4 I UIT REDENEN OM UITTE GAAN Om liggend wafer deint op beeld in Bew aerschole Burgh Haamstede Astrid van Nimwegen laat zien hoe licht zich gedraagt ten opzichte van zoet en zont water. door nico out Krystl in een intieme setting Anita Dur geeft concert in Sluis Van romantisch Mozart tot vurig Piazzolla ven zie ik helemaal niets. Ik ben vanuit een zonovergoten Weststraat in Burgh-Haamste- de de volledig verduisterde Be- waerschole binnen gestapt. Het is stil daar. Ik ontwaar in het midden van de ruimte een klein lichtje. Pas daar na verschijnt er meer beeld op mijn net vlies. De wanden links en rechts van mij - de korte zijden van de rechthoekige zaal - worden geheel bedekt met rustig bewe gende beelden in nagenoeg zwart-wit. Links de vloedlijn, die in een traag ritme witte boogjes schuim achterlaat op het glanzende strandzand. De zon tekent lich te flonkeringen op het deinende water vlak verderop. De toppen van de golven iets donkerder, maar luchtig boven de schaduwen van de tunnel van water die zich steeds weer vormt voordat hij zich sluit en oplost in het oppervlak. Om uren naar te kijken. Rechts een ander stand punt. Frontaal het water dat traag golven wiegt. Langer duurt het voordat ze ver dwijnen. Lager blijven ze dan hun even beelden in de zee, achter de dempende dijken en oevers die hen begrenzen. Voor het sinds 2014 in de Bewaerschole lopende project 'Balanceren tussen Zoet en Zout' observeerde Astrid van Nimwe gen hoe licht zich gedraagt ten opzichte van die twee typen water. Ze plaatste twee locaties tegenover elkaar. Het strand van Burgh-Haamstede en het Ha ringvliet, gezien vanaf Goeree-Overflak- kee. De samenstelling van het water verschilt. Daarom staan die twee door dat lampje verlichte glazen op de sokkel midden in de ruimte. Het zoute water eerst een tikje troebeler dan het zoete. Maar nu is dat omgekeerd. De algen uit de Haringvliet doen hun werk. Of de reflectie van het licht in de gepro jecteerde beelden door het verschil in hel derheid van het water wordt beïnvloed betwijfel ik. Het zal de golfslag zijn die het beeld bepaalt. Anders dan veel colle ga's blijft Van Nimwegen met haar bijdra ge aan het project letterlijk aan de opper vlakte. Zij graaft geen brokken klei op, waaruit ze het zout destilleert. Zij neemt geen grondmonsters die zij analyseert en laat geen zoutkristallen groeien. Zij be weegt zich tussen deze aanpak en die van Gerco de Ruijter. Vanuit de lucht fotogra feert hij met een Fish Eye camera de grens van land en water en vanaf de aar de de lucht. De digitaal aan elkaar gezet te beelden vormen een virtuele ervaring die je een andere kijk biedt op de dijk en wat die scheidt. De aanpak van Astrid van Nimwegen is klassiek. Eén camera, één standpunt, één tijdspanne en één doorlopende opname. Haar enige mani pulatie is de opnamesnelheid, die in de projectie een iets vertraagde weergave op levert. Zo is de beweging beter zichtbaar. Haar werk vergelijk ik met dat van een schilder die je het zeelandschap wil to nen. Ik denk aan een 19e-eeuwse romanticus als Friedrich die je de grootsheid van de natuur doet ervaren. En ook aan de rea list Courbet, die de zee schilderde, puur zoals hij is. Maar waarom op video tonen, watje ook 'in het echt' kunt zien? Omdat deze opstelling met zijn combinatie van twee locaties iets toevoegt én je de werke lijkheid geconcentreerder laat ei varen. T/m 14/4. Astrid van Nimwegen. Bewaer schole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Vr. t/m zo. 14.00 -17.00 uur. STADSSCHOUWBURG BELFORT PAVLOVA EN BALKENENDE IN TER REEDE Donderdag 17 maart 2016 -> Papier, verf, textiel vor men de basis voor de oos ters geïnspireerde schilde rijen van Sandra van der Meulen. Zij zoekt daarin de balans tussen orde en chaos als afspiegeling van innerlijk beleven. De ro buuste sculptuur van Gerdi Zwaan markeert sporen van menszijn en bestaan in een wereld die verder reikt dan hier en nu. T/m 23/3. COVRA Spanje- weg I, Nieuwdorp. Ma. t/m vr. 8.30 - 17.00 uur. -> Gonda Martens werkt met rubber. Zowel met gro te vellen, stroken als met fietsbinnenbanden. Zij com bineert het met metaal, glas en andere materialen tot kleine en grote sculptu ren die soms formeel en ab stract zijn, maar ook associ aties oproepen met mense lijke gestalten of surreële vegetatie. Verrassend veel zijdig, fraai ingericht. T/m 30/3. 's Landshuis, Steenstraat 37, Hulst. Ma. t/m za. 10.00 -12.30 en 13.00 - 16.00 uur. Zo 14.00 - 16.00 uur. Di. gesloten. -> De Noorse kunstenaar Frank Asnes (1962) bouw de een enorme toren van wasknijpers. Het beeld ver wijst naar de complexe logi ca die in de natuur leidt tot de vormen die wij zien. De kartonnen wandreliëfs heb ben ook dat thema. Inven tief en overtuigend. T/m 9/4. Frank Asnes. Kunstuitleen Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur. Za. en Ie zo. v/d maand: 12.00 - 16.00 uur. Tussentijdse opening 19/3 om 15.00 uur. VIDEO LAAT JE HET Wttterm NAAST DE DEUR INTENSER DELEVEN E -4 Astrid van Nimwegen legt met haar opnamen vast hoe licht zich ge draagt ten opzichte van zoet en zout water. Zangeres Krystl bestormt al jaren de hitlijsten en speelde de afgelopen vier jaar op festivals en in clubs. Nu gaat ze voor het eerst het theater in. In het klein. Intiem. Krystl won een 3FM Award en een Edison voor Beste Nieuwkomer. Ze scoorde hits met o.a. 'Golden Days', 'Bottles', 'Circles' en Tm In Love'. Ze speelt vanavond om 20.00 uur in de Stads schouwburg in Middelburg. 6 Stichting Johan Hendrik van Dale Sluis houdt zon dag 20 maart een koffiecon cert met Anita Dur. Dur begon haar zangstudie aan het Stedelijk Conserva torium te Brugge en vervolg de deze aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Zij werkte mee aan tal van concerten in binnen-en bui tenland en zong onder meer alle grote oratoriumstukken. Het concert begint om 11.00 uur in het belfort in Sluis. In de serie ConcertenVlis- singen treden zondag de pianisten Natalia Pavlova en Rien Balkenende op. Zij zijn op de Zeeuwse po dia, vaak in samenspel met andere solisten, be kende musici. Zij brengen zondag een gevarieerd pro gramma, waarin romantiek wordt afgewisseld met avant-garde van Poulenc en ook Piazzolla, de beken de tangocomponist niet zal ontbreken. Natalia Pavlova is geboren in Rusland, waar ze piano studeerde. Zij verhuisde naar Nederland in 2006. Ze verzorgde hier vele con certen en geeft piano- en zanglessen in haar eigen muziekstudio aan huis in Vlissingen. Rien Balkenen de treedt op als pianist, or ganist, kamermuziek- en continuo speler. Hij is als docent verbonden aan de Zeeuwse Muziekschool. Pavlova en Balkenende tre den zondag 20 maart van af 11.30 uur op in 't Speel- huus van Ter Reede in Vlissingen. Op het pro gramma staan werken van Mozart, Chopin en Schu mann, Poulenc, Guastavi- no en Piazzolla. Natalia Pavlova en Rien Balkenende.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 56