Fay Claassen is geknipt voor The Last Supper alternatief \oor geijkte Passies 2 I UIT THUIS Arsenaal theater V lissingen Asaf zingt werk van Eric Thiman Jarenlang was Rita Reys (1924-2013) on betwist Nederlands meest vooraanstaan de en geliefde jazz-zangeres. Over haar collega's en dan met name de jongere ge neraties, was Reys echter zeer kritisch. Niemand kon haar goedkeuring wegdra gen, behalve Fay Claassen. Zij is dan ook de uitgesproken persoon voor een eerbe toon aan Reys, zondag in Porgy en Bess. Op vrijwel iedereen had 'the first lady of jazz' wel het een en ander aan te merken. En dat is nogal zacht gezegd, want in Reys' optiek deugde van de meeste Neder landse jazzzangeressen ten slotte weinig tot niets. Eigen lijk was er maar één zangeres die haar onvoorwaardelijke lof verdiende: Fay Claassen (1969). Nu Reys helaas niet meer on der ons is, heeft Claassen haar positie als prominent jazz-zan- geres overgenomen. De waar dering van Reys is overigens op geen enkele manier over dreven. Claassen is een voor treffelijke zangeres met een sublieme timing en een groot In de Goede Week worden tientallen passie concerten uitgevoerd, met name van Bach. Om een alternatief en toch aantrekkelijk passieconcert te verzorgen, moetje in de archieven duiken. Dirigent Anton de Kort van het koor Asaf vond een vrij onbekend werk: 'The Last Supper' van Eric Thiman. Eric (Harding) Thiman was ad vocaat en ama teurcomponist. Hij werd in 1930 leraar harmonie aan de Royal Academy of Music en daarna Dean van de Mu ziekafdeling van de Uni versiteit van Londen. Hij was dirigent en organist. Hij schreef veel piano muziek en vocale wer ken voor kerkkoor. Als componist van populaire werken gebruikte hij de naam Eric Harding. „Ik vond de compositie van 'The Last Supper' als 'gebruiksmuziek' in de vieringen van de Angli caanse kerk", vertelt diri gent Anton de Kort. „Het in de stijl van de laat-romantiek geschre ven werk past goed in de honderdjarige traditie van het koor Asaf. Het koor zong eerder reli gieuze werken van Bach en Mozart. In een tijd van vele professionele uitvoeringen moet een amateurkoor voorzichtig programmeren. Dus be ter een kleiner en inte ressant werk voor mu ziekliefhebbers." 'The Last Supper' is geba seerd op Bijbelteksten van Mattheus en Johan nes en bevat hymnen van Thomas van Aquino, Charles Wesley en Jo- hann Franck. „Het werk kent veel mee slepende koren. Vanwe ge de emotionele lading is 'The Last Supper' ge liefd in de koorwereld en weet het de toehoor der te ontroeren. Om de compositie overdraag baar te maken naar Ne derland, zijn gezangen uit het Liedboek der Ker ken toegevoegd. Voor de aanwezigen dé gelegen heid om mee te zingen als in de Engelse koortra ditie. Dit werk heeft dui delijk een plaats in de li turgie van de week vóór Pasen en het is muzikaal waardevol", legt De Kort uit. „Ik ben ervan over tuigd dat het voor het pu bliek aantrekkelijk is om dit concert bij te wonen. Het duurt niet te lang en is vooral afwisselend. Het koor zingt nog enke le andere liederen en or ganist Marcel Mangnus verzorgt als solo 'Herz- lich tut mich verlangen' van Krebs. Een ingeto gen werk, waarin de ko raalmelodie van 'O Haupt voll Blut und Wunden' herkenbaar is." Magnus begeleidt ook de solisten Jacqueline de Bliek (sopraan) en Peter Wondergem (bariton). Organist Jan Oppeneer begeleidt de koorwerken en neemt de samenzang voor zijn rekening. Asaf zingt 'The Last Supper' van Thiman: vrijdag 25 maart, Het Podium in Zaamslag, aanvang 21.00 uur. Donderdag 24 maart 2016 Fay Claassen brengt sa men met het trio van Peter Beets een voor treffelijk eerbetoon aan Rita Reys. door Mischa Andriessen COHEN LAAT MUZIEK GEBOREN WORDEN door Jeanette Vergouwen Dirigent Anton de Kort.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54