'Mondriaan hangt wakend boven mijn ziel' Sloeweg: twee weekenden dicht in april 12 ZEELAND ^Zeeland Piet Mondriaan (1872-1944) pakte in 1908 de stoom trein vanuit Amsterdam naar Middelburg. Daar stapte hij over op de stoomtram en hobbelde naar Domburg. Het was half september. Francisca van Vloten, kunsthistorica en conser vator van het Marie Tak van Poort vliet Museum in Domburg, ver moedt in haar nieuwe boek Zoals het licht valt 'een gloeiende nazo meravond, de lucht vol paarse, ro de, blauwe, gele en roze tinten'. De dag daarop zag Mondriaan 's ochtends meteen 'luchten van pa relmoer', die later op de dag 'een zilveren glans over de zee zouden werpen'. Een eeuw later bottelt kunste naar Loek Grootjans (Arnemui- den, 1955) een jaar lang wekelijks anderhalve liter zeewater tussen Westkapelle en Domburg. Hij noemt de uitkomst 'De zaak Piet Mondriaan'. Het is onderdeel van zijn veel grotere project Storage for Distorted Matter, waarbij hij alles verzamelt en archiveert wat hem als mens en kunstenaar raakt. In 'De zaak Piet Mondriaan' zoekt Grootjans het Zeeuwse licht dat Mondriaan betoverde. En hij vindt het. In 52 schalen laat hij een halve liter zeewater verdam pen. Wat blijkt? In de nazomer zijn de achtergebleven zoutkristal len aanzienlijk groter dan in de an dere maanden. Daarmee zegt hij de kern van het bijzondere licht aan de Walcherse kust te hebben gevonden. Bij Westkapelle name lijk komen Wester- en Ooster- schelde samen en is de invloed merkbaar van zeestromingen. Daardoor ontstaat er werveling in het water, die ervoor zorgt dat het licht in de zoutkristallen breekt. Hier werd Mondriaan gegrepen door de spelingen van het licht en begon zijn zoektocht naar de zuivere kleur en vorm Het is een geloof, geeft de kun stenaar toe, dat hij nu als weten schap presenteert. Vandaar de 52 literflessen met zeewater en de 52 schalen met zoutkristallen. Be werkte zeekaarten completeren het kunstwerk. Met ingang van vandaag is het te zien in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg. In 2014 werden de scha len en flessen al eens geëxposeerd in de Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg. Nu is het kunst werk voor het eerst in Domburg, de kustplaats waar honderd jaar geleden Piet Mondriaan betoverd raakte door het Zeeuwse licht. Heel passend, vindt Grootjans. Hij is zelf de zoon van een schroothan- delaar, die kunstenaar is gewor den doordat Mondriaan hem beto verde met Compositie in Kleur B: „Mijn vader zei: ben je nou hele maal besodemieterd. Maar dat hielp niet. Mondriaan heeft mijn leven beïnvloed, hij hangt als een wakend oog boven mijn ziel." Dat Grootjans met zijn Mon- driaanproject thuishoort in Dom burg, laat conservator Francisca van Vloten zien aan de hand van een wand met schilderijen die Piet Mondriaan in Zeeland maak te. Het zijn speciaal vervaardigde kopieën van de originele werken, die in het Gemeentemuseum van Den Haag zijn ondergebracht. Het exposeren van de originelen in Domburg zou door de verzeke- rings- en beveiligingskosten onbe taalbaar zijn. De molen van Domburg, de kerk van Oostkapelle, de vuurto ren van Westkapelle, meerdere duingezichten. Ze hangen er als een 'documentaire omlijsting' van het project van Grootjans. Ook het eerste 'zeeschilderij' van Grootjans hangt er, naast een 'zee' van Mondriaan. „Meer eer kan ik niet krijgen", zegt Grootjans. Mondriaan bezocht Domburg tussen 1908 en 1916 vrijwel jaar lijks. Francisca van Vloten: „Hier werd hij gegrepen door de spelin gen van het licht en begon zijn zoektocht naar de zuivere kleur en vorm. Hier heeft Mondriaan zijn kubistische idee uitgewerkt. We zijn ervan overtuigd dat zijn beroemde schilderij Pier en Oceaan hier is ontstaan. Als je door je oogharen naar de zee kijkt, dan zie je Pier en Oceaan." Ik geef de kleur niet prijs, maar wil die alleen juist zoo intens mog Ik verwaarloos de lijn niet, maar wil die in haar sterkste uiting. De Sloeweg is de eerste twee weekenden van april volledig dicht tussen de A58 en de verkeerslichten bij de Bernhardweg en Westerscheldetunnelweg. Weekend 1: vrijdag 1 april (20.00 uur) tot en met maandag U april (5.00 uur). Weekend 2: vrijdag 8 april (20.00 uur) tot en met maandag 11 april (5.00 uur). De omleidingsroutes staan aangegeven met gele borden. Voor meer informatie neem contact op met het informatiepunt Sloeweg, tel. 01 18 - 631245 of sloeweg@zeeland.nl Meer informatie op: www.zeeland.nl/sloeweg Conservator Francisca van Vloten voor de Mondriaanwand in het Domburgse museum, foto Ruben Oreel vig Provincie door Jan van Damme Loek Grootjans verklaart met zijn kunstwerk 'De zaak Mondriaan' waarom het Zeeuwse licht betovert, foto Ruben Oreel Expositie: De zaak Piet Mondriaan - Mondriaan in Domburg; opening van daag, te zien tot 3 juli in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Dom burg. Boek: Francisca van Vloten - Zo als het licht valt. Rond Toorop en Mondriaan in Domburg - 20,- euro. Tussen 1908 en 1916 verbleef Piet Mondriaan regelmatig in Domburg. Tij dens de jaren 1909 en 1910 vond hij onderdak in Pension Wisse aan de Oost straat. Zijn huisbaas was Ko Wisse (foto rechts), die model stond voor de in die jaren door Mondriaan geschilderde Zeeuwsche Boer. Dochtertje Joane Wisse stond in dezelfde tijd model voor het schilderij Zeeuwsch Meisje. Mondriaan leidde in het in die jaren bruisende Domburg een teruggetrokken bestaan. Volgens kunsthistorica Francisca van Vloten nam hij geen deel aan de gezelligheidsbijeenkomsten van collega-kunstenaars. Piet Mondriaan in 1915 aan de kunstcritica Auguste de Meester-Obreen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44