Conditietest voor militairen schiet er opnieuw bij in Middellandse Zee cruises NIEUWS 7 Wie echt wil scoren, maakt een grap op een onverwacht moment. „De 1-aprilgrap is over de houdbaarheidsdatum heen." Uitgerekend op de dag dat Johan Cruijff overlijdt, de wereld in de ban is van de aan slagen in Brussel en een tenniscoach wordt ver dacht van de moord op Koen Everink, stuurt Ola een opmerke lijk bericht de wereld in: het ra- ketje verdwijnt uit het straat beeld. Het ijsbedrijf zou al zijn aandacht willen vestigen op we reldwijde succesnummers en daar hoort dit waterijsje niet bij. „Tja, het overlijden van Johan Cruijff en het versturen van ons persbericht hebben elkaar precies gekruist, ben ik bang", zegt Didi Feuth van pr-bureau Blyde, dat de stunt bedacht. Ondanks Cruijff, Brussel en Everink kan het waterijsje reke nen op een stroom aan veront waardigde reacties op social me dia. Nederland wil het koude erf goed behouden; een heuse peti tie moet worden opgetuigd. Tege lijk is er ook twijfel: zou het echt? Is dit niet gewoon een slim me pr-stunt? Een dag later al komt de verlos sing: inderdaad, een i-aprilgrap, die Ola niet langer overeind kon houden. De keuze voor 24 maart is een bewuste. „Als we het be richt vlak voor 1 april hadden ver stuurd, had elke journalist het meteen naast zich neergelegd. We hebben zo snel bekendge maakt dat het een grap was, om dat het ergens gelekt was. Ola is gesmolten voor de overweldigen de reacties, hebben we ervan ge maakt." Serieus De dag van de grap waar je tel kens toch instinkt, wordt steeds meer het terrein van bedrijven die hun dienst of product voor het voetlicht willen brengen. Voorwaarde is dat het bij je merk past, meent Bas Engels, creatief directeur bij reclamebureau TBWA. „Als je jezelf als zeer se rieus hebt neergezet, past het niet. Maar als de toon van de cam pagne die je wilt lanceren luchtig is, kan het prima." Cabaretier Richard Groenen dijk houdt wel van deze vorm van publiciteit. „Het is een ludie ke manier om reclame te maken, niet zo dweperig." Zeifis hij in de grap van het ra ketijsje getuind, en daar kan hij hartelijk om lachen. „Daar draait het om bij een i-aprilgrap, dat mensen erin trappen. En het is heel goede reclame, Ola is weer genoemd." Hoede Nu zoveel bedrijven 1 april als marketinginstrument hebben ontdekt en speculaties op social media meteen voor iedereen zichtbaar zijn, wordt het ma ken van een goeie grap steeds moeilijker. Media zijn eind maart op hun hoede: een bijzonder persbericht zou zo maar een grap kunnen zijn. Bedrijven die hun stunt je al ver voor 1 april de wereld in slingeren, lopen het risico dat ze niet tot die datum met de onthul ling kunnen wachten, zoals Ola. Beter haal je een mooie grap uit op elke andere dag van het jaar, is de overtuiging van recla meman Engels. „De 1-aprilgrap is een beetje over de houdbaar heidsdatum heen. Je kunt ook heel goed reclame maken rond de uitslag van een voetbalwed strijd of bij een andere actuele ge beurtenis. Dan is de kans groter dat je de enige bent en is het ef fect groter." Een goed voorbeeld komt uit de koker van zijn eigen TBWA. Aad Ouborg zou in 2013 een bud getbejaardentehuis beginnen in de koepelgevangenis in Breda. Geintje! De rasondernemer wil de aandacht vragen voor de pro blemen van een vergrijzende sa menleving. Een geslaag de i-aprilgrap, mid den in de zo mer. ,2,4 kilometer hardlopen binnen 12 minuten, twintig keer opdruk ken en dertig buikspieroefenin gen. Elke gezonde militair van 21 jaar zou dit moeten kunnen. Van de 37.000 militairen kwa men er afgelopen jaar bijna 13.000 niet opdagen. Schokkend, vinden vakbonden. „Blijkbaar nemen de commandanten het niet heel se rieus", zegt Leon van der Hulst van militaire vakbond AC OM. De Defensie Conditie Proef is in 2009 in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat militairen hun basisconditie op peil houden. Al jaren is de test een zorgenkind je. Niet alleen komt een deel van het defensiepersoneel steevast niet opdagen, ook zijn de presta ties soms ondermaats. Dit jaar scoorden de ruim 24.000 soldaten die de conditie- proef wel deden wel goed. Van hen slaagde zo'n 95 procent, on der wie Commandant der Strijd krachten Tom Middendorp. Wel zijn er opmerkelijke verschillen tussen de krijgsmachten. Zo zakt bij de landmacht slechts 1 procent van de deelnemers, bij de lucht macht is dat bijna 10 procent. Dat militairen de test niet ha len, betekent volgens defensie niet dat zij niet fit zijn. Soldaten in operationele functies trainen volop en zijn zonder twijfel fit, be zweert woordvoerder Klaas Me ijer. Het zijn vooral soldaten op kan toor die verzuimen. „Militairen die op het ministerie in het cen trum van Den Haag werken moe ten naar een kazerne aan de rand van de stad om te sporten. Dat kost tijd. In tijden van bezuinigin gen is dat een moeilijk te verko pen verhaal", zegt Leon van der Hulst. Iedere militair is verplicht de test ieder jaar af te leggen, maar voor de mensen die dat niet doen, heeft dat vooralsnog geen conse quenties. Dit in tegenstelling tot sommige andere landen. Wie in de Verenigde Staten twee keer ach ter elkaar zakt, kan zijn baan kwijt raken. Ook België wil vanaf 2019 harde sancties verbinden aan het niet halen van de test: wie drie keer zakt, ligt er uit. Bij het Nederlandse leger wil len ze vooralsnog niet zover gaan dat het een reden tot ontslag kan zijn. Woordvoerder Klaas Meijer erkent wel dat de resultaten 'on der de maat zijn' en beter moeten. Het wordt moeilijker een goeie grap te maken, omdat speculaties op social media meteen voor iedereen f0t0 anp zichtbaar zijn De wereld is Kras Gratis extra's aan Ga naar Kras.nl/ncl of bel 0900-9697 wffSÊÉSSs: VRIJDAG 1 APRIL 2016 1 september, kikker in je bil Topconditie is van levensbelang voor militairen. Hier testen aspirant-solda ten hun uithoudingsvermogen in Schaarsbergen. foto Cor de Cock door Heieen Boex door Raymond Boere DEN HAAG Veel militairen halen nog steeds hun neus op voor de verplichte sporttest. Vooral hogere militairen met een kantoorbaan la ten het afweten. Als de legerlei ding de zogenoemde Defensie Con ditie Proef zelf niet serieuzer neemt, mogen ze er wat legervak- bonden betreft vandaag nog hele maal mee stoppen. Norwegian Jade Prijzen per persoon o.b.v. 2 personen exclusief rëserveringskosten en CalamiteitenFonds Laatste kans! Boek voor 10 april een van de onderstaande cruises en kies 1 van de volgende gratis extra's: Drankenpakket Diners in specialiteitenrestaurant Internetpakket van 125 minuten p.p. Boordtegoed t.w.v. 50 p.p. Bovendien zijn onze cruises incl. vliegreis, transfers én alle maaltijden aan boord o.b.v. Freestyle Cruising: u bepaalt zelF wat, waar, wanneer en met wie u eet! Griekse eilanden Per Norwegian Jade***** vanuit Venetië naar KRPBi!! o.a. Corfu, Santorini, Mykonos en Katakolon. 1 Ontdek het eeuwenoude Olympia Klantbeoordeling 3,6: "Geweldig!" Vertrek: mei t/m oktober Zie: Kras.nl/32720 E Middellandse Zee XL Per Norwegian Spirit**** vanuit Venetië naar BEREfffiRI o.a. Dubrovnik, Kotor, Civitavecchia en Livorno. j| Bezoek optioneel de Acropolis in Athene Bezoek optioneel eeuwenoud Rome! Vertrek: mei t/m november Zie: Kras.nl/32948 i/iitJi I*''i i. .di.a ili. ...ii. f> r,.l ,l."!i iÜRÜIMi11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 7