Kabels, ladders en vissen
in gebreide visserstruien
GHJ
Belangrijke order
marinewerf Damen
Z
maaskant
utm
ZEEUWS-VLAANDEREN 7
Maakt er meer vakantie van.
Oh, dat ziet er ingewik
keld uit. Een kabel af
gewisseld met stre
pen. Moeilijk, maar
wel mooi hoor. Dat zou ik ook
wel eens willen proberen."
De reactie van Wilma Valk,
vrijwilliger van het Visserijmu
seum in Breskens, is tekenend
voor de manier waarop je wissel
expositie Brrr...eiwerk kunt bekij
ken. De historische context van
de tentoongestelde visserstruien
is natuurlijk interessant, maar
ook mensen die graag breien, ko
men er aan hun trekken. Want je
leert nog eens wat over bijzonde
re patronen. Die overigens vaak
te herleiden zijn tot het leven op
een vissersschip: kabels, ladders,
blokjes (zoals in een net) en de
mooiste, kor vol vissen.
Het museumbestuur in Bres
kens leunt voor de inhoud van
deze tentoonstelling zwaar op de
Stichting Zeeuwse Visserstruien,
die twee jaar geleden al in Arne-
muiden exposeerde. De truien
zijn de afgelopen jaren gebreid
door vrijwilligers van die stich
ting. „En ook de meeste informa
tie komt van hen", vertelt mu
seumvoorzitter Adrie Bondewel.
Op panelen wordt achter
grondinformatie gegeven. Onder
het kopje 'feiten en fabels' komt
ontnuchterende informatie voor
bij. Zo wordt de term 'elk dorp
z'n eigen trui' wel erg gemakke
lijk gebruikt, blijkt uit de tekst.
Want uniek zijn de patronen en
kleuren nergens.
Al hadden truien binnen dor
pen soms wel bepaalde gelijkenis
sen. Zo hadden die in Yerseke
vaak gladde mouwen, gebruikten
ze in Bruinisse dikwijls twee
kleuren en gebruikten ze in Brou
wershaven opvallend vaak de tri
cotsteek.
De truien hadden vaak
korte mouwen. Op een
schip werkte je immers
met je handen in het
water en het vuil.
Dat de truien nooit gewassen
werden en daardoor stijf van het
vuil leken te staan, is ook een
sprookje. De kleding werd vaak
gemaakt van sajet, een goedkope
wolsoort. En die vervilt nu een
maal snel, met de 'vieze aanblik'
van de truien tot gevolg.
De Stichting Zeeuwse Vissers
truien liet in het museum ook pa
tronen achter om getoonde
truien na te maken. Die zijn daar
te koop.
Naast de truien is er nog een
nieuwigheid in het Visserijmu
seum, dat vorig jaar ruim 13.000
bezoekers trok. Rond de driedi-
mensionele vaarsimulator, waar
mee bezoekers de havens van Eu
ropese steden kunnen binnenva
ren, is een stuurhut getimmerd.
De toch al indrukwekkende erva
ring om een schip eigenhandig
in veilige haven te loodsen, komt
daardoor nu nog levensechter
over.
Geheel volgens traditie luidden di
recteur Hein van Ameijden en ver
koper Friso Visser gistermiddag
één keer de grote bel in de hal van
het Kremlin (de bijnaam van het
hoofdkantoor). Nog altijd wordt op
die manier elke nieuwe opdracht
van de werf gevierd. Meer dan hon
derd medewerkers hieven dan ook
trots het glas. „Dit zeer verfijnde
schip is 74 meter lang en zal ge
bruikt worden om de zeer rijke vis
stand in Angolese wateren te moni
toren", vertelt Visser.
De opdracht is een opsteker
voor Damen Schelde. Want het
duurt zeker nog een aantal jaar
voordat de werf weer marineorders
krijgt. Tot die tijd moet de Schelde
het voornamelijk hebben van ex
port-opdrachten. „Dit is er zo een
tje", zegt Van Ameijden. „Bij dit
schip maken we gebruik van alle
Schelde-kennis en kunde. Want
om succesvol visserijonderzoek te
kunnen doen, heb je een stil schip
nodig. En van stille schepen weten
we iets vanuit onze militaire achter
grond."
Het schip zal uiteindelijk op een
Damen-werf in Roemenië worden
gebouwd. „Daar is het goedkoper
en die werf heeft de capaciteit om
het in een hele korte tijd te doen.
Want het schip moet in 2018 klaar
zijn. De complete engineering
wordt op kantoor in Vlissingen ge
daan. Net als inkoop, en projectma
nagement."
Van Ameijden benadrukt dat Da
men Schelde al eerder zo'n soort
schip heeft gebouwd: de Celtic Ex
plorer voor Ierland. „Die was een
stuk kleiner", vult Visser aan,
„maar die heeft wel model gestaan
voor dit schip."
De eerste gesprekken
met deze klant
begonnen in 2003.
Het heeft maar liefst dertien jaar
geduurd voordat alle partijen teken
den. Van Ameijden: „De eerste ge
sprekken met deze klant begonnen
in 2003. Ik heb al een bedekte toe
speling gemaakt op deze aanstaan
de opdracht in mijn kersttoespraak
van 2014. Zo gaat dat. Je moet door
zoveel hoepeltjes springen om zo'n
project voor elkaar te krijgen. Het
valt altijd tegen. Maar als je niet
denkt dat het morgen komt, ver
slap je en komt het nooit. We zijn
heel blij dat we de opdracht heb
ben gekregen. En als het goed is
komt er nog een opdracht aan."
Sicilië, Sardinië Corsica
Leipzig, Dresden Weimar
Kroatië Montenegro Rivièra
Lourdes via Nevers
maaskantreizen.nl
WOENSDAG 30 MAART 2016
Visserstruien waren én zijn er voor alle leeftijden, zo liet het Visserijmuseum afgelopen vrijdag zien tijdens de
opening van het nieuwe seizoen, foto's Peter Nicolai
door Martijn de Koning
Meer informatie over de truien staat
op de site van de Stichting Zeeuwse
Visserstruien: www.visserstruien.eu.
Openingstijden van het Visserijmu
seum: www.museumbreskens.nl.
r- J
Donkerblauwe trui uit Breskens,
nagemaakt van een foto van visser
Daniël Hoogstad uit de tweede helft
van de negentiende eeuw. Die had
wel andere letters erop staan: z'n ei
gen initialen DHS. Patroon: kabels
en brede ribbels.
Lichtblauwe trui uit Yerseke. Dit
exemplaar is gemaakt in een relatief
eenvoudig patroon in blokjes. Dat
lijkt daardoor op een visnet. Kenmer
kend voor de truien uit Yerseke zijn
de gladde mouwen, zonder een pa
troon.
Hoewel minder dan volwassenen,
droegen ook kinderen visserstruien.
Dit is een donkerblauw exemplaar
uit Tholen. Het patroon heeft een
aparte naam: 'kor vol vissen'. Van
dichtbij lijkt het immers op een
sleepnet met daarin kleine visjes.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN. Lang gewacht, toch ge
kregen. Na dertien jaar praten mag
Damen Schelde Naval Shipbuilding
in Vlissingen een geavanceerd on-
derzoeksschip bouwen voor het An
golese ministerie van visserij. Een
order van om en nabij 70 miljoen
euro.
14 dagen vanaf 999
14-daagse rondreis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Taormina, Costa
Smeralda, Ajaccio. Verblijf in goede midden
klasse hotels op basis van half-pension.
Vertrek:
3,24 april, 15,29 mei, 4,18 sept. e.a.
5 dagen vanaf €199
5-daagse stedenreis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. gidsen in de titelsteden
en verblijf in goed middenklasse hotel op
basis van half-pension.
Vertrek:
3,17 april, 1,22 mei e.a.
12 dagen vanaf 599
12-daagse rondreis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Dubrovnik, Kotor, Cilipi,
Cavtat Budva Rivièra! Verblijf in goede
middenklasse hotels o.b.v. half-pension.
Vertrek:
16 april, 21 mei, 4 juni, 3 sept. e.a.
7 dagen vanaf 399
7-daagse excursiereis per Comfort-Class
touringcar, met o.a. Pyreneeën, Lourdes.
Verblijf ter plaatse op basis van vol-pension.
Vertrek:
24 april, 8,22 mei, 5,19 juni, 3,24 juli e.a.
klaaskant Reizen organiseert al bijna 50 jaar verzorgde busvakanties,
LvW excursiereizen en rondreizen door heel Europa. Bij bijna alle reizen zijn
scr excursies en half-pension inbegrepen Vraag de gratis brochure aan
info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28
••^nnuWGEBOUW IS
°P EIGEN R|c,C0
iet OP VOOR 0
HOUDT DE 0' Jt
imsujCTEND