Hogazon.nl LENTEVOORDEEL VR 25 ZA 26 MAART Interior JL Middelburgse ondernemers over proef met mix van horeca en detailhandel Vermengen café en winkel is kans voor creatieve ondernemer, maar niet de oplossing van alle problemen. Woontrend Zeeland HET REIZEND CIRCUS VAN LEOLUX Blurring heet het te genwoordig: het mengen van horeca met een winkel. De gemeenten Middel burg en Vlissingen doen mee aan een landelijke proef en ziet het als een middel tegen de leegstand in het centrum. Maar dat is het niet, waarschuwt Dick Anbeek, directeur van De Drvk- kery in Middelburg. „Dit gaat de binnenstad niet redden." Anbeek kan worden gezien als de grondlegger van het blurren. Achttien jaar geleden - toen de 'Koffie schenken, oké. Maar echte horeca is geen bij-artikel, dat is een vak' term nog niet eens was bedacht - deed hij het in Middelburg al met De Drvkkery: een boekwinkel en een brasserie onder één dak. Hij trok er landelijk de aandacht mee en zijn aanpak vond navolging. „Ik wilde gewoon wat toevoegen aan de boekwinkel, om het ver- blijfsklimaat te verbeteren." Dat wordt tegenwoordig gezien als een toverformule. Winkels en horecazaken kunnen zo hun om zet verhogen. En de binnenstad wordt er aantrekkelijker door voor winkelend publiek. Er komen meer klanten en ze blijven langer, is de voorspelling. „Je moet de re denering niet omdraaien", vindt Anbeek. „Blurren zorgt niet voor een mooie binnenstad, het is een uitvloeisel van een mooie binnen stad." Bovendien is het zinloos als alle ondernemers het gaan doen, stelt hij. „Als je het doet, moet je het goed doen. Professioneel. Ge woon een kofïïetje schenken, oké, dat kan. Maar echte horeca is geen bij-artikel, dat is een vak." Zijn tip is tevens een waarschu wing: „Verras je klant en doe dat met kennis van zaken. Maar blijf gericht op je eigen product." Het is precies de opvatting van Diana van Hoften en Fia de Pree van Two Ladies Like, een interi eur- en kledingwinkel annex lunchroom aan de Korte Geere in Middelburg. Ze schenken geen al cohol, maar verder passen ze in het idee van blurring. „De horeca wordt op van alles gecontroleerd. Begin je als winkelier met horeca, dan moet je ook aan kwaliteitsei sen voldoen", vindt Van Hoften. Doe je dat op een goede ma nier, dan is het wel degelijk essen tieel voor een goede klandizie, stelt Van Hoften. „De combinatie wordt door klanten als heel plezie rig ervaren. En alle ondernemers hebben het zwaar, maar wij zijn er nog steeds." Volgens De Pree zorgt de mix van winkel en hore ca voor een breder draagvlak. „We hebben gasten meer te bieden." Als alle ondernemers gaan 'blurren' vervalt het onderschei dende karakter van zaken ten op zichte van elkaar. De dames zijn echter niet bang dat concurrentie het positieve effect teniet zal doen. De Pree: „Borrelen doe je niet bij een kledingzaak. En hoe meer er te beleven is, hoe beter. De aantrekkingskracht van de stad als geheel zal groeien." Van Hoften: „Als we blijven praten over concurrentie, komen we er nooit. We moeten als collectief de stad verbeteren. We willen toch meer mensen van buiten de regio aantrekken? Dan helpt blurring." Door de proef van de Vereni ging Nederlandse Gemeenten wordt het ook voor Two Ladies Li ke mogelijk om alcohol te schen ken. Dat maakt de aanschuifdi- ners aantrekkelijker. En tijdens klantenavonden waar al wel alco hol wordt geschonken, hoeft de deur niet meer op slot. Maar uit eindelijk draait het om de inspan ning van de ondernemer zelf om klanten gastvrij en persoonlijk te benaderen, beseft De Pree. „Dat wijntje is geen wondermiddel." Met Pasen zijn wij gesloten ZONWERING KOZIJ N EN WIJ ZIJN TWEEDE PAASDAG GEOPEND VAN 12.00 - 17.00 UUR VRIJDAG 25 MAART 2016 WALCHEREN 7 Blurren redt binnenstad niet Diana van Hoften (links) en Fia de Pree combineren in Two Ladies Like een winkel en een lunchroom. „De combinatie wordt door klanten als heel plezie rig ervaren." foto Lex de Meester door Maurits Sep Dick Anbeek De Drvkkery Niet geldig i.c.m. andere acties en/of kortingen. Op deze actie zijn actievoorwaarden van toepassing President Rooseveltlaan 735 4383 NG Vlissingen T 0113 - 56 40 04 T 0118 - 41 84 77 info@hogazon.nl D facebook.com/Hogazon www.hogazon.nl Ontdek met Pasen het reizend circus van Leolux in de showroom van Woontrend Zeeland. Tijdens dit circus staan de fauteuils Parabolica, Caruzzo, Pallone en Kikko in de spotlights. Ervaar zelf wat de Leolux fauteuil zo speciaal maakt: het hoge comfort, het fraaie design en de perfecte afwerking. WAARDEERT U SMAAK? Bij aankoop van een Leolux product ontvangt u bovendien een gratis startersset chocolade maken cadeau en een doos overheerlijke bonbons van het Ministerie van Chocolade uit Mid delburg Woontrend Zeeland Duinstraat 18a, Koudekerke www.woontrend.nl telefoon: 01 18 55 55 60

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 40