En nóg een kastje voor de voorruit Provinciebestuur heeft geen spijt van omstreden vertrekregeling 4 ZEELAND Door een enkele oud-ambtenaar weer in te huren weet de provincie iets van de strafheffing af te knabbelen. MIDDELBURG. De boete van 16 mil joen euro die de Belastingdienst aan de provincie heeft opgelegd vanwege de omstreden 57-plusre- geling is vorig jaar met 20.020 eu ro verlaagd door oud-ambtenaren opnieuw in te zetten. Dat blijkt uit antwoorden op schriftelijke vragen van de Staten fracties van de PVV en Groen links. PW'er Ruud Haaze opper de vorige maand dat de vertrekre geling goedkoper uit zou vallen als vaker een beroep wordt ge daan op de oud-ambtenaren. Hij vroeg of de provincie daar wel haar best voor doet. In 2013 bood de provincie 160 ambtenaren van 57 jaar en ouder een vertrekrege ling aan die neerkomt op betaald verlof. Tot hun pensioen behou den ze een groot deel van hun sa laris. Dat kost de provincie bijna 56 miljoen euro. In dat bedrag is ook rekening gehouden met een fiscale boete van 16 miljoen euro, omdat de regeling indruist tegen het landelijke beleid om mensen langer te laten doorwerken. Als een oud-medewerker weer voor een klus wordt ingezet, gaat dat af van de fiscale boete. Dat is vorig jaar 'in beperkte mate' ge beurd, antwoordt het dagelijks provinciebestuur. Daardor werd 20.020 euro van de strafheffing af geknabbeld. Aanvankelijk stelde de provin cie nog dat de vertrokken ambte naren een 'pool van kennis en er varing' zouden vormen 'waaruit geput kan worden'. Haaze betwij felt of dat succesvol is gebeurd. Bij de inhuur van externe experti se wordt standaard overwogen een van de vertrokken ambena- ren in te zetten, reageert het pro vinciebestuur, maar voorop staat dat die regeling bedoeld was voor een personeelsreductie. Gedeputeerde Staten zijn het dan ook niet eens met Statenlid Gerwi Temmink (Groenlinks) die stelde 'dat de medewerkers beter aan het werk hadden kun nen blijven'. Dan valt het volgens Job Vander- vinnen, vrachtwageninstructeur van Van Opdorp Transportgroep nog zelfs mee. „Sommige chauf feurs uit het oostblok rijden rond met zes kastjes voor de voorruit. Voor Zwitserland, voor Italië, ga zo maar door." Rest er nog de boordcomputer waar de chauf feur de opdrachten ontvangt, de navigatie, de tachograaf, de mo biele telefoon en natuurlijk de 27MC, want tokkelen via het bak kie is anno 2016 nog steeds popu lair in de truckerswereld. „Het liefst zouden we hebben dat de voorruit helemaal vrij zicht geeft", zegt Vandervinnen terwijl hij naar het grootste kast je wijst, de Belgische OBU. Helemaal perfect werken de nieuwste tolkastjes nog niet. Technische problemen maken het spannend of de wagens van Van Opdorp vandaag zonder pro blemen in België kunnen rijden. „Ik ben benieuwd of het gaat wer ken." Vandervinnen kijkt moeilijk. De kentekens worden niet goed geconfigureerd. Het is niet duide lijk of er een storing is in de kast jes of in de verbinding. De rode lampjes van de OBU die groen zouden moeten zijn, lij ken exemplarisch voor de proble men waar transporteurs mee te maken hebben. Eigenaar Manon van Opdorp spreekt liever van uitdagingen. „We waren een van de eerste be drijven die de kastjes besteld heb ben. Maar ja, we hebben nu een- 'We hebben nu eenmaal een aantal uitdagingen waar we in deze sector mee te maken hebben' maal een aantal uitdagingen waar we in deze sector mee te maken hebben. Als wij Zeeuws-Vlaande ren willen uitrijden betalen we voor de Westerscheldetunnel, de Liefkenshoektunnel of voor de Belgische wegen. Het is moeilijk om competitief te blijven in deze markt. Ons afzetgebied is voorna melijk België en Frankrijk, hier door voert negentig procent van de ritten door België. Tot gisteren waren we nog met klanten in on derhandeling over de vergoeding die we vanwege de kilometerhef fing vragen." Besparen op loonkosten door goedkopere buitenlandse krach ten in te huren is voor Van Op dorp geen optie. „Wij hebben al leen Nederlanders en Belgen in dienst. Dat is een bewuste keus waar ik in geloof. We staan voor kwaliteit en de chauffeur is een visitekaartje. Het is wel een uitda ging om dat bij de klanten te kun nen verkopen maar het is onze langetermijn visie want goed koop is duurkoop." 112-nieuws Brokkenpiloot blijkt dronken Agenten hebben donderdag ochtend vroeg na meerdere meldingen van aanrijdingen in Kortgene een 29-jarige Mid delburgse automobilist aange houden. De man bleek dron ken te zijn. Zijn rijbewijs is ingenomen. De man reed rond 1.10 uur op de Hoofdstraat tegen verschil lende auto's aan en beschadig de ook een terras. Agenten kwamen de automobilist ver volgens tegen op de Julia- nastraat. Een blaastest wees uit dat de man vier keer de toegestane hoeveelheid had gedronken. Het rijbewijs van de man is ingenomen. Dronken jongen naar ziekenhuis De politie heeft woensdaga vond rond 23.30 uur twee dronken Duitse 16-jarige jon gens aangehouden aan de Sin gel in Domburg. Eén van hen was er zo slecht aan toe dat hij per ambulance werd afgevoerd naar de alco holpolikliniek. De andere jon gen gaf over in de arrestanten bus. De jongen werd door zijn ouders opgehaald van het bu reau. Hij kreeg een boete en moet ook de schoonmaakkos ten van de bus betalen. Man aangehouden voor bekladding De politie heeft woensdag avond laat in de Klipper in Sint-Annaland een 44-jarige man uit die plaats aangehou den vanwege bekladding van een gevel. De verdachte werd woensdag rond 23.45 uur door de bewo ner van het pand betrapt. Hij zou met spuitbussen in de weer zijn geweest. Ook zou de Sint-Annalander de bloem bakken van het pand hebben vernield. Na de melding kwamen agen ten ter plaatse en hielden de man aan. Vermoedelijk is de aanleiding voor de beklad ding een ruzie in de relatione le sfeer. Controle eindigt in 29 boetes De politie heeft woensdag 29 bekeuringen uitgedeeld tij dens verkeerscontroles op Walcheren. Agenten contro leerden onder meer op de Nieuwe Vlissingseweg, de Kaaien en bij het industriege bied Arnestein. Dat gebeurde tussen 8.30 uur en 16.30 uur. Voor de volgende zaken werd bekeurd: Bonnen werden on der meer uitgeschreven voor: niet handsfree bellen (6), geen gordel dragen (9) en overschrijden van de maxi mumsnelheid (7). Eén be stuurder reed 27 km/u te hard op een 80 km-weg. Miljoenenboete regeling 57-plus ietsepietsie lager door Ernst Jan Rozendaal Kanaalweg 83 4401 PEVLAKE Tel: 0113 381662 info@pekaar.com www.pekaar.com PSKuQI bestratingsmaterialen bv Gebakken klinkers, natuursteen, betonklinkers, tegels, grind split, schelpen zand, tuinverlichting door Guido van der Heijden De vrachtwagencabine begint al aardig vol te lopen met allerlei kast jes. Nieuwste in de ver zameling is de On Board Unit, of wel OBU die registreert hoeveel betaalde kilometers de vrachtwa gen in België maakt. Daarnaast is er de mautkast voor de Duitse tol, een DKV-kastje voor de Liefkens- hoektunnel en de Franse péage en natuurlijk een T-Tag voor de Wes- terscheldetunnel. Job Vandervinnen: „Het liefst zouden we hebben dat de voorruit helemaal vrij zicht geeft." foto Ronald den Dekker Manon van Opdorp eigenaar KORTCENE DOMBURG SINT-ANNALAND MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 37