Miljoenenboetes
voor afspraken
in vrieshuiskartel
Perry en Aktiesport voor miljoenen
in handen van Britse keten JD Sports
ECONOMIE 23
Vroege Pasen goed voor supers
Akkoord over
cao Metalektro
Buitenlander
weet Nederland
als vakantieland
te vinden
Dat Pasen dit jaar zo vroeg valt,
is gunstig voor supermarkten.
De omzet in de week vooraf
gaand aan Pasen is naar verwach
ting met 780 miljoen euro 3
procent hoger dan vorig jaar,
meldt het Centraal Bureau Le
vensmiddelenhandel (CBL). In
2008 viel Pasen voor het laatst
net zo vroeg als dit jaar. Toen
viel er nog sneeuw. De paasom-
zet was dat jaar zelfs 9 procent
hoger dan het jaar ervoor. Het
CBL denkt dat de consument
zich laat verleiden door het spe
ciale aanbod luxe paasproducten
en feestelijke recepten in super
marktmagazines.
Het akkoord over de cao Metalek
tro is definitief. Volgens FNV en
CNV betekent dit meer zeggen
schap over de werktijden en in to
taal 5,9 procent meer loon. De eer
ste loonsverhoging van 2,1 pro
cent wordt per 1 april uitgevoerd.
„We willen niet goedkoper zijn
dan Ryanair, we zijn geen be
drijf waar alles top-down be
paald wordt en alles draait om
efficiëntie. We doen het op on
ze eigen manier. Onze mensen
krijgen de ruimte om dingen
naar eigen inzicht te doen. De
vraag is hoe je de passagier net
dat ene kunt geven waar hij be
hoefte aan heeft. Als mensen
bang zijn om te vliegen, of ge
woon verdrietig zijn, moet ons
personeel dat herkennen. Dat
zijn hele kleine dingen, die er
bij elkaar voor moeten zorgen
dat passagiers niet voor een con
current kiezen, maar voor ons."
De hoogste persoonlijke boetes
bedragen 144.000 euro voor
twee directeuren van het bedrijf
Kloosterboer. „Er is een les ge
leerd", zegt algemeen directeur
Hans Kroes van Kloosterboer.
„De regels zijn onbewust overtre
den." Dat moet gezien worden
in het licht van fusies en overna
mes die speelden, legt hij uit. De
geconstateerde overtredingen
zijn gepleegd tussen 2006 en
2009. De Autoriteit Consument
Markt (ACM) heeft concurren
tievervalsing geconstateerd bij
koel- en vrieshuizen in Vlissin-
gen, IJmuiden, Velsen, Eist en Be
neden-Leeuwen van Klooster
boer, Eimskip, Samskip en H&S.
Dat laatste bedrijf heette toenter
tijd Van Bon. ACM-inspecteurs
vonden e-mails waarin mana
gers van de hallen waar levens
middelen voor transport liggen
opgeslagen, hun tarieven deel
den. Ook vertelden ze elkaar of
ze plek hadden of welke prijsstij
ging doorberekend zou worden,
stelt de ACM. Er zijn ook afspra
ken gemaakt over offertes aan be
drijven, zodat duidelijk was wie
de opdracht zou binnenhalen.
Kloosterboer heeft met 9,6
miljoen euro de hoogste boete
gekregen. Omdat het bedrijf van
af het begin heeft meegewerkt
aan het ACM-onderzoek, is nog
10 procent strafkorting gegeven.
Kloosterboer heeft een jaarom
zet van 150 miljoen euro en is
met zeshonderd werknemers
een van de grootste bedrijven
met koel- en vriespakhuizen van
West-Europa. Intern zijn nu
richtlijnen verspreid over het de
len van informatie, licht Kloos
terboer-directeur Kroes toe. Ook
krijgt het management cursus
sen. Volgens Kroes is de concur-
rentieregelgeving complex.
De beboete directeuren zijn
nog werkzaam bij Kloosterboer.
„De overtredingen zijn immers
onbewust begaan." Uitgerekend
in Rotterdam, Europa's grootste
haven waar de bestrafte bedrij
ven ook hallen hebben, heeft de
ACM geen harde bewijzen ge
vonden voor kartelafspraken. De
concurrentiewaakhond heeft ha
vens en transport aangewezen
als sectoren die zij op de korrel
heeft. „In en rond de haven wer
ken bedrijven nauw samen om
snel en efficiënt te kunnen opere
ren. Het kan er ook toe leiden
dat er gemakkelijk afspraken wor
den gemaakt die de concurrentie
belemmeren", zegt Murco Mijn-
lieff van de ACM.
AMSTERDAM De buitenlandse in
teresse voor Nederland als vakan
tieland groeit nog steeds. Het aan
tal overnachtingen van buiten
landse gasten steeg van 2012 tot
en met 2015 met ruim 25 procent.
Dat stelt het Economisch Bureau
van ING in de Toerisme Index.
Het aantal nachten dat Nederlan
ders in eigen land op vakantie gin
gen, steeg met 5 procent.
Noord-Holland - en dan vooral
Amsterdam - en Zeeland zijn de
populairste bestemmingen voor
buitenlandse toeristen. De enor
me toeloop naar Zeeland kan
vooral op het conto worden ge
schreven van Belgen en Duitsers
die recreëren langs de Zeeuwse
wateren. Ook de andere provin
cies, met uitzondering van Gro
ningen, Drenthe en Noord-Bra
bant, zagen het aantal verblijfstoe-
risten in de afgelopen vier jaar
flink groeien.
Uit de ING Toerisme Index blijkt
dat Zeeland de 'toerisme-provin-
cie' bij uitstek is. Zeeland staat bo
venaan vanwege het relatief grote
aantal overnachtingen in hotels,
B&B's, bungalowparken en op
campings en het zeer ruime hore-
ca-aanbod. Het aantal Nederlan
ders dat dit jaar minimaal één
keer in eigen land op vakantie
denkt te gaan, is licht gestegen.
Daarvan zullen vooral de provin
cies Gelderland en Overijssel pro
fiteren. Toeristen die in eigen
land op vakantie gaan, kiezen de
afgelopen jaren relatief minder
vaak voor een verblijf in Noord
of Zuid-Nederland.
Het is nog niet bekend met hoe
veel winkels JD Sports exact ver
dergaat. Het zal op termijn een
aantal winkels overdragen of slui
ten, afhankelijk van de prestaties
van de winkels en de onderhande
lingen met verhuurders. Het was
al bekend dat enkele tientallen fili
alen van de in totaal 189 vestigin
gen van Perry Sport en Aktiesport
uiteindelijk gesloten worden. Een
deel daarvan is al dicht omdat het
de zogeheten shop-in-shops be
treft. Het grootste gedeelte van de
opbrengst van de verkoop gaat ver
moedelijk naar de banken.
Werknemers van Perry Sport en
Aktiesport zijn nu nog in dienst
van de failliete vennootschappen.
Aan hen is op 1 maart ontslag aan
gezegd. Een groot deel van hen
kan echter aan het werk blijven in
de overgenomen winkels.
Ook op het hoofdkantoor in
Amsterdam blijft een groot deel
van de banen behouden. Bij moe
derbedrijf USG werkten in totaal
ruim 2.500 werknemers, waarvan
850 bij Perry Sport. Aktiesport
had 1.150 man personeel op de
loonlijst staan.
De overname is nog wel afhan
kelijk van de goedkeuring door
toezichthouder ACM. Een beslis
sing daarover wordt deze week
verwacht. In totaal waren negen
partijen in de markt voor de over
name van de twee winkelketens.
USG viel om nadat het in acute
financiële problemen was geko
men. Dat hing samen met de re
cente faillissementen van V&D en
schoenengigant Macintosh. USG
had veel shop-in-shops in de wa
renhuizen van V&D en in de
schoenenzaken van Scapino. Die
verkooppunten moesten noodge
dwongen sluiten, waardoor een
deel van de omzet wegviel.
USG was behalve in Nederland
ook actief in landen als België,
Zweden en Denemarken. Over de
Primo-winkels in België is een
principeakkoord bereikt met de
Britse keten Sports Direct.
Over de verkoop van andere
activiteiten wordt nog onder
handeld.
TRANSAVIA
DONDERDAG 24 MAART 2016
JUjyJiJ L>
14
Dienstverlening aan senioren zal
in 2025 goed zijn voor circa 14
miljard euro. Dat meldde het
Economisch Bureau van ING na
een onderzoek over de sector.
Jet. Op de kostprijs van tickets
gaat u dat toch nooit winnen?
Transavia verwacht
dat de budgetmarkt
de komende jaren met
8 procent groeit.
door Leon van Heel
IJMUIDEN. Bedrijven in koel- en
vrieshuizen is miljoenenboetes
opgelegd voor het maken van
prijsafspraken en het onderling
verdelen van klanten. Behalve de
vier bedrijven, die samen 12,5 mil
joen euro moeten betalen, heb
ben ook vijf leidinggevenden geld
straffen gekregen.
door Leo Roggeveen
AMSTERDAM. JD Sports Fashion
neemt de failliete sportketens Per
ry Sport en Aktiesport over. Cura
tor Toni van Hees liet weten dat
het Britse beursgenoteerde bedrijf
26,5 miljoen euro betaalt. Daarbo
venop komen nog extra kosten, in
verband met de doorstart.
5JD Sports betaalde
26,5 miljoen euro
voor de overname
van de Perry Sport
en Aktiesport.
Transavia vervoert jaarlijks onge
veer 7 miljoen passagiers van en
naar Schiphol, Eindhoven en Rot
terdam. Het is een volledige doch
ter van KLM, dat weer onderdeel
is van Air France-KLM. De vloot
van Transavia groeit de komende
jaren van dertig naar veertig toe
stellen.
Naast de Nederlandse tak is er
ook een Transavia France.
Transavia France is voor 40 pro
cent eigendom van Transavia Ne
derland en voor 60 procent van
Air France-KLM. Gesprekken om
beide Transavia's samen te voegen
en onder de holding te hangen, lie
pen in het verleden op niets uit,
onder meer door kritiek vanuit
vakbonden.
Air France-KLM-topman De Juniac
liet bij de presentatie van de jaar
cijfers een maand geleden weten
dat het plan nog steeds op tafel
ligt. Ook opperde hij het plan om
Transavia samen te voegen met
een andere prijsvechter, om de be
nodigde schaal te krijgen. Mattijs
ten Brink sluit niet uit dat het ooit
zo ver komt. „Dat we een consoli
datieslag krijgen, is zeker. In Ame
rika zijn er vijf tot zes prijsvech
ters overgebleven. Dat zul je ook
hier zien. We concurreren met par
tijen als WizzAir en Vueling om
daarbij te horen."