Haven nodig in Scheldemonding Jan Lagasse wordt per 1 mei algemeen directeur va 10 ZEELAND Jan Lagasse is gisteren benoemd tot algemeen directeur van havenbedrijf Zeeland Seaports. De topman is de architect van het nieuwe strategisch masterplan. Hij legt uit waarom het roer radicaal om moet Colofon 088-0561510 088-0139910 PZC k°hfukusan Twee sprekers op het internatio nale congres World Water Works in Antwerpen, Frans Koch van de Koch Adviesgroep architecten en ingenieurs in Terneuzen en Goes én Thijs de Boer van de associatie van waterbouwkundigen Pianc, braken daar gisteren een lans voor. Hun plannen verschillen, maar het idee erachter is hetzelf de. Het zal binnen nu en dertig jaar economisch voordeliger en voor de natuur gunstiger zijn grootschalige havenactiviteiten in het Scheldegebied naar zee te brengen. Koch toonde in computerani maties een uitgewerkt plan voor een containertransferium ter hoogte van Vlissingen. De groot ste containerschepen leggen daar aan de zeezijde aan, waarna met speciale containerkranen de la ding wordt overgeheveld naar klei nere shuttleschepen die zijn afge meerd aan de Westerschelde-zij- de. Deze shuttleschepen kunnen tweeduizend standaardcontainers vervoeren tussen het transferium en Antwerpen. De haven van Ant werpen behoudt zo haar positie en is van de baggerkosten voor het op diepte houden van de vaar geul in de Westerschelde af, om dat de shuttleschepen maar vijf meter diep steken. In Kochs plan maakt een storm vloedkering deel uit van het con tainertransferium. Die ingreep is volgens hem noodzakelijk vanwe ge de voorspelde zeespiegelstij ging. Koch onderkent dat dit vloe ken in de kerk is in Antwerpen, maar er valt naar zijn mening niet aan te ontkomen. Anders zullen zich ernstige overstromingen voor doen, zeker in en rond de stad. Thijs de Boer van Pianc, een in 1885 opgerichte, wereldwijd actie ve vereniging, ging minder ver dan Koch. Al was zijn plan voor een voorhaven in de monding van de Westerschelde zeker ook revo lutionair. De voorhaven moet op 'Containerschepen worden steeds groter en de zeespiegel stijgt. We moeten daarom in actie komen' een kunstmatig eiland komen van acht vierkante kilometer. De Boer wil de afvoer van de goederen die daar worden gelost, regelen over land en over water. De weg- en spooraansluiting moet richting het zuiden komen, dus naar Bel gië, via een brug of tunnel. De voorhaven kan in De Boers visie ook dienen als golfbreker, waar mee hij een antwoord geeft op de verwachte zeespiegelrijzing. Zowel Koch als De Boer reali seert zich dat hun plannen er futu ristisch uitzien. Koch: „We moe ten hiermee aan de slag om voor bereid te zijn op de toekomst. El ders in de wereld zijn ze hier ook mee bezig." Vergaande samen werking met ande re havens. 'Win nende combina ties' van bedrij ven, maar ook ha vens die elkaar versterken. Ver der moet extra kapitaal worden aangetrokken, van de bestaande of mogelijk zelfs nieuwe aandeel houders. Dat is de koers die ha venbedrijf Zeeland Seaports wil varen. Er moet een tandje bij om niet te worden vermorzeld tus sen de grootmachten Rotterdam en Antwerpen. Het havenbedrijf verzelfstan digde in 2011. Het werd een soort overheids-NV. Daarvoor waren de aandeelhouders - de provincie en de gemeenten Borsele, Terneu zen en Vlissingen - zowel be stuurders als toezichthouders. Dat is zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt. Om slagvaardi ger te opereren, werd Zeeland Seaports op afstand gezet. De aan deelhouders staan daarbij tot 2028 garant voor leningen. Sinds 2011 zijn vooral verlie zen geleden. In 2015 is echter voor het eerst winst gemaakt, ook omdat ZSP nieuwe bedrijven weet binnen te loodsen. Boosdoe ners zijn deelname in Warm- C02-project op de Axelse Vlakte (glastuinbouw wordt verwarmd door restwarmte van kunstmest- producent Yara in Sluiskil) en af boekingen op gronden die waren aangekocht voor natuurherstel na aanleg van de Westerscheldecon- tainerterminal (WCT). Ook inves teerde het havenbedrijf in de Sluiskiltunnel en het spoorpro- ject in Goes. Door de verliezen is het eigen vermogen gedaald. Een tegenvaller is dat Zeeland Seaports met ingang van 2017 ven nootschapbelasting moet gaan be talen. Daarvan waren ze vrijge steld, maar 'Brussel' ziet dat als staatssteun. Het is niet vreemd dat de aan deelhouders zich nadrukkelijker bemoeien met het relatief armlas tige havenbedrijf. Met grootaan deelhouder de provincie voorop cent gedaald. De lage olieprijs leidt tot minder aanvoer van olie. Daarnaast hakt ook de versnelde sluiting van de kolencentrale er in." „Met onze winsten komen we niet snel genoeg tot normale fi nanciële ratio's. Als we bijvoor beeld WarmCo2 kunnen afsto ten, zal onze winstgevendheid aanmerkelijk toenemen. Een an dere optie is meer kapitaal van bestaande of nieuwe aandeelhou ders aantrekken. Bijvoorbeeld par tijen zoals pensioenfondsen. Een derde route is samenwerking met een andere haven." „We houden alle mogelijkhe den open. De aandeelhoudersstra tegie spreekt van samenwerking met Nederlandse en Vlaamse ha vens als die bijdragen aan de ont wikkeling van ZSP. Het belang rijkste is dat beide havens in gelij ke mate van samenwerking profi teren. De een moet niet een out let van de ander worden." „Ja, die projecten lopen prima, maar ik moet zeggen dat we ook steun van bijvoorbeeld Antwer pen krijgen, zoals voor een bete re nautische toegankelijkheid en ook als het gaat om onze wensen voor goederensporen naar Ant werpen en Zelzate. Terwijl Vlaan deren tot voor kort tegenstander was van de zogeheten Sloebocht. is een aandeelhoudersstrategie uitgestippeld. Die rust op drie pij lers: 1. de vermogenspositie verbe teren met nieuw kapitaal van be staande of nieuwe aandeelhou ders 2. afbouw van de garantstel lingen van de aandeelhouders 3. verkoop/verhanging van de aan delen in ondernemingen die niet tot de hoofdactiviteiten behoren. WarmC02 bijvoorbeeld. Lagasse, die als troubleshooter ervaring opdeed bij onder meer Corus en Fokker, werd als interim-direc teur aangetrokken om een strate gisch masterplan te schrijven dat op deze drie pijlers leunt. „Het oude masterplan was ge dateerd en had ook erg de focus op één ding: containerisatie. In middels zijn de wereld en het ha venbedrijf veranderd. Uit dat oude plan viel ook moeilijk een managementsagenda te destille ren. Er lag inmiddels een aandeel houdersstrategie met de opdrach ten om te zoeken naar samenwer king met andere havens en daar naast Zeeland Seaports financieel sterker te maken." „We boeken 8 miljoen euro winst over 2015. We lossen ook ruim 20 miljoen euro af. Daar mee verlagen we het risicoprofiel voor de Zeeuwse gemeenschap. Dat is een mooi resultaat, gezien het verleden. Daarmee komt een gezond havenbedrijf dat niet meer drijft op garant stellingen van aandeel- houders weer een stap dichterbij. In 2028 zouden we op eigen benen moe ten staan, maar zo als het er nu uitziet wordt dat mogelijk al 2025. Daarnaast hebben een record aan havenkavels uit gegeven: 40 hecta re. De overslag is helaas met 5,5 pro- door Harmen van der Werf ANTWERPEN. De toekomst van de Antwerpse haven is alleen veilig te stellen door ook havenactiviteiten te ontwikkelen in de monding van de Westerschelde. Dat is nodig, om dat Antwerpen de schaalvergroting in de containerscheepvaart nooit kan bijbenen. Frans Koch ingenieur 'We moeten wii door Frank Balkenende Geen krant ontvangen? Vragen over verhuizing of vakantie? Onze excuses t Bezorgservice De PZC wordt van maandag t/m vrijdag voor 7.00 uur be zorgd en op zaterdag voor 7.30 uur. Heeft u een bezorg klacht? De bezorgservice is open van maandag t/m vrij dag tussen 7.00 - 17.00. Op zaterdag van 8.00 -12.00 uur. Ook kunt u 24 uur per dag uw bezorgklacht doorge ven via pzc.nl/geenkrant of 088-0561510. t Klantenservice Wilt u een nieuw abonne ment, een vakantie of verhui zing doorgeven, uw abonne ment beëindigen of heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met onze klanten service via 088-0139910, open van maandag t/m vrij dag van 8.00 - 17.00 uur. U kunt 24 uur per dag uw va kantie of verhuizing doorge ven via pzc.nl/service. Abonneren Via pzc.nl/abonneren kunt u direct gebruikmaken van één van onze aanbiedingen. Of neem contact op met onze klantenservice voor een pas send aanbod. »PZC Edisonweg 37e Vlissingen Postbus 5046 4380 KA Vlissingen Telefoon: 088-0130200 redactie@pzc.nl BTW Nr.: NL001094592B01 KVK Nr.: 10017784 Redacties Telefoon: 088-0130200 redactie@pzc.nl Walcheren 088-0130221 walcheren@pzc.nl Bevelanden/Tholen 088-0130221 bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Schouwen-Duiveland 088-0130221 schouwen-duiveland@pzc.nl Zeeuws-Vlaanderen 0115-645740 zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Postbus145, 4530 AC Terneuzen Sport sport@pzc.nl 088-0130241 Hoofdredacteur Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl Commercieel directeur Tessa van Waarde Leveringsvoorwaarden Op alle abonnementen zijn leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u nale zen via pzc.nl/service of opvragen via 088-0139910. Advertenties Wilt u in de PZC adverteren neem dan contact op via 088-0139998 of ga naar persgroep.nl/adverteren t Auteursrechten Alle auteursrechten en data bankrechten ten aanzien van de inhoud van deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbe houden. Deze rechten berus ten bij de PZC, c.q. de desbe treffende makers. Wet Bescherming Persoonsgegevens De PZC is een onderdeel van De Persgroep Nederland. De Persgroep legt abonneegege vens vast voor de uitvoering van de (abonnementsover eenkomst. Deze kunnen ge bruikt worden om u te infor meren over diensten en pro ducten van de PZC en De Persgroep. Indien u hier geen prijs op stelt kunt u bellen met 088-0139910 of ga naar pzc.nl/service. fotcrtex van Lieshout/ANP In 2022 moet er een financieel ge zonde organisatie met een jaarom zet van meer dan 70 miljoen euro (nu 53 miljoen, cijfer 2015) staan. Het rendement op het eigen vermo gen is dan gemiddeld 8 procent en de schuldenlast is sterk verlaagd. Dat is ambitieus. Hoe wilt u de finan ciële slagkracht van ZSP op korte termijn vergroten? Gent ligt voor de hand. De Vlaamse haven lonkt al jaren naar jullie, neemt zelfs het woord fusie in de mond. Een fusie lijkt logisch, nu er bij Terneuzen een nieuwe zeesluis wordt gebouwd en de Seine-Schel- deverbinding wordt verbeterd? Zeeland Seaports werkt toch al lan ger samen met Gent? Waarom is een nieuw masterplan nodig? Hoe staat het havenbedrijf er finan cieel voor?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 42