Makelaars verdienden bijna tien miljoen euro Lichten blijven op rood voor Alonso Max Verstappen heeft geen grote mond nodig was eerder dan ooit klaar voor zijn klassiekers SPORT 19 Ajax betaalde volgens cijfers die de KNVB gisteren openbaarde het meeste aan spelersmakelaars, na melijk een bedrag van ruim 3,2 miljoen euro. PSV volgt met 2,6 miljoen euro en Feyenoord is de nummer drie met ruim 1 miljoen euro. Achilles'29 hield het bij slechts 1000 euro. In totaal waren 267 'intermediairs' het afgelopen jaar betrokken bij 419 spelerscon tracten en transfers. De KNVB spreekt van interme diairs en niet meer van spelersma kelaars, omdat de FIFA het sys teem veranderde; licenties en exa mens voor spelersmakelaars zijn afgeschaft. Ter vergelijking: vóór de nieuwe FIFA-regels waren er 147 makelaars geregistreerd. Het bedrag van 9,5 miljoen eu ro is een optelsom van vergoedin gen bij nieuwe en verlengde spe lerscontracten of transfers. Bonus sen en overige aanvullende finan ciële afspraken tussen clubs en in termediairs zijn geen onderdeel van de registratieplicht en ver meldt de KNVB niet. Alonso crashte twee weken gele den in zijn McLaren zwaar tijdens de openingsrace in Australië en is daarvan volgens de medici onvol doende hersteld. Breukjes in de ribben vormen een te groot risico. „Door de G-krachten zou een rib mijn long kunnen perforeren, daarom kan ik niet rijden", zei Al onso. De wereldkampioen van 2005 en 2006 beleefde angstige momen ten in Melbourne, toen hij bij een inhaalactie achterop de bolide van Esteban Gutiérrez reed en vervol gens via een aantal koprollen op hoge snelheid door de lucht vloog en tegen een bandenstapel tot stil stand kwam. Wonder boven won der stapte Alonso ogenschijnlijk ongedeerd uit het hoopje schroot dat van de McLaren was overgeble ven. „Ik ben blij dat ik er bij ben in Bahrein", zei hij dinsdag nog opgewekt, nadat de klaplong die hij had overgehouden aan de crash was verdwenen. Alonso, drievoudig winnaar op het circuit van Sakhir, ging er toen nog vanuit dat hij zondag kon gaan racen. Formule 1-debuut De afwezigheid van Alonso bete kent dat de 24-jarige Vandoorne kan debuteren in de koningsklas se van de autosport. De Vlaming is bij McLaren reserve- en testrij der. Hij is de eerste Belg die in de koningsklasse van de autosport uitkomt sinds Jéróme D'Ambrosio vier jaar geleden de Grote Prijs van Italië voor Lotus reed. Vandoorne heeft goede herin neringen aan Bahrein. Bij zijn GP2-debuut in 2014 won hij er meteen. Ook vorig seizoen won hij er de wedstrijd in de GP2-se- ries. huidige vorm. „Voor mijn gevoel heb ik er in ieder geval profijt van gehad. Ik merk dat ik op de klimmetjes een punch in de benen heb. En ik voel die punch ook op de kas seien. Daar was het allemaal om te doen." Uithalen Het zijn de 'uithalen' die hem eindelijk op het podium van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix moeten brengen na de respectievelijke zesde en vierde plaats van vorig jaar. Twee jaar geleden behaalde Boom in de Hel van het Noorden de groot ste triomf uit zijn carrière. In de Tour de France won hij daar (voor Belkin) de rit over de kasseien. Dit jaar heeft Astana hem niet nodig in de Ronde van Frankrijk. Boom zegt er niet mee te zit- ten. „Voor mijn gevoel hoef ik de Tour niet meer te rijden. Ik heb meer aan de Vuelta. Als ik daar goed uitkom, kan ik daarna een goede Eneco Tour rijden." Geen Tour, meer veldritten, dertig jaar geworden. Volgens Boom moeten uit die drie dingen geen overhaaste conclusies wor den getrokken. „Mijn focus blijft niet meer of minder dan anders op het voorjaar lig gen. Meer crossen en het overslaan van de Omloop Het Nieuwsblad helpt allemaal om beter aan de start te verschijnen van de klas siekers. Als de moraal goed is en je er alles voor wilt doen, komt het er een keer uit." In een sport met grote ego's is fou ten erkennen uitzonderlijk. De Formule 1 zit vol lefgozers die den ken dat ze de beste en snelste zijn en alles beter weten dan de con currentie. In die wereld baant een nog maar net meerderjarig super talent zich een weg naar de top, wordt in zijn eerste jaar bewie rookt, kent nauwelijks tegensla gen en weet dat hij een bedrijf achter zich heeft (Red Buil) dat er alles aan gelegen is hem aan de wereldtop te krijgen. In die set ting viel het Verstappen koud op zijn dak dat hij in Australië de in druk kreeg tweede viool te spelen ten opzichte van Carlos Sainz. Die frustratie uitte zich in ge tier over de boordradio. De team leiding heeft hem daarvoor op de vingers getikt. Red Bull-talenten- scout Helmut Marko, de man die hem als 17-jarige contracteerde en bij Toro Rosso liet debuteren in de Formule 1, wees hem er op dat het de toon was die voor scheve ge zichten zorgde. Maar ook vader Jos had geen begrip voor de agres sieve wijze waarop zijn zoon zich uitte in Melbourne. „Ik heb Max heel duidelijk gemaakt dat het on professioneel was. Dat begrijpt hij. Gelukkig leert hij snel. Ik weet zeker dat hij dit nooit meer doet." Daar is de coureur in kwestie ook van overtuigd. „Ik ben emotio neel, wil winnen en heb daar alles voor over. Dat verlang ik ook van 'Het zou me zeer, zeer, zeer verbazen als Max volgend jaar niet voor Red Buil rijdt' het team, maar had dat anders moeten verwoorden. Het zal niet meer op deze manier gebeuren." Om eventuele laatste onder huidse spanningen weg te nemen riep teambaas Franz Tost gisteren de betrokken partijen bijeen. „De sfeer in het team is er niet anders door geworden. Die was en is goed", zegt Verstappen. Er is geen controverse met Sainz, aldus Ver stappen. „Een door de buitenwe reld opgeblazen verhaal. Daar ben ik totaal niet mee bezig. Ik kijk vooruit." De Spanjaard denkt er identiek over. „Max en ik gaan goed met elkaar om. Natuurlijk wil hij mij verslaan en ik hem, net zo goed als ik al die andere twin tig rijders voor wil blijven." Toch speelt er op de achter grond meer. Sainz voelt dat hij geen grip heeft op Verstappen, de troefkaart van Red Buil voor de toekomst. De bookmakers in de paddock zetten hun geld op Ver stappen. Of, zoals Mercedes-team- baas Toto Wolff het onlangs ver woordde: „Het zou me zeer, zeer, zeer verbazen als Verstappen vol gend jaar niet voor Red Buil rijdt." De Gazzetta dello Sport gaat al zover te speculeren over een even tuele overgang van Verstappen naar Ferrari mocht het niet tot een transfer naar Red Bull Racing komen. Over Sainz wordt met geen woord gerept. Een geruststel lende gedachte voor Verstappen, die alle drukte over de radio niet nodig heeft om zich te manifeste ren. VRIJDAG 1 APRIL 2016 ZEIST Spelersmakelaars ontvingen het afgelopen jaar in totaal liefst 9,5 miljoen euro van de Nederland se clubs voor hun werk bij de tot standkoming van spelerscontrac ten en transfers. SAKHIR. De Spaanse coureur Fer nando Alonso mag niet meedoen aan de Grote Prijs van Bahrein. De tweevoudig wereldkampioen in de Formule 1 kwam gisteren niet door de medische test. Reserve rijder Stoffel Vandoorne vervangt de 34-jarige Spanjaard in Bahrein. Fernando Alonso foto EPA de 'punch' er is Lars Boom heeft profijt van de veldritten: „Ik merk dat ik op de klimmetjes een punch in de benen heb. Daar was het allemaal om te doen." foto BELGA door Ivo Op den Camp SAKHIR. Er staat een groot aantal tv-ploegen te wachten in Bahrein. Ze willen allemaal Max Verstappen ondervragen over de stennis die de Limburger twee weken geleden bij de Grand Prix van Australië veroor zaakte door zijn team via de boord- radio te bekritiseren. Steeds klinkt hetzelfde antwoord: „Ik heb ieder een mijn verontschuldigingen aan geboden. Wat ik heb geroepen, kan niet. Ik zal in het vervolg kal mer zijn via de radio." Toto Wolff Mercedes-baas .,-f/V HOM0,q

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 19