REPORTAGE 21 Bloggers verdienen soms een aardig zakcentje bij met hun online bezigheden. „Samen met vijf andere Zeeuwse boswachters blog ik over wat we waarnemen tijdens ons werk. Zo heb ik laatst een blog geschreven over het eerste heckrundkalfje dat was geboren op de Slikken van Flakkee." „Het was een initiatief van Staatsbosbeheer. We mochten kiezen om als team in de provincie Zee land mee te doen en iedereen was enthousiast!" Hoe zie je de toekomst voor je? „We willen vooral lekker doorgaan met bloggen en nog veel meer bezoekers op onze site krijgen!" „Ik maak video's over mijn dagelijks leven. Het is eigenlijk een soort realitysoap zonder productie maatschappij die zegt wat je moet doen." „Ik zat op de toneelschool en wilde horen hoe mijn zang klonk. Dat nam ik op en zette ik op You- Tube. Later ben ik ook vlogs gaan opnemen." Hoe zie je de toekomst voor je? „Als ik de nieuwste ontwikkelingen blijf volgen, denk ik dat ik er een toekomst uit kan halen. En al zou niemand me meer volgen, zou ik toch blijven vloggen omdat ik er plezier in heb." „Ik film mijn covers van bekende liedjes." „Het leek me leuk om video's op te nemen en die te bewerken, vooral naast de optredens als zange res die ik geef. Ik werk veel samen met mensen uit Amerika en Engeland, waardoor ik snel nieuwe abonnees kreeg." „Mijn doel is om een miljoen abonnees te krijgen. Ook wil ik eigen muziek uitbrengen en een Neder lands kanaal starten; nu praat en zing ik altijd in het Engels." Schrijven over de lek kerste recepten, fo to's nemen van de hipste outfits en filmpjes maken over de nieuwste games. Flink wat bloggers verdienen al een aardig zakcentje door op in ternet te vertellen wat hen be zighoudt. Ze delen persoonlijke infor matie in teksten, video's en fo to's op sociale media of eigen websites en bereiken daarmee soms wel duizenden mensen. Volgens social media-expert Kir- sten Jassies is de invloed van bloggers zelfs groter dan die van merken. Lezers en kijkers kunnen zich namelijk met hen identificeren en daardoor vin den ze hen betrouwbaarder. Daar maken bedrijven dank baar gebruik van. Ze leggen de internetpersoonlijkheden in de watten met speciale evenemen ten, gratis producten en geld. Al lemaal in de hoop er positieve aandacht voor terug te krijgen. Er zijn al bloggers die op die manier kunnen leven van hun hobby. Ook Zeeuwse bloggers verdienen wel eens wat met de berichten die ze delen op hun kanalen. Annemijn Meeuwse uit Kwadendamme bijvoor- 'Personen hebben meer invloed op hun volgers via sociale media dan merken' Kirsten Jassies expert social media beeld. Ze blogt op lifebyanne- mijn.nl over haar leven en heeft onder meer samengewerkt met kledingmerk Esprit en met Hoesjes Outlet, een webshop voor telefoonhoesjes. Soms krijgt ze daar producten voor te rug, soms geld of waardebon nen. Maar die samenwerkingen brengen nog niet genoeg geld in het laatje om haar bijbaantje op te kunnen zeggen. „Ik denk dat ik aan het einde van het jaar amper 300 euro heb verdiend met mijn blog", schat ze in. Ze gaat dan ook niet met ieder wil lekeurig bedrijf in zee. Haar voorwaarde voor gesponsorde inhoud op haar blog is dat ze een product zelf ook zou kopen. „Ik ben wel eens gevraagd of ik over gereedschap wilde schrij ven. Dat verzoek heb ik vriende lijk afgewezen, want dat past to taal niet bij mij en mijn blog." Bij Petra de Boevere levert het bloggen indirect geld op. Ze schrijft op meisjevandeslijte- rij.nl over haar slijterij in Sluis en is ervan overtuigd dat ze zo mensen naar de winkel trekt. „Ik deel expres geen reclame op mijn website. Ik wil kritisch kunnen zijn en zelf bepalen wat ik doe, deel en schrijf. Door mijn blog ben ik een soort auto riteit geworden in mijn vakge bied. Het is een mooi marke tinginstrument voor mezelf en de winkel", vertelt ze. Vloggers op YouTube krijgen er nog een extraatje bij. YouTu be beloont populaire kanalen namelijk door ze te laten mee delen in de opbrengsten van de advertenties die worden afge speeld voor een filmpje begint. „Dat is ongeveer 1 euro per dui zend views", zegt Yvar de Groot (25) uit Terneuzen. „Een deal met een bedrijf gaat meest- al op prijsafspraak. Voor middel grote kanalen, zoals die van mij, varieert dat tussen de 500 en 1.000." Zo vaak heeft Yvar nog geen grote samenwerkin gen binnen gehengeld. „In som mige maanden kan ik net een bioscoopkaartje betalen van wat ik verdien met mijn YouTu- bekanaal." Langzaamaan ontdekken ook Zeeuwse bedrijven de kracht van bloggers. Niels Steenbakker, eigenaar van de webshop Vers op Walcheren, werkt samen met foodblogger Stefanie van der Maas van litt- lespoon.nl. „Stefanie kan ons een totaalpakket bezorgen. Ze bedenkt een origineel recept met onze regionale ingrediën ten, schrijft daar een leuk ver haal bij en maakt goede foto's. Wij bieden onze klanten op de ze manier iets waar ze meer mee kunnen dan een flyer", legt hij uit. „We krijgen er een heleboel leuke reacties op. Ik merk echt dat bepaalde produc ten uit Stefanies recepten op eens vaker worden verkocht." Of gesponsorde inhoud de geloofwaardigheid van blogs in het gedrang brengt? Volgens ex pert Kirsten Jassies hoeft dat niet zo te zijn, zolang de blog gers het maar aangeven; eerlijk heid duurt het langst. ZATERDAG 2 APRIL 2016 n foto Dirk-Jan Gjeltema >www.boswachtersaanzee.wordpress.com WENDY JANSE//25//ZONNEMAIRE// 1400 UNIEKE BEZOEKERS PER MAAND Waar blog j'e over? Waarom ben je begonnen met bloggen? foto Peter Nicolai >www.youtube.com/YvarMusic YVAR DE GROOT//25//TERNEUZEN// 18.790 ABONNEES Waar vlog je over? Waarom ben je begonnen met video's maken? foto Marcelle Davidse >www.youtube.com/emmaheesters EMMA HEESTERS//20//'S-GRAVENPOLDER/ 56.000 ABONNEES Waar maak je video's van? Waarom ben je begonnen met video's maken? Hoe zie je de toekomst voor je? Succes lonkt op internet door Elodie Kint rvnert Kirsten Jassies geeft Zorg dat het thema van je kanaal bij je past. Zoek naar je passie, je expertise of specialisme en onder scheid je op die manier. Hou het persoonlijk. Mensen moe ten jou leuk vinden. Het is daarom goed om af en toe een selfie te delen via sociale media. Bedenk een vaste serie. Iets waar je veel over wilt en kunt vertellen. Dat vinden mensen leuk om te volgen. Blijf geloofwaardig. Als je eerlijk aangeeft wanneer iets is gespon sord, dan hebben volgers daar meestal geen problemen mee. Maak gebruik van beeld. Mensen zijn visueel ingesteld. Je kunt film pjes maken of gebruik maken van mooie foto's op je blog. Wees zichtbaar op sociale media. Naast je blog of Youtubekanaal, kun je volgers op de hoogte houden van watje doet via apps. Zo zorg je dat ze je niet vergeten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21