Lowcostmaatschappij opent in München haar eerste buitenlandse basis 22 Miljoenen voor schone lucht Schikking voor Philips-dochter Dochter Air France-KLM wil een volbloed budgetmaatschappij worden, net als Easyjet en Ryanair. 'We zijn laat, maar niet te laat' De Wereldbank heeft inge stemd met een lening aan Chi na van omgerekend bijna 450 miljoen euro voor de financie ring van projecten die de lucht verontreiniging in en rondom Peking moeten tegengaan. Respironics, een dochterbedrijf van Philips, is in de VS schul dig bevonden aan omkoping. Het bedrijf schikt voor bijna 35 miljoen dollar. Respironics maakt onder meer maskers voor mensen met slaapapneu. nieuwe bases openen en in 2018 drie a vier. Ik kan nog geen na men noemen, maar de kans dat we niet verder gaan groeien in Duitsland, is klein. Bij de selec tie van nieuwe vliegvelden han teren we dezelfde criteria als in München. De bestemming moet zowel voor zakenreizigers als voor recreatie aantrekkelijk zijn. Dan kun je denken aan steden als Berlijn en Praag. Je kijkt ook naar het besteedbaar inkomen van mensen in de betreffende re gio. Daarnaast is het de vraag hoe welkom we zijn op een vliegveld, en of we er in één klap een top 3-positie kunnen verwerven." „Ik sluit niet uit dat we ook in andere landen actief worden, in het zuiden van Europa bijvoor beeld. Maar het is wel zo dat het aandeel van low cost in landen als Duitsland en Oostenrijk la ger is dan in andere Europese landen. Daar liggen kansen." „Dat is geen heilig huisje. KLM begint deze zomer ook met vluchten naar Ibiza en Alicante, typische Transaviabestemmin- gen. Als wij volgend jaar een dienst tussen Amsterdam en Ber lijn willen gaan vliegen, kunnen we dat doen. Je moet het zo zien: je kunt beter passagiers kwijtraken aan een ander merk van hetzelfde bedrijf dan aan een ander bedrijf." We hebben geluk vandaag, zegt Transaviatop- man Mattijs ten Brink. Hij heeft iets aan wat op een pak lijkt. Normaal loopt de topman van Transavia gewoon in spijkerbroek rond. Dat is niet om een punt te maken. Zo zijn we. Iedereen is hier even belang rijk. En voor de passagier is het cabinepersoneel zelfs belangrij ker dan ik als directeur, zo eer lijk moet je zijn." In zijn presentatie doet Ten Brink een beetje denken aan Mi chael O'Leary, de flamboyante moppentapper die budgetmaat schappij Ryanair groot maakte. Niet dat hij tijdens het inter view een cabaretshow weggeeft, maar hij is minstens zo down- to-earth en ook hij spreekt de taal van de gewone man: zonder omhaal, recht voor zijn raap. De gewone man, dat is ook de man die iedere zomer voor zijn vakantie in een toestel van Transavia stapt. „Mensen verge ten weieens dat wij al vijftig jaar een lowcostairline zijn. Voor de mensen die met Trans avia vliegen, is een vliegreis een grote uitgave, dat besefik heel goed. Het zit daarom in onze na tuur om de prijzen laag te hou den." Low cost, het woord is geval len. Transavia mag dan goed koop zijn, de maatschappij wordt zelden in één adem met Easyjet en Ryanair genoemd. En dat moet veranderen, vindt Air France-KLM, het moederbedrijf van Transavia. De dochter, tot nu toe vooral bekend als vakan tievlieger, moet een volbloed budgetmaatschappij worden en moet ook internationaal de vleu gels uitslaan. Morgen vertrek ken de eerste vluchten vanuit de Duitse stad München, de eer ste basis van Transavia buiten Nederland en Frankrijk. we zijn niet té laat. Als je mij vraagt of we eerder hadden kun nen beginnen met de grote ex pansie, zeg ik 'ja'. Dat is om aller lei redenen niet gebeurd. Bin nen Transavia moest daar het no dige voor veranderen, en ook binnen Air France-KLM waren de geesten daar nog niet rijp voor. Maar dat wil niet zeggen dat we de boot hebben gemist." „De verwachting is dat de bud- getmarkt de komende jaren met ongeveer 8 procent per jaar groeit, dus er is nog ruimte. Wij willen daarin onze positie ver werven. Het is mijn doel om Transavia de komende drie tot 'Wij zijn geen bedrijf waar alles top-down bepaald wordt' - - „Het klopt dat we laat zijn, maar vijfjaar met 50 procent te laten groeien. Dat is wel afhankelijk van de goedkeuring van het moe derbedrijf. Maar ik merk dat er veel steun en aandacht is voor Transavia. Het is ook een grote verandering ten opzichte van het verleden. Je ziet het bijvoor beeld bij de financiering van de nieuwe Boeings die we vorig jaar hebben besteld. Die kwam dit keer van de holding. Nor maal moest Transavia daar zelf voor zorgen." F-GZHS „We kijken wel verder, ja. We willen volgend jaar één a twee Economie 83 Ahold en Delhaize zijn bereid zo'n 83 supermarkten in de Verenigde Staten te verkopen om toestemming te verkrijgen voor hun voorgenomen fusie. f ,7 Transavia kiest nu voor echt goedkoop door Sander van Mersbergen Transavia kijkt dus vooral naar het oosten? Eerder zei u dat eventuele uitbrei ding niet ten koste mocht gaan van moederbedrijf KLM. Een goedkope verbinding tussen Amsterdam en Berlijn was daarom taboe. Als Transavia moet u straks de con currentie aan met Ryanair en Easy- Is de markt niet verzadigd? Alle aantrekkelijke routes zijn inmid dels toch wel bezet? •«.- Is het niet veel te laat? Ryanair en Easyjet bestaan nu twintig jaar, vervoeren een veelvoud aan passa giers, hebben veel diepere zakken. Kijkt u al verder dan München? Om zo hard te groeien, zijn meer buitenlandse bases nodig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22