En nóg een kastje voor de voorruit
Provinciebestuur heeft geen spijt van omstreden vertrekregeling
4 ZEELAND
Door een enkele oud-ambtenaar weer
in te huren weet de provincie iets van
de strafheffing af te knabbelen.
MIDDELBURG. De boete van 16 mil
joen euro die de Belastingdienst
aan de provincie heeft opgelegd
vanwege de omstreden 57-plusre-
geling is vorig jaar met 20.020 eu
ro verlaagd door oud-ambtenaren
opnieuw in te zetten.
Dat blijkt uit antwoorden op
schriftelijke vragen van de Staten
fracties van de PVV en Groen
links. PW'er Ruud Haaze opper
de vorige maand dat de vertrekre
geling goedkoper uit zou vallen
als vaker een beroep wordt ge
daan op de oud-ambtenaren. Hij
vroeg of de provincie daar wel
haar best voor doet. In 2013 bood
de provincie 160 ambtenaren van
57 jaar en ouder een vertrekrege
ling aan die neerkomt op betaald
verlof. Tot hun pensioen behou
den ze een groot deel van hun sa
laris. Dat kost de provincie bijna
56 miljoen euro. In dat bedrag is
ook rekening gehouden met een
fiscale boete van 16 miljoen euro,
omdat de regeling indruist tegen
het landelijke beleid om mensen
langer te laten doorwerken.
Als een oud-medewerker weer
voor een klus wordt ingezet, gaat
dat af van de fiscale boete. Dat is
vorig jaar 'in beperkte mate' ge
beurd, antwoordt het dagelijks
provinciebestuur. Daardor werd
20.020 euro van de strafheffing af
geknabbeld.
Aanvankelijk stelde de provin
cie nog dat de vertrokken ambte
naren een 'pool van kennis en er
varing' zouden vormen 'waaruit
geput kan worden'. Haaze betwij
felt of dat succesvol is gebeurd.
Bij de inhuur van externe experti
se wordt standaard overwogen
een van de vertrokken ambena-
ren in te zetten, reageert het pro
vinciebestuur, maar voorop staat
dat die regeling bedoeld was voor
een personeelsreductie.
Gedeputeerde Staten zijn het
dan ook niet eens met Statenlid
Gerwi Temmink (Groenlinks)
die stelde 'dat de medewerkers
beter aan het werk hadden kun
nen blijven'.
Dan valt het volgens Job Vander-
vinnen, vrachtwageninstructeur
van Van Opdorp Transportgroep
nog zelfs mee. „Sommige chauf
feurs uit het oostblok rijden rond
met zes kastjes voor de voorruit.
Voor Zwitserland, voor Italië, ga
zo maar door." Rest er nog de
boordcomputer waar de chauf
feur de opdrachten ontvangt, de
navigatie, de tachograaf, de mo
biele telefoon en natuurlijk de
27MC, want tokkelen via het bak
kie is anno 2016 nog steeds popu
lair in de truckerswereld.
„Het liefst zouden we hebben
dat de voorruit helemaal vrij
zicht geeft", zegt Vandervinnen
terwijl hij naar het grootste kast
je wijst, de Belgische OBU.
Helemaal perfect werken de
nieuwste tolkastjes nog niet.
Technische problemen maken
het spannend of de wagens van
Van Opdorp vandaag zonder pro
blemen in België kunnen rijden.
„Ik ben benieuwd of het gaat wer
ken."
Vandervinnen kijkt moeilijk.
De kentekens worden niet goed
geconfigureerd. Het is niet duide
lijk of er een storing is in de kast
jes of in de verbinding.
De rode lampjes van de OBU
die groen zouden moeten zijn, lij
ken exemplarisch voor de proble
men waar transporteurs mee te
maken hebben.
Eigenaar Manon van Opdorp
spreekt liever van uitdagingen.
„We waren een van de eerste be
drijven die de kastjes besteld heb
ben. Maar ja, we hebben nu een-
'We hebben nu eenmaal
een aantal uitdagingen
waar we in deze sector
mee te maken hebben'
maal een aantal uitdagingen waar
we in deze sector mee te maken
hebben. Als wij Zeeuws-Vlaande
ren willen uitrijden betalen we
voor de Westerscheldetunnel, de
Liefkenshoektunnel of voor de
Belgische wegen. Het is moeilijk
om competitief te blijven in deze
markt. Ons afzetgebied is voorna
melijk België en Frankrijk, hier
door voert negentig procent van
de ritten door België. Tot gisteren
waren we nog met klanten in on
derhandeling over de vergoeding
die we vanwege de kilometerhef
fing vragen."
Besparen op loonkosten door
goedkopere buitenlandse krach
ten in te huren is voor Van Op
dorp geen optie. „Wij hebben al
leen Nederlanders en Belgen in
dienst. Dat is een bewuste keus
waar ik in geloof. We staan voor
kwaliteit en de chauffeur is een
visitekaartje. Het is wel een uitda
ging om dat bij de klanten te kun
nen verkopen maar het is onze
langetermijn visie want goed
koop is duurkoop."
112-nieuws
Brokkenpiloot
blijkt dronken
Agenten hebben donderdag
ochtend vroeg na meerdere
meldingen van aanrijdingen
in Kortgene een 29-jarige Mid
delburgse automobilist aange
houden. De man bleek dron
ken te zijn.
Zijn rijbewijs is ingenomen.
De man reed rond 1.10 uur op
de Hoofdstraat tegen verschil
lende auto's aan en beschadig
de ook een terras. Agenten
kwamen de automobilist ver
volgens tegen op de Julia-
nastraat.
Een blaastest wees uit dat de
man vier keer de toegestane
hoeveelheid had gedronken.
Het rijbewijs van de man is
ingenomen.
Dronken jongen
naar ziekenhuis
De politie heeft woensdaga
vond rond 23.30 uur twee
dronken Duitse 16-jarige jon
gens aangehouden aan de Sin
gel in Domburg.
Eén van hen was er zo slecht
aan toe dat hij per ambulance
werd afgevoerd naar de alco
holpolikliniek. De andere jon
gen gaf over in de arrestanten
bus.
De jongen werd door zijn
ouders opgehaald van het bu
reau. Hij kreeg een boete en
moet ook de schoonmaakkos
ten van de bus betalen.
Man aangehouden
voor bekladding
De politie heeft woensdag
avond laat in de Klipper in
Sint-Annaland een 44-jarige
man uit die plaats aangehou
den vanwege bekladding van
een gevel.
De verdachte werd woensdag
rond 23.45 uur door de bewo
ner van het pand betrapt. Hij
zou met spuitbussen in de
weer zijn geweest. Ook zou
de Sint-Annalander de bloem
bakken van het pand hebben
vernield.
Na de melding kwamen agen
ten ter plaatse en hielden de
man aan. Vermoedelijk is de
aanleiding voor de beklad
ding een ruzie in de relatione
le sfeer.
Controle eindigt
in 29 boetes
De politie heeft woensdag 29
bekeuringen uitgedeeld tij
dens verkeerscontroles op
Walcheren. Agenten contro
leerden onder meer op de
Nieuwe Vlissingseweg, de
Kaaien en bij het industriege
bied Arnestein.
Dat gebeurde tussen 8.30 uur
en 16.30 uur.
Voor de volgende zaken werd
bekeurd: Bonnen werden on
der meer uitgeschreven voor:
niet handsfree bellen (6),
geen gordel dragen (9) en
overschrijden van de maxi
mumsnelheid (7). Eén be
stuurder reed 27 km/u te hard
op een 80 km-weg.
Miljoenenboete regeling
57-plus ietsepietsie lager
door Ernst Jan Rozendaal
Kanaalweg 83
4401 PEVLAKE
Tel: 0113 381662
info@pekaar.com
www.pekaar.com
PSKuQI bestratingsmaterialen bv
Gebakken klinkers, natuursteen,
betonklinkers, tegels, grind split,
schelpen zand, tuinverlichting
door Guido van der Heijden
De vrachtwagencabine
begint al aardig vol te
lopen met allerlei kast
jes. Nieuwste in de ver
zameling is de On Board Unit, of
wel OBU die registreert hoeveel
betaalde kilometers de vrachtwa
gen in België maakt. Daarnaast is
er de mautkast voor de Duitse tol,
een DKV-kastje voor de Liefkens-
hoektunnel en de Franse péage en
natuurlijk een T-Tag voor de Wes-
terscheldetunnel.
Job Vandervinnen: „Het liefst zouden we hebben dat de voorruit helemaal vrij zicht geeft." foto Ronald den Dekker
Manon van Opdorp eigenaar
KORTCENE
DOMBURG
SINT-ANNALAND
MIDDELBURG