Kabels, ladders en vissen in gebreide visserstruien GHJ Belangrijke order marinewerf Damen Z maaskant utm ZEEUWS-VLAANDEREN 7 Maakt er meer vakantie van. Oh, dat ziet er ingewik keld uit. Een kabel af gewisseld met stre pen. Moeilijk, maar wel mooi hoor. Dat zou ik ook wel eens willen proberen." De reactie van Wilma Valk, vrijwilliger van het Visserijmu seum in Breskens, is tekenend voor de manier waarop je wissel expositie Brrr...eiwerk kunt bekij ken. De historische context van de tentoongestelde visserstruien is natuurlijk interessant, maar ook mensen die graag breien, ko men er aan hun trekken. Want je leert nog eens wat over bijzonde re patronen. Die overigens vaak te herleiden zijn tot het leven op een vissersschip: kabels, ladders, blokjes (zoals in een net) en de mooiste, kor vol vissen. Het museumbestuur in Bres kens leunt voor de inhoud van deze tentoonstelling zwaar op de Stichting Zeeuwse Visserstruien, die twee jaar geleden al in Arne- muiden exposeerde. De truien zijn de afgelopen jaren gebreid door vrijwilligers van die stich ting. „En ook de meeste informa tie komt van hen", vertelt mu seumvoorzitter Adrie Bondewel. Op panelen wordt achter grondinformatie gegeven. Onder het kopje 'feiten en fabels' komt ontnuchterende informatie voor bij. Zo wordt de term 'elk dorp z'n eigen trui' wel erg gemakke lijk gebruikt, blijkt uit de tekst. Want uniek zijn de patronen en kleuren nergens. Al hadden truien binnen dor pen soms wel bepaalde gelijkenis sen. Zo hadden die in Yerseke vaak gladde mouwen, gebruikten ze in Bruinisse dikwijls twee kleuren en gebruikten ze in Brou wershaven opvallend vaak de tri cotsteek. De truien hadden vaak korte mouwen. Op een schip werkte je immers met je handen in het water en het vuil. Dat de truien nooit gewassen werden en daardoor stijf van het vuil leken te staan, is ook een sprookje. De kleding werd vaak gemaakt van sajet, een goedkope wolsoort. En die vervilt nu een maal snel, met de 'vieze aanblik' van de truien tot gevolg. De Stichting Zeeuwse Vissers truien liet in het museum ook pa tronen achter om getoonde truien na te maken. Die zijn daar te koop. Naast de truien is er nog een nieuwigheid in het Visserijmu seum, dat vorig jaar ruim 13.000 bezoekers trok. Rond de driedi- mensionele vaarsimulator, waar mee bezoekers de havens van Eu ropese steden kunnen binnenva ren, is een stuurhut getimmerd. De toch al indrukwekkende erva ring om een schip eigenhandig in veilige haven te loodsen, komt daardoor nu nog levensechter over. Geheel volgens traditie luidden di recteur Hein van Ameijden en ver koper Friso Visser gistermiddag één keer de grote bel in de hal van het Kremlin (de bijnaam van het hoofdkantoor). Nog altijd wordt op die manier elke nieuwe opdracht van de werf gevierd. Meer dan hon derd medewerkers hieven dan ook trots het glas. „Dit zeer verfijnde schip is 74 meter lang en zal ge bruikt worden om de zeer rijke vis stand in Angolese wateren te moni toren", vertelt Visser. De opdracht is een opsteker voor Damen Schelde. Want het duurt zeker nog een aantal jaar voordat de werf weer marineorders krijgt. Tot die tijd moet de Schelde het voornamelijk hebben van ex port-opdrachten. „Dit is er zo een tje", zegt Van Ameijden. „Bij dit schip maken we gebruik van alle Schelde-kennis en kunde. Want om succesvol visserijonderzoek te kunnen doen, heb je een stil schip nodig. En van stille schepen weten we iets vanuit onze militaire achter grond." Het schip zal uiteindelijk op een Damen-werf in Roemenië worden gebouwd. „Daar is het goedkoper en die werf heeft de capaciteit om het in een hele korte tijd te doen. Want het schip moet in 2018 klaar zijn. De complete engineering wordt op kantoor in Vlissingen ge daan. Net als inkoop, en projectma nagement." Van Ameijden benadrukt dat Da men Schelde al eerder zo'n soort schip heeft gebouwd: de Celtic Ex plorer voor Ierland. „Die was een stuk kleiner", vult Visser aan, „maar die heeft wel model gestaan voor dit schip." De eerste gesprekken met deze klant begonnen in 2003. Het heeft maar liefst dertien jaar geduurd voordat alle partijen teken den. Van Ameijden: „De eerste ge sprekken met deze klant begonnen in 2003. Ik heb al een bedekte toe speling gemaakt op deze aanstaan de opdracht in mijn kersttoespraak van 2014. Zo gaat dat. Je moet door zoveel hoepeltjes springen om zo'n project voor elkaar te krijgen. Het valt altijd tegen. Maar als je niet denkt dat het morgen komt, ver slap je en komt het nooit. We zijn heel blij dat we de opdracht heb ben gekregen. En als het goed is komt er nog een opdracht aan." Sicilië, Sardinië Corsica Leipzig, Dresden Weimar Kroatië Montenegro Rivièra Lourdes via Nevers maaskantreizen.nl WOENSDAG 30 MAART 2016 Visserstruien waren én zijn er voor alle leeftijden, zo liet het Visserijmuseum afgelopen vrijdag zien tijdens de opening van het nieuwe seizoen, foto's Peter Nicolai door Martijn de Koning Meer informatie over de truien staat op de site van de Stichting Zeeuwse Visserstruien: www.visserstruien.eu. Openingstijden van het Visserijmu seum: www.museumbreskens.nl. r- J Donkerblauwe trui uit Breskens, nagemaakt van een foto van visser Daniël Hoogstad uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Die had wel andere letters erop staan: z'n ei gen initialen DHS. Patroon: kabels en brede ribbels. Lichtblauwe trui uit Yerseke. Dit exemplaar is gemaakt in een relatief eenvoudig patroon in blokjes. Dat lijkt daardoor op een visnet. Kenmer kend voor de truien uit Yerseke zijn de gladde mouwen, zonder een pa troon. Hoewel minder dan volwassenen, droegen ook kinderen visserstruien. Dit is een donkerblauw exemplaar uit Tholen. Het patroon heeft een aparte naam: 'kor vol vissen'. Van dichtbij lijkt het immers op een sleepnet met daarin kleine visjes. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN. Lang gewacht, toch ge kregen. Na dertien jaar praten mag Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen een geavanceerd on- derzoeksschip bouwen voor het An golese ministerie van visserij. Een order van om en nabij 70 miljoen euro. 14 dagen vanaf 999 14-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Taormina, Costa Smeralda, Ajaccio. Verblijf in goede midden klasse hotels op basis van half-pension. Vertrek: 3,24 april, 15,29 mei, 4,18 sept. e.a. 5 dagen vanaf €199 5-daagse stedenreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. gidsen in de titelsteden en verblijf in goed middenklasse hotel op basis van half-pension. Vertrek: 3,17 april, 1,22 mei e.a. 12 dagen vanaf 599 12-daagse rondreis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Dubrovnik, Kotor, Cilipi, Cavtat Budva Rivièra! Verblijf in goede middenklasse hotels o.b.v. half-pension. Vertrek: 16 april, 21 mei, 4 juni, 3 sept. e.a. 7 dagen vanaf 399 7-daagse excursiereis per Comfort-Class touringcar, met o.a. Pyreneeën, Lourdes. Verblijf ter plaatse op basis van vol-pension. Vertrek: 24 april, 8,22 mei, 5,19 juni, 3,24 juli e.a. klaaskant Reizen organiseert al bijna 50 jaar verzorgde busvakanties, LvW excursiereizen en rondreizen door heel Europa. Bij bijna alle reizen zijn scr excursies en half-pension inbegrepen Vraag de gratis brochure aan info@maaskantreizen.nl I 0412-48 28 28 ••^nnuWGEBOUW IS °P EIGEN R|c,C0 iet OP VOOR 0 HOUDT DE 0' Jt imsujCTEND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 73