4 I UIT
REDENEN
OM UITTE
GAAN
Om liggend wafer deint op beeld in Bew aerschole Burgh Haamstede
Astrid van
Nimwegen laat zien
hoe licht zich
gedraagt ten opzichte
van zoet en zont
water. door nico out
Krystl in
een intieme
setting
Anita Dur
geeft concert
in Sluis
Van romantisch Mozart tot vurig Piazzolla
ven zie ik helemaal niets. Ik
ben vanuit een zonovergoten
Weststraat in Burgh-Haamste-
de de volledig verduisterde Be-
waerschole binnen gestapt.
Het is stil daar. Ik ontwaar in het midden
van de ruimte een klein lichtje. Pas daar
na verschijnt er meer beeld op mijn net
vlies. De wanden links en rechts van mij -
de korte zijden van de rechthoekige zaal -
worden geheel bedekt met rustig bewe
gende beelden in nagenoeg zwart-wit.
Links de vloedlijn, die in een traag ritme
witte boogjes schuim achterlaat op het
glanzende strandzand. De zon tekent lich
te flonkeringen op het deinende water
vlak verderop. De toppen van de golven
iets donkerder, maar luchtig boven de
schaduwen van de tunnel van water die
zich steeds weer vormt voordat hij zich
sluit en oplost in het oppervlak. Om uren
naar te kijken. Rechts een ander stand
punt. Frontaal het water dat traag golven
wiegt. Langer duurt het voordat ze ver
dwijnen. Lager blijven ze dan hun even
beelden in de zee, achter de dempende
dijken en oevers die hen begrenzen.
Voor het sinds 2014 in de Bewaerschole
lopende project 'Balanceren tussen Zoet
en Zout' observeerde Astrid van Nimwe
gen hoe licht zich gedraagt ten opzichte
van die twee typen water. Ze plaatste
twee locaties tegenover elkaar. Het
strand van Burgh-Haamstede en het Ha
ringvliet, gezien vanaf Goeree-Overflak-
kee.
De samenstelling van het water verschilt.
Daarom staan die twee door dat lampje
verlichte glazen op de sokkel midden in
de ruimte. Het zoute water eerst een tikje
troebeler dan het zoete. Maar nu is dat
omgekeerd. De algen uit de Haringvliet
doen hun werk.
Of de reflectie van het licht in de gepro
jecteerde beelden door het verschil in hel
derheid van het water wordt beïnvloed
betwijfel ik. Het zal de golfslag zijn die
het beeld bepaalt. Anders dan veel colle
ga's blijft Van Nimwegen met haar bijdra
ge aan het project letterlijk aan de opper
vlakte. Zij graaft geen brokken klei op,
waaruit ze het zout destilleert. Zij neemt
geen grondmonsters die zij analyseert en
laat geen zoutkristallen groeien. Zij be
weegt zich tussen deze aanpak en die van
Gerco de Ruijter. Vanuit de lucht fotogra
feert hij met een Fish Eye camera de
grens van land en water en vanaf de aar
de de lucht. De digitaal aan elkaar gezet
te beelden vormen een virtuele ervaring
die je een andere kijk biedt op de dijk en
wat die scheidt. De aanpak van Astrid
van Nimwegen is klassiek. Eén camera,
één standpunt, één tijdspanne en één
doorlopende opname. Haar enige mani
pulatie is de opnamesnelheid, die in de
projectie een iets vertraagde weergave op
levert. Zo is de beweging beter zichtbaar.
Haar werk vergelijk ik met dat van een
schilder die je het zeelandschap wil to
nen.
Ik denk aan een 19e-eeuwse romanticus
als Friedrich die je de grootsheid van de
natuur doet ervaren. En ook aan de rea
list Courbet, die de zee schilderde, puur
zoals hij is. Maar waarom op video tonen,
watje ook 'in het echt' kunt zien? Omdat
deze opstelling met zijn combinatie van
twee locaties iets toevoegt én je de werke
lijkheid geconcentreerder laat ei varen.
T/m 14/4. Astrid van Nimwegen. Bewaer
schole, Weststraat 18, Burgh Haamstede.
Vr. t/m zo. 14.00 -17.00 uur.
STADSSCHOUWBURG
BELFORT
PAVLOVA EN BALKENENDE IN TER REEDE
Donderdag 17 maart 2016
-> Papier, verf, textiel vor
men de basis voor de oos
ters geïnspireerde schilde
rijen van Sandra van der
Meulen. Zij zoekt daarin de
balans tussen orde en
chaos als afspiegeling van
innerlijk beleven. De ro
buuste sculptuur van Gerdi
Zwaan markeert sporen
van menszijn en bestaan in
een wereld die verder reikt
dan hier en nu.
T/m 23/3. COVRA Spanje-
weg I, Nieuwdorp. Ma. t/m
vr. 8.30 - 17.00 uur.
-> Gonda Martens werkt
met rubber. Zowel met gro
te vellen, stroken als met
fietsbinnenbanden. Zij com
bineert het met metaal,
glas en andere materialen
tot kleine en grote sculptu
ren die soms formeel en ab
stract zijn, maar ook associ
aties oproepen met mense
lijke gestalten of surreële
vegetatie. Verrassend veel
zijdig, fraai ingericht.
T/m 30/3. 's Landshuis,
Steenstraat 37, Hulst. Ma.
t/m za. 10.00 -12.30 en
13.00 - 16.00 uur. Zo 14.00
- 16.00 uur. Di. gesloten.
-> De Noorse kunstenaar
Frank Asnes (1962) bouw
de een enorme toren van
wasknijpers. Het beeld ver
wijst naar de complexe logi
ca die in de natuur leidt tot
de vormen die wij zien. De
kartonnen wandreliëfs heb
ben ook dat thema. Inven
tief en overtuigend.
T/m 9/4. Frank Asnes.
Kunstuitleen Bevelanden,
Westwal 45, Goes. Wo. t/m
vr. 13.00 -17.00 uur. Za.
en Ie zo. v/d maand: 12.00
- 16.00 uur. Tussentijdse
opening 19/3 om 15.00 uur.
VIDEO LAAT JE HET Wttterm
NAAST DE DEUR INTENSER DELEVEN
E
-4 Astrid van Nimwegen
legt met haar opnamen
vast hoe licht zich ge
draagt ten opzichte van
zoet en zout water.
Zangeres Krystl bestormt
al jaren de hitlijsten en
speelde de afgelopen vier
jaar op festivals en in
clubs. Nu gaat ze voor het
eerst het theater in. In het
klein. Intiem.
Krystl won een 3FM Award
en een Edison voor Beste
Nieuwkomer. Ze scoorde
hits met o.a. 'Golden Days',
'Bottles', 'Circles' en Tm In
Love'. Ze speelt vanavond
om 20.00 uur in de Stads
schouwburg in Middelburg.
6
Stichting Johan Hendrik
van Dale Sluis houdt zon
dag 20 maart een koffiecon
cert met Anita Dur.
Dur begon haar zangstudie
aan het Stedelijk Conserva
torium te Brugge en vervolg
de deze aan het Koninklijk
Conservatorium te Brussel.
Zij werkte mee aan tal van
concerten in binnen-en bui
tenland en zong onder meer
alle grote oratoriumstukken.
Het concert begint om 11.00
uur in het belfort in Sluis.
In de serie ConcertenVlis-
singen treden zondag de
pianisten Natalia Pavlova
en Rien Balkenende op.
Zij zijn op de Zeeuwse po
dia, vaak in samenspel
met andere solisten, be
kende musici. Zij brengen
zondag een gevarieerd pro
gramma, waarin romantiek
wordt afgewisseld met
avant-garde van Poulenc
en ook Piazzolla, de beken
de tangocomponist niet
zal ontbreken.
Natalia Pavlova is geboren
in Rusland, waar ze piano
studeerde. Zij verhuisde
naar Nederland in 2006.
Ze verzorgde hier vele con
certen en geeft piano- en
zanglessen in haar eigen
muziekstudio aan huis in
Vlissingen. Rien Balkenen
de treedt op als pianist, or
ganist, kamermuziek- en
continuo speler. Hij is als
docent verbonden aan de
Zeeuwse Muziekschool.
Pavlova en Balkenende tre
den zondag 20 maart van
af 11.30 uur op in 't Speel-
huus van Ter Reede in
Vlissingen. Op het pro
gramma staan werken van
Mozart, Chopin en Schu
mann, Poulenc, Guastavi-
no en Piazzolla.
Natalia Pavlova en Rien Balkenende.