Haven nodig in
Scheldemonding
Jan Lagasse wordt per 1 mei algemeen directeur va
10 ZEELAND
Jan Lagasse is gisteren benoemd tot algemeen directeur
van havenbedrijf Zeeland Seaports. De topman is de
architect van het nieuwe strategisch masterplan. Hij
legt uit waarom het roer radicaal om moet
Colofon
088-0561510 088-0139910
PZC
k°hfukusan
Twee sprekers op het internatio
nale congres World Water Works
in Antwerpen, Frans Koch van de
Koch Adviesgroep architecten en
ingenieurs in Terneuzen en Goes
én Thijs de Boer van de associatie
van waterbouwkundigen Pianc,
braken daar gisteren een lans
voor. Hun plannen verschillen,
maar het idee erachter is hetzelf
de. Het zal binnen nu en dertig
jaar economisch voordeliger en
voor de natuur gunstiger zijn
grootschalige havenactiviteiten in
het Scheldegebied naar zee te
brengen.
Koch toonde in computerani
maties een uitgewerkt plan voor
een containertransferium ter
hoogte van Vlissingen. De groot
ste containerschepen leggen daar
aan de zeezijde aan, waarna met
speciale containerkranen de la
ding wordt overgeheveld naar klei
nere shuttleschepen die zijn afge
meerd aan de Westerschelde-zij-
de. Deze shuttleschepen kunnen
tweeduizend standaardcontainers
vervoeren tussen het transferium
en Antwerpen. De haven van Ant
werpen behoudt zo haar positie
en is van de baggerkosten voor
het op diepte houden van de vaar
geul in de Westerschelde af, om
dat de shuttleschepen maar vijf
meter diep steken.
In Kochs plan maakt een storm
vloedkering deel uit van het con
tainertransferium. Die ingreep is
volgens hem noodzakelijk vanwe
ge de voorspelde zeespiegelstij
ging. Koch onderkent dat dit vloe
ken in de kerk is in Antwerpen,
maar er valt naar zijn mening niet
aan te ontkomen. Anders zullen
zich ernstige overstromingen voor
doen, zeker in en rond de stad.
Thijs de Boer van Pianc, een in
1885 opgerichte, wereldwijd actie
ve vereniging, ging minder ver
dan Koch. Al was zijn plan voor
een voorhaven in de monding van
de Westerschelde zeker ook revo
lutionair. De voorhaven moet op
'Containerschepen worden
steeds groter en de zeespiegel
stijgt. We moeten daarom in
actie komen'
een kunstmatig eiland komen van
acht vierkante kilometer. De Boer
wil de afvoer van de goederen die
daar worden gelost, regelen over
land en over water. De weg- en
spooraansluiting moet richting
het zuiden komen, dus naar Bel
gië, via een brug of tunnel. De
voorhaven kan in De Boers visie
ook dienen als golfbreker, waar
mee hij een antwoord geeft op de
verwachte zeespiegelrijzing.
Zowel Koch als De Boer reali
seert zich dat hun plannen er futu
ristisch uitzien. Koch: „We moe
ten hiermee aan de slag om voor
bereid te zijn op de toekomst. El
ders in de wereld zijn ze hier ook
mee bezig."
Vergaande samen
werking met ande
re havens. 'Win
nende combina
ties' van bedrij
ven, maar ook ha
vens die elkaar versterken. Ver
der moet extra kapitaal worden
aangetrokken, van de bestaande
of mogelijk zelfs nieuwe aandeel
houders. Dat is de koers die ha
venbedrijf Zeeland Seaports wil
varen. Er moet een tandje bij om
niet te worden vermorzeld tus
sen de grootmachten Rotterdam
en Antwerpen.
Het havenbedrijf verzelfstan
digde in 2011. Het werd een soort
overheids-NV. Daarvoor waren
de aandeelhouders - de provincie
en de gemeenten Borsele, Terneu
zen en Vlissingen - zowel be
stuurders als toezichthouders.
Dat is zoiets als de slager die zijn
eigen vlees keurt. Om slagvaardi
ger te opereren, werd Zeeland
Seaports op afstand gezet. De aan
deelhouders staan daarbij tot
2028 garant voor leningen.
Sinds 2011 zijn vooral verlie
zen geleden. In 2015 is echter
voor het eerst winst gemaakt,
ook omdat ZSP nieuwe bedrijven
weet binnen te loodsen. Boosdoe
ners zijn deelname in Warm-
C02-project op de Axelse Vlakte
(glastuinbouw wordt verwarmd
door restwarmte van kunstmest-
producent Yara in Sluiskil) en af
boekingen op gronden die waren
aangekocht voor natuurherstel na
aanleg van de Westerscheldecon-
tainerterminal (WCT). Ook inves
teerde het havenbedrijf in de
Sluiskiltunnel en het spoorpro-
ject in Goes. Door de verliezen is
het eigen vermogen gedaald. Een
tegenvaller is dat Zeeland
Seaports met ingang van 2017 ven
nootschapbelasting moet gaan be
talen. Daarvan waren ze vrijge
steld, maar 'Brussel' ziet dat als
staatssteun.
Het is niet vreemd dat de aan
deelhouders zich nadrukkelijker
bemoeien met het relatief armlas
tige havenbedrijf. Met grootaan
deelhouder de provincie voorop
cent gedaald. De lage olieprijs
leidt tot minder aanvoer van olie.
Daarnaast hakt ook de versnelde
sluiting van de kolencentrale er
in."
„Met onze winsten komen we
niet snel genoeg tot normale fi
nanciële ratio's. Als we bijvoor
beeld WarmCo2 kunnen afsto
ten, zal onze winstgevendheid
aanmerkelijk toenemen. Een an
dere optie is meer kapitaal van
bestaande of nieuwe aandeelhou
ders aantrekken. Bijvoorbeeld par
tijen zoals pensioenfondsen. Een
derde route is samenwerking
met een andere haven."
„We houden alle mogelijkhe
den open. De aandeelhoudersstra
tegie spreekt van samenwerking
met Nederlandse en Vlaamse ha
vens als die bijdragen aan de ont
wikkeling van ZSP. Het belang
rijkste is dat beide havens in gelij
ke mate van samenwerking profi
teren. De een moet niet een out
let van de ander worden."
„Ja, die projecten lopen prima,
maar ik moet zeggen dat we ook
steun van bijvoorbeeld Antwer
pen krijgen, zoals voor een bete
re nautische toegankelijkheid en
ook als het gaat om onze wensen
voor goederensporen naar Ant
werpen en Zelzate. Terwijl Vlaan
deren tot voor kort tegenstander
was van de zogeheten Sloebocht.
is een aandeelhoudersstrategie
uitgestippeld. Die rust op drie pij
lers: 1. de vermogenspositie verbe
teren met nieuw kapitaal van be
staande of nieuwe aandeelhou
ders 2. afbouw van de garantstel
lingen van de aandeelhouders 3.
verkoop/verhanging van de aan
delen in ondernemingen die niet
tot de hoofdactiviteiten behoren.
WarmC02 bijvoorbeeld. Lagasse,
die als troubleshooter ervaring
opdeed bij onder meer Corus en
Fokker, werd als interim-direc
teur aangetrokken om een strate
gisch masterplan te schrijven dat
op deze drie pijlers leunt.
„Het oude masterplan was ge
dateerd en had ook erg de focus
op één ding: containerisatie. In
middels zijn de wereld en het ha
venbedrijf veranderd. Uit dat
oude plan viel ook moeilijk een
managementsagenda te destille
ren. Er lag inmiddels een aandeel
houdersstrategie met de opdrach
ten om te zoeken naar samenwer
king met andere havens en daar
naast Zeeland Seaports financieel
sterker te maken."
„We boeken 8 miljoen euro
winst over 2015. We lossen ook
ruim 20 miljoen euro af. Daar
mee verlagen we het risicoprofiel
voor de Zeeuwse gemeenschap.
Dat is een mooi resultaat, gezien
het verleden. Daarmee komt een
gezond havenbedrijf dat niet
meer drijft op garant
stellingen van aandeel-
houders weer een
stap dichterbij. In
2028 zouden we op
eigen benen moe
ten staan, maar zo
als het er nu uitziet
wordt dat mogelijk
al 2025. Daarnaast
hebben een record
aan havenkavels uit
gegeven: 40 hecta
re. De overslag is
helaas met 5,5 pro-
door Harmen van der Werf
ANTWERPEN. De toekomst van de
Antwerpse haven is alleen veilig te
stellen door ook havenactiviteiten
te ontwikkelen in de monding van
de Westerschelde. Dat is nodig, om
dat Antwerpen de schaalvergroting
in de containerscheepvaart nooit
kan bijbenen.
Frans Koch ingenieur
'We moeten wii
door Frank Balkenende
Geen krant ontvangen? Vragen over verhuizing of vakantie?
Onze excuses
t Bezorgservice
De PZC wordt van maandag
t/m vrijdag voor 7.00 uur be
zorgd en op zaterdag voor
7.30 uur. Heeft u een bezorg
klacht? De bezorgservice is
open van maandag t/m vrij
dag tussen 7.00 - 17.00. Op
zaterdag van 8.00 -12.00
uur. Ook kunt u 24 uur per
dag uw bezorgklacht doorge
ven via pzc.nl/geenkrant of
088-0561510.
t Klantenservice
Wilt u een nieuw abonne
ment, een vakantie of verhui
zing doorgeven, uw abonne
ment beëindigen of heeft u
een andere vraag? Neem dan
contact op met onze klanten
service via 088-0139910,
open van maandag t/m vrij
dag van 8.00 - 17.00 uur. U
kunt 24 uur per dag uw va
kantie of verhuizing doorge
ven via pzc.nl/service.
Abonneren
Via pzc.nl/abonneren kunt u
direct gebruikmaken van één
van onze aanbiedingen. Of
neem contact op met onze
klantenservice voor een pas
send aanbod.
»PZC
Edisonweg 37e Vlissingen
Postbus 5046 4380 KA
Vlissingen
Telefoon: 088-0130200
redactie@pzc.nl
BTW Nr.: NL001094592B01
KVK Nr.: 10017784
Redacties
Telefoon: 088-0130200
redactie@pzc.nl
Walcheren
088-0130221
walcheren@pzc.nl
Bevelanden/Tholen
088-0130221
bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Schouwen-Duiveland
088-0130221
schouwen-duiveland@pzc.nl
Zeeuws-Vlaanderen
0115-645740
zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Postbus145, 4530 AC
Terneuzen
Sport
sport@pzc.nl
088-0130241
Hoofdredacteur
Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
Commercieel directeur
Tessa van Waarde
Leveringsvoorwaarden
Op alle abonnementen zijn
leveringsvoorwaarden van
toepassing. Deze kunt u nale
zen via pzc.nl/service of
opvragen via 088-0139910.
Advertenties
Wilt u in de PZC adverteren
neem dan contact op via
088-0139998 of ga naar
persgroep.nl/adverteren
t Auteursrechten
Alle auteursrechten en data
bankrechten ten aanzien van
de inhoud van deze uitgave
worden uitdrukkelijk voorbe
houden. Deze rechten berus
ten bij de PZC, c.q. de desbe
treffende makers.
Wet Bescherming
Persoonsgegevens
De PZC is een onderdeel van
De Persgroep Nederland. De
Persgroep legt abonneegege
vens vast voor de uitvoering
van de (abonnementsover
eenkomst. Deze kunnen ge
bruikt worden om u te infor
meren over diensten en pro
ducten van de PZC en De
Persgroep. Indien u hier geen
prijs op stelt kunt u bellen
met 088-0139910 of ga naar
pzc.nl/service.
fotcrtex van Lieshout/ANP
In 2022 moet er een financieel ge
zonde organisatie met een jaarom
zet van meer dan 70 miljoen euro
(nu 53 miljoen, cijfer 2015) staan.
Het rendement op het eigen vermo
gen is dan gemiddeld 8 procent en
de schuldenlast is sterk verlaagd.
Dat is ambitieus. Hoe wilt u de finan
ciële slagkracht van ZSP op korte
termijn vergroten?
Gent ligt voor de hand. De Vlaamse
haven lonkt al jaren naar jullie,
neemt zelfs het woord fusie in de
mond. Een fusie lijkt logisch, nu er
bij Terneuzen een nieuwe zeesluis
wordt gebouwd en de Seine-Schel-
deverbinding wordt verbeterd?
Zeeland Seaports werkt toch al lan
ger samen met Gent?
Waarom is een nieuw masterplan
nodig?
Hoe staat het havenbedrijf er finan
cieel voor?