Lowcostmaatschappij opent in München haar eerste buitenlandse basis
22
Miljoenen voor
schone lucht
Schikking voor
Philips-dochter
Dochter Air France-KLM wil een
volbloed budgetmaatschappij
worden, net als Easyjet en Ryanair.
'We zijn laat, maar niet te laat'
De Wereldbank heeft inge
stemd met een lening aan Chi
na van omgerekend bijna 450
miljoen euro voor de financie
ring van projecten die de lucht
verontreiniging in en rondom
Peking moeten tegengaan.
Respironics, een dochterbedrijf
van Philips, is in de VS schul
dig bevonden aan omkoping.
Het bedrijf schikt voor bijna 35
miljoen dollar. Respironics
maakt onder meer maskers
voor mensen met slaapapneu.
nieuwe bases openen en in 2018
drie a vier. Ik kan nog geen na
men noemen, maar de kans dat
we niet verder gaan groeien in
Duitsland, is klein. Bij de selec
tie van nieuwe vliegvelden han
teren we dezelfde criteria als in
München. De bestemming moet
zowel voor zakenreizigers als
voor recreatie aantrekkelijk zijn.
Dan kun je denken aan steden
als Berlijn en Praag. Je kijkt ook
naar het besteedbaar inkomen
van mensen in de betreffende re
gio. Daarnaast is het de vraag
hoe welkom we zijn op een
vliegveld, en of we er in één
klap een top 3-positie kunnen
verwerven."
„Ik sluit niet uit dat we ook in
andere landen actief worden, in
het zuiden van Europa bijvoor
beeld. Maar het is wel zo dat het
aandeel van low cost in landen
als Duitsland en Oostenrijk la
ger is dan in andere Europese
landen. Daar liggen kansen."
„Dat is geen heilig huisje. KLM
begint deze zomer ook met
vluchten naar Ibiza en Alicante,
typische Transaviabestemmin-
gen. Als wij volgend jaar een
dienst tussen Amsterdam en Ber
lijn willen gaan vliegen, kunnen
we dat doen. Je moet het zo
zien: je kunt beter passagiers
kwijtraken aan een ander merk
van hetzelfde bedrijf dan aan
een ander bedrijf."
We hebben geluk
vandaag, zegt
Transaviatop-
man Mattijs ten
Brink. Hij heeft iets aan wat op
een pak lijkt. Normaal loopt de
topman van Transavia gewoon
in spijkerbroek rond. Dat is niet
om een punt te maken. Zo zijn
we. Iedereen is hier even belang
rijk. En voor de passagier is het
cabinepersoneel zelfs belangrij
ker dan ik als directeur, zo eer
lijk moet je zijn."
In zijn presentatie doet Ten
Brink een beetje denken aan Mi
chael O'Leary, de flamboyante
moppentapper die budgetmaat
schappij Ryanair groot maakte.
Niet dat hij tijdens het inter
view een cabaretshow weggeeft,
maar hij is minstens zo down-
to-earth en ook hij spreekt de
taal van de gewone man: zonder
omhaal, recht voor zijn raap.
De gewone man, dat is ook
de man die iedere zomer voor
zijn vakantie in een toestel van
Transavia stapt. „Mensen verge
ten weieens dat wij al vijftig
jaar een lowcostairline zijn.
Voor de mensen die met Trans
avia vliegen, is een vliegreis een
grote uitgave, dat besefik heel
goed. Het zit daarom in onze na
tuur om de prijzen laag te hou
den."
Low cost, het woord is geval
len. Transavia mag dan goed
koop zijn, de maatschappij
wordt zelden in één adem met
Easyjet en Ryanair genoemd. En
dat moet veranderen, vindt Air
France-KLM, het moederbedrijf
van Transavia. De dochter, tot
nu toe vooral bekend als vakan
tievlieger, moet een volbloed
budgetmaatschappij worden en
moet ook internationaal de vleu
gels uitslaan. Morgen vertrek
ken de eerste vluchten vanuit
de Duitse stad München, de eer
ste basis van Transavia buiten
Nederland en Frankrijk.
we zijn niet té laat. Als je mij
vraagt of we eerder hadden kun
nen beginnen met de grote ex
pansie, zeg ik 'ja'. Dat is om aller
lei redenen niet gebeurd. Bin
nen Transavia moest daar het no
dige voor veranderen, en ook
binnen Air France-KLM waren
de geesten daar nog niet rijp
voor. Maar dat wil niet zeggen
dat we de boot hebben gemist."
„De verwachting is dat de bud-
getmarkt de komende jaren met
ongeveer 8 procent per jaar
groeit, dus er is nog ruimte. Wij
willen daarin onze positie ver
werven. Het is mijn doel om
Transavia de komende drie tot
'Wij zijn geen bedrijf
waar alles top-down
bepaald wordt'
- -
„Het klopt dat we laat zijn, maar
vijfjaar met 50 procent te laten
groeien. Dat is wel afhankelijk
van de goedkeuring van het moe
derbedrijf. Maar ik merk dat er
veel steun en aandacht is voor
Transavia. Het is ook een grote
verandering ten opzichte van
het verleden. Je ziet het bijvoor
beeld bij de financiering van de
nieuwe Boeings die we vorig
jaar hebben besteld. Die kwam
dit keer van de holding. Nor
maal moest Transavia daar zelf
voor zorgen."
F-GZHS
„We kijken wel verder, ja. We
willen volgend jaar één a twee
Economie
83
Ahold en Delhaize zijn bereid
zo'n 83 supermarkten in de
Verenigde Staten te verkopen
om toestemming te verkrijgen
voor hun voorgenomen fusie.
f ,7
Transavia
kiest nu
voor echt
goedkoop
door Sander van Mersbergen
Transavia kijkt dus vooral naar het
oosten?
Eerder zei u dat eventuele uitbrei
ding niet ten koste mocht gaan van
moederbedrijf KLM. Een goedkope
verbinding tussen Amsterdam en
Berlijn was daarom taboe.
Als Transavia moet u straks de con
currentie aan met Ryanair en Easy-
Is de markt niet verzadigd? Alle
aantrekkelijke routes zijn inmid
dels toch wel bezet?
•«.-
Is het niet veel te laat? Ryanair en
Easyjet bestaan nu twintig jaar,
vervoeren een veelvoud aan passa
giers, hebben veel diepere zakken.
Kijkt u al verder dan München?
Om zo hard te groeien, zijn meer
buitenlandse bases nodig.