i (iJyjl Historisch vechtpak van een gehate heerser We kijken nog altijd ouderwets televisie, gewoon thuis voor de buis CULTUUR SHOW 27 Nieuw museum opent met Banksy Golden Girl aangeklaagd II 1 JOËL DICKE R 1 n limil t*rm j Ik ben gestopt met scheren sinds ik van tv ben. ledereen haat dat' De grote musea aan het Amster damse Museumplein krijgen er een broertje bij. Op 9 april opent het Modern Contemporary Mu seum (Moco). Dat toont moder ne en hedendaagse kunst. De eerste tentoonstelling biedt tach tig werken van popartlegende Andy Warhol en graffitikunste- naar Banksy. Moco hoopt vooral met het werk van Banksy een jonge doelgroep te bereiken. De kunstenaar staat bekend als acti vistisch. Zijn werk kan worden uitgelegd als politiek, pacifis tisch en tegen het grootkapitaal. Actrice Betty White (94) is door haar voormalige verzorgster aan geklaagd. De vrouw stelt dat de Golden Girls-ster haar niet zou heb ben betaald voor overwerken. Ook kreeg ze geen vakantiegeld. dus ik kende het landschap, ik wist waar ik over schreef." Er is nog een andere reden. „Schrijvers van mijn generatie reizen veel, ze zijn veel vrijer in de keuze waar ze een verhaal la ten spelen. Ik wilde de wereld in mijn boeken graag groter maken. Vroeger speelden Zwitserse ro mans zich af in Zwitserland. „Er is veel veranderd. Toen Harry Quebert ging verschijnen, mailde ik iedereen die ik kende dat mijn boek morgen in de win kel zou liggen. Ik sprak een week later een oudere collega, die was in shock toen hij mijn mail had gelezen. Hij zou zoiets nooit heb ben gedaan. Het boek moet het zelf doen, vond hij. Maar dat is te genwoordig anders. Je moet naar de lezer toe. Je moet je netwerk gebruiken, het internet op. Het is belangrijk de lezer in deze overvolle wereld bij de hand te nemen. Om ze vervolgens van hun telefoon te scheiden door ze het boek in te sleuren. Ze te la ten ervaren hoe geweldig het le zen van een boek is." Is het daarom dat Dicker in Het boek van de Baltimores dezelf de hoofdpersoon opvoert als in zijn eerdere boek? „Nee, al be grijp ik je opmerking. De grap is juist dat Marcus Goldman de gro te afwezige is in Harry Quebert. Ik had enorm mijn best gedaan om de vele personages in dat boek heel belangrijk voor de plot te maken, maar achteraf wees mijn redacteur me erop dat juist Marcus Goldman niet heel be langrijk is voor het verhaal. De le zer kent hem eigenlijk helemaal niet als hij Harry Quebert uit heeft. Dus besloot ik hem uit te diepen, hem een achtergrond te geven, hem psychologisch aan te kleden. In Het boek van de Balti mores is hij niet alleen de vertel ler, maar ook direct betrokken bij de gebeurtenissen." Dé gebeurtenis in de roman wordt consequent aangeduid als 'het Drama' en Dicker werkt daar langzaam naar toe. Het boek van de Baltimores vertelt het ver haal van de familie Goldman, die te splitsen is in de welvaren de Goldmans uit Baltimore, en de 'gewone' Goldmans uit Mont- clair. Marcus behoort tot de Montclairs, maar brengt al zijn vakanties door bij de Baltimores, die hij adoreert. Dicker schetst de geweldige tijd die Marcus in doorbrengt, tot 'het Drama' alles uit elkaar slaat. Acht jaar nadien besluit hij de hele geschiedenis op te schrij ven, om erachter te komen wat er nu precies is gebeurd. Waar mee Het boek van de Baltimores een door Marcus Goldman ge schreven boek in een boek is. Maar wel een ander boek dan De waarheid over de zaak Harry Quebert. Nu draait het meer om de personages dan de plot. „Dat wilde ik ook. Na lezing van Har ry Quebert ken je de plot. Maar als je deze roman uit hebt, heb je als lezer hopelijk ook a great time gehad met de personages, en heb ik je het belang van vriendschap en liefde laten zien. Deze roman is veel psychologischer dan Har ry Quebert." Joël Dicker. Hij studeerde rechten, maar verkoos parttime baantjes om te kunnen schrij ven. Bijna was hij daarmee ge stopt. Het boek van de Baltimores is zijn zevende roman en zijn derde die ook echt is gepubli ceerd. „De eerste roman die ik schreef stuurde ik naar verschil lende uitgeverijen. Ik kreeg de ro- 'lk wilde niet mijn leven kwijt zijn aan het schrijven van boeken die nooit zouden worden gepubliceerd' man weer terug. De volgende vier romans ook. Waarom ik niet stopte? Ik ben ambitieus, ik wil de schrijver worden, dat wilde ik al mijn hele leven, schrijven is mijn drug. Het is een fantastisch gevoel nieuwe werelden te creëren. „Al die afwijzingen dwongen me na te denken over wat ik niet goed had gedaan. Mijn wil om mezelf te verbeteren won het van depressiviteit. Gaf ik wel 120 procent? Zou ik opgeven? Ik dacht aan Churchill die zei: 'Suc cess is not final, failure is not fa tal; it is the courage to continue that counts'. Daar trok ik me aan op. En ik begon aan mijn zesde roman met in het achterhoofd dat als het weer niet zou lukken, ik mijn rechtenstudie te gelde zou maken. Ik wilde niet mijn le ven kwijt zijn aan het schrijven van boeken die nooit zouden worden gepubliceerd." De rest is geschiedenis. „Inder daad. Ik begon aan Harry Que bert, en ik stuurde niet veel later mijn vijfde boek in voor een wed strijd voor nog niet gepubliceer de manuscripten. Dat boek, Les derniers jours de nos pères, won, en werd begin 2012 gepubliceerd, twee maanden voor ik Harry Quebert afhad. Mijn uitgever was zo enthousiast dat hij zes maanden later Harry Quebert liet verschijnen. Zo was ik binnen een halfjaar de schrijver van twee boeken." 1 I - in r| Het boek van de Baltimores Terwijl ieder jaar op 1 april in Brielle nog altijd met veel vertoon de bevrij ding van de Spanjaarden wordt gevierd, opent dit jaar die zelfde dag dertig kilometer verder op in Rotterdam een expositie waarop de Spaanse onderdrukker Fernando Alvarez de Toledo y Pi- mentel, kortweg Alva, centraal staat. Niet om Alva te eren overigens. De tentoonstelling Opstand! laat zien hoe belastingen een rol speel den tijdens de Tachtigjarige Oor log, die duurde van 1568 tot 1648. Die oorlog begon toen de Zeven tien Provinciën in opstand kwa men tegen Spanje en het harde be wind van de hertog van Alva. De oorlog groeide uit tot een heuse onafhankelijkheidsstrijd toen Alva, destijds landvoogd van de Nederlanden, in 1569 belasting wilde heffen op de verkoop van goederen. In de jarenlange strijd die volgde bleek propaganda net zo'n krachtig wapen als militair geschut. Bruiklenen uit binnen- en bui tenland zetten in het Belasting Douane Museum deze tumultu euze periode in historisch perspec tief. Topstuk is het harnas van Al va, dat voor het eerst in Neder land te zien is. „Het gaat niet vaak op reis", zegt Stefan Krause van Kunsthistorisches Museum in We nen, dat het ijzeren vechtkostuum in zijn vaste collectie heeft. „Het ziet er als nieuw uit omdat het vakkundig is opgepoetst, maar het is al ruim 4,5 eeuw oud en erg ge voelig voor vocht waardoor het snel gaat roesten." Alva droeg het harnas niet al leen ter bescherming op het slag veld, maar ook om ermee te pron ken. Nu is alleen het ijzer nog te zien, destijds was het opgesierd met exclusieve stukken stof en ve ren op de helm. „Het was de meest dure garderobe voor belang rijke mannen uit die tijd", legt Krause uit. „Als je het naar deze tijd zou vertalen kun je het verge lijken met een kostuum ter waar de van een sportwagen." HILVERSUM. We kijken nog altijd massaal televisie op een gewoon tv-toestel, op het moment dat de programma's worden uitgezon den. Uitgesteld kijken en video- on-demandplatforms als Netflix worden populairder, maar staan nog altijd in de schaduw van die 'thuis voor de buis'-traditie. Dat blijkt uit het onderzoek Me dia: Tijd 2015, uitgevoerd door on der meer het Sociaal en Cultuur Planbureau, de NPO en de Stich ting Kijkonderzoek. Gisteren wer den de resultaten gepresenteerd. Uit de proef waaraan bijna 3.000 Nederlanders deelnamen, blijkt dat we in 20x5 gemiddeld 3 uur en 4 minuten per dag keken naar tv-programma's, series en film pjes. Liefst 78 procent van die tota le kijktijd zaten we 'ouderwets' voor de buis. Jongeren in de leeftijdscategorie 13-19 jaar keken weliswaar 21 pro cent van die tijd 'gestreamd' en dus naar platforms als Netflix, maar nog altijd 55 procent werd besteed aan het traditionele kij ken. Bovendien: 91 procent van het kijken door alle deelnemers van het onderzoek, gebeurde via het klassieke tv-toestel. „We spreken vaak van een media- revolutie, maar dat valt dus eigen lijk reuze mee", concludeert Nieu we Media-expert Alexander Pleij- ter. „We zijn moeilijk los te we ken van onze oude gebruiken. En hoe revolutionair is het mediage bruik onder jongeren? Ook dat valt tegen. Je ziet wel verande ring, maar het gaat allemaal min der snel dan we vaak denken." Pleijter kraakt ook een kritische noot. In het onderzoek (dat ook luisteren, lezen en het gebruik van internet onder de loep nam) zijn media-activiteiten die min der dan 5 minuten tijd in beslag namen, niet meegenomen. „Tel al le momenten waarop we mobiele telefoons gebruiken bij elkaar op en je krijgt misschien een heel an der beeld", zegt hij. VRIJDAG 25 MAART 2016 David Letterman k ex-talkshowhost w u» r*. j Auteur vin D( wiutrlicid om lit zonk Hurry Qiirtim Joël Dicker - Het boek van de Baltimo res. De Bezige Bij, 19,90 euro. door Yvonne Keunen Hij geldt als dé tiran uit de Tachtig jarige Oorlog. Toch is het ruim 4,5 eeuw oude harnas van de hertog van Alva hét topstuk van Opstand! Het grootste belastingoproer uit de Nederlandse geschiedenis in het Be lasting Douane Museum in Rot terdam. Het vijftien kilo zware har nas is het enige op maat gemaakte ijzeren vechtpak van Alva dat be waard is gebleven. Het ruim 4,5 eeuw oude harnas van de hertog van Alva wordt uitgepakt in het Belasting Douane Museum in Rotterdam, foto Jan de Groen Opstand! is van 2 april tot en met 11 september te zien in het Belasting Douane Museum in Rotterdam. Meer info: www.bdmuseum.nl. rlnnr r.nrln Tionhnni/an Hat aatp in amc apmiHHplH 1 iiiir pn wp \/fpHia-Pvnprt AlpvanHpr door Gudo Tienhooven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 28