Victor Reinier ambassadeur War Child
CULTUUR SHOW 25
'Francois Hollande wil weten wat mijn mening is
over het vluchtelingenprobleem.
Dat kan ik je wel vertellen: het is belachelijk
dat we dat niet kunnen oplossen'
danks zijn toch wat afwijkende ui
terlijk en geringe lengte, pakte hij
alles aan. „Ik had al op jonge leef
tijd uitgesproken ideeën. En ik
had mijn stem. Daarmee kon ik al
les."
Maar Aznavour had nog meer,
zoals een enorme taalgave. Zelfs
Bob Dylan, die andere tekstgigant,
noemde Aznavour de beste enter
tainer die hij ooit heeft gezien.
ie kracht van de taal
heeft ook met de
Franse vasthoudend-
heid te maken. Wij
leven in die kleine cocon. Die ver
worvenheid willen we met hand
en tand verdedigen. In het begin
waren de Amerikanen in alles be
ter. Songschrijvers zoals de Gersh-
win-broers, Cole Porter en Irving
Berlin waren geweldig. Zij zijn
nooit meer overtroffen. In Frank
rijk zette Charles Trenet ooit de
toon. Daarna kwamen wij aan de
beurt. Piaf, Georges Brassens, Jean
Ferrat, Léo Ferré...
„Tegenwoordig heb je zeker
goede talenten, maar dat zijn er
slechts een handvol. Serge Lama
en Francis Cabrel zijn er twee van.
En Stromae? Zeker wel, maar de
media proberen hem te presente
ren als de nieuwe Jacques Brei.
Dat is grote onzin. Er was maar
één Brei. Stromae moet erop let
ten dat de media met die typering
niet zijn carrière breken. Hij en de
Franse zangeres Zaz (artiesten
naam van Isabelle Geffroy, red.)
zijn de enige twee Franstalige ar
tiesten die echt toekomst heb
ben."
Aznavour heeft wel een verkla
ring voor de geringe aanwas van
talenten uit eigen land. „De Fran
se jeugd is lui. Ze heeft geen zin
om nachtenlang door te werken
zoals ik altijd deed en doe. Ik be
sefte al heel vroeg dat ik met al
leen Franse liedjes nooit een inter
nationale ster kon worden. Dus
ging ik ook songs opnemen in het
Engels, Spaans en Italiaans. Dat
kostte mij veel tijd, maar het suc
ces was er ook naar." Nog altijd
maakt Aznavour nieuwe platen.
Vorig jaar kwam zijn album Enco
res uit en op dit moment werkt hij
aan de opvolger. „Ook die zal goed
zijn. Ik moet wel, want ik ben in
competitie met al die jonge men
sen en dat valt niet mee. Maar ik
heb nog altijd iets te melden. Ik
weet nog dat ik in 1972 Comme lis
Disent uitbracht. Ik nam het op
voor de homogemeenschap. Dat
lied werd in de ban gedaan. Zo
ook lis Sont Tombés in 1976, dat
over de Armeense genocide gaat.
Die strijdbaarheid voor zaken
waar niemand over durft te zin
gen heb ik nog steeds."
Olijfgaard
Dan gaat zijn mobiele telefoon en
schakelt hij over op het Engels. Li
za Minnelli hangt aan de andere
kant van de lijn. Aznavour raakt
gaandeweg het gesprek duidelijk
opgewonden. „Ik heb je het num
mer toegestuurd. Niet ontvangen?
Dan stuur ik je het nog een keer
toe." Als hij ophangt, kijkt hij
even verhit. „Eisen, eisen..."
Het gesprek loopt op zijn ein
de. Hij roept Mo bij zich. „Kun je
het golfkarretje voorrijden? Ik wil
deze meneer even mijn olijfgaard
laten zien."
Een paar minuten later geeft
Aznavour vol gas en stopt bij een
oude boom. „Die is bijna duizend
jaar oud. Ik waak erover alsof het
mijn kind is. Behalve met muziek
maken, ben ik vooral bezig mijn
bezit te herscheppen. Ik ben van
nature een rommelmaker, maar te
genwoordig hou ik van orde en
netheid. Ik durf te stellen dat wij
de beste olijfolie uit deze streek
maken. Nee, ik verdien er niets
mee, maar met de winst kunnen
we alles onderhouden. En dat is
ook mijn levensmotto. We komen
met niets en gaan met niets."
De 52-jarige Reinier
werkte al eens eerder
voor War Child, een or
ganisatie die sinds 1995
actief is. Hij wilde graag zelf actief
worden voor de organisatie..
„Vanaf het moment dat ik va
der ben, raak ik vrij eenvoudig geë
motioneerd als kinderen iets
wordt aangedaan", vertelt hij over
zijn beweegreden. „Zij kunnen
zichzelf vaak niet redden uit de
krankzinnigheid die volwassenen
veroorzaken."
Als voorbeeld van dat laatste
wijst hij onder meer naar de huidi
ge vluchtelingencrisis die vooral
voor kinderen heel wat ellende te
weegbrengt. „Ik kwam laatst op
een punt dat ik dacht: niksdoen, is
nu geen optie meer", aldus de ac
teur.
Voor Reinier geldt nog een an
dere reden. „Ik geniet van mijn
werk, maar het neveneffect is het
bekende Nederlanderschap dat ei
genlijk alleen nuttig is voor de bla
den. Je wordt toch een soort recla
mezuil. Behalve als je er invulling
aan geeft zoals ik nu ga doen."
Omdat War Child nu meerdere
ambassadeurs heeft, komen zijn
werkzaamheden voor een nieuw
seizoen Flikken Maastricht, waar
van de opnames deze zomer van
start gaan, niet in gevaar. Reinier
hoopt daarnaast vurig op een
tweede reeks van de succesvolle
spin-off Flikken Rotterdam.
'Ik kwam laatst op een punt
dat ik dacht: niksdoen is nu
geen optie meer'
„Daar wordt nu op hoog niveau
naar gekeken. Ik weet dat omroep
AVROTROS er ook mee verder
wil, maar we kunnen pas aan de
champagne als de netmanager van
NPO 1 zijn definitieve 'ja' geeft. Ik
kan me overigens niet voorstellen
dat hij een tweede seizoen niet
ziet zitten", aldus Reinier, die
meeschrijft aan de serie.
Hij verklapt daarnaast nog be
zig te zijn met een compleet nieu
we dramaserie naar een eigen
idee. Reinier spreekt van een
'groot project' waarvoor hij ook de
regie, de hoofdrol en het scenario
wil doen. „Maar ik wil me eerst
volledig storten op War Child.
Daar ben ik nu het meest trots
op."
Hoe zijn activiteiten voor War
Child er precies uitzien, is nog
niet bekend. Er wordt hard ge
werkt aan de invulling daarvan.
Charles Aznavours album Collected is
nu te koop. Op 5 juni geeft hij een
concert in de Lotto Arena in Antwer
pen.
WOENSDAG 30 MAART 2016
door Gudo Tienhooven
Victor Reinier gaat in actie komen
voor War Child. De F likken Maas
tricht-acteur zet zich vanaf vandaag
samen met onder anderen Marco
Borsato en ballerina Michaela De-
Prince in voor het lot van oorlogs
kinderen.
Victor Reinier acteur
Victor Reinier
foto Irina Raiu/War Child