'Extra
tempo
isolatie
huizen'
'We verven te vaak en te veel'
6 miljard
Wereldwijd stijgt aantal passagiers, behalve in ons land
Mogelijk dat aandeel achterblijft
omdat rederijen Nederlandse
havens niet of nauwelijks aandoen.
22
Veel extra werk
bij Hornbach
Rente in VS
blijft gelijk
Delta Lloyd: extra
emissie mag
Bouwmarktketen Hornbach
groeit ook dit jaar flink in Ne
derland. Het Duitse bedrijf
opent vestigingen in Amster
dam en Den Haag, waar plaats
komt voor zo'n driehonderd
nieuwe medewerkers.
De Federal Reserve, de Ameri
kaanse koepel van centrale ban
ken, heeft gisteren het renteta
rief ongemoeid gelaten. Het
renteniveau van blijft daardoor
tussen de 0,25 procent en 0,5
procent.
Die noodkreet uit Maxime Verha
gen, voorzitter van Bouwend Ne
derland. Verhagen herinnert de
Nederlandse woningcorporaties
eraan dat er 1,8 miljoen huurwo
ningen vóór eind 2020 op energie-
label B moeten worden gebracht.
In het huidige tempo gaat dat vol
gens hem nooit lukken. En vol
gens Verhagen is er geen enkele re
den om niet aan de slag te gaan.
De 400 miljoen euro die voor dit
doel is vrijgemaakt, ligt volgens
de oud-minister 'nog ongebruikt
op de plank'. „Er gebeurt gewoon
veel te weinig."
Acute reden voor Verhagens on
gerustheid is een recent onder
zoek waarin 32 procent van de ver
huurders aangeeft dat ze '2020
niet gaan halen'. „Het is zonne
klaar dat het tempo van de ver
duurzaming stevig omhoog
moet", aldus de voorman van de
bouwsector. „Er is te weinig ambi
tie, want het geld is er. Corpora
ties staan er beter voor dan een
paar jaar geleden en die 400 mil
joen ligt te verstoffen."
Verhagen vindt dat er geen tijd
te verliezen is. „Het is nu hét mo
ment om weer tot investeringen
over te gaan. Voor wachten is
geen reden meer. Technische op
lossingen zijn er de middelen aan
wezig."
AMSTERDAM. Terwijl het aantal
cruisepassagiers wereldwijd
groeit, daalde het aantal Neder
landse passagiers voor het tweede
jaar op rij. Exact 106.252 Nederlan
ders scheepten vorig jaar in op
een cruiseschip; 2,6 procent min
der dan in 2014.
Daarmee is Nederland een op
vallende uitzondering in een flink
groeiende markt. In heel Europa
steeg het aantal cruisepassagiers
vorig jaar met 3,1 procent tot 6,6
miljoen. Wereldwijd groeide het
'Het duurde ook lang
voor Nederland warm
liep voor all-indusive'
aantal cruisevakanties afgelopen
decennium 20 procent harder dan
het aantal vakanties op het vaste
land.
Dertig op de duizend Amerika
nen maakten afgelopen jaar bij
voorbeeld een cruise, evenals 27
op de duizend Britten en 22 op de
duizend Duitsers. Nederland
steekt daar, met slechts zes op de
duizend cruisende inwoners,
schril bij af.
Dat het aantal Nederlandse
cruisepassagiers zo sterk achter
blijft en zelfs voor het tweede jaar
op rij daalt, noemt voorzitter Erik
Schuffel van brancheorganisatie
CLIA 'uitermate teleurstellend'.
„Ook in Nederland gaan we abso
luut voor groei."
Waarom dat maar niet lukt?
CLIA wijst erop dat internationale
rederijen de Nederlandse cruise
terminals in Amsterdam, Rotter
dam en IJmuiden afgelopen jaren
vaker links hebben laten liggen.
Deden in 2014 nog veertien sche
pen van Mediterranean Shipping
Company (MSC) de Nederlandse
terminals aan, vorig jaar was dat
er geen enkele. Schuffel: „Juist de
mogelijkheid om in je eigen ach
tertuin op te stappen, is ontzet
tend belangrijk."
Toch liep in het Caribische ge
bied het aantal Nederlandse crui
sepassagiers in 2015 het hardst te
rug: min 19 procent. En de passa
giers in het Caribisch gebied sche
pen niet in Nederland in, maar
pakken eerst het vliegtuig. Daar
komt bij dat het beperkte aantal
opstapmogelijkheden in Neder
land een beetje een kip-of-ei-ver-
haal is. Reders kiezen vaker Duit
se havens als vertrekpunt, omdat
Duitsers nou eenmaal meer te por
ren zijn voor een cruise. Ook
AMSTERDAM. Delta Lloyd heeft
groen licht gekregen voor een aan
delenemissie van 650 miljoen eu
ro. Een meerderheid van de bui
tengewone aandeelhoudersverga
dering is hier gisteren mee ak
koord gegaan. Tot het laatste mo
ment was onzeker of de aandelen
emissie van de Nederlandse verze
keraar wel kon doorgaan. Een
handreiking van de Taiwanese
branchegenoot en grootaandeel
houder Fubon zorgde gisteren op
de valreep voor een doorbraak.
Eerder deze week stapten Fubon
en Highfields nog naar de rechter
om de aandelenemissie tegen te
houden. Beide beleggers wilden
een stemming over de emissie via
de Ondernemingskamer blokke
ren. Maar die eis werd afgewezen.
Vooral overheidsinstan
ties zijn zó bang voor
corrosie en roest dat na
genoeg alle materialen
worden geverfd en gecoat. En dat
jaar in jaar uit, zonder dat er een
echte noodzaak voor is.
Nu klinkt dit allemaal vrij on
schuldig, maar het wordt al een
stuk serieuzer als er een kosten
plaatje aan wordt gehangen. Vol
gens Mol kunnen we met zijn
allen zeker 30 procent kosten be
sparen op verf en dat is toch gauw
zo'n 6 miljard euro - alleen belas
tinggeld wel te verstaan.
Wim Schalley: „Overheids
instanties kiezen voor extreme
zekerheid. Om roest te voorko
men, laten ze onnodig veel coa
ting-lagen aanbrengen. Voor deze
extra kosten draait de belasting
betaler op."
Het kan veel goedkoper, stellen
Mol en Schalley vast. Schalley, cor-
rosie-expert bij Acotec, consta
teert dat beslissers veel te weinig
kennis hebben van en over corro-
siebescherming: „Daardoor ma
ken ze geregeld verkeerde keuzes.
Hoe meer lagen, des te duurder de
verfklus."
Toch komt het tegenoverge
stelde - te weinig onderhoud -
ook voor. Corrosie is een silent kil
ler, aldus Mol. „Eigenaren van me
talen constructies wachten vaak
te lang met het bestrijden van cor
rosie. Totdat het te laat is. Niet al
leen leidt dit tot gevaarlijke situa
ties, het is bovendien buitenge
woon slecht voor het milieu.
Denk daarbij aan een pijplijn die
door corrosie wordt aangetast en
lekt."
Corrosie is een chemisch pro
ces waarbij een reactie optreedt
tussen het materiaal en de zuur
stof uit de omgeving. Bij metalen
spreken we van roesten. Maar ook
kunststoffen, rubber, glas en be
ton hebben last van corrosie.
De wereldwijde corrosieautori-
teit NACE schat de jaarlijkse kos
ten van corrosie wereldwijd op 2,5
triljoen dollar.
„Naast de directe kosten voor
coatings zijn er ook indirecte kos
ten", zegt Mol. „Dit kan ook effi-
ciencyverlies zijn voortvloeiend
uit corrosie. Denk bijvoorbeeld
aan een pijplijn die dichtslibt,
waardoor de productiviteit lager
is."
Economie
95
De winst van de Nederlandse
Waterschapsbank (NWB)
bedroeg afgelopen jaar 95
miljoen euro. De bank financiert
vooral in de publieke sector.
door Leo Roggeveen
Nederland
nog geen
cruiseland
ZOETERMEER Huurwoningen moe
ten veel sneller energiezuinig ge
maakt worden. Op dit moment ge
beurt dat in een 'slakkentempo'.
door Annemieke van Dongen
Nico Bleichrodt HAL
door Leo Roggeveen
Nederland verft zich arm. Dat is de
stellige overtuiging van de weten
schapper Arjan Mol van de Techni
sche Universiteit Delft en zijn Bel
gische collega Wim Schalley.
Volgens Arjan Mol van TU Delft
kunnen we met zijn allen zeker 30
procent kosten besparen op verf, en
dat is toch gauw zo'n 6 miljard
euro. Mol heeft het in dit verband
alleen over belastinggeld
Cl
'HBBTl|Élf 1
^SSSraffl5fSüu£fK3it:^