Kamp kraakt PvdA-plan voor schone auto's Snelheidsduivel ontloopt straf VARIFOCALE GLAZEN BIJ ELK MONTUUR VANAF €79 NIEUWS 15 Deze maand! Kamp wil zich houden aan de af spraken uit het eerder gesloten Energieakkoord, waarin 2035 als streefdatum voor 100 procent emissievrije auto's is afge sproken. Op dit moment rij den 90.000 auto's in Ne derland (deels) elek trisch. Dat is nog geen 1 procent van het totale Nederlandse wagenpark, dat uit 8 miljoen voertui gen bestaat. Volgens Kamp is het in 2025 hooguit haalbaar dat 15 procent van de nieuw verkochte auto's volledig elektrisch of op wa terstof rijdt. „Ik zie echt niet hoe we nu kun nen uitspreken dat over negen jaar alle nieuw verkochte auto's emissieloos kunnen zijn", zei Kamp in het debat, waarin hij be nadrukte dat Nederland interna tionaal vooroploopt met het aan tal elektrisch aangedreven auto's. PvdA-Kamerlid Jan Vos houdt echter voet bij stuk. „Als we in tien jaar naar de maan konden, kan dit ook", meent hij. Hij krijgt in ieder geval steun van D66, GroenLinks, Christenunie en Partij voor de Dieren. Kamps eigen VVD ging vorige week al met gestrekt been in op Vos. Volgens de liberalen had de PvdA de oorlog verklaard aan de automobilist. „Ambities zijn mooi, maar dit heeft meer weg van een kip die zonder kop rond rent in het groene sprookjesbos", zei WD-verkeerswoordvoerder Barbara Visser toen. Haar colle ga-Kamerlid André Bosman, die het thema energie in zijn porte feuille heeft, gebruikte gisteren minder grote woorden, al sprak hij zijn zorg uit dat autorij den 'onbetaalbaar' wordt voor de gewone man. Ook vindt hij dat de overheid zich een be trouwbaar partner moet tonen jegens de ondertekenaars van het Energieakkoord. Daarnaast wil de WD de mogelijkheid openhouden dat verbrandingsmo toren in de toekomst zo zuinig worden dat die nauwelijks nog CO2 uitstoten, waarmee ze zich kunnen meten met schone, elek trische auto's. Vos heeft overigens de scherp ste randjes van zijn voorstel ge vijld. Vorige week wilde hij nog wettelijk vastleggen dat auto's in 2025 emissievrij moeten zijn, nu zegt hij dat de regering daarnaar moet 'streven'. Die nuancering was naar ver luidt nodig om steun te krijgen van andere 'groene' partijen. Dins dag wordt er over het voorstel ge stemd. ROTTERDAM. Door een blunder van justitie lijkt een - vermoede lijke - snelheidsduivel zijn straf te ontlopen. De automobilist werd in 2010 in Rotterdam ge flitst toen hij 110 kilometer per uur reed waar maar 50 kilometer per uur is toegestaan. De straf die hij daarvoor kreeg is door de Hoge Raad teruggedraaid. Vol gens 's lands hoogste rechtscolle ge is het maar de vraag of hij de bestuurder was. De veronderstelde bestuurder werd tot in hoger beroep veroor deeld tot 730 euro en acht maan den rijontzegging. Hij kreeg de straf opgelegd als bestuurder, maar daar zit hem nu net de kneep: de man heeft altijd volge houden dat hij dat niet is. Wie dan wel, weet hij niet. De Hoge Raad gaat in de redenering van de man mee dat justitie niet kan bewijzen dat hij de bestuurder was. „Als justitie hem toch suc cesvol had willen bestraffen, dan hadden ze hem moeten vervol gen als kentekenhouder", zegt John Silvis, de advocaat die de man bijstaat. De Hoge Raad heeft de zaak terugverwezen naar het hof, wat inhoudt dat de zaak over moet. Silvis acht de kans niet groot dat de man nu wel wordt veroor deeld, ook niet als ze hem nu als kentekenhouder vervolgen. „Hij zou zich bijvoorbeeld de naam van de bestuurder opeens wel kunnen herinneren. Het Open baar Ministerie moet diegene dan traceren en voor de rechter slepen. Slaagt het OM daar niet in, en die kans is groot na zoveel jaar, dan mogen ze dit keer niet zomaar zeggen: veroordeel hem dan nu maar als kentekenhou der. Ze moeten aantonen dat ze er alles aan hebben gedaan om de bestuurder te vinden." Advocaat Bert Kabel uit Den Bosch, autoriteit op het gebied van verkeersrecht, gaat daarin mee. „Het OM had zich veel werk kunnen besparen door hem in eerste instantie als kente kenhouder te vervolgen in plaats van als bestuurder." In het Ne derlandse verkeersrecht worden alle delicten in eerste instantie geregistreerd op naam van de kentekenhouder, tenzij die een ander als zondaar kunnen aan wijzen. Het onderscheid is ge maakt om te zorgen dat bijvoor beeld autoverhuurbedrijven niet wettelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de misdra gingen van hun huurders. DONDERDAG 24 MAART 2016 ||-% Tijdens een ceremoniële bijeenkomst in de Ridderzaal in Den Haag is Erik AA4iJLCi..l.lCl.L4Ci AAA Akerboom gisteren officieel geïnstalleerd als chef van de Nationale Politie, /lp T4 7k\ Akerboom, hier naast minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie, »At rv.lV4.dd ZjCICII hekelde in zijn toespraak de volgens hem structurele onderfinanciering van de politie, foto Koen van Weel/ANP door Laurens Kok DEN HAAG. Minister Henk Kamp van Economische Zaken maakt kor te metten met een PvdA-voorstel om vanaf 2025 alleen nog auto's te mogen verkopen die nul procent C02 uitstoten. „Dit staat buiten de realiteit", aldus de WD-bewinds- man gisteren in de Tweede Kamer. door Dénis van Vliet U ontvangt standaard varifocale glazen of een korting van €69 op een duurder type varifocale glazen. Bij randloze monturen adviseren wij dunne glazen. Voor glasopties zoals extra dunne glazen, gelden vaste toeslagen. De actie geldt niet in combinatie met andere aanbiedingen. Vraag in de winkel naar de voorwaarden. 2016 Specsavers Optical Group. All rights reserved. specsavers.nl (3 specsaversnederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15