14 NIEUWS Britse angstexpert Frank Furedi: 'We moeten leren leven met terreur. Anders zijn terroristen de morele winnaars.' Frank Furedi staat op het punt af te reizen naar de Belgische uni versiteitsstad Leuven. Vanuit het vredige Kent, waar de beroem de socioloog aan een zoveelste bestseller werkt, naar België, waar de angst regeert. Maanden geleden werd hem ge vraagd de openingslezing te geven op het Feest van de Filosofie in Leuven. Over onze angst voor open grenzen zal hij spreken. Maar de meeste vragen verwacht hij over de collectieve angst voor terroristen. Hij is de laatste dagen iets te vaak gebeld, vindt hij. „Want om de verkeerde redenen." Twee vra gen worden hem altijd gesteld: 'Wat zit er achter de radicalisering van jonge moslims?' en 'Zijn we nu banger dan vroeger?'. De eerste vraag pareert de Brits-Hongaarse socioloog door gaans met een tegenvraag: „Hoe 'We moeten onze middelvinger naar die gasten opsteken en zeggen: Ons krijg je niet klein' komt het dat een aanzienlijk deel van de moslimjongeren Europa zo haat?" Los van de propaganda van uit het kalifaat ligt aan de radicali sering ten grondslag dat wij hier grote groepen jongeren in parallel le werelden laten leven. Als je geen gemeenschappelijke waar den meer kan delen, krijg je tegen stellingen en loop je kans op radi calisering en erger, denkt Furedi. „Dat is het ergste wat je kunt doen. Je zegt eigenlijk tegen de ter roristen: 'oké, jullie hebben ge wonnen, wij passen ons wel aan'. Als je die weg inslaat, is het einde zoek. Wat in Parijs en Brussel ge beurde, is verschrikkelijk. Mensen in Europa moeten wel begrijpen dat dit soort terreuraanslagen het nieuwe normaal zijn in Europa. Je kunt dit niet meer wegdromen. Deze realiteit gaat nog wel jaren duren. Dus moeten we leren er mee te leven. Dat wil niet zeggen dat je aan terreur moet toegeven, wel dat je de destructieve impact van terreur minimaliseert." „Dat de impact van een aanslag volledig wordt bepaald door onze eigen reactie daarop. Terroristen worden de morele overwinnaars als we zo bang zijn geworden dat we dingen afgelasten. Nog erger, dat we onze democratische ver worvenheden laten aantasten door nog meer inperkingen en ex treme controles op ons doen en la ten. Onze streven naar veiligheid wordt dan obsessief. Dat kan ge vaarlijker worden dan wat die bommen en kalasjnikovs aanrich- FRANK FUREDI ten. Het klopt ook niet dat overal de gevaren van terreuraanslagen loeren. Ik loop meer fysieke risi co's als ik ga skiën met mijn zoon. Dus moeten we onze middelvin ger opsteken naar die gasten en zeggen: 'ons krijg je niet klein'." „Nog niet zo lang geleden waren de gezagsdragers bezorgder over terrorisme dan gewone burgers. Die hadden eerder slapeloze nach ten vanwege hun persoonlijke fi nanciën, de kans op werkloos heid, het pensioen, de toekomst van de kinderen. Na de aanslagen in Parijs is de stemming duidelijk omgeslagen. Ik merk dat als ik door Europa reis. Veel mensen ver tellen me dat ze zich bedreigd voe len. Ook omdat de daders door heel Europa hadden gereisd voor dat ze toesloegen in Parijs. Ze ver bleven daarvoor in België, Duits land, Nederland en weet ik waar. Het had dus overal kunnen gebeu ren. Dat is wat mensen in hun ach terhoofd houden." „Dat was voorbeeldig. Zelfs in de reactie na de aanslagen in Londen van 7 juli 2005, toen een bus werd opgeblazen en een bom ontplofte in de metro (56 doden, onder wie de 4 daders, red.) zag je die beheer sing. Een uur later organiseerden mensen zelfs feesten in de Lon- dense wijk Hammersmith. Twee middelvingers naar de terroristen. Dat is de juiste reactie. Ik hoop dat dat zo blijft. Bij de IRA wist ie dereen wel waar die organisatie voor stond en van hun kant gaven die terroristen meestal een waar schuwing bij een bomaanslag zo dat mensen konden wegkomen. Dat is nu anders. Niet fysieke be dreiging maakt ons bang, maar veel meer dat we niet in staat zijn te verwoorden waarom mensen zichzelf opblazen." „Als achter mijn rug gevaar dreigt, dan ga ik er vanuit dat je me waar schuwt. Omdat ik me daar dan geen zorgen om hoef te maken, kan ik andere problemen beter het hoofd bieden. Dat mensen in de metro nu bezorgd om zich heenkijken als er een Noord-Afri kaanse man met een koffer bin nenkomt, heeft ook alles te maken met falend multiculturalisme. Het heeft niet gewerkt omdat grote groepen mensen in parallelle we reld leven. Terwijl we ons alle maal verantwoordelijk zouden moeten voelen voor de gemeen schap waarin we samenleven. Het deed me goed te zien dat mensen in Brussel elkaar spontaan een lift gaven. Dat zou normaal moeten zijn in een stad en niet alleen maar na zo'n verschrikkelijke ge beurtenis." „Bekommer je om mensen die de deur niet uit durven omdat ze bang zijn. Organiseer samen de veiligheid van je kinderen als dat nodig is. Mensen moeten zich niet geïsoleerd gaan voelen. Be noem de dingen." In Amerika bestaat de ongeschreven regel dat je in het openbaar nooit over politiek praat. Omdat mensen elkaar niet meer durven te vertrou wen en bang zijn voor confrontatie. „Het resultaat is dat er alleen nog over koetjes en kalfjes wordt ge sproken en het debat uitsterft. We zijn geneigd meteen het slechtste van de ander te denken. Dat voedt de angstcultuur. Ik zie waarschu wingsbordjes rond kinderspeel plaatsen waarop staat dat volwas senen uit de buurt moeten blij ven. Omdat we denken dat man nen die daar kijken düs pedofiel moeten zijn. Het wordt surrealis tisch als we denken dat ons kind permanent in gevaar is en we het overal moeten beschermen. Dat lukt niet. Er is daarom een parallel tussen angsten van ouders voor hun kinderen en angsten van veel burgers voor terroristen. Als we ook voor hen bordjes gaan neerzet ten, zitten we pas echt diep in de problemen. Het zou betekenen dat we onze democratie en onze open samenleving inwisselen voor iets heel verkeerds." 'Aanslagen? Wen er maar aan!' door Bob van Huët U wordt boos als een voetbalwed strijd van het Belgische elftal vanwe ge terreurdreiging wordt verplaatst. Frank Furedi, socioloog foto Merlijn Doomernik/HH Wat bedoelt u daarmee? Tot voor kort gaven mensen niet aan dat ze wakker lagen van terrorisme. Nu wel, zegt u. Ten tijde van de grote IRA-aanslagen in Londen leek het alsof de Britten heel kalm bleven en zich niet gek lie ten maken door terroristen. Frank Furedi (68) verwierf wereldfaam met zijn bestseller Cultuur van angst. Daarin stelt de Brits-Hongaarse socioloog onder meer dat de westerse mens is verworden tot een angsthaas die de kleinste tegenslag tot trauma verheft. We klampen ons vast aan de waanidee van een risicoloze samenleving en geven ons daarmee over aan derden (politici, politie en veiligheidsexperts) die het maar moeten oplossen, zo constateerde Furedi in 2002, een jaar nadat Al-Qaida met de aanslagen in de VS iedereen de stuipen op het lijf joeg. Je veilig voelen is gebaseerd op we derzijds vertrouwen. Dus?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14