265.000 Scepsis bij vakbonden over voorstel regio-werkgevers Verkeer in de steden stroomt vlotter door ECONOMIE 21 Parkway-6 gaat A6 verbreden 'Geen Atlantische olieboringen' Jumbo zet streep door cao voor de distributie De Amerikaanse president Ba- rack Obama ziet af van plannen om nieuwe olieboringen in de Atlantische Oceaan toe staan. Volgens bronnen haalt Obama een streep door een eerder plan voor een veiling van boorrech- ten voor de Atlantische kust van de Verenigde Staten. Hij zou daarmee tegemoetkomen aan de bezwaren van milieubescher mingsorganisaties en bewoners van de kuststreek. De omme keer in het beleid zou een zware tegenvaller zijn voor maatschap pijen als Shell. Oliebedrijven zien de Atlantische Oceaan als een veelbelovende regio. De wegverbreding van de A6 tus sen Almere Havendreef en Alme- re Buiten-Oost is gegund aan het consortium Parkway-6, met on der meer bouwer Dura Vermeer. Het werk begint in 2017 en zal du ren tot 2020. Van Popta: „We hebben de premie al verhoogd en de jaar lijkse pensioenopbouw is in stapjes al verlaagd van 2,25 pro cent naar 1,875 procent. Daar naast zijn de pensioenen al met 6 procent gekort. Meer kunnen we niet doen." Berghuis: „Het belang van een goed pensioen heeft onvol doende prioriteit. Het gaat wel om de koopkracht van mil joenen mensen. Minister van financiën Jeroen Dijsselbloem heeft voordeel van de lage ren te. De pensioenfondsen heb ben alleen maar nadeel. Laat hem een deel van dat voordeel gebruiken om de koopkracht van gepensioneerden te be schermen. Bijvoorbeeld de AOW verhogen." Berghuis: „Kortingen worden nu gepresenteerd als de uit komst van een rekensom. Maar kortingen zijn geen tech nocratisch middel. Mensen gaan daardoor twijfelen aan de betrouwbaarheid van het pensioenstelsel. Dat tast het draagvlak voor de pensioen fondsen aan. Dat is een maat schappelijk probleem. Want de politiek wordt daardoor ge raakt." Van Popta: „Dat hoor ik ook veel andere pensioenbestuur ders en de Pensioenfederatie, de branchevereniging van pensioenfondsen, zeggen. Maar dat is niet zo. In het hui dige stelsel heet het probleem dekkingsgraad en moet je kor ten op de pensioenen als de dekkingsgraad te laag is. In het nieuwe stelsel, als ieder een zijn eigen pensioenpotje heeft, zit er dan gewoon min der geld in je potje." Van Popta: „Ons gemiddeld pensioen is 500 tot 600 euro per maand. De uitkeringen gaan meer fluctueren. De uit kering kan het ene jaar 1.000 of 2.000 euro hoger of lager zijn dan een ander jaar. Dat soort fluctuaties kunnen we niet hebben. En, een nieuw stelsel is er nooit voor 2020. Zo lang kunnen we niet wach ten. De problemen moeten nü worden opgelost." CNV-voorzitter Maurice Limmen reageert sceptisch en zegt in een reactie dat Struik die revolutie eerst in zijn eigen Fujifabriek moet beginnen. De BZW lanceerde gisteren het plan dat alle werknemers een pot je krijgen dat gedurende de loop baan door werkgevers wordt ge vuld. Volgens Struik kan op die manier ook het verschil tussen vaste en flexibele werknemers worden opgeheven. „Het gaat er om de bestaande aanspraken van werknemers in geval van werk loosheid te individualiseren", zegt BZW-voorzitter Struik in het Fi- nancieele Dagblad. „We stellen voor de WW-premie, de gelden uit de Onderwijs- en Opleidings- UTRECHT. Supermarktconcern Jumbo heeft gisteren een streep gehaald door een nieu we cao die kort daarvoor was bereikt met vakbond FNV Han del voor medewerkers in de distributiecentra. FNV-bestuur- der Henk van der Ploeg zei dat de onderhandelaar namens Jumbo is teruggefloten door de raad van bestuur, twee uur na het bereiken van het akkoord. „Dit is een unicum. In de veer tig jaar dat ik vakbondsbestuur der ben, heb ik dit nog nooit meegemaakt. Dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel." Hij gaf aan dat de kans nu bijzonder groot is dat acties zullen vol gen om alsnog een akkoord te bereiken. In het oorspronkelij ke akkoord was een loonsver hoging afgesproken van 1,75 procent voor ongeveer 3.000 werknemers. Daarnaast zou den uitzendkrachten hetzelfde loon krijgen als werknemers die bij Jumbo in dienst zijn. Verder zou het vakvolwassen loon voortaan worden betaald vanaf 22 jaar in plaats van 23 jaar en zouden werknemers vanaf 61 jaar extra vrije tijd tot aan de pensioengerechtigde leeftijd krijgen. Eind vorige maand voerden werknemers van de distributiecentra in Bei- len, Breda, Eist, Raalte, Veghel en Woerden nog actie voor een goede cao. fondsen en de transitievergoeding allemaal individueel in een potje te stoppen. Dat potje wordt gedu rende de loopbaan van een werk nemer geleidelijk gevuld en daar kan hij op terugvallen bij tijdelij ke werkloosheid en voor scho ling." Het plan moet er volgens BZW voor zorgen dat werkne- Oudere werknemers zouden door betere bijscholing aantrekkelijker worden gemaakt bedrijven mers makkelijker tussen sectoren kunnen overstappen. Verder zou den de voorstellen oudere werkne mers, door betere bijscholing, aan trekkelijker maken voor bedrijven. Voorzitter Maurice Limmen van vakbond CNV benadrukt dat overheid, werknemers en werkge vers al bezig zijn met forse hervor mingsplannen. „We moeten er geen flipperkast van maken met elk jaar een nieuwe hervorming. Bovendien praten wij met de lan delijke werkgeversvoorzitter. En die zegt zich te willen houden aan de afspraken." Wel heeft Limmen een tip voor de regionale voorman Struik: „Ik zou zeggen, verbeter de wereld en begin bij jezelf. Hij is topman bij Fuji. Die cao loopt niet echt voorop met ontwikkeling en scholing van werknemers. Dat maakt zijn vernieuwingsplannen toch vrijblijvend." Vakbond FNV wijst eveneens op de afspraken over gezamenlijk overleg. Landelijk werkgeversvoorzitter Hans de Boer van VNO-NCW rea geert een stuk positiever. Hij noemt de ideeën in een reactie 'in teressante gedachten die betrok ken moeten worden bij de discus sies over vernieuwing van de ar beidsmarkt': „Het zijn voorstellen van ondernemers die in de prak tijk zien hoe de arbeidsmarkt func tioneert en waar het vastloopt." Automobilisten in Nederland wa ren in 2015 gemiddeld 39 uur kwijt aan opstoppingen in het ver keer: anderhalf uur minder dan in 2014. In vier van de zes drukste steden van Nederland stonden au tomobilisten minder vaak vast. Amsterdam kende de grootste da ling, het aantal verloren uren door verkeersopstoppingen daalde naar 34, een verschil van bijna 7 uur, of wel 17 procent. Ook in Den Haag, Rotterdam en Groningen daalde het aantal opstoppingen. Utrecht had de grootste filedruk. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van technologiebedrijf Inrix. Dit Ame rikaanse bedrijf brengt elk jaar een rapport uit over welke landen en steden het ergst te kampen heb ben met files. Het bedrijf baseert zich op locatiegegevens van naar schatting 100 miljoen auto's uit dertien Europese landen. Arnoud Broekhuis, manager verkeersinformatie van de ANWB: „Autoverkeer in de stad schrikt af. Stedelingen nemen eer der het openbaar vervoer of de fiets, de auto maakt ook steeds va ker plaats voor de elektrische fiets." Ook verplaatsen mensen zich steeds vaker buiten de spits. 'De problemen rond de pensioenen moeten nu worden opgelost' 1*3 WOENSDAG 16 MAART 2016 Wereldwijd zijn de afgelopen twee jaar bij olie- en gasbedrijven 265.000 banen geschrapt vanwege de sterk gedaalde olieprijzen. Dat geldt ook voor toeleveringsbedrijven. Wat kunnen jullie zelf doen? Dus moet de politiek het probleem maar oplossen? Waarom zou hij dat doen? Waarom nu ingrijpen. De problemen zijn toch opgelost bij een nieuw pensioenstelsel? Maar je bent wel van de garanties af die je niet kunt waarmaken. Is dat niet beter? door Bart van Eldert TILBURG. Er is een revolutie nodig om de arbeidsmarkt van het slot te krijgen, stelt Peter Struik namens de Brabantse en Zeeuwse werkge versvereniging (BZW). De filedruk in de steden neemt af. Utrecht was in 2015 filehoofdstad van Nederland, foto Lex van Lieshout/ANP door Marcia Nieuwenhuis DEN HAAG. Nederland kampt nog wel met veel files, maar automobi listen hebben veel minder last van verkeersopstoppingen in steden. Benne van Popta PMT Zaanstad Haarlem 800 m I Amsterdam Q Schiphol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21