Victor Reinier ambassadeur War Child CULTUUR SHOW 25 'Francois Hollande wil weten wat mijn mening is over het vluchtelingenprobleem. Dat kan ik je wel vertellen: het is belachelijk dat we dat niet kunnen oplossen' danks zijn toch wat afwijkende ui terlijk en geringe lengte, pakte hij alles aan. „Ik had al op jonge leef tijd uitgesproken ideeën. En ik had mijn stem. Daarmee kon ik al les." Maar Aznavour had nog meer, zoals een enorme taalgave. Zelfs Bob Dylan, die andere tekstgigant, noemde Aznavour de beste enter tainer die hij ooit heeft gezien. ie kracht van de taal heeft ook met de Franse vasthoudend- heid te maken. Wij leven in die kleine cocon. Die ver worvenheid willen we met hand en tand verdedigen. In het begin waren de Amerikanen in alles be ter. Songschrijvers zoals de Gersh- win-broers, Cole Porter en Irving Berlin waren geweldig. Zij zijn nooit meer overtroffen. In Frank rijk zette Charles Trenet ooit de toon. Daarna kwamen wij aan de beurt. Piaf, Georges Brassens, Jean Ferrat, Léo Ferré... „Tegenwoordig heb je zeker goede talenten, maar dat zijn er slechts een handvol. Serge Lama en Francis Cabrel zijn er twee van. En Stromae? Zeker wel, maar de media proberen hem te presente ren als de nieuwe Jacques Brei. Dat is grote onzin. Er was maar één Brei. Stromae moet erop let ten dat de media met die typering niet zijn carrière breken. Hij en de Franse zangeres Zaz (artiesten naam van Isabelle Geffroy, red.) zijn de enige twee Franstalige ar tiesten die echt toekomst heb ben." Aznavour heeft wel een verkla ring voor de geringe aanwas van talenten uit eigen land. „De Fran se jeugd is lui. Ze heeft geen zin om nachtenlang door te werken zoals ik altijd deed en doe. Ik be sefte al heel vroeg dat ik met al leen Franse liedjes nooit een inter nationale ster kon worden. Dus ging ik ook songs opnemen in het Engels, Spaans en Italiaans. Dat kostte mij veel tijd, maar het suc ces was er ook naar." Nog altijd maakt Aznavour nieuwe platen. Vorig jaar kwam zijn album Enco res uit en op dit moment werkt hij aan de opvolger. „Ook die zal goed zijn. Ik moet wel, want ik ben in competitie met al die jonge men sen en dat valt niet mee. Maar ik heb nog altijd iets te melden. Ik weet nog dat ik in 1972 Comme lis Disent uitbracht. Ik nam het op voor de homogemeenschap. Dat lied werd in de ban gedaan. Zo ook lis Sont Tombés in 1976, dat over de Armeense genocide gaat. Die strijdbaarheid voor zaken waar niemand over durft te zin gen heb ik nog steeds." Olijfgaard Dan gaat zijn mobiele telefoon en schakelt hij over op het Engels. Li za Minnelli hangt aan de andere kant van de lijn. Aznavour raakt gaandeweg het gesprek duidelijk opgewonden. „Ik heb je het num mer toegestuurd. Niet ontvangen? Dan stuur ik je het nog een keer toe." Als hij ophangt, kijkt hij even verhit. „Eisen, eisen..." Het gesprek loopt op zijn ein de. Hij roept Mo bij zich. „Kun je het golfkarretje voorrijden? Ik wil deze meneer even mijn olijfgaard laten zien." Een paar minuten later geeft Aznavour vol gas en stopt bij een oude boom. „Die is bijna duizend jaar oud. Ik waak erover alsof het mijn kind is. Behalve met muziek maken, ben ik vooral bezig mijn bezit te herscheppen. Ik ben van nature een rommelmaker, maar te genwoordig hou ik van orde en netheid. Ik durf te stellen dat wij de beste olijfolie uit deze streek maken. Nee, ik verdien er niets mee, maar met de winst kunnen we alles onderhouden. En dat is ook mijn levensmotto. We komen met niets en gaan met niets." De 52-jarige Reinier werkte al eens eerder voor War Child, een or ganisatie die sinds 1995 actief is. Hij wilde graag zelf actief worden voor de organisatie.. „Vanaf het moment dat ik va der ben, raak ik vrij eenvoudig geë motioneerd als kinderen iets wordt aangedaan", vertelt hij over zijn beweegreden. „Zij kunnen zichzelf vaak niet redden uit de krankzinnigheid die volwassenen veroorzaken." Als voorbeeld van dat laatste wijst hij onder meer naar de huidi ge vluchtelingencrisis die vooral voor kinderen heel wat ellende te weegbrengt. „Ik kwam laatst op een punt dat ik dacht: niksdoen, is nu geen optie meer", aldus de ac teur. Voor Reinier geldt nog een an dere reden. „Ik geniet van mijn werk, maar het neveneffect is het bekende Nederlanderschap dat ei genlijk alleen nuttig is voor de bla den. Je wordt toch een soort recla mezuil. Behalve als je er invulling aan geeft zoals ik nu ga doen." Omdat War Child nu meerdere ambassadeurs heeft, komen zijn werkzaamheden voor een nieuw seizoen Flikken Maastricht, waar van de opnames deze zomer van start gaan, niet in gevaar. Reinier hoopt daarnaast vurig op een tweede reeks van de succesvolle spin-off Flikken Rotterdam. 'Ik kwam laatst op een punt dat ik dacht: niksdoen is nu geen optie meer' „Daar wordt nu op hoog niveau naar gekeken. Ik weet dat omroep AVROTROS er ook mee verder wil, maar we kunnen pas aan de champagne als de netmanager van NPO 1 zijn definitieve 'ja' geeft. Ik kan me overigens niet voorstellen dat hij een tweede seizoen niet ziet zitten", aldus Reinier, die meeschrijft aan de serie. Hij verklapt daarnaast nog be zig te zijn met een compleet nieu we dramaserie naar een eigen idee. Reinier spreekt van een 'groot project' waarvoor hij ook de regie, de hoofdrol en het scenario wil doen. „Maar ik wil me eerst volledig storten op War Child. Daar ben ik nu het meest trots op." Hoe zijn activiteiten voor War Child er precies uitzien, is nog niet bekend. Er wordt hard ge werkt aan de invulling daarvan. Charles Aznavours album Collected is nu te koop. Op 5 juni geeft hij een concert in de Lotto Arena in Antwer pen. WOENSDAG 30 MAART 2016 door Gudo Tienhooven Victor Reinier gaat in actie komen voor War Child. De F likken Maas tricht-acteur zet zich vanaf vandaag samen met onder anderen Marco Borsato en ballerina Michaela De- Prince in voor het lot van oorlogs kinderen. Victor Reinier acteur Victor Reinier foto Irina Raiu/War Child

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 25