265.000
Scepsis bij vakbonden over
voorstel regio-werkgevers
Verkeer in de steden
stroomt vlotter door
ECONOMIE 21
Parkway-6 gaat
A6 verbreden
'Geen Atlantische olieboringen'
Jumbo zet
streep door cao
voor de
distributie
De Amerikaanse president Ba-
rack Obama ziet af van plannen
om nieuwe olieboringen in de
Atlantische Oceaan toe staan.
Volgens bronnen haalt Obama
een streep door een eerder plan
voor een veiling van boorrech-
ten voor de Atlantische kust van
de Verenigde Staten. Hij zou
daarmee tegemoetkomen aan de
bezwaren van milieubescher
mingsorganisaties en bewoners
van de kuststreek. De omme
keer in het beleid zou een zware
tegenvaller zijn voor maatschap
pijen als Shell. Oliebedrijven
zien de Atlantische Oceaan als
een veelbelovende regio.
De wegverbreding van de A6 tus
sen Almere Havendreef en Alme-
re Buiten-Oost is gegund aan het
consortium Parkway-6, met on
der meer bouwer Dura Vermeer.
Het werk begint in 2017 en zal du
ren tot 2020.
Van Popta: „We hebben de
premie al verhoogd en de jaar
lijkse pensioenopbouw is in
stapjes al verlaagd van 2,25 pro
cent naar 1,875 procent. Daar
naast zijn de pensioenen al
met 6 procent gekort. Meer
kunnen we niet doen."
Berghuis: „Het belang van een
goed pensioen heeft onvol
doende prioriteit. Het gaat
wel om de koopkracht van mil
joenen mensen. Minister van
financiën Jeroen Dijsselbloem
heeft voordeel van de lage ren
te. De pensioenfondsen heb
ben alleen maar nadeel. Laat
hem een deel van dat voordeel
gebruiken om de koopkracht
van gepensioneerden te be
schermen. Bijvoorbeeld de
AOW verhogen."
Berghuis: „Kortingen worden
nu gepresenteerd als de uit
komst van een rekensom.
Maar kortingen zijn geen tech
nocratisch middel. Mensen
gaan daardoor twijfelen aan
de betrouwbaarheid van het
pensioenstelsel. Dat tast het
draagvlak voor de pensioen
fondsen aan. Dat is een maat
schappelijk probleem. Want
de politiek wordt daardoor ge
raakt."
Van Popta: „Dat hoor ik ook
veel andere pensioenbestuur
ders en de Pensioenfederatie,
de branchevereniging van
pensioenfondsen, zeggen.
Maar dat is niet zo. In het hui
dige stelsel heet het probleem
dekkingsgraad en moet je kor
ten op de pensioenen als de
dekkingsgraad te laag is. In
het nieuwe stelsel, als ieder
een zijn eigen pensioenpotje
heeft, zit er dan gewoon min
der geld in je potje."
Van Popta: „Ons gemiddeld
pensioen is 500 tot 600 euro
per maand. De uitkeringen
gaan meer fluctueren. De uit
kering kan het ene jaar 1.000
of 2.000 euro hoger of lager
zijn dan een ander jaar. Dat
soort fluctuaties kunnen we
niet hebben. En, een nieuw
stelsel is er nooit voor 2020.
Zo lang kunnen we niet wach
ten. De problemen moeten
nü worden opgelost."
CNV-voorzitter Maurice Limmen
reageert sceptisch en zegt in een
reactie dat Struik die revolutie
eerst in zijn eigen Fujifabriek
moet beginnen.
De BZW lanceerde gisteren het
plan dat alle werknemers een pot
je krijgen dat gedurende de loop
baan door werkgevers wordt ge
vuld. Volgens Struik kan op die
manier ook het verschil tussen
vaste en flexibele werknemers
worden opgeheven. „Het gaat er
om de bestaande aanspraken van
werknemers in geval van werk
loosheid te individualiseren", zegt
BZW-voorzitter Struik in het Fi-
nancieele Dagblad. „We stellen
voor de WW-premie, de gelden
uit de Onderwijs- en Opleidings-
UTRECHT. Supermarktconcern
Jumbo heeft gisteren een
streep gehaald door een nieu
we cao die kort daarvoor was
bereikt met vakbond FNV Han
del voor medewerkers in de
distributiecentra. FNV-bestuur-
der Henk van der Ploeg zei dat
de onderhandelaar namens
Jumbo is teruggefloten door de
raad van bestuur, twee uur na
het bereiken van het akkoord.
„Dit is een unicum. In de veer
tig jaar dat ik vakbondsbestuur
der ben, heb ik dit nog nooit
meegemaakt. Dit is natuurlijk
volstrekt onacceptabel." Hij gaf
aan dat de kans nu bijzonder
groot is dat acties zullen vol
gen om alsnog een akkoord te
bereiken. In het oorspronkelij
ke akkoord was een loonsver
hoging afgesproken van 1,75
procent voor ongeveer 3.000
werknemers. Daarnaast zou
den uitzendkrachten hetzelfde
loon krijgen als werknemers
die bij Jumbo in dienst zijn.
Verder zou het vakvolwassen
loon voortaan worden betaald
vanaf 22 jaar in plaats van 23
jaar en zouden werknemers
vanaf 61 jaar extra vrije tijd tot
aan de pensioengerechtigde
leeftijd krijgen. Eind vorige
maand voerden werknemers
van de distributiecentra in Bei-
len, Breda, Eist, Raalte, Veghel
en Woerden nog actie voor
een goede cao.
fondsen en de transitievergoeding
allemaal individueel in een potje
te stoppen. Dat potje wordt gedu
rende de loopbaan van een werk
nemer geleidelijk gevuld en daar
kan hij op terugvallen bij tijdelij
ke werkloosheid en voor scho
ling." Het plan moet er volgens
BZW voor zorgen dat werkne-
Oudere werknemers zouden
door betere bijscholing
aantrekkelijker worden
gemaakt bedrijven
mers makkelijker tussen sectoren
kunnen overstappen. Verder zou
den de voorstellen oudere werkne
mers, door betere bijscholing, aan
trekkelijker maken voor bedrijven.
Voorzitter Maurice Limmen
van vakbond CNV benadrukt dat
overheid, werknemers en werkge
vers al bezig zijn met forse hervor
mingsplannen. „We moeten er
geen flipperkast van maken met
elk jaar een nieuwe hervorming.
Bovendien praten wij met de lan
delijke werkgeversvoorzitter. En
die zegt zich te willen houden aan
de afspraken." Wel heeft Limmen
een tip voor de regionale voorman
Struik: „Ik zou zeggen, verbeter de
wereld en begin bij jezelf. Hij is
topman bij Fuji. Die cao loopt niet
echt voorop met ontwikkeling en
scholing van werknemers. Dat
maakt zijn vernieuwingsplannen
toch vrijblijvend."
Vakbond FNV wijst eveneens
op de afspraken over gezamenlijk
overleg.
Landelijk werkgeversvoorzitter
Hans de Boer van VNO-NCW rea
geert een stuk positiever. Hij
noemt de ideeën in een reactie 'in
teressante gedachten die betrok
ken moeten worden bij de discus
sies over vernieuwing van de ar
beidsmarkt': „Het zijn voorstellen
van ondernemers die in de prak
tijk zien hoe de arbeidsmarkt func
tioneert en waar het vastloopt."
Automobilisten in Nederland wa
ren in 2015 gemiddeld 39 uur
kwijt aan opstoppingen in het ver
keer: anderhalf uur minder dan in
2014. In vier van de zes drukste
steden van Nederland stonden au
tomobilisten minder vaak vast.
Amsterdam kende de grootste da
ling, het aantal verloren uren door
verkeersopstoppingen daalde naar
34, een verschil van bijna 7 uur, of
wel 17 procent. Ook in Den Haag,
Rotterdam en Groningen daalde
het aantal opstoppingen. Utrecht
had de grootste filedruk.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van
technologiebedrijf Inrix. Dit Ame
rikaanse bedrijf brengt elk jaar
een rapport uit over welke landen
en steden het ergst te kampen heb
ben met files. Het bedrijf baseert
zich op locatiegegevens van naar
schatting 100 miljoen auto's uit
dertien Europese landen.
Arnoud Broekhuis, manager
verkeersinformatie van de
ANWB: „Autoverkeer in de stad
schrikt af. Stedelingen nemen eer
der het openbaar vervoer of de
fiets, de auto maakt ook steeds va
ker plaats voor de elektrische
fiets." Ook verplaatsen mensen
zich steeds vaker buiten de spits.
'De problemen
rond de
pensioenen
moeten nu
worden
opgelost'
1*3
WOENSDAG 16 MAART 2016
Wereldwijd zijn de afgelopen
twee jaar bij olie- en
gasbedrijven 265.000 banen
geschrapt vanwege de sterk
gedaalde olieprijzen. Dat geldt
ook voor toeleveringsbedrijven.
Wat kunnen jullie zelf doen?
Dus moet de politiek het
probleem maar oplossen?
Waarom zou hij dat doen?
Waarom nu ingrijpen. De
problemen zijn toch opgelost
bij een nieuw pensioenstelsel?
Maar je bent wel van de
garanties af die je niet kunt
waarmaken. Is dat niet beter?
door Bart van Eldert
TILBURG. Er is een revolutie nodig
om de arbeidsmarkt van het slot te
krijgen, stelt Peter Struik namens
de Brabantse en Zeeuwse werkge
versvereniging (BZW).
De filedruk in de steden neemt af. Utrecht was in 2015 filehoofdstad van
Nederland, foto Lex van Lieshout/ANP
door Marcia Nieuwenhuis
DEN HAAG. Nederland kampt nog
wel met veel files, maar automobi
listen hebben veel minder last van
verkeersopstoppingen in steden.
Benne van Popta PMT
Zaanstad
Haarlem
800 m I
Amsterdam
Q Schiphol