saudi-Arabië, Rusland,
Venezuela en Qatar praten op
17 april opnieuw over het be
vriezen van de productie.
De 280 Nederlandse kotters brach
ten afgelopen jaar 81 miljoen kilo
schol, tong en garnalen aan land.
De prijs van schol lag 19 procent
hoger dan het jaar ervoor, die van
tong 11 procent. Dat leverde een
winst van 48 miljoen euro op.
Onderzoeksinstituut LEI Wage-
ningen UR spreekt van een 'histo
risch resultaat'. En dat terwijl het
jaar ervoor ook al verre van slecht
was; toen verdubbelden de vissers
hun winst tot 28 miljoen euro.
Die stijgende winsten zijn,
naast de hoge opbrengsten, vooral
te danken aan de forse besparin
gen op de brandstofkosten. Zo
daalden de brandstofprijzen afge
lopen jaar, door de lage olieprij
zen, nog eens met 28 procent, tot
gemiddeld 41 cent per liter.
Bovendien zijn vissers de afge
lopen jaren met steeds lichtere vis
tuigen en zuinigere visserssche
pen gaan vissen. Tegenwoordig ge
bruikt bijna een derde van de kot
ters de lichte pulskor. Daarbij
zweeft het net een stukje boven
de zeebodem. De platvissen wor
den opgejaagd met stroomstootjes
die door het net gaan. Dat kost
aanzienlijk minder brandstof, ver
klaart Mike Turenhout van het
LEI. „Daar komt bij dat zware mo
toren van meer dan 2.000 pk ver
boden zijn en ondernemers be-
wuster omgaan met brandstof."
Die besparingen hebben niet al
leen een positief effect op de jaar
rekening van de vissers, maar ook
op het milieu. Per kilo gevangen
vis is de C02-uitstoot sinds 1995
volgens het LEI afgenomen met 57
procent; van 7,6 naar 3,2 kilo.
De opbrengst van de grote zee
visserij, met trawlers die op soor
ten als haring, makreel en sardi
nes jagen, was in 2015 wat lager
dan het jaar ervoor, maar dat
komt vooral doordat er minder
trawlers onder Nederlandse vlag
varen: acht, terwijl dat er twee
jaar eerder nog twaalf waren. De
Nederlandse trawlers brachten af
gelopen jaar 243 miljoen kilo (veel
al aan boord verwerkt en ingevro
ren) vis aan land.
De Nederlandse vissers zijn blij
met de goede tijden, maar waken
voor te veel optimisme. „De jaren
voor 2024 waren heel slecht. In die
tijd hebben vissers niet geïnves
teerd. Dat is nu hard nodig, want
de Nederlandse vloot is zwaar ver
ouderd", zegt Pim Visser van
brancheorganisatie VisNed.
Per 1 januari 2016 geldt een aan-
landplicht, die gefaseerd wordt in
gevoerd. Dit houdt in dat vissers
hun zogenoemde 'bijvangst' niet
meer mogen teruggooien in zee,
maar aan land moeten brengen.
De aanlandplicht geldt al voor
trawlers - in 2019 moeten ook de
kotters eraan voldoen.
Dat vergt forse investeringen,
zegt Visser. „Als we de huidige bij
vangst moeten meenemen, is het
ruim al op dinsdag in plaats van
vrijdag vol. Dan moet je terug
naar huis. We moeten dus investe
ren in selectievere netten en me
thodes die zorgen dat ondermaat
se vissen overleven, zodat ze wèl
terug de zee in mogen."
Economie
Elektrische
Tesla nu
ook voor
'Jan Modaal'
door David Bremmer
door Annemieke van Dongen
DEN HAAG. De Nederlandse vissers
hebben een uitzonderlijk goed jaar
achter de rug. De winst van de kot-
tervisserij, de grootste visserijtak,
steeg in 2015 met 73 procent. Vis
sers profiteerden zowel van goede
vangsten als van hoge prijzen. „Een
historisch resultaat", aldus Land
bouw Economisch Instituut LEI.
De winst van
de kottervisserij,
de grootste tak in
Nederland, steeg in
2015 met 73 procent