24 CULTUUR SHOW De familie van Michael Jackson sloeg gisteren een reuzenslag met de verkoop van een collectie auteursrechten aan Sony. Bij ieder liedje rinkelt de kassa bij de nieuwe eigenaar. Werelddeal betaalt zich uit staat er waarschijnlijk nooit bij stil, maar voor elk liedje dat u hoort op de radio, in de lift van het hotel, op de braderie in het dorp of bij een concert in Ziggo Do- me, wordt geld betaald. Niet aan u, maar aan de rechthebbenden. Dat gaat via Buma/Stemra, de organisatie die zorgt voor de componist, de tekst schrijver en de uitgever, en via de Se na, de organisatie die de artiest en zijn platenmaatschappij betaalt. Ben je een wereldster, schrijf je je eigen muziek en teksten en heb je de auteursrechten in eigen bezit, dan zit je goed. Zo strijkt een artiest het grootst mogelijke bedrag op voor de vele keren dat zijn of haar nummers wereldwijd worden gespeeld. Het is niet voor niets dat Sony de familie Jackson 700 miljoen euro betaalt voor 50 procent van de auteursrech ten van 4 miljoen nummers. Stel: Edwin Evers draait op Radio 538 een nummer van drie minuten, dan betaalt de zender daarvoor alleen al aan Buma/Stemra 23 euro (geba seerd op cijfers van 2014). „Voor elke radio- en tv-zender wordt een secon- dewaarde berekend, op basis van hun omzet en bereik", zegt Frank Janssen van Buma/Stemra. „Wij hebben soft ware die 24 uur per dag alle zenders scant en bijhoudt wat er gedraaid wordt." Het maakt voor de hoogte van de afdracht niet uit of een station Yesterday van de Beatles draait of Oceaan van Racoon. Het is een miljoenenbusiness. Alleen Radio 538, dat in Nederland per num mer het meest afdraagt, moet in Ne derland per jaar al meerdere miljoe nen euro's afdragen. De publieke om roep (tv en radio bij elkaar) betaalde in 2014 maar liefst 22 miljoen euro aan rechten. Van de tv-zenders heeft RTL 4 voor Buma/Stemra de grootste 'secon- dewaarde': 62 cent. Voor een num mer van 3 minuten op RTL 4 is de zender 112 euro armer. Van alles wat Buma/Stemra binnenkrijgt, gaat 90 procent naar de rechthebbenden. In Het is een van de slim ste deals ooit in de mu ziekindustrie. Michael Jackson telde in 1985 een slordige 40 miljoen euro neer voor het afko pen van de auteursrech ten van nummers van onder anderen The Beatles, Bob Dylan en Marvin Gaye. Sony be taalde de zanger 6 jaar later al circa 85 miljoen voor de helft van zijn aandelen. De erven van de in 2009 overleden Amerikaanse zanger hebben de resterende helft nu ook overge daan aan Sony, voor maar liefst 700 miljoen euro. De catalogus van Sony ATV Music Publishing, zoals het bedrijf heet, beslaat inmiddels meer dan 4 miljoen num mers, van Eminem tot Queen. Per maand ko men er naar schatting 30.000 nieuwe num mers bij. 'Onze software scant 24 uur per dag alle zenders en houdt bij wat er gedraaid wordt' 2014 ontving de auteursrechtenorga nisatie 158 miljoen euro uit het open baar maken van muziek. Dat openbaar maken is breed. Als u een feestje in de straat organiseert sen uit? Dan wordt u geacht het aan tal vierkante meters aan straatstenen te tellen, op basis daarvan moet ook u afdragen aan Buma/Stemra. Dat komt al snel neer op 70 euro voor een gezellig avondje. Klikt u op een muziekclip op You- Tube, of streamt u de nieuwste hit van Rihanna via Spotify? Ook dat le vert de rechthebbenden geld op. „Wordt een nummer op YouTube dui zend keer gedraaid, dan gaat het om centen", zegt Janssen. „Bij miljoenen streams levert het pas echt wat op. Het is misschien gek, maar als Edwin Evers een nummer draait voor 800.000 luisteraars, levert dat onge veer net zoveel op als 800.000 streams op Spotify." Grote liveshows zijn voor arties ten het lucratiefst. „Wij krijgen van alle concerten de setlist binnen, zo dat we kunnen bekijken welke num mers gespeeld zijn" zegt Janssen. „Als een artiest voor 55.000 toeschou wers in Amsterdam ArenA zijn eigen liedjes speelt, ontvangt hij van de or ganisator al gauw een ton aan au teursrechten. En zingt hij of zij een nummer van The Beatles, dan gaat er een bedrag naar de rechthebbenden, vanaf nu dus Sony/ATV." Michael Jackson (r) kocht in 1985 de rechten op van (onder meer) de evergreen 'Yesterday', geschreven door Paul McCartney (I), foto AFP Welkom in de wereld van slapend rijk worden door Alexander van Eenennaam U Frank Janssen Buma/Stemra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 24