'Animatie is niet meer iets
van mensen op zolder'
CULTUUR SHOW 27
William duikt in muziekarchief
Clown Bassie
weer in film
Will.i.am (foto) heeft zijn harde
schijf vol staan met niet versche
nen nummers die hij maakte
met sterren als Michael Jackson,
Whitney Houston en Britney
Spears. De muzikant en produ
cer is coach bij de Britse versie
van The Voice en zegt dat hij een
van zijn pupillen een van de lied
jes uit zijn archief vol parels wil
laten zoeken om op te nemen.
Die liedjes zijn overblijfselen uit
eerdere projecten. „Als ik met ar
tiesten werk moeten we soms
zeven liedjes maken om tot één
goed nummer te komen."
Bas van Toor (8o), beter bekend
als clown Bassie, is binnenkort
weer in een film te zien. Hij
speelt zichzelf in de familiefilm
Mijn Kleine Grote Broer. Die is ko
mende zomer al te zien.
mijn leeftijd. Toen ik hoorde dat
ik meer levensfases mocht spe
len, was ik meteen om."
Hoe selecteert Bruijning, bij
het grote publiek bekend gewor
den met zijn aandeel in de suc
cesfilms Alles Is Familie en Pak
Van Mijn Hart, zijn rollen?
„Naast de kwaliteit van het
script en de mensen die mee
doen, telt ook mijn eigen cv",
zegt hij. „Ik moet als acteur di
versiteit kunnen aanbieden. Als
ik één genre steeds de voorkeur
geef, loop ik de kans daarna niet
meer voor andere te worden ge
vraagd. Dus maak ik zorgvuldi
ge afwegingen."
De Helleveeg was als serieus
drama een fijne tegenhanger
van bijvoorbeeld de tv-serie De
Mannen Van Dokter Anne, die dit
najaar op Net 5 te zien is. „Com
pleet anders dan De Helleveeg,
maar ontzettend leuk om te
doen. Tegelijkertijd ook veel stig-
matiserender. Van het stempel
'acteur in romantische kome
dies' kom je na een stuk of vijf
van zulke rollen namelijk niet
meer af. Vreemd hoe dat werkt.
Na de zoveelste dramaproductie
zegt geen enkele journalist: 'Zo,
alweer een doorwrochte trage
die'."
Hij is de laatste die zijn foto-
modellenuiterlijk als pluspunt
op zijn cv zou durven zetten.
„Ik val blijkbaar in de categorie
knappe mannen, maar heb nog
steeds moeite te begrijpen waar
om mensen me op die manier
kwalificeren. Ik vind mezelf niet
knap."
Toch lijkt Bruijning qua
looks en uitstraling gemaakt
voor een carrière in de voetspo
ren van Michiel Huisman, die
Hollywood verovert. Maar de ac
teur, die al zeven jaar een relatie
heeft met collega Anna Drijver
(32), heeft echter geen branden
de ambitie richting de andere
kant van de oceaan. „Over een
internationale doorbraak denk
ik nooit na. Ik ben heel saai, ik
ga voor duurzaamheid. Ik ben
geen type van reach for the stars.
Wat ik wil is gelukkig zijn, blij
vend mooie dingen kunnen
doen. Niet één keer James Bond
spelen, een jaar on top of the
world zijn en uiteindelijk in de
goot te eindigen."
Hij corrigeert zichzelf: „Als
ze mij vragen voor James Bond,
zeg ik natuurlijk ja. Dat is voor
een acteur wat voor een voetbal
ler de spitspositie bij Barcelona
is. De vraag is hoeveel energie je
wilt steken in het afdwingen
van een auditie voor die rol. Om
daarbij in de buurt te komen,
moet je op z'n minst in de Vere
nigde Staten gaan wonen. Daar
om formuleer ik zo'n rol niet als
een doelstelling. Ik wil niet dat
het een teleurstelling wordt als
ik het niet red. Noem het gerust
laf, maar ik ben liever gelukkig
hier in Nederland."
"TT T il je zien wat
we doen?",
1 vraagt directeur
w v Ton Roosendaal
in de kantoorruimte van Blender.
Even later staren we door een vir-
tualrealitybril naar een soort lege
fabriekshal op een computer
scherm. Virtual reality (VR) is
geen kernactiviteit van Blender,
zegt Roosendaal. In de studioruim
te zitten ongeveer tien jongens (in
derdaad: geen vrouwen, de ene
vrouwelijke animator is een half
jaar in Australië aan het werk) ge
concentreerd achter computers.
„VR is superleuk voor een klein
groepje enthousiastelingen. Maar
ik denk niet dat we over twee jaar
allemaal met een helm op rondlo
pen."
Als het aan Roosendaal ligt,
kunnen we over twee jaar wél
naar Blenders eerste lange anima
tiefilm. Die moet de grote sprong
voorwaarts worden voor Blender,
dat naast een studio en een stich
ting ook de naam is van een open
source-animatieprogramma. Ieder
een die een animatiefilm wil ma
ken, kan gratis het Blender-anima
tieprogramma downloaden.
Het klinkt als commerciële zelf
moord, maar dat is het absoluut
niet, zegt Roosendaal. „Je moet
het zo zien: wij geven het gereed
schap om animatiefilms te maken
gratis weg, maar verdienen ons
geld op een andere manier. Al on
ze films zetten we in een cloud,
waarop je je kunt abonneren, voor
een tientje per maand. We heb
ben tweeduizend abonnees. Sa
men met donaties levert ons dat
drie ton per jaar op voor onze ba
sisactiviteiten. Iedereen in de in
ternationale animatiewereld kent
Blender. Studio's over de hele we
reld werken ermee."
Na acht korte films is het tijd
voor die lange animatiefilm, vindt
Roosendaal. „We gaan de strip
Agent 327 van Martin Lodewijk ver
filmen. Die gaat over een typisch
Nederlandse geheim agent, die
zuinig aan moet doen en geen li
cense to kill heeft. Hij moet op
zoek naar het eigendomsbewijs
van Manhattan, een zwaarbe
waakt Nederlands geheim dat
zoek is geraakt."
Voor de werkwijze laat Roosen
daal zich inspireren door de grote
Amerikaanse studio's. „Animatie
is een industrie en niet meer iets
van mensen op zolderkamertjes.
We willen met deze film door
groeien naar een studio met ne
gentig medewerkers. Dat lijkt mis
schien veel, maar is het niet. Stu
dio's in België en Frankrijk wer
ken met honderd tot driehonderd
man aan animatiefilms."
Om te illustreren hoe de ver
houdingen liggen, heeft Roosen
daal een rekenmodel bedacht dat
de verschillen uitdrukt tussen de
hoeveelheid arbeid die studio's
aan het maken van animatiefilms
besteden. „Voor één minuut film
is bij ons zes tot tien maanden ar
beid van één animator nodig. Bij
Pixar is dat 250 maanden Natuur
lijk zie je dat verschil: bij Pixar is
alles tot in de puntjes uitge
werkt." Ontmoedigend? „Nee, in
spirerend. Heb je Inside Out ge
zien? Zo'n diepgaand emotioneel
contact als kijker met de karakters
is verbluffend. Ik was in tranen."
ART 2016
DONDERDAG
foto Marco Okhuizen
De Helleveeg is vanaf vandaag in de
bioscopen te zien.
door Jos van der Burg
Na een reeks succesvolle korte
films is de Nederlandse anima
tiestudio Blender toe aan het grote
werk. „We willen doorgroeien."
Meer info: www.blender.org
Boven: een filmstill uit Agent 327, de eerste lange animatiefilm-in-wording van Blender. Daaronder: Caminandes Lla-
migos. Onder: Cosmos Laundromat, foto's Blender
HM