'Extra tempo isolatie huizen' 'We verven te vaak en te veel' 6 miljard Wereldwijd stijgt aantal passagiers, behalve in ons land Mogelijk dat aandeel achterblijft omdat rederijen Nederlandse havens niet of nauwelijks aandoen. 22 Veel extra werk bij Hornbach Rente in VS blijft gelijk Delta Lloyd: extra emissie mag Bouwmarktketen Hornbach groeit ook dit jaar flink in Ne derland. Het Duitse bedrijf opent vestigingen in Amster dam en Den Haag, waar plaats komt voor zo'n driehonderd nieuwe medewerkers. De Federal Reserve, de Ameri kaanse koepel van centrale ban ken, heeft gisteren het renteta rief ongemoeid gelaten. Het renteniveau van blijft daardoor tussen de 0,25 procent en 0,5 procent. Die noodkreet uit Maxime Verha gen, voorzitter van Bouwend Ne derland. Verhagen herinnert de Nederlandse woningcorporaties eraan dat er 1,8 miljoen huurwo ningen vóór eind 2020 op energie- label B moeten worden gebracht. In het huidige tempo gaat dat vol gens hem nooit lukken. En vol gens Verhagen is er geen enkele re den om niet aan de slag te gaan. De 400 miljoen euro die voor dit doel is vrijgemaakt, ligt volgens de oud-minister 'nog ongebruikt op de plank'. „Er gebeurt gewoon veel te weinig." Acute reden voor Verhagens on gerustheid is een recent onder zoek waarin 32 procent van de ver huurders aangeeft dat ze '2020 niet gaan halen'. „Het is zonne klaar dat het tempo van de ver duurzaming stevig omhoog moet", aldus de voorman van de bouwsector. „Er is te weinig ambi tie, want het geld is er. Corpora ties staan er beter voor dan een paar jaar geleden en die 400 mil joen ligt te verstoffen." Verhagen vindt dat er geen tijd te verliezen is. „Het is nu hét mo ment om weer tot investeringen over te gaan. Voor wachten is geen reden meer. Technische op lossingen zijn er de middelen aan wezig." AMSTERDAM. Terwijl het aantal cruisepassagiers wereldwijd groeit, daalde het aantal Neder landse passagiers voor het tweede jaar op rij. Exact 106.252 Nederlan ders scheepten vorig jaar in op een cruiseschip; 2,6 procent min der dan in 2014. Daarmee is Nederland een op vallende uitzondering in een flink groeiende markt. In heel Europa steeg het aantal cruisepassagiers vorig jaar met 3,1 procent tot 6,6 miljoen. Wereldwijd groeide het 'Het duurde ook lang voor Nederland warm liep voor all-indusive' aantal cruisevakanties afgelopen decennium 20 procent harder dan het aantal vakanties op het vaste land. Dertig op de duizend Amerika nen maakten afgelopen jaar bij voorbeeld een cruise, evenals 27 op de duizend Britten en 22 op de duizend Duitsers. Nederland steekt daar, met slechts zes op de duizend cruisende inwoners, schril bij af. Dat het aantal Nederlandse cruisepassagiers zo sterk achter blijft en zelfs voor het tweede jaar op rij daalt, noemt voorzitter Erik Schuffel van brancheorganisatie CLIA 'uitermate teleurstellend'. „Ook in Nederland gaan we abso luut voor groei." Waarom dat maar niet lukt? CLIA wijst erop dat internationale rederijen de Nederlandse cruise terminals in Amsterdam, Rotter dam en IJmuiden afgelopen jaren vaker links hebben laten liggen. Deden in 2014 nog veertien sche pen van Mediterranean Shipping Company (MSC) de Nederlandse terminals aan, vorig jaar was dat er geen enkele. Schuffel: „Juist de mogelijkheid om in je eigen ach tertuin op te stappen, is ontzet tend belangrijk." Toch liep in het Caribische ge bied het aantal Nederlandse crui sepassagiers in 2015 het hardst te rug: min 19 procent. En de passa giers in het Caribisch gebied sche pen niet in Nederland in, maar pakken eerst het vliegtuig. Daar komt bij dat het beperkte aantal opstapmogelijkheden in Neder land een beetje een kip-of-ei-ver- haal is. Reders kiezen vaker Duit se havens als vertrekpunt, omdat Duitsers nou eenmaal meer te por ren zijn voor een cruise. Ook AMSTERDAM. Delta Lloyd heeft groen licht gekregen voor een aan delenemissie van 650 miljoen eu ro. Een meerderheid van de bui tengewone aandeelhoudersverga dering is hier gisteren mee ak koord gegaan. Tot het laatste mo ment was onzeker of de aandelen emissie van de Nederlandse verze keraar wel kon doorgaan. Een handreiking van de Taiwanese branchegenoot en grootaandeel houder Fubon zorgde gisteren op de valreep voor een doorbraak. Eerder deze week stapten Fubon en Highfields nog naar de rechter om de aandelenemissie tegen te houden. Beide beleggers wilden een stemming over de emissie via de Ondernemingskamer blokke ren. Maar die eis werd afgewezen. Vooral overheidsinstan ties zijn zó bang voor corrosie en roest dat na genoeg alle materialen worden geverfd en gecoat. En dat jaar in jaar uit, zonder dat er een echte noodzaak voor is. Nu klinkt dit allemaal vrij on schuldig, maar het wordt al een stuk serieuzer als er een kosten plaatje aan wordt gehangen. Vol gens Mol kunnen we met zijn allen zeker 30 procent kosten be sparen op verf en dat is toch gauw zo'n 6 miljard euro - alleen belas tinggeld wel te verstaan. Wim Schalley: „Overheids instanties kiezen voor extreme zekerheid. Om roest te voorko men, laten ze onnodig veel coa ting-lagen aanbrengen. Voor deze extra kosten draait de belasting betaler op." Het kan veel goedkoper, stellen Mol en Schalley vast. Schalley, cor- rosie-expert bij Acotec, consta teert dat beslissers veel te weinig kennis hebben van en over corro- siebescherming: „Daardoor ma ken ze geregeld verkeerde keuzes. Hoe meer lagen, des te duurder de verfklus." Toch komt het tegenoverge stelde - te weinig onderhoud - ook voor. Corrosie is een silent kil ler, aldus Mol. „Eigenaren van me talen constructies wachten vaak te lang met het bestrijden van cor rosie. Totdat het te laat is. Niet al leen leidt dit tot gevaarlijke situa ties, het is bovendien buitenge woon slecht voor het milieu. Denk daarbij aan een pijplijn die door corrosie wordt aangetast en lekt." Corrosie is een chemisch pro ces waarbij een reactie optreedt tussen het materiaal en de zuur stof uit de omgeving. Bij metalen spreken we van roesten. Maar ook kunststoffen, rubber, glas en be ton hebben last van corrosie. De wereldwijde corrosieautori- teit NACE schat de jaarlijkse kos ten van corrosie wereldwijd op 2,5 triljoen dollar. „Naast de directe kosten voor coatings zijn er ook indirecte kos ten", zegt Mol. „Dit kan ook effi- ciencyverlies zijn voortvloeiend uit corrosie. Denk bijvoorbeeld aan een pijplijn die dichtslibt, waardoor de productiviteit lager is." Economie 95 De winst van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) bedroeg afgelopen jaar 95 miljoen euro. De bank financiert vooral in de publieke sector. door Leo Roggeveen Nederland nog geen cruiseland ZOETERMEER Huurwoningen moe ten veel sneller energiezuinig ge maakt worden. Op dit moment ge beurt dat in een 'slakkentempo'. door Annemieke van Dongen Nico Bleichrodt HAL door Leo Roggeveen Nederland verft zich arm. Dat is de stellige overtuiging van de weten schapper Arjan Mol van de Techni sche Universiteit Delft en zijn Bel gische collega Wim Schalley. Volgens Arjan Mol van TU Delft kunnen we met zijn allen zeker 30 procent kosten besparen op verf, en dat is toch gauw zo'n 6 miljard euro. Mol heeft het in dit verband alleen over belastinggeld Cl 'HBBTl|Élf 1 ^SSSraffl5fSüu£fK3it:^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22