'Animatie is niet meer iets van mensen op zolder' CULTUUR SHOW 27 William duikt in muziekarchief Clown Bassie weer in film Will.i.am (foto) heeft zijn harde schijf vol staan met niet versche nen nummers die hij maakte met sterren als Michael Jackson, Whitney Houston en Britney Spears. De muzikant en produ cer is coach bij de Britse versie van The Voice en zegt dat hij een van zijn pupillen een van de lied jes uit zijn archief vol parels wil laten zoeken om op te nemen. Die liedjes zijn overblijfselen uit eerdere projecten. „Als ik met ar tiesten werk moeten we soms zeven liedjes maken om tot één goed nummer te komen." Bas van Toor (8o), beter bekend als clown Bassie, is binnenkort weer in een film te zien. Hij speelt zichzelf in de familiefilm Mijn Kleine Grote Broer. Die is ko mende zomer al te zien. mijn leeftijd. Toen ik hoorde dat ik meer levensfases mocht spe len, was ik meteen om." Hoe selecteert Bruijning, bij het grote publiek bekend gewor den met zijn aandeel in de suc cesfilms Alles Is Familie en Pak Van Mijn Hart, zijn rollen? „Naast de kwaliteit van het script en de mensen die mee doen, telt ook mijn eigen cv", zegt hij. „Ik moet als acteur di versiteit kunnen aanbieden. Als ik één genre steeds de voorkeur geef, loop ik de kans daarna niet meer voor andere te worden ge vraagd. Dus maak ik zorgvuldi ge afwegingen." De Helleveeg was als serieus drama een fijne tegenhanger van bijvoorbeeld de tv-serie De Mannen Van Dokter Anne, die dit najaar op Net 5 te zien is. „Com pleet anders dan De Helleveeg, maar ontzettend leuk om te doen. Tegelijkertijd ook veel stig- matiserender. Van het stempel 'acteur in romantische kome dies' kom je na een stuk of vijf van zulke rollen namelijk niet meer af. Vreemd hoe dat werkt. Na de zoveelste dramaproductie zegt geen enkele journalist: 'Zo, alweer een doorwrochte trage die'." Hij is de laatste die zijn foto- modellenuiterlijk als pluspunt op zijn cv zou durven zetten. „Ik val blijkbaar in de categorie knappe mannen, maar heb nog steeds moeite te begrijpen waar om mensen me op die manier kwalificeren. Ik vind mezelf niet knap." Toch lijkt Bruijning qua looks en uitstraling gemaakt voor een carrière in de voetspo ren van Michiel Huisman, die Hollywood verovert. Maar de ac teur, die al zeven jaar een relatie heeft met collega Anna Drijver (32), heeft echter geen branden de ambitie richting de andere kant van de oceaan. „Over een internationale doorbraak denk ik nooit na. Ik ben heel saai, ik ga voor duurzaamheid. Ik ben geen type van reach for the stars. Wat ik wil is gelukkig zijn, blij vend mooie dingen kunnen doen. Niet één keer James Bond spelen, een jaar on top of the world zijn en uiteindelijk in de goot te eindigen." Hij corrigeert zichzelf: „Als ze mij vragen voor James Bond, zeg ik natuurlijk ja. Dat is voor een acteur wat voor een voetbal ler de spitspositie bij Barcelona is. De vraag is hoeveel energie je wilt steken in het afdwingen van een auditie voor die rol. Om daarbij in de buurt te komen, moet je op z'n minst in de Vere nigde Staten gaan wonen. Daar om formuleer ik zo'n rol niet als een doelstelling. Ik wil niet dat het een teleurstelling wordt als ik het niet red. Noem het gerust laf, maar ik ben liever gelukkig hier in Nederland." "TT T il je zien wat we doen?", 1 vraagt directeur w v Ton Roosendaal in de kantoorruimte van Blender. Even later staren we door een vir- tualrealitybril naar een soort lege fabriekshal op een computer scherm. Virtual reality (VR) is geen kernactiviteit van Blender, zegt Roosendaal. In de studioruim te zitten ongeveer tien jongens (in derdaad: geen vrouwen, de ene vrouwelijke animator is een half jaar in Australië aan het werk) ge concentreerd achter computers. „VR is superleuk voor een klein groepje enthousiastelingen. Maar ik denk niet dat we over twee jaar allemaal met een helm op rondlo pen." Als het aan Roosendaal ligt, kunnen we over twee jaar wél naar Blenders eerste lange anima tiefilm. Die moet de grote sprong voorwaarts worden voor Blender, dat naast een studio en een stich ting ook de naam is van een open source-animatieprogramma. Ieder een die een animatiefilm wil ma ken, kan gratis het Blender-anima tieprogramma downloaden. Het klinkt als commerciële zelf moord, maar dat is het absoluut niet, zegt Roosendaal. „Je moet het zo zien: wij geven het gereed schap om animatiefilms te maken gratis weg, maar verdienen ons geld op een andere manier. Al on ze films zetten we in een cloud, waarop je je kunt abonneren, voor een tientje per maand. We heb ben tweeduizend abonnees. Sa men met donaties levert ons dat drie ton per jaar op voor onze ba sisactiviteiten. Iedereen in de in ternationale animatiewereld kent Blender. Studio's over de hele we reld werken ermee." Na acht korte films is het tijd voor die lange animatiefilm, vindt Roosendaal. „We gaan de strip Agent 327 van Martin Lodewijk ver filmen. Die gaat over een typisch Nederlandse geheim agent, die zuinig aan moet doen en geen li cense to kill heeft. Hij moet op zoek naar het eigendomsbewijs van Manhattan, een zwaarbe waakt Nederlands geheim dat zoek is geraakt." Voor de werkwijze laat Roosen daal zich inspireren door de grote Amerikaanse studio's. „Animatie is een industrie en niet meer iets van mensen op zolderkamertjes. We willen met deze film door groeien naar een studio met ne gentig medewerkers. Dat lijkt mis schien veel, maar is het niet. Stu dio's in België en Frankrijk wer ken met honderd tot driehonderd man aan animatiefilms." Om te illustreren hoe de ver houdingen liggen, heeft Roosen daal een rekenmodel bedacht dat de verschillen uitdrukt tussen de hoeveelheid arbeid die studio's aan het maken van animatiefilms besteden. „Voor één minuut film is bij ons zes tot tien maanden ar beid van één animator nodig. Bij Pixar is dat 250 maanden Natuur lijk zie je dat verschil: bij Pixar is alles tot in de puntjes uitge werkt." Ontmoedigend? „Nee, in spirerend. Heb je Inside Out ge zien? Zo'n diepgaand emotioneel contact als kijker met de karakters is verbluffend. Ik was in tranen." ART 2016 DONDERDAG foto Marco Okhuizen De Helleveeg is vanaf vandaag in de bioscopen te zien. door Jos van der Burg Na een reeks succesvolle korte films is de Nederlandse anima tiestudio Blender toe aan het grote werk. „We willen doorgroeien." Meer info: www.blender.org Boven: een filmstill uit Agent 327, de eerste lange animatiefilm-in-wording van Blender. Daaronder: Caminandes Lla- migos. Onder: Cosmos Laundromat, foto's Blender HM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 27