Kamp kraakt
PvdA-plan voor
schone auto's
Snelheidsduivel
ontloopt straf
VARIFOCALE GLAZEN
BIJ ELK MONTUUR VANAF €79
NIEUWS 15
Deze
maand!
Kamp wil zich houden aan de af
spraken uit het eerder gesloten
Energieakkoord, waarin 2035 als
streefdatum voor 100 procent
emissievrije auto's is afge
sproken.
Op dit moment rij
den 90.000 auto's in Ne
derland (deels) elek
trisch. Dat is nog geen 1
procent van het totale
Nederlandse wagenpark,
dat uit 8 miljoen voertui
gen bestaat. Volgens Kamp is
het in 2025 hooguit haalbaar dat 15
procent van de nieuw verkochte
auto's volledig elektrisch of op wa
terstof rijdt.
„Ik zie echt niet hoe we nu kun
nen uitspreken dat over negen
jaar alle nieuw verkochte auto's
emissieloos kunnen zijn", zei
Kamp in het debat, waarin hij be
nadrukte dat Nederland interna
tionaal vooroploopt met het aan
tal elektrisch aangedreven auto's.
PvdA-Kamerlid Jan Vos houdt
echter voet bij stuk. „Als we in
tien jaar naar de maan konden,
kan dit ook", meent hij. Hij krijgt
in ieder geval steun van D66,
GroenLinks, Christenunie en
Partij voor de Dieren.
Kamps eigen VVD ging vorige
week al met gestrekt been in op
Vos. Volgens de liberalen had de
PvdA de oorlog verklaard aan de
automobilist. „Ambities zijn
mooi, maar dit heeft meer weg
van een kip die zonder kop rond
rent in het groene sprookjesbos",
zei WD-verkeerswoordvoerder
Barbara Visser toen. Haar colle
ga-Kamerlid André Bosman, die
het thema energie in zijn porte
feuille heeft, gebruikte gisteren
minder grote woorden, al sprak
hij zijn zorg uit dat autorij
den 'onbetaalbaar' wordt
voor de gewone man.
Ook vindt hij dat de
overheid zich een be
trouwbaar partner
moet tonen jegens de
ondertekenaars van het
Energieakkoord. Daarnaast
wil de WD de mogelijkheid
openhouden dat verbrandingsmo
toren in de toekomst zo zuinig
worden dat die nauwelijks nog
CO2 uitstoten, waarmee ze zich
kunnen meten met schone, elek
trische auto's.
Vos heeft overigens de scherp
ste randjes van zijn voorstel ge
vijld. Vorige week wilde hij nog
wettelijk vastleggen dat auto's in
2025 emissievrij moeten zijn, nu
zegt hij dat de regering daarnaar
moet 'streven'.
Die nuancering was naar ver
luidt nodig om steun te krijgen
van andere 'groene' partijen. Dins
dag wordt er over het voorstel ge
stemd.
ROTTERDAM. Door een blunder
van justitie lijkt een - vermoede
lijke - snelheidsduivel zijn straf
te ontlopen. De automobilist
werd in 2010 in Rotterdam ge
flitst toen hij 110 kilometer per
uur reed waar maar 50 kilometer
per uur is toegestaan. De straf
die hij daarvoor kreeg is door de
Hoge Raad teruggedraaid. Vol
gens 's lands hoogste rechtscolle
ge is het maar de vraag of hij de
bestuurder was.
De veronderstelde bestuurder
werd tot in hoger beroep veroor
deeld tot 730 euro en acht maan
den rijontzegging. Hij kreeg de
straf opgelegd als bestuurder,
maar daar zit hem nu net de
kneep: de man heeft altijd volge
houden dat hij dat niet is. Wie
dan wel, weet hij niet. De Hoge
Raad gaat in de redenering van
de man mee dat justitie niet kan
bewijzen dat hij de bestuurder
was. „Als justitie hem toch suc
cesvol had willen bestraffen, dan
hadden ze hem moeten vervol
gen als kentekenhouder", zegt
John Silvis, de advocaat die de
man bijstaat.
De Hoge Raad heeft de zaak
terugverwezen naar het hof, wat
inhoudt dat de zaak over moet.
Silvis acht de kans niet groot dat
de man nu wel wordt veroor
deeld, ook niet als ze hem nu als
kentekenhouder vervolgen. „Hij
zou zich bijvoorbeeld de naam
van de bestuurder opeens wel
kunnen herinneren. Het Open
baar Ministerie moet diegene
dan traceren en voor de rechter
slepen. Slaagt het OM daar niet
in, en die kans is groot na zoveel
jaar, dan mogen ze dit keer niet
zomaar zeggen: veroordeel hem
dan nu maar als kentekenhou
der. Ze moeten aantonen dat ze
er alles aan hebben gedaan om
de bestuurder te vinden."
Advocaat Bert Kabel uit Den
Bosch, autoriteit op het gebied
van verkeersrecht, gaat daarin
mee. „Het OM had zich veel
werk kunnen besparen door
hem in eerste instantie als kente
kenhouder te vervolgen in plaats
van als bestuurder." In het Ne
derlandse verkeersrecht worden
alle delicten in eerste instantie
geregistreerd op naam van de
kentekenhouder, tenzij die een
ander als zondaar kunnen aan
wijzen. Het onderscheid is ge
maakt om te zorgen dat bijvoor
beeld autoverhuurbedrijven niet
wettelijk aansprakelijk kunnen
worden gesteld voor de misdra
gingen van hun huurders.
DONDERDAG 24 MAART 2016
||-% Tijdens een ceremoniële bijeenkomst in de Ridderzaal in Den Haag is Erik
AA4iJLCi..l.lCl.L4Ci AAA Akerboom gisteren officieel geïnstalleerd als chef van de Nationale Politie,
/lp T4 7k\ Akerboom, hier naast minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie,
»At rv.lV4.dd ZjCICII hekelde in zijn toespraak de volgens hem structurele onderfinanciering van
de politie, foto Koen van Weel/ANP
door Laurens Kok
DEN HAAG. Minister Henk Kamp
van Economische Zaken maakt kor
te metten met een PvdA-voorstel
om vanaf 2025 alleen nog auto's te
mogen verkopen die nul procent
C02 uitstoten. „Dit staat buiten de
realiteit", aldus de WD-bewinds-
man gisteren in de Tweede Kamer.
door Dénis van Vliet
U ontvangt standaard varifocale glazen of een korting van €69 op een duurder type varifocale glazen. Bij randloze monturen
adviseren wij dunne glazen. Voor glasopties zoals extra dunne glazen, gelden vaste toeslagen. De actie geldt niet in combinatie
met andere aanbiedingen. Vraag in de winkel naar de voorwaarden. 2016 Specsavers Optical Group. All rights reserved.
specsavers.nl (3 specsaversnederland