'Klassieke' attractie waarbij kinderen aan hendels draaien en touwtjes trekken De Efteling krijgt een nieuwe attractie. Geen superdeluxe achtbaan, maar de avonturen van Pinokkio, wiens neus groeit als hij jokt. NIEUWS 17 Vrijwel ieder Italiaans kind kent de avontu ren van Pinokkio, zegt ontwerper Alessio Cas- tellani van de Efteling. „Kijk maar in Rome of Florence, hij staat in iedere speelgoed winkel in de etalage. Het verhaal leert kinderen dat ze niet mogen jok ken, dat ze naar school moeten, en verantwoordelijkheid moeten tonen. En het is natuurlijk het verhaal van de liefde van een vader voor zijn zoon." De tekenfilm van Walt Disney maakte het verhaal van de houten pop die jongen wilde zijn wereldbe roemd. De Italiaanse schrijver Carlo Collodi schreef De avonturen van Pi nokkio al in 1883. Voor wie het niet kent: schoenlap per Gepetto wil zo graag een zoon dat hij Pinokkio maakt. Een fee brengt de pop tot leven, maar de naïe ve en ondeugende jongen - beroemd omdat zijn neus groeit als hij jokt - moet nog veel leren. Hij valt voor de verleidingen in zijn jonge leven, tot hij uiteindelijk met zijn vader Gepet to wordt herenigd in de maag van een monstervis. De Efteling heeft drie scènes uit het boek gebouwd. De ouders mogen de rest invullen voor hun kinderen. „Ruik eens, de monstervis meurt echt uit zijn bek. Daar ben ik zo trots op", zegt mede-ontwerper Ro- bert-Jaap Jansen. Er komt een walm van rotte garnalen uit de mond van de vis die Pinokkio en zijn vader heeft opgeslokt. Die geur moet de fan tasie van de kinderen nog meer prik kelen. Unieke uitstraling Het sprookje is vormgegeven in de geest van Anton Pieck, de beroemde illustrator die de Efteling zijn unieke uitstraling gaf. Castellani en Jansen bladerden door zijn archief van 1.500 prenten en doken in oude en nieuwe versies van het originele sprookje uit 1883. Het resultaat oogt of het sprookje er al decennia staat. In Gepetto's werkplaats bewegen poppen en dan sen de muizen op tafel. Geen touchs- creens, geen apps, geen hologram men. De kinderen moeten draaien aan hendels, trekken aan touwtjes en ten slotte de monstervis verleiden met een vis aan een hengel om Pinok kio naar buiten te krijgen. Pinokkio oogt zo vernuftig en een voudig als de naastgelegen Rode Schoentjes, die al decennia dansen. „Het Sprookjebos is voor ons cultu reel erfgoed en zo willen we het ook behandelen", zegt Efteling-directeur Fons Jurgens. „Een kind van tegen woordig vindt dit even leuk als een kind van 40 jaar geleden. Er gebeurt iets als ze hengel pakken. Dit is echt." Eeuwigheid Pinokkio is het 29e sprookje in het Sprookjesbos. Vorig jaar werd acht baan Baron 1898 in gebruik genomen. Volgend jaar opent Symbolica, een nieuwe dark ride zoals de Fata Morga na en Droomvlucht. Achter al die nieuwe attracties zit een plan. Het pretpark trok vorig jaar 4,7 miljoen bezoekers en in 2020 moe ten dat er 5 miljoen zijn, uit binnen- en buitenland. Die trek je niet met tweederangs vermaak. Het zo eenvou dig ogende sprookje van Pinokkio kostte 2 miljoen euro. Jurgens: „Want wij bouwen voor de eeuwigheid. De materialen die we gebruiken gaan wel zeventig jaar mee. Over vijftig jaar zullen opa's hier hun kleinkinde ren het verhaal van Pinokkio vertel len zoals zij dat dit jaar van hun ouders horen." DONDERDAG 24 MAART 2016 Kinderen moeten de monstervis met een vis aan een hengel verleiden om Pinokkio naar buiten te krijgen, foto Milan Rinck 'Zo trots dat monstervis echt uit zijn bek stinkt' door Ton Voermans 29 Pinokkio is het 29e sprookje in het Sprookjesbos. Vorig jaar werd achtbaan Baron 1898 in gebruik genomen. Volgend jaar opent Symbolica, een nieuwe dark ride.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17