Fay Claassen is geknipt voor
The Last Supper
alternatief \oor
geijkte Passies
2 I UIT THUIS
Arsenaal theater V lissingen
Asaf zingt werk van Eric Thiman
Jarenlang was Rita Reys (1924-2013) on
betwist Nederlands meest vooraanstaan
de en geliefde jazz-zangeres. Over haar
collega's en dan met name de jongere ge
neraties, was Reys echter zeer kritisch.
Niemand kon haar goedkeuring wegdra
gen, behalve Fay Claassen. Zij is dan ook
de uitgesproken persoon voor een eerbe
toon aan Reys, zondag in Porgy en Bess.
Op vrijwel iedereen
had 'the first lady
of jazz' wel het een
en ander aan te
merken. En dat is nogal zacht
gezegd, want in Reys' optiek
deugde van de meeste Neder
landse jazzzangeressen ten
slotte weinig tot niets. Eigen
lijk was er maar één zangeres
die haar onvoorwaardelijke
lof verdiende: Fay Claassen
(1969).
Nu Reys helaas niet meer on
der ons is, heeft Claassen haar
positie als prominent jazz-zan-
geres overgenomen. De waar
dering van Reys is overigens
op geen enkele manier over
dreven. Claassen is een voor
treffelijke zangeres met een
sublieme timing en een groot
In de Goede Week worden tientallen passie
concerten uitgevoerd, met name van Bach.
Om een alternatief en toch aantrekkelijk
passieconcert te verzorgen, moetje in de
archieven duiken. Dirigent Anton de Kort
van het koor Asaf vond een vrij onbekend
werk: 'The Last Supper' van Eric Thiman.
Eric (Harding)
Thiman was ad
vocaat en ama
teurcomponist.
Hij werd in 1930 leraar
harmonie aan de Royal
Academy of Music en
daarna Dean van de Mu
ziekafdeling van de Uni
versiteit van Londen. Hij
was dirigent en organist.
Hij schreef veel piano
muziek en vocale wer
ken voor kerkkoor. Als
componist van populaire
werken gebruikte hij de
naam Eric Harding.
„Ik vond de compositie
van 'The Last Supper' als
'gebruiksmuziek' in de
vieringen van de Angli
caanse kerk", vertelt diri
gent Anton de Kort.
„Het in de stijl van de
laat-romantiek geschre
ven werk past goed in de
honderdjarige traditie
van het koor Asaf. Het
koor zong eerder reli
gieuze werken van Bach
en Mozart. In een tijd
van vele professionele
uitvoeringen moet een
amateurkoor voorzichtig
programmeren. Dus be
ter een kleiner en inte
ressant werk voor mu
ziekliefhebbers."
'The Last Supper' is geba
seerd op Bijbelteksten
van Mattheus en Johan
nes en bevat hymnen
van Thomas van Aquino,
Charles Wesley en Jo-
hann Franck.
„Het werk kent veel mee
slepende koren. Vanwe
ge de emotionele lading
is 'The Last Supper' ge
liefd in de koorwereld
en weet het de toehoor
der te ontroeren. Om de
compositie overdraag
baar te maken naar Ne
derland, zijn gezangen
uit het Liedboek der Ker
ken toegevoegd. Voor de
aanwezigen dé gelegen
heid om mee te zingen
als in de Engelse koortra
ditie. Dit werk heeft dui
delijk een plaats in de li
turgie van de week vóór
Pasen en het is muzikaal
waardevol", legt De Kort
uit. „Ik ben ervan over
tuigd dat het voor het pu
bliek aantrekkelijk is om
dit concert bij te wonen.
Het duurt niet te lang en
is vooral afwisselend.
Het koor zingt nog enke
le andere liederen en or
ganist Marcel Mangnus
verzorgt als solo 'Herz-
lich tut mich verlangen'
van Krebs. Een ingeto
gen werk, waarin de ko
raalmelodie van 'O
Haupt voll Blut und
Wunden' herkenbaar is."
Magnus begeleidt ook de
solisten Jacqueline de
Bliek (sopraan) en Peter
Wondergem (bariton).
Organist Jan Oppeneer
begeleidt de koorwerken
en neemt de samenzang
voor zijn rekening.
Asaf zingt 'The Last
Supper' van Thiman:
vrijdag 25 maart, Het
Podium in Zaamslag,
aanvang 21.00 uur.
Donderdag 24 maart 2016
Fay
Claassen
brengt sa
men met
het trio van
Peter Beets
een voor
treffelijk
eerbetoon
aan Rita
Reys.
door Mischa Andriessen
COHEN LAAT
MUZIEK GEBOREN
WORDEN
door Jeanette Vergouwen
Dirigent Anton de Kort.