Makelaars verdienden
bijna tien miljoen euro
Lichten blijven op
rood voor Alonso
Max Verstappen heeft geen grote mond nodig
was eerder dan ooit klaar voor zijn klassiekers
SPORT 19
Ajax betaalde volgens cijfers die
de KNVB gisteren openbaarde het
meeste aan spelersmakelaars, na
melijk een bedrag van ruim 3,2
miljoen euro. PSV volgt met 2,6
miljoen euro en Feyenoord is de
nummer drie met ruim 1 miljoen
euro. Achilles'29 hield het bij
slechts 1000 euro. In totaal waren
267 'intermediairs' het afgelopen
jaar betrokken bij 419 spelerscon
tracten en transfers.
De KNVB spreekt van interme
diairs en niet meer van spelersma
kelaars, omdat de FIFA het sys
teem veranderde; licenties en exa
mens voor spelersmakelaars zijn
afgeschaft. Ter vergelijking: vóór
de nieuwe FIFA-regels waren er
147 makelaars geregistreerd.
Het bedrag van 9,5 miljoen eu
ro is een optelsom van vergoedin
gen bij nieuwe en verlengde spe
lerscontracten of transfers. Bonus
sen en overige aanvullende finan
ciële afspraken tussen clubs en in
termediairs zijn geen onderdeel
van de registratieplicht en ver
meldt de KNVB niet.
Alonso crashte twee weken gele
den in zijn McLaren zwaar tijdens
de openingsrace in Australië en is
daarvan volgens de medici onvol
doende hersteld. Breukjes in de
ribben vormen een te groot risico.
„Door de G-krachten zou een rib
mijn long kunnen perforeren,
daarom kan ik niet rijden", zei Al
onso.
De wereldkampioen van 2005
en 2006 beleefde angstige momen
ten in Melbourne, toen hij bij een
inhaalactie achterop de bolide van
Esteban Gutiérrez reed en vervol
gens via een aantal koprollen op
hoge snelheid door de lucht vloog
en tegen een bandenstapel tot stil
stand kwam. Wonder boven won
der stapte Alonso ogenschijnlijk
ongedeerd uit het hoopje schroot
dat van de McLaren was overgeble
ven. „Ik ben blij dat ik er bij ben
in Bahrein", zei hij dinsdag nog
opgewekt, nadat de klaplong die
hij had overgehouden aan de
crash was verdwenen.
Alonso, drievoudig winnaar op
het circuit van Sakhir, ging er
toen nog vanuit dat hij zondag
kon gaan racen.
Formule 1-debuut
De afwezigheid van Alonso bete
kent dat de 24-jarige Vandoorne
kan debuteren in de koningsklas
se van de autosport. De Vlaming
is bij McLaren reserve- en testrij
der. Hij is de eerste Belg die in de
koningsklasse van de autosport
uitkomt sinds Jéróme D'Ambrosio
vier jaar geleden de Grote Prijs
van Italië voor Lotus reed.
Vandoorne heeft goede herin
neringen aan Bahrein. Bij zijn
GP2-debuut in 2014 won hij er
meteen. Ook vorig seizoen won
hij er de wedstrijd in de GP2-se-
ries.
huidige vorm. „Voor mijn gevoel heb ik er
in ieder geval profijt van gehad. Ik merk dat
ik op de klimmetjes een punch in de benen
heb. En ik voel die punch ook op de kas
seien. Daar was het allemaal om te doen."
Uithalen
Het zijn de 'uithalen' die hem eindelijk op
het podium van de Ronde van Vlaanderen
en Parijs-Roubaix moeten brengen na de
respectievelijke zesde en vierde plaats van
vorig jaar. Twee jaar geleden behaalde
Boom in de Hel van het Noorden de groot
ste triomf uit zijn carrière.
In de Tour de France won hij daar (voor
Belkin) de rit over de kasseien. Dit jaar
heeft Astana hem niet nodig in de Ronde
van Frankrijk. Boom zegt er niet mee te zit-
ten. „Voor mijn gevoel hoef ik de Tour niet
meer te rijden. Ik heb meer aan de Vuelta.
Als ik daar goed uitkom, kan ik daarna een
goede Eneco Tour rijden."
Geen Tour, meer veldritten, dertig jaar
geworden. Volgens Boom moeten uit die
drie dingen geen overhaaste conclusies wor
den getrokken. „Mijn focus blijft niet meer
of minder dan anders op het voorjaar lig
gen. Meer crossen en het overslaan van de
Omloop Het Nieuwsblad helpt allemaal om
beter aan de start te verschijnen van de klas
siekers. Als de moraal goed is en je er alles
voor wilt doen, komt het er een keer uit."
In een sport met grote ego's is fou
ten erkennen uitzonderlijk. De
Formule 1 zit vol lefgozers die den
ken dat ze de beste en snelste zijn
en alles beter weten dan de con
currentie. In die wereld baant een
nog maar net meerderjarig super
talent zich een weg naar de top,
wordt in zijn eerste jaar bewie
rookt, kent nauwelijks tegensla
gen en weet dat hij een bedrijf
achter zich heeft (Red Buil) dat er
alles aan gelegen is hem aan de
wereldtop te krijgen. In die set
ting viel het Verstappen koud op
zijn dak dat hij in Australië de in
druk kreeg tweede viool te spelen
ten opzichte van Carlos Sainz.
Die frustratie uitte zich in ge
tier over de boordradio. De team
leiding heeft hem daarvoor op de
vingers getikt. Red Bull-talenten-
scout Helmut Marko, de man die
hem als 17-jarige contracteerde en
bij Toro Rosso liet debuteren in de
Formule 1, wees hem er op dat het
de toon was die voor scheve ge
zichten zorgde. Maar ook vader
Jos had geen begrip voor de agres
sieve wijze waarop zijn zoon zich
uitte in Melbourne. „Ik heb Max
heel duidelijk gemaakt dat het on
professioneel was. Dat begrijpt
hij. Gelukkig leert hij snel. Ik weet
zeker dat hij dit nooit meer doet."
Daar is de coureur in kwestie
ook van overtuigd. „Ik ben emotio
neel, wil winnen en heb daar alles
voor over. Dat verlang ik ook van
'Het zou me zeer, zeer, zeer
verbazen als Max volgend jaar
niet voor Red Buil rijdt'
het team, maar had dat anders
moeten verwoorden. Het zal niet
meer op deze manier gebeuren."
Om eventuele laatste onder
huidse spanningen weg te nemen
riep teambaas Franz Tost gisteren
de betrokken partijen bijeen. „De
sfeer in het team is er niet anders
door geworden. Die was en is
goed", zegt Verstappen. Er is geen
controverse met Sainz, aldus Ver
stappen. „Een door de buitenwe
reld opgeblazen verhaal. Daar ben
ik totaal niet mee bezig. Ik kijk
vooruit." De Spanjaard denkt er
identiek over. „Max en ik gaan
goed met elkaar om. Natuurlijk
wil hij mij verslaan en ik hem, net
zo goed als ik al die andere twin
tig rijders voor wil blijven."
Toch speelt er op de achter
grond meer. Sainz voelt dat hij
geen grip heeft op Verstappen, de
troefkaart van Red Buil voor de
toekomst. De bookmakers in de
paddock zetten hun geld op Ver
stappen. Of, zoals Mercedes-team-
baas Toto Wolff het onlangs ver
woordde: „Het zou me zeer, zeer,
zeer verbazen als Verstappen vol
gend jaar niet voor Red Buil rijdt."
De Gazzetta dello Sport gaat al
zover te speculeren over een even
tuele overgang van Verstappen
naar Ferrari mocht het niet tot
een transfer naar Red Bull Racing
komen. Over Sainz wordt met
geen woord gerept. Een geruststel
lende gedachte voor Verstappen,
die alle drukte over de radio niet
nodig heeft om zich te manifeste
ren.
VRIJDAG 1 APRIL 2016
ZEIST Spelersmakelaars ontvingen
het afgelopen jaar in totaal liefst
9,5 miljoen euro van de Nederland
se clubs voor hun werk bij de tot
standkoming van spelerscontrac
ten en transfers.
SAKHIR. De Spaanse coureur Fer
nando Alonso mag niet meedoen
aan de Grote Prijs van Bahrein. De
tweevoudig wereldkampioen in de
Formule 1 kwam gisteren niet
door de medische test. Reserve
rijder Stoffel Vandoorne vervangt
de 34-jarige Spanjaard in Bahrein.
Fernando Alonso foto EPA
de 'punch' er is
Lars Boom heeft profijt van de veldritten: „Ik merk dat ik
op de klimmetjes een punch in de benen heb. Daar was het
allemaal om te doen." foto BELGA
door Ivo Op den Camp
SAKHIR. Er staat een groot aantal
tv-ploegen te wachten in Bahrein.
Ze willen allemaal Max Verstappen
ondervragen over de stennis die de
Limburger twee weken geleden bij
de Grand Prix van Australië veroor
zaakte door zijn team via de boord-
radio te bekritiseren. Steeds klinkt
hetzelfde antwoord: „Ik heb ieder
een mijn verontschuldigingen aan
geboden. Wat ik heb geroepen,
kan niet. Ik zal in het vervolg kal
mer zijn via de radio."
Toto Wolff Mercedes-baas
.,-f/V HOM0,q